Imersja – immersja – wirtualna rzeczywistość

immersja, immersyjność vr

Imersja – immersja – wirtualna rzeczywistość

Imersja = immersja = siła wirtualnej rzeczywistości

Immersję możemy zdefiniować jako poziom zaangażowania użytkownika w doświadczenie VR.

 

Poznaj nasze w pełni immersyjne doświadczenia VR:

Chcesz wykorzystać VR w swoim biznesie? Skontaktuj się z nami!

 

Immersja jest jednym z ważniejszych parametrów jakie analizujemy obserwując użytkowników korzystających z naszych rozwiązań VR. Każda treść VR jaką tworzymy, niezależnie od tego czy jest to interaktywna gra VR, biznesowa aplikacja wirtualnej rzeczywistości czy też immersyjny film 360 – tworzona jest z myślą o użytkowniku. Nasze doświadczenie podpowiada nam, że podejście do użytkownika znane nam z innych dziedzin sztuki czy rozrywki nie sprawdzi się w wirtualnej rzeczywistości. Weźmy na przykład obraz – jako dzieło sztuki. Znani w świecie malarze tworzyli swoje dzieła w zgodzie z duszą, zazwyczaj malując to co im się podobało. Nikt z nich nie zastanawiał się jak namalować coś co będzie wywoływało zachwyt oglądającej dzieło publiczności. Jest to świetne podejście, które sprawdza się w wielu dziedzinach sztuki, jednak nie w wirtualnej rzeczywistości.

W świecie treści VR oczekiwania klienta i upodobania twórcy schodzą na dalszy plan. Najważniejsze jest doświadczenie użytkownika.

Im lepsze doznania zapewnimy użytkownikom, tym lepsze będzie ich zatracenie się w świecie VR, a więc poziom immersji wzrośnie. Im wyższa immersja i większe zaangażowanie w treści VR, tym większe emocje oraz wyższy stopień zadowolenia użytkownika obcującego z treściami VR. Niezwykle ważne jest zatem dostarczanie takich treści, które nie tylko dobrze przekażą dane zagadnienie, ale również wprowadzą użytkowników w dobry nastrój, odpowiedni stan emocjonalny i pozwolą im całkowicie zaangażować się w konsumowane treści VR.

Wszystkie dzieła sztuki od tysięcy lat próbują oddziaływać na nasze zmysły. Wirtualna rzeczywistość jest medium, które jest w stanie w stosunkowo łatwy sposób zaangażować wszystkie nasze zmysły. W przypadku oglądania obrazu – angażujemy 1 zmysł – wzrok. W przypadku oglądania filmu w kinie czy sztuki teatralnej – angażujemy już 2 zmysły – wzrok i słuch. Wirtualna rzeczywistość z łatwością jest w stanie zwiększyć naszą immersję poprzez oddziaływanie na praktycznie wszystkie zmysły.

 

Immersja a mutlisensoryczność

 

Znane są doświadczenia VR multisensoryczne, które, oddziałują na wzrok, słuch, dotyk i zapach. Kwestią czasu jest jeszcze wprowadzenie możliwości oddziaływania na smak.

Obecnie technologia wirtualnej rzeczywistości rozwija się bardzo szybko. Jednak jest ona nieco toporna w użytkowaniu. Wciąż musimy zakładać na głowę mniej lub bardziej niewygodne gogle, a do uszu wkładać słuchawki. Musimy wchodzić na specjalne bieżnie – jeśli chcemy poruszać się w świecie VR tak jak w świecie prawdziwym oraz zakładać odpowiednie rękawice czy kombinezony przekazujące dotyk do naszego ciała. Dzięki tym rozwiązaniom jesteśmy w stanie wytworzyć immersję, jednak wejście w jej stan jest stosunkowo trudne. W ciągu najbliższych dziesięciu lat, sytuacja jednak diametralnie się zmieni. Powstaną miniaturowe układy, które w praktycznie bezinwazyjny sposób przylgną do naszego ciała. Na oczy zamiast gogli założymy specjale soczewki, a słuchawki zastąpią małe układy wielkości baterii do zegarka – przyklejane za uchem. Takie rozwiązania znacznie poprawią poziom immersji. Użytkownik całkowicie zapomni o kablach, komputerach, goglach i wielu innych rozpraszaczach. Z łatwością za to wciągnie się w wirtualny świat.

Na całym świecie twórcy rozwiązań VR dążą do tworzenia możliwie jak najbardziej immersyjnych rozwiązań. Im więcej zmysłów użytkownika uda się zaangażować w świat VR, tym większa nagroda czeka twórców. Nagrodą to jest pełne skupienie widza na treści, jaką mu przekazujemy. Im bardziej użytkownik zaangażuje się w odbiór treści, tym lepiej ją zapamięta, a co za tym idzie, uzyskamy znacznie lepsze efekty jeśli np. reklamujemy produkt, czy przekazujemy widzowi jakiekolwiek inne informacje.

Przygotowaliśmy zestawienie trzech najbardziej immersyjnych treści VR.

Poznaj 4 najbardziej immersyjne doświadczenia VR

 

VR Irish Beer – immersyjne doświadczenie VR angażujące wszystkie zmysły człowieka

Ten przykład wyraźnie pokazuje, jak świetne efekty wywołuje dobre połączenie wirtualnej rzeczywistości ze światem prawdziwym. Twórcy kampanii VR promującej Old Irish Beer w niezwykle immersyjnym doznaniu wykorzystali wirtualną rzeczywistość do odwrócenia uwagi widza korzystającego z pokazu. W tym momencie fizycznie przenieśli jego ciało do innego świata. Tworząc rozwiązania VR warto angażować jak największą liczbę zmysłów użytkownika. Jak pokazuje ten przykład – widzowie całkowicie pogrążyli się w kampanię a ich przeżycia z pewnością na długo będą niezapomniane.

 

Immersyjna rozrywka VR w salonach The Void

Jeśli chodzi o rozrywkę i gry w wirtualnej rzeczywistości – salony The Void nie mają sobie równych. Oprócz pełnego zaangażowania wielu zmysłów człowieka – gry w The Void oferują niesamowitą fabułę. Jest to niewątpliwie przyszłość rozrywki VR-owej. Warto podkreślić możliwość korzystania z rozgrywki w trybie multiplayer, który z pewnością będzie w przyszłości trudny do odtworzenia w warunkach domowych. O ile wysoki poziom immersji uzyskamy w domu, o tyle na wyposażenie się w kilka zestawów VR-owych i odpowiedni sprzęt do ich obsługi będą mogły pozwolić sobie tylko wyspecjalizowane salony rozrywki VR.

 

VR i lęk wysokości

W tym przypadku nie wymieniamy żadnej konkretnej pozycji ze świata VR. Gier, aplikacji i filmów 360 dających użytkownikom możliwość doświadczenia lęku wysokości jest wiele. Nawet mimo prymitywności takich rozwiązań powodują one bardzo silną immersję. Wielokrotnie podczas prezentacji technologii VR czy pokazów widzimy, że ludzie w pełni angażują się w przeżywane emocje i doświadczają takiego stanu jakby sami stąpali po desce zawieszonej między dwoma drapaczami chmur, czy np. lecieli ze spadochronem na wysokości kilku kilometrów nad Dubajem.

 

Horror VR

https://epicvr.pl/pl/horror-vr-360/

Mrożące krew w żyłach doznania podczas oglądania horrorów VR również powodują silną immersję. Wykonaliśmy szereg pokazów, pierwszego w Polsce horroru VR, który zrealizowaliśmy na początku 2015 roku. Widzimy wyraźnie, że osoby doświadczające tego rodzaju doznań VR w pełni angażują się i utożsamiają z bohaterem. W pewnych momentach nawet próbują mu pomóc. W innych zaś, sami – powodowani strachem – wykonują uniki czy zasłaniają twarz. Obserwacja użytkowników wyraźnie pokazuje, że ulegają oni silnej immersji obcując z horrorem w VR.

 

Immersja w VR – Podsumowanie.

 

Immersja to pojęcie niezwykle istotne w świecie doznań VR. W najbliższych latach będzie ono nabierało coraz większego znaczenia. Im wyższy poziom immersji, tym większe zaangażowanie użytkownika, a oto właśnie chodzi w wirtualnej rzeczywistości. Poziom zaangażowania to w dzisiejszych czasach niezwykle silne, ważne i pożądane dobro, za które zarówno użytkownicy jak i klienci są w stanie zapłacić dużo.

Jak podaje Wikipedia: „Immersyjność – proces zanurzania albo pochłaniania osoby przez rzeczywistość elektroniczną. Następuje tak zwane zanurzenie zmysłów, czyli imersja” – źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Immersyjno%C5%9B%C4%87

Immersyjność oraz immersja to dwa wymiennie stosowane pojęcia. W wirtualnej rzeczywistości w skrócie rzecz biorąc oznaczają pełne zanurzenie się osoby w przeżywane doznania vr.

Zakładając na głowę gogle wirtualnej rzeczywistości, dwa najważniejsze zmysły poznawcze człowieka (słuch i wzrok) są całkowicie odcięte od bodźców świata zewnętrznego. Dzięki temu widz całkowicie odcina się od świata, który go otacza i zanurza się całym sobą w świat wirtualnej rzeczywistości.

Imersja to największa siła VR-u. Korzystając z tradycyjnych mediów, np. papierowych gazet, telewizji czy kina – zawsze wszystkie obrazy oglądamy na mniejszym lub większym kawałku ekranu. Wirtualna rzeczywistość, a wraz z nią owa imersja, dają możliwość pełnego zanurzenia się w oglądaną historię. Imersja sprawia, że postaci, obiekty czy przestrzenie w wirtualnej rzeczywistości otaczają nas z każdej strony. Każdego dnia na całym świecie powstaje kilkanaście świetnych, immersyjnych aplikacji VR. Widzowie zakładając na głowę gogle VR mają wrażenie jakby przenieśli się w nowy świat całkowicie fizycznie, całym sobą. I tym właśnie jest immersja – całkowitym zanurzeniem człowieka w nowy, niezbadany świat aplikacji lub gry VR.

EPICVR – tworzenie immersyjnych filmów 360.

Czytaj także: Jak tworzyć filmy 360 | Montaż filmów 360 | Filmy 360 – percepcja filmów VR

 

Przeczytaj inne:
wirtualna rzeczywistosc industry 4.0
Wirtualna rzeczywisotść w przemyśle – rozwiązania Industry 4.0

Industry 4.0 a rzeczywistość wirtualna? Dlaczego wirtualna rzeczywistość obecnie staje się najlepszym rozwiązaniem przemysłowym? Poznaj potencjał wirtualnej rzeczywistości w kontekście...

Zamknij