Efektywność szkoleń VR i AR – jak badać efekty wdrażanych szkoleń w wirtualnej rzeczywistości?

Szkolenia w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości a ich efektywność.

Według szacunków – z powodu źle przeprowadzonych szkoleń firmy z USA tracą rocznie ponad 13 mln. USD. W 2015 roku firma Microsoft przeprowadziła badanie, które wykazało, że średnio człowiek traci uwagę już po 8 sekundach. Dawniej mówiono na szkoleniach 15 minut. Teraz 8 sekund? Jak to możliwe? Czy są zatem skuteczne sposoby na poprawę jakości szkoleń w firmach?

 

Brak odpowiedniego przeszkolenia przekłada się nie tylko na straty klientów czy pieniędzy. W zakładzie produkcyjnym takie braki mogą kosztować ludzkie zdrowie lub nawet życie.

Jak skutecznie i efektywnie wykorzystać wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość w szkoleniach?

 

W 1959 roku profesor Donald Kirkpatrick opracował model, służący do pomiaru efektywności programu szkoleniowego. Wykorzystywany jest on do dziś.

 

Model precyzuje 4 najważniejsze pytania dotyczące szkolenia:

  • Reakcja: Jak czuli się uczestnicy programu treningowego. Jakiego rodzaju uczucia i emocje im towarzyszyły?
  • Uczenie: Ile wiedzy lub umiejętności zdobyli uczestnicy. Ile z tej wiedzy zatrzymają w głowie dla siebie?
  • Zachowanie: Stopień, w jakim uczestnicy zastosowali w realnym życiu to, czego się nauczyli.
  • Rezultaty: Korzyści, jakie firma widzi w wyniku szkolenia. Co firma czerpie z inwestycji w szkolenia?

 

Omówmy szerzej te cztery elementy. Sprawdzimy jak wirtualna rzeczywistość wpasowuje się w te kryteria.

 

Reakcja – model Kirkpatricka a efektywność szkoleń VR i AR

Prawdopodobnie jednym z największych wyzwań w tworzeniu szkoleniowego programu VR, który będzie oddziaływał silnie zarówno na nowych jak i „starych” pracowników. Bardzo często pracownicy firm postrzegają programy szkoleniowe jako stratę czasu, nudę lub dzień służący „wymiganiu się” od pracy. Co więcej, często są nieefektywni na szkoleniach, ponieważ równolegle zajmują się swoją pracą, odbierają telefony, itp. Czasem również muszą nadrabiać zaległości zawodowe powstałe w dniu szkoleniowym, w innym czasie.

Aby pierwszy warunek z modelu Kikpatrick został pozytywnie spełniony – program szkoleniowy w oparciu o VR musi wywoływać silną reakcję wśród pracowników. Wirtualna rzeczywistość świetnie wpisuje się w te kryteria. VR w pełni angażuje i wciąga uczestnika w sam środek akcji. Dzięki rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej możemy tworzyć szkolenia, które utrzymają na długi czas zaangażowanie i koncentrację pracownika. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod szkoleniowych, opartych na rzutnikach i slajdach – wirtualna rzeczywistość daje prawdziwe, realne wrażenie przebywania w świecie, który wyświetlają nam gogle VR. Szkoleniowe programy VR znacznie skuteczniej podnoszą poziom przyswojonej w szkoleniu wiedzy.

 

Uczenie się – model Kirkpatricka a efektywność szkoleń VR i AR

Kolejnym najistotniejszym wyzwaniem w dobrym programie szkoleniowym jest sprawdzenie czy dana osoba rzeczywiście się tego uczy. Oczywiście najbardziej powszechną formą sprawdzenia wiedzy jest egzamin lub test. Jednak pozyskane w ten sposób wyniki coraz częściej są niemiarodajne.

Dzięki zaawansowanym algorytmom aplikacji VR i AR możliwe jest znacznie skuteczniejsze sprawdzenie poziomu wiedzy. Możemy umieszczać moduły testowe i sprawdzające już wewnątrz samej aplikacji VR. Wszelkie informacje dotyczące zachowania użytkownika w trakcie szkolenia, jak i wyniki mogą być na bieżąco przesyłane na serwer lub do systemu LMS (learning management system).

W rezultacie otrzymujemy bardzo wydajne narzędzie szkoleniowe, które w perspektywie długoterminowej pozwala zaoszczędzić pieniądze i podnieść efektywność szkoleń w firmie.

 

VR pozwala w firmie tworzyć zaawansowane testy kompetencyjne, które ściśle naśladują rzeczywiste warunki pracy. Umożliwia także sprawdzenie, które dokładnie elementy programu szkoleniowego pozwalają uczyć się pracownikom, a które nie.

Wirtualna rzeczywistość jest wykorzystywana przez wiele różnych branż. Przemysł, medycyna lotnictwo, edukacja wykorzystują VR znacznie skuteczniej niż inne branże. Człowiek, który w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach świata VR wykonuje daną czynność może bez ryzyka popełniać błędy. Odpowiednio przeszkolony personel w branży produkcyjnej to także krótkie przestoje w produkcji i większy zwrot z inwestycji.

Naukowcy potwierdzili – VR wspiera lepsze przyswajanie wiedzy.

Zachowanie – model Kirkpatricka a efektywność szkoleń VR i AR

Trzecie wyzwanie w modelu ewaluacyjnym Kirkpatrick to zachowanie. Sprawdzamy czy zachowanie pracowników poprawia się po szkoleniu? Oczywiście aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, przed szkoleniem musimy ustalić cele i określić kwestie, które powinny ulec poprawie po szkoleniu. Najczęściej firma wybiera sposób pomiaru czegoś co chce osiągnąć. Musi także ustalić ważną kwestię: skąd będziemy wiedzieć, że coś się poprawiło? Wykorzystujemy tutaj tzw. KPI (Key Performance Indicators) czyli kluczowe wskaźniki efektywności. To nic innego jak cele, które firma wyznacza i wykorzystuje do mierzenia czy osiągnięto ten cel. Takie wskaźniki również mogą być mierzone przez aplikację VR. Z badań wynika, że znacznie łatwiej spełnić KPI w momencie, gdy pracownik osiągnął już te cele w środowisku wirtualnym. Szkolenia zrealizowane w technologii VR znacznie podnoszą poziom umiejętności pracowników.

 

Rezultaty i wyniki – model Kirkpatricka a efektywność szkoleń VR i AR

Czwartym elementem modelu Kirkpatricka są wyniki. Możemy definiować na wiele sposobów, ale najważniejsze jest to, co organizacja otrzymała wyniku szkolenia pracowników. Co firma czerpie z inwestycji w szkolenie pracowników?

Szkolenie nowych pracowników jest zawsze bardziej kosztowne. Znacznie taniej zatrzymać aktualnego pracownika niż wyszkolić nowego, który przyjdzie w jego miejsce. Zastąpienie pracownika może kosztować od sześciu do nawet dziewięciu miesięcy jego wynagrodzenia. Koszt ten widać w spadku efektywności pracy firmy jak i w wzroście kosztu zatrudnienia nowego specjalisty. Standardowo przyjmuje się, że nowo zatrudniony pracownik nie osiągnie pełnej wydajności aż do 6 miesięcy od momentu podjęcia pracy. To przekłada się na kolejne straty finansowe.

Wirtualna rzeczywistość – jak obliczyć koszt stworzenia aplikacji VR? Od czego zależy budżet rozwiązania VR?

Z pomocą przychodzi tutaj technologia wirtualnej rzeczywistości. Przez poprawę jakości procesu nauczania w VR, nowi pracownicy mogą szybciej osiągnąć pełną wydajność, co oznacza mniejsze straty finansowe dla firmy. Co więcej, pracownicy mający styczność z nowymi technologiami są znacznie bardziej zaangażowani w pracę firmy, niż Ci, którzy przyswajają wiedzę w archaiczny sposób. Pośrednio przekłada się to na mniejszą rotację, co zwiększa wydajność, skraca czas szkolenia i minimalizuje koszty.

 

Wykorzystanie technologii VR w szkoleniach to nie tylko krok naprzód. To przede wszystkim (zależnie od branży) poprawa bezpieczeństwa, wzrost zaangażowania pracowników i w dłuższej perspektywie oszczędności, które sprawiają, że firma stabilnie się rozwija.

 

Platforma szkoleniowa VR

Efektywność szkoleń VR i AR – jak ją zmierzyć? Podsumowanie

Znane są przypadki medyczne, kiedy zastosowanie wirtualnej rzeczywistości pomaga pacjentom klinicznym w dochodzeniu do pełnego zdrowia. Terapia z wykorzystaniem VR pomaga likwidować traumy, skutki trudnych przeżyć i pozwala też wrócić pacjentom do normalnego funkcjonowania. Te próby jednoznacznie potwierdzają fakt, że VR to skutecznie narzędzie do rozwiązywania wielu problemów. Odpowiednio zrealizowana aplikacja szkoleniowa wirtualnej rzeczywistości to w pełni efektywne narzędzie szkoleniowe dla firm!

 

Wypełnij poniższy formularz i dowiedz się jak wykorzystać VR w swojej firmie.

 

Czytaj także:

Wirtualna rzeczywistość – jak obliczyć koszt stworzenia aplikacji VR? Od czego zależy budżet rozwiązania VR?

Przeczytaj inne:
filmy sferyczne filmy 360
Filmy sferyczne – jak oglądać filmy 360 – jak tworzyć filmy 360 stopni – kamery 360

Filmy sferyczne Filmy 360 stopni to bardzo rozległe zagadnienie. Każdy, kto słyszy o nich po raz pierwszy ma w głowie...

Zamknij