Aplikacje VR
Aplikacje VR to niewątpliwie przyszłość naszego świata. Wirtualna rzeczywistość powoli zmienia sposób w jaki konsumujemy treści. Kilkaset lat temu przełomem było pojawienie się druku. Później mieliśmy obraz chwili zamknięty w fotografii. Później pojawiły się ruchome obrazy. Zawsze jednak były to płaskie obrazy wyświetlane z dala od widza na mniejszym lub większym ekranie.
Od momentu powstania rzeczywistości wirtualnej człowiek po raz pierwszy mógł doznać tzw. immersji i całym sobą eksplorować nowe, wirtualne, niezmierzone światy.
VR to nowa technologia, która rewolucjonizuje wiele branż. Coraz częściej wykorzystywana jest m.in. w medycynie, wojsku oraz przede wszystkim w szkoleniach.
Wirtualna rzeczywistość nie jest zupełnie nową dziedziną. Pierwsze rozwiązania, które później określano mianem wirtualnej rzeczywistości powstawały już w latach 60. ubiegłego wieku. Dopiero jednak współczesny rozwój technologiczny umożliwił stworzenie skutecznych rozwiązań wirtualnej rzeczywistości. Aby wejść w rzeczywistość wirtualną musimy wyposażyć się w specjalne gogle – tzw. gogle VR (ang. VR – Virtual Reality).
Wyróżniamy dwa rodzaje gogli VR. Pierwszy rodzaj to gogle w formie plastikowej nakładki na smartfona, które zakładamy razem ze smartfonem na głowę. W tym wypadku ekran smartfona wyświetla obraz świata wirtualnego bezpośrednio przed naszymi oczami. Drugi rodzaj to gogle działające w oparciu o komputer. W tym wypadku wyświetlacz jest w pełni scalony z goglami a sygnał generowany jest przez komputer, do którego podłączamy gogle.
Sprawdź nasze portfolio zrealizowanych aplikacji VR
Po założeniu gogli VR na głowę całe nasze pole widzenia wypełnia obraz świata VR. Możemy poruszać głową w każdym kierunku – a z każdej strony będziemy widzieli obraz świata wirtualnego. Dzięki wirtualnej rzeczywistości możliwe jest eksplorowanie różnych światów w dokładnie taki sam sposób, jak poruszamy się i eksplorujemy świat rzeczywisty. Możliwe jest wyposażenie swoich rąk w specjalne kontrolery, które przeniosą ich ruchy do świata VR. Możliwe jest również odwzorowanie ruchów całego ciała człowieka i przeniesienie go do świata wirtualnej rzeczywistości. Rozwiązania wirtualnej rzeczywistości dają nieograniczone możliwości.
Rzeczywistość wirtualna to niezwykle sugestywne medium. Badania naukowe jednoznacznie wskazują, że ludzie korzystający z aplikacji VR i filmów 360 zapamiętują dzięki nim znacznie więcej informacji niż w przypadku korzystania z tych samych mediów w tradycyjnym wydaniu. Ponadto osoby przebywające w świecie wirtualnej rzeczywistości znacznie bardziej angażują się w wykonywane czynności i w pełni koncentrują się na powierzonych im zadaniach.
Już pod koniec 2013 roku odkryliśmy pełny potencjał wirtualnej rzeczywistości. Zrozumieliśmy, że VR jest dziedziną, która w ciągu najbliższej dekady zmieni nasze życie w taki sposób, jak kilkanaście lat temu zmienił je internet. Tworząc EPICVR.pl – kreatywną agencję VR przyświecał nam 1 cel – tworzyć najlepsze aplikacje VR, interaktywne filmy 360 i aplikacje AR + MR na rynku.
Aplikacje VR- czym są?
Aplikacje VR zwane również aplikacjami wirtualnej rzeczywistości powoli zalewają rynek. W jakiej formie mogą być wykorzystane i jak powstają aplikacje VR? To pytanie coraz częściej zadają sobie nie tylko osoby odpowiedzialne za wdrażanie nowych rozwiązań w firmach, ale i osoby, które zupełnie przypadkiem stykają się z wirtualną rzeczywistością. W tym tekście wyjaśniamy dokładnie jak powstają aplikacje VR oraz gdzie leży ich potencjał.
Aplikacje VR to przyszłość wielu branż!
Aplikacje VR (ang. Virtual reality) to obecnie coraz popularniejsza forma przekazu. Wirtualna rzeczywistość rośnie w siłę i szacuje się, że za kilka lat zajmie ona miejsce współczesnej telewizji. Jak pokazują badania – rynek amerykański jest już gotowy na rozwój wirtualnej rzeczywistości oraz na korzystanie z aplikacji VR i gier VR. Według wyników badań zaprezentowanych jakiś czas temu na portalu VRhunters.pl – w co 10 amerykańskim domu już są gogle VR, a 80 % badanych deklaruje, że w niedalekiej przyszłości ma zamiar zakupić takie gogle.
Aplikacje VR (ang. Virtual reality) to obecnie coraz popularniejsza forma przekazu. Wirtualna rzeczywistość rośnie w siłę i szacuje się, że za kilka lat zajmie ona miejsce współczesnej telewizji. Jak pokazują badania – rynek amerykański jest już gotowy na rozwój wirtualnej rzeczywistości oraz na korzystanie z aplikacji VR i gier VR. Według wyników badań zaprezentowanych jakiś czas temu na portalu VRhunters.pl – w co 10 amerykańskim domu już są gogle VR, a 80 % badanych deklaruje, że w niedalekiej przyszłości ma zamiar zakupić takie gogle.
Jak powstają aplikacje VR?
Aplikacje wirtualnej rzeczywistości, zwane również aplikacjami 360 w głównej mierze tworzone są na 2 rodzaje urządzeń. Jednym z nich są smartfony, które po włożeniu w specjalną tekturową lub plastikową obudowę – stają się pełnoprawnymi goglami VR. Drugim rodzajem są wysokiej klasy gogle VR (np. Oculus Rift) podłączane do komputera. W tym wypadku to komputer zapewnia moc obliczeniową niezbędną do płynnego korzystania z aplikacji VR.
Aktualnie zdecydowana większość twórców aplikacji VR do tworzenia różnego rodzaju rozwiązań VR wykorzystuje tzw. silniki gier. Silniki gier to w skrócie rzecz biorąc oprogramowanie, w którym tworzone są gry. Wraz z rozwojem wirtualnej rzeczywistości oraz z rosnącą popularnością gier i aplikacji VR, twórcy dwóch silników gier wysunęli się na prowadzenie w walce o rynek VR. Są to Unity 3d oraz Unreal Engine.
Tworzymy najlepsze na rynku rozwiązania VR dla wielu branż
Sam proces powstawania aplikacji VR to nie tylko połączenie umiejętności programistów, grafików i animatorów. Często, w tworzeniu specjalistycznych aplikacji VR, które później mają się stać przydatnymi narzędziami niezwykle ważne jest zaangażowanie do zespołu dodatkowych specjalistów z danej branży. Przykład z naszej agencji VR. Przygotowując się do tworzenia dla klienta aplikacji, mającej odwzorować szkolenie z pewnego zakresu, koniecznie okazało się zaangażowanie specjalistów posiadających wieloletnie doświadczenie w branży (związanej ze szkoleniem) oraz przede wszystkim osób znających dobrze kinetykę, mechanikę i automatykę. To oni odpowiadali za przełożenie pewnych mechanizmów na świat języka aplikacji VR.
Jak to robimy?
Tworząc aplikacje VR zawsze spoglądamy na dane zagadnienie z wielu różnych stron. Niezwykle ważne jest połączenie wiedzy wielu specjalistów oraz doskonałe poznanie oczekiwań klienta. Przenosząc elementy ze świata rzeczywistego do świata VR musimy pamiętać o tym by świat VR zachowywał się jak świat prawdziwy. Realizują złożone aplikacje VR zawsze zastanawiamy się dokładnie co będzie czuł użytkownik aplikacji w danej chwili oraz jak sprawić by jego odczucia były najbardziej komfortowe. To szalenie ważna kwestia, ponieważ człowiek, który choć raz doświadczy kiepskiej jakości aplikacji VR, może całkowicie zrazić się do tej technologii.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Odwiedź bloga.
Dlaczego warto wybrać nas?
Wśród realizowanych przez nas rozwiązań VR dla firm najczęściej dominują dwa typy aplikacji VR:
– aplikacje tworzone w kampaniach reklamowych
– aplikacje w celach prezentacyjnych, handlowych, sprzedażowych
– aplikacje tworzone w kampaniach reklamowych
– aplikacje w celach prezentacyjnych, handlowych, sprzedażowych
Aplikacje VR wykorzystywane w marketingu pozwalają niezwykle skutecznie angażować uwagę konsumenta. W tradycyjnym odbiorze przekazu reklamowego konsument otoczony jest z każdej strony chaosem informacyjnym. Chaos ten z każdym rokiem się powiększa, dlatego większość z nas nauczyła się świadomie i podświadomie ignorować reklamy. W związku z tym coraz częściej przekaz reklamowy staje się po prostu nieskuteczny.
Wirtualna rzeczywistość a wraz z nią aplikacje VR w marketingu skutecznie rozwiązują ten problem. Zakładając człowiekowi na głowę gogle VR oraz słuchawki – mamy stuprocentową pewność, że widz dozna tzw. immersji żadne bodźce zewnętrzne nie będą go rozpraszały. W pełni skupi się on na przekazie kierowanym do niego ze świata VR. Co ważniejsze, nasze badania wyraźnie potwierdzają fakt, że człowiek w wirtualną rzeczywistość angażuje się znacznie mocniej niż ma to miejsce w przypadku innych mediów. Dzięki temu jest on w stanie przyswoić znacznie więcej kierowanych do niego informacji, co przekłada się na skuteczność kampanii VR.
Kilka ostatnich lat naszej działalności, to dynamiczny rozwój i współpraca z wieloma dużymi klientami z Polski i ze świata. Stworzyliśmy. m.in. interaktywny “Control Room” dla klienta z Abu Dhabi, film promujący Polską Branżę Medyczną, który Polska Agencja Inwestycji i Handlu prezentuje z dumą podczas wszystkich wydarzeń zagranicznych, w których nasz kraj bierze udział. Stworzyliśmy interaktywną przejażdżkę nowym modelem Mitsubishi, oraz przygotowujemy się do lotu w kosmos z firmą Merck.
Najbardziej doświadczona agencja VR na rynku.
Realizujemy również Aplikacje VR w celach prezentacyjnych. Wirtualna rzeczywistość świetnie nadaje się do prezentacji wielu rozwiązań. Wyobraźmy sobie np. targi mieszkaniowe, podczas których tradycyjnie większość firm prezentuje rozwiązania deweloperskie w formie kolorowych wydruków w folderach reklamowych. Oczywiście na podstawie takich rysunków potencjalny klient co najwyżej może wyobrazić sobie jak będzie wyglądało jego mieszkanie.
Wykorzystując wizualizacje VR w prezentacji mieszkania zyskujemy nowy wymiar. Prezentując taki lokal w goglach VR klient będzie mógł poruszać się po nim w dokładnie taki sam sposób jak robi to w świecie rzeczywistym. Po założeniu gogli VR na głowę będzie miał wrażenie fizycznej, przestrzennej obecności w lokalu, dzięki czemu nie będzie musiał sobie wyobrażać, jak będzie wyglądało jego mieszkanie w świecie rzeczywistym.
