VR i edukacja, czyli jak wykorzystać wirtualną rzeczywistość w edukacji

VR i edukacja, czyli jak wykorzystać wirtualną rzeczywistość w edukacji?

 

Sala lekcyjna. Uczniowie rozpoczynają zajęcia z fizyki. Dziś poznają układ słoneczny od wewnątrz. Dosłownie odbędą podróż po jego najdalszych zakamarkach na pokładzie statku kosmicznego. Kilkadziesiąt minut później na lekcji geografii znajdą się w różnych typach lasów jakie występują na świecie. Będą mogli wchodzić w interakcję z zamieszkującymi je zwierzętami czy dynamicznie zmieniać warunki atmosferyczne. Czy to science-fiction? Nie. Takie lekcje już się odbywają. Jedyną możliwością by przