Naukowcy potwierdzili – VR wspiera lepsze przyswajanie wiedzy.


Naukowcy potwierdzili – VR wspiera lepsze przyswajanie wiedzy.

Naukowcy potwierdzili, że wirtualna rzeczywistość wspiera lepsze przyswajanie wiedzy.

Tekst oparty na oryginalnej, anglojęzycznej wersji: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180613162613.htm

 

Korzystanie z wirtualnej rzeczywistości staje się coraz popularniejsze i powszechniejsze. VR w grach i sektorze rozrywkowym wciąż rośnie. Medycyna, edukacja i szeroko pojęta branża szkoleniowa również wiążą z technologią VR wielkie nadzieje.

W związku z tym, że VR coraz powszechniej wchodzi do naszego życia, i ma na nie coraz większy wpływ, naukowcy z University of Maryland przeprowadzili jedną z pierwszych, dogłębnych analiz dotyczących VR. Zbadano tezę, czy człowiek jest w stanie lepiej uczyć się. Przebywając w angażujących, wirtualnych środowiskach, niż wtedy, kiedy odbiera informacje za pomocą dwuwymiarowego ekranu komputera czy tabletu.

Badania dowiodły, że ludzie lepiej pamiętają informacje, jeśli są im one przekazywane w środowisku wirtualnym. Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie „Virtual Reality”.

„Dane te niezwykle nas ekscytują. Okazuje się, że środowiska immersyjne mogą oferować nowe możliwości wsparcia dla lepszych wyników w edukacji i szkoleniach (…)”, mówi Amitabh Varshney, profesor informatyki i dziekan Kolegium Nauk Komputerowych, Matematycznych i Przyrodniczych UMD. Varshney prowadzi kilka poważnych badań w kampusie UMD obejmującym wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość (Augumented Reality). Ściśle współpracuje także z pracownikami służby zdrowia zainteresowanymi opracowaniem narzędzi diagnostycznych opartych na AR dla medycyny ratunkowej i szkoleń VR dla chirurgów.

Do badania zespół UMD wykorzystał koncepcję „pałacu pamięci”, w którym ludzie przywołują obiekt lub przedmiot, umieszczając go w wyimaginowanej fizycznej lokalizacji, takiej jak budynek lub miasto. Ta metoda – badacze określają ją jako przestrzenne kodowanie mnemoniczne – jest używana od czasów klasycznych, wykorzystując zdolność ludzkiego mózgu do przestrzennego organizowania myśli i wspomnień.

„Ludzie od zawsze używali metod wizualnych, aby pomóc sobie zapamiętać informacje, niezależnie od tego, czy są to rysunki w jaskiniach, gliniane tabliczki, drukowany tekst i obrazy, czy wideo” – mówi Krokos, jeden z współautorów opracowania. „Chcieliśmy zobaczyć, czy wirtualna rzeczywistość może być kolejnym logicznym krokiem w tym postępie”.

Do badań naukowcy z UMD zaangażowali 40 ochotników – głównie studentów UMD niezaznajomionych z rzeczywistością wirtualną. Naukowcy podzielili uczestników na dwie grupy: jedna wyświetlała najpierw informacje za pomocą gogli VR, a następnie na pulpicie; w przypadku drugiej grupy zrobiono odwrotnie.

Poznaj największą w Polsce platformę szkoleniową VR

Platforma szkoleniowa VR

 

Obie grupy otrzymały wydruki znanych twarzy – w tym Abrahama Lincolna, Dalajlamy, Arnolda Schwarzeneggera i Marilyn Monroe – i zapoznały się z obrazami. Następnie naukowcy pokazali uczestnikom twarze wykorzystując format pałacu pamięci z dwoma wyimaginowanymi miejscami: wewnętrznym pomieszczeniem ozdobnego pałacu i zewnętrznym widokiem średniowiecznego miasta. Obie grupy badawcze poruszały się po każdym pałacu pamięci przez pięć minut. Uczestnicy pulpitu używali myszy do zmiany punktu widzenia, podczas gdy użytkownicy gogli VR rozglądali się w wirtualnej przestrzeni tak, jak gdyby tam byli.

Następnie Krokos poprosił użytkowników o zapamiętanie lokalizacji każdej z pokazanych twarzy. Połowa twarzy była ustawiona w różnych miejscach wnętrza – Oprah Winfrey pojawiła się na szczycie wielkich schodów; Stephen Hawking był kilka kroków w dół, a za nim Shrek. Na parterze twarz Napoleona Bonaparte siedziała nad majestatycznym drewnianym stołem, a na środku pokoju stał ks. Martin Luther King Jr.

Podobnie, w przypadku średniowiecznego miasta, użytkownicy oglądali zdjęcia, które obejmowały twarz Hillary Clinton po lewej stronie budynku, z Myszką Miki i Batmanem umieszczonymi na różnych wysokościach w pobliżu struktur.

Potem scena stała się pusta i po dwuminutowej przerwie każdy pałac pamięci pojawił się ponownie z ponumerowanymi polami, gdzie były twarze. Uczestnicy badania zostali następnie poproszeni o przypomnienie sobie, która twarz znajdowała się w konkretnym miejscu, w którym aktualnie wyświetlał się numer.

Naukowcy twierdzą, że kluczem na potwierdzenie słuszności tezy, jest identyfikacja każdej twarzy przez jej fizyczne położenie i jej relację do otaczających struktur. Istotne jest także położenie obrazu względem własnego ciała użytkownika.

Nawigując wizualnie po scenie, użytkownicy mogli stwierdzić, że„ Hillary Clinton jest w lewym górnym oknie i wygląda na to, że znajduje się około 20 jardów od miejsca, w którym siedzę ”- mówi Krokos, który przeprowadził badanie użytkowników w Augmentarium, laboratorium testowania wizualizacji na kampusie UMD.

Wyniki wykazały ogólną poprawę dokładności przywoływania o ponad 10 procent przy użyciu gogli VR, co jest istotną statystycznie liczbą według zespołu badawczego. Teza dotycząca tego, że wirtualna rzeczywistość wspiera lepsze przyswajanie wiedzy – została zatem potwierdzona

W kwestionariuszach po badaniu, wszyscy uczestnicy stwierdzili, że są biegli – w obsłudze komputera,  ale wszyscy z wyjątkiem dwóch – stwierdzili, że wykorzystanie technologii VR pomogło im znacznie skuteczniej zapamiętać wyświetlone informacje.

Opracował: Adrian Łapczyński

 

Czytaj także:

VR training – 5 powodów dla których warto wdrożyć innowacyjne szkolenia VR w firmie

Trening VR – wykorzystaj VR + AR w szkoleniach

Trening w wirtualnej rzeczywistości – jak szkolić efektywniej wykorzystując symulatory VR

Industry 4.0. VR – prototypowanie produkcji – inteligentny system VR

Doradztwo VR, wdrożenia VR

Przeczytaj inne:
alvernia studios vr gremi park wirtualna rzeczywistość
ALVERNIA STUDIOS VIRTUAL REALITY – pierwsze polskie centrum VR

Alvernia Studios - Gremi Park - powstanie polskie centrum VR na światowym poziomie!   Alvernia Studios – kompleks intrygujących obiektów...

Zamknij