Dlaczego VR sprzedaje? Jak wykorzystać VR w reklamie i marketingu?

vr sprzedaje skuteczne kampanie VR

Dlaczego VR sprzedaje? Jak wykorzystać VR w reklamie i marketingu?

Dlaczego VR sprzedaje? Skuteczny VR – o wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości w reklamie i marketingu.

Skorzystaj z naszego poradnika i zaangażuj wszystkie zmysły klientów w historię o Twojej marce! Dowiedz się jak tworzyć skuteczne filmy sferyczne i aplikacje VR, które na długo zapadną w pamięć.

Branża VR rozkwita!

W dzisiejszych czasach postęp technologiczny dzieje się na tyle szybko, że nawet ludziom pracującym na co dzień w branżach technologicznych trudno jest nadążyć za zmianami. Nowe wynalazki w praktycznie niezauważalny sposób stają się częścią naszego codziennego życia. Niezwykle ciekawym przypadkiem jest branża VR, która jeszcze 5 lat temu praktycznie nie istniała, a dziś jej udział w rynku rozwiązań technologicznych oraz reklamie i marketingu staje się znaczący.

Dlaczego VR (się) sprzedaje?

Odpowiedź na pytanie, dlaczego VR się sprzedaje jest zasadniczo prosta. Nowe technologie po prostu przyciągają. Znamy doskonale przypadki, że jeśli przed stoiskiem w galerii handlowej zrobi się kolejka – przypadkowi przechodnie wykazują zainteresowanie serwowanym tam towarem. Stąd tylko krok do powiększenia się kolejki. Podobne wrażenie robią stoiska z VR. Organizując nasze pokazy filmów 360 i prezentacje VR na targach VR zdarzało nam się dziennie obsługiwać ponad 300 osób. Większość z nich do końca nie spodziewała się co zastanie w goglach rzeczywistości wirtualnej, jednak wszyscy cierpliwie czekali w kolejce chcąc przetestować nasze rozwiązania VR. Rzeczywistość wirtualna się sprzedaje, ponieważ jest nowym zjawiskiem. Ludzie chętnie próbują nowych technologii, jeśli tylko mają do nich dostęp. Jednak wirtualna rzeczywistość ma znaczną przewagę nad innymi technologiami. Branża VR oferuje niesamowicie immersyjne przeżycia, dzięki którym w jednej chwili możemy np. nurkować z rekinami, po to by chwilę później strzelać do zombie na dzikim zachodzie, a następnie polecieć na księżyc. Aplikacje VR i filmy 360 dają niesamowite możliwości. Któż z nas nie chciałby ich choć przez chwilę przetestować?

Dlaczego VR sprzedaje?

Wykorzystanie VR w marketingu i reklamie było jednym z pierwszych zastosowań wirtualnej rzeczywistości we współczesnych czasach. Aplikacje VR ze względu na możliwość interaktywnego opowiadania angażujących historii są kochane przez branżę reklamową. Angażowanie to w dzisiejszych czasach słowo klucz w branży marketingowej. Świat mediów jest mocno rozproszony, a przekaz reklamowy musi pokonać znacznie trudniejszą drogę (niż kilka lat temu) zanim wywrze na nas chęć do zakupów produktu. Wirtualna rzeczywistość ma tą przewagę nad innymi mediami, że zakładając gogle VR i słuchawki odcinamy się od świata realnego a wszystkie informacje wzrokowe i słuchowe jakie do nas docierają pochodzą z wirtualnej rzeczywistości. Dlatego, że żadne bodźce z zewnątrz nie mogą nas rozproszyć – po założeniu gogli VR jesteśmy w pełni zaangażowani w to co w nich widzimy. Twórcy kampanii VR mają nieco łatwiej. Jednak skuteczne kampanie VR wymagają nieco większych nakładów finansowych niż tradycyjne formy reklamy. Dowiedz się więcej o tym jakie cechy mają skuteczne kampanie VR.

Jak tworzyć angażujące kampanie VR?

Angażujące kampanie VR muszą być tworzone z myślą o konkretnym użytkowniku. Im lepiej poznamy grupę docelową, tym lepszy przekaz będziemy w stanie jej zafundować. Innym ważnym aspektem w tworzeniu angażujących aplikacji VR jest stare marketingowe stwierdzenie „content is king!”. W wirtualnej rzeczywistości to również prawda! Treść gra pierwsze skrzypce. Chcąc zaangażować uwagę do stworzenia skutecznej kampanii marketingowej VR – musimy sprawić, że po ściągnięciu gogli widz będzie pragnął naszego produktu. Jak wywrzeć trwałe wrażenie w VR? Jeśli stworzymy dobrą reklamę, o potężnym ładunku kreatywnym, która będzie bazowała na emocjach widza – mamy znacznie większą szansę na sprzedaż. Jakiś czas temu firma Kantar Millward Brown przedstawiła raport: http://www.marketing-news.pl/message.php?art=49572 , w którym badacze przyjrzeli się wynikom sprzedaży jakie osiągnęło 1700 przebadanych kampanii marketingowych. Jasno stwierdzili, że wywołanie silnych, bliskich odbiorcy emocji oraz stworzenie angażującej kreacji reklamowej to czynniki, które powodują znaczący wzrost sprzedaży.

Skuteczne aplikacje VR i angażujące filmy 360.

Jak poznać że aplikacje VR i filmy 360 są dla widzów angażujące? Chociażby po ich reakcjach. Badacze twierdzą, że reklamy, które wpływają na mimikę naszej twarzy znacznie bardziej zwiększają wyniki sprzedaży. Kluczem jest wywoływanie odpowiedniego „wrażenia”. Wirtualna rzeczywistość potrafi silnie oddziaływać na emocje człowieka.

Warto zobaczyć przykład kampanii promującej piwo Old Irish. Reakcja emocjonalna uczestników tej kampanii nie wymaga komentarza. Kampania wykorzystywała film 360 nagrany w różnych miejscach Irlandii, by dać widzowi prawdziwą namiastkę ziemi, z której pochodzi reklamowany produkt. Twórcom kampanii VR udało się przenieść widzów nie tylko w świecie wirtualnym ale i realnym do pubu, który serwował ów produkt. Dzięki temu mogli oni w silnie pozytywnych emocjach spróbować reklamowanego piwa, a ich silna reakcja emocjonalna na całe doświadczenie była jeszcze podsycona smakiem zimnego, pysznego piwa. Genialne!

Równie ciekawą kampanią jest 5 Gum Experience zrealizowane przez Unit 9 VR. Twórcy tego doświadczenia VR oprócz tego, że zaangażowali w wirtualną rzeczywistość praktycznie wszystkie zmysły człowieka – dodali do niego jeszcze pewną aurę tajemnicy. Aplikacja VR pozwalała użytkownikom całkowicie zanurzyć się w świat reklamowanego produktu. Co najważniejsze nikomu z uczestników kompletnie nie przeszkadzał fakt, że decydują się na pójście w nieznane. Nikt nie wiedział jakiego rodzaju aplikację VR przeżyje i w jaki sposób się to odbędzie. Warto zobaczyć film z tego doświadczenia VR.

Aplikacje VR czy filmy 360? Co będzie dla mnie lepsze?

Aplikacje VR i filmy 360 to odmienne doświadczenia VR. Choć jedne i drugie oglądać możemy przy pomocy gogli VR, sposób użytkowania aplikacji VR znacznie różni się od oglądania filmów 360. W filmach 360 jesteśmy głównie biernym użytkownikiem, który nie ma wpływu na przebieg ich akcji. W aplikacjach VR natomiast możemy być czynnym użytkownikiem, bez którego udziału nic się nie wydarzy. Zarówno aplikacje virtual reality (zwane również aplikacjami 360) jak i filmy 360 (zwane również filmami VR) sprawdzą się świetnie w różnych biznesach. Wszystko zależy od specyfiki branży i działalności klienta dla którego tworzymy kampanię VR.

Dlaczego interaktywne aplikacje VR się sprawdzą w moim biznesie?

Interaktywne aplikacje 360 to milowy krok w dziedzinie tworzenia angażujących kampanii VR. Jeśli chcemy stworzyć reklamę opierającą się na intensywnych doznaniach VR pozwólmy użytkownikowi decydować o ich intensywności. Aplikacje VR pozwalają użytkownikom na praktycznie nieograniczoną wolność. W promowaniu naszego biznesu w VR aplikacje VR sprawdzą się świetnie. Jakiego rodzaju branża chętnie wykorzysta aplikacje VR? Wszędzie tam gdzie chcemy by widz namacalnie „dotknął” naszego produktu aplikacja VR sprawdzi się świetnie. Załóżmy, że produkujemy np. rowery. Dając użytkownikom możliwość przejechania się na naszych rowerach w aplikacji VR  w nietypowych zmiennych środowiskach sprawimy, że widz skutecznie zrozumie jak wszechstronne zastosowanie ma nasz produkt. Aplikacje VR chętnie wykorzystują również branże, które potrzebują wywołać wśród klientów efekt WOW. Taki efekt skutecznie wywołali twórcy kampanii VR prezentującej oleje Castrol:

Ludzie lubą modyfikować, dotykać i demolować. Tworząc aplikacje VR możemy dać im szansę na realizację tych czynności bez żadnych konsekwencji. To kolejny krok który przyczyni się do pełnego zaangażowania widza w naszą markę, a co za tym idzie, do skłonienia go do zakupu naszego produktu.

Dlaczego filmy sferyczne mają przewagę nad innymi filmami?

Filmy 360 w przeciwieństwie do tradycyjnych filmów 2d dają widzom wrażenie czynnego uczestniczenia w ich akcji. Jeśli oglądamy film sferyczny w goglach VR akcja filmu oraz występujący w nim bohaterowie otaczają nas z każdej strony. Dzięki temu mamy wrażenie fizycznej, przestrzennej obecności w tym świecie. Nasz związek emocjonalny z bohaterami oraz przeżywaną historią sprawi, że w pełni zaangażujemy się w kampanię opartą na filmach 360. Nasze pełne zaangażowanie szybciej i łatwiej skłoni nas do zakupów. Filmy 360 potrafią zdecydowanie łatwiej wywołać w nas emocje i chwytać nas za serce. Ich przewagą w stosunku do tradycyjnego filmu 2d jest fakt, że oddziałują na naszą podświadomość znacznie skuteczniej. Mózg człowieka oglądającego filmy 360 stopni ma wrażenie przebywania w świecie filmu. Zatem skoro nasz mózg wierzy, że już tam jesteśmy i dotykamy prawdziwego produktu, podobnie zachowa się, gdy zobaczymy ten sam produkt w sklepie. Filmy 360 to bardzo skuteczne narzędzie w marketingu.

Dlaczego filmy 360 i aplikacje VR skutecznie oddziałują na ludzką psychikę?

Zarówno filmy 360 jak i aplikacje VR to doświadczenia z założenia multisensoryczne. O ile filmy 360 angażują minimum 2 zmysły człowieka – wzrok i słuch, o tyle aplikacje VR są w stanie zaangażować jeszcze dodatkowo węch, smak i dotyk. Rachunek jest zatem bardzo prosty. Im bardziej nasze zmysły angażują się w daną czynność, tym na dłużej jej wykonywanie zapada w naszą pamięć i skutecznie oddziałuje na naszą psychikę. Tu nie ma miejsca na gdybanie. Nasze ciało i zmysły lubią otrzymywać bodźce w sposób naturalny. W taki sposób jak robią to na co dzień w realnym świecie. Wirtualna rzeczywistość wychodzi naprzeciw tym potrzebom oferując człowiekowi nowe bodźce, przeżywane w sposób bardzo realistyczny i rzeczywisty.

Czy VR zrewolucjonizuje marketing i branżę reklamową?

Rzeczywistość wirtualna już rewolucjonizuje wszelką działalność reklamową i marketingową wielu firm. Zarówno duże korporacje jak i mniejsze firmy sięgają po rozwiązania VR z wielu przyczyn. Nie tylko zwiększenie sprzedaży poprzez filmy 360 czy aplikacje VR cieszy się dużą popularnością. Równie chętnie właściciele różnych biznesów organizują szkolenia w świecie VR. Jak pokazują prognozy rok 2020 będzie pierwszym prawdziwym rokiem wirtualnej rzeczywistości na świecie. Branża VR osiągnie wtedy pełen rozkwit. Nie prześpijmy tej szansy!

 

Czytaj również: film virtual reality | aplikacje Oculus Rift | filmy cardboard | salon gier VR | aplikacje cardboard | filmy 360 | filmy VR | aplikacje 360 | aplikacje VR| aplikacje virtual reality | aplikacje AR, aplikacje rozszerzonej rzeczywistości 

EPICVR.PL – aplikacje VR, filmy 360, aplikacje AR

 

Przeczytaj inne:
filmy sferyczne filmy 360
Filmy sferyczne – jak oglądać filmy 360 – jak tworzyć filmy 360 stopni – kamery 360

Filmy sferyczne Filmy 360 stopni to bardzo rozległe zagadnienie. Każdy, kto słyszy o nich po raz pierwszy ma w głowie...

Zamknij