Również ciekawym, coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest wyposażanie handlowców w firmach w gogle VR i prezentacja przy ich pomocy konkretnych rozwiązań jakie oferuje firma. Chętnie korzystają z tego firmy produkcyjne czy logistyczne, które w łatwy i niezwykle sugestywny sposób mogą zaprezentować swoją kompleksową ofertę oraz pokazać swój potencjał.
Doświadczenia wszystkich naszych klientów pokazują, że wykorzystanie aplikacji wirtualnej rzeczywistości przekłada się na realne zyski.
Kampanie marketingowe wykorzystujące aplikacje VR nie są co prawda masowymi kampaniami, jak np. reklama telewizyjna, jednak potwierdzają swoją ponad 90% skuteczność. Organizując różne kampanie i pokazy VR zdążyliśmy zaobserwować, że ludzie są bardzo pozytywnie nastawieni do „nowości” jaką jest wirtualna rzeczywistość. W pełni angażują się w kampanie wykorzystujące aplikacje VR, a korzystanie z tych rozwiązań sprawia im wielką frajdę. Według naszych badań marki, które pozwalają konsumentom obcować z nimi w świecie VR stają się markami znacznie bardziej rozpoznawalnymi niż pozostałe. Co więcej – wieść o intrygującej, dobrze zrealizowanej kampanii VR rozchodzi się bardzo dobrze zarówno „pocztą pantoflową jak i w różnych kanałach społecznościowych.
Jak działają aplikacje VR?
Po założeniu na głowę gogli VR całe nasze pole widzenia wypełnione jest obrazem wirtualnej rzeczywistości. Zakładając również na głowę słuchawki – dwa najważniejsze nasze zmysły poznawcze – wzrok i słuch są całkowicie pochłonięte doświadczeniem VR. Jeśli dodatkowo wyposażymy się również w odpowiednie kontrolery – możliwe jest przeniesienie do świata VR ruchów całego naszego ciała.
Działanie aplikacji VR najbardziej zbliżone jest do działania gier 3d. W takiej grze z każdej strony naszego bohatera otacza wygenerowany komputerowo świat. Zazwyczaj (zależnie od konkretnej gry) może on również wchodzić w interakcję z otaczającymi go postaciami i światem. Podobnie, w aplikacjach VR otoczeni jesteśmy z każdej strony obrazem wirtualnego świata, z którym również wejdziemy w interakcję. Możemy również wchodzić w interakcje z otaczającymi nas przedmiotami i postaciami jeśli tylko programiści danej aplikacji VR przewidzieli takie rozwiązanie.
W tworzeniu rozwiązań VR ogranicza nas jedynie wyobraźnia i… budżet.
Jednak przy odpowiednim budżecie można śmiało powiedzieć, że dla VR granice nie istnieją. Praktycznie każda firma, niezależnie od branży jest w stanie wykorzystać aplikacje VR by podnosić swoje zyski, renomę czy popularność. Aktualnie aplikacje VR są mocno wykorzystywane w marketingu i kampaniach reklamowych. Sądzę, że za kilka lat te proporcje jednak się odwrócą i aplikacje VR będą wykorzystywane w edukacji oraz w usprawnianiu pracy wielu osób. Wyobraźmy sobie szkołę w której zamiast oglądać na lekcji płaskie wizualizacje układu słonecznego, możemy dosłownie w goglach VR przelecieć się wokół wszystkich planet. Wyobraźmy sobie pracownika, który wykonując swoje codzienne zadania na hali produkcyjnej otrzymuje bezpośrednio przed oczami ważne dla siebie informacje, a nie musi co kilka minut spoglądać w dokumentację czy komputer. To tylko wierzchołek całej góry możliwości jaką niesie dla nas technologia VR. Tylko do nas zależy, czy wykorzystamy ją w taki sposób przy przysłużyła się ludzkości i ułatwiła nam wiele codziennych zadań.