Filmy 360 – percepcja filmów vr – GIS DAY 2016 – Politechnika Krakowska

filmy 360

Filmy 360 – percepcja filmów vr – GIS DAY 2016 – Politechnika Krakowska

Percepcja filmów VR.

Od dłuższego czasu prowadzimy badania percepcji filmów 360. Częścią wyników postanowiliśmy się podzielić podczas wykładu na Politechnice Krakowskiej, który wygłosiliśmy na GIS DAY 2016.

Przedstawiamy w formie filmu fragment wykładu, jaki mieliśmy przyjemność wygłosić podczas GIS DAY 2016 na Politechnice Krakowskiej.

Tematem tegorocznej konferencji GIS DAY była wirtualna rzeczywistość. Jest to medium, które w dzisiejszych czasach coraz mocniej wchodzi w nasze życie. Gogle VR widzimy już w supermarketach, w salonach telefonii komórkowej czy na wielu wydarzeniach. Wydawałoby się, że jest to całkowicie nowa technologia, jednak mało kto zdaje sobie sprawę, że ta technologia ma już ponad 50 lat. Pierwsze gogle VR, które powstały już w latach 60 ubiegłego wieku, próbowały zbliżyć nas do wirtualnej rzeczywistości w największym możliwym stopniu. Niestety rozwój ówczesnej techniki uniemożliwiał komfortowe doświadczanie wirtualnej rzeczywistości. Bardzo ciężkie, nieporęczne hełmy oraz niska jakość ówczesnych kineskopowych ekranów sprawiały, że mało kto chciał korzystać z wirtualnej rzeczywistości.

Dziś za sprawą szybkiego rozwoju techniki – możemy osiągnąć doznania VR na bardzo wysokim poziomie. Jesteśmy w stanie wciągnąć się w wirtualną rzeczywistość na tyle mocno, że momentami ciężko nam odróżnić świat wirtualny od świata prawdziwego.

Ważnym elementem świata vr są filmy 360. Za pomocą filmów 360 jesteśmy w stanie uczestniczyć w jego fabule w niespotykany dotąd sposób. Od czasu narodzin filmu, czyli od około 120 lat, jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że każdy film, który oglądamy, wyświetlany jest nam na mniejszym lub większym ekranie. Niezależnie od tego czy jest to wielki ekran kinowy o przekątnej kilkunastu metrów czy ekran małego kilkunastocalowego telewizora – zawsze jest to mniejszy lub większy wycinek płaskiej przestrzeni. Wirtualna rzeczywistość wraz z filmami 360 rewolucjonizują sposób w jaki możemy doświadczać filmów. Dzięki vr już filmów nie oglądamy, lecz doświadczamy ich. Jest to sformułowanie jak najbardziej na miejscu, ponieważ w filmie 360 – jego akcja otacza nas z każdej strony. Możemy poczuć się jakbyśmy byli w samym sercu akcji oraz przeżyć ją jako główny bohater.

Percepcja filmów VR  to bardzo interesujące zagadnienie. Podczas pokazów zrealizowanych przez nas filmów 360, nasze produkcje obejrzało ponad 2000 osób. Z obserwacji ich zachowania wysnuliśmy 4 najważniejsze wnioski:

  • Widzowie oglądający nasze filmy 360 całkowicie odcinali się od świata zewnętrznego i integrowali się ze światem VR. Ludzie przeżywali emocje w filmach 360 tak samo, jak przeżywają je w realnym świecie. W zabawnych momentach śmiali się, zaś w strasznych momentach odczuwali strach. Widać wyraźnie, że widzowie w pełni angażują się w akcję filmu 360, oraz identyfikują się z przedstawionym w filmie światem.
  • Czas w filmach 360 płynie inaczej. Po obejrzeniu naszego ponad 3-minutowego filmu, przepytaliśmy część osób o to ile według nich trwał ten film. Zdecydowana większość odpowiedziała, że około 1 min. – 1:30 min. To pokazuje wyraźnie, że ludzki umysł podczas przeżywania akcji filmu 360 całkowicie odrywa się od świata rzeczywistego. Wciągając się w akcję filmu 360, ludzka percepcja funkcjonuje w innym tempie niż w świecie rzeczywistym.
  • Dynamiczny montaż dla filmu 360 oznacza cięcia co około 4-5 sekund. W przeciwieństwie do tradycyjnego filmu, w filmach 360 nie możemy ciąć zbyt szybko. Jeśli nie damy widzowi wystarczająco dużo czasu na to, by „rozejrzał się” po ujęciu filmu 360 – doświadczenie VR nie będzie dla niego komfortowe.
  • Nigdy nie zdarzyło nam się, by ktoś przedwcześnie zdjął okulary VR podczas oglądania naszych filmów. Pomimo tego, że zwłaszcza w naszym horrorze vr „Za Tobą” bardzo często leje się krew, widzowie wytrzymują do samego końca.

Powyższe wnioski optymistycznie nastrajają nas do rozwoju wirtualnej rzeczywistości. Wiemy doskonale, że ludzie lubią VR i chętnie go doświadczają. A jeśli ludzie lubią VR, to znaczy, że branża VR z pewnością w najbliższych latach rozwinie się jeszcze bardziej.

Adrian Łapczyński

 

Zobacz także: pierwszy polski horror vr – “Za tobą” | “Wehikuł Czasu” – film 360 EPICVR | poznaj świat wirtualnej rzeczywistości – filmy 360

Czytaj także: dźwięk binauralny | aplikacje rozszerzonej rzeczywistości | immersja | aplikacje vr | filmy 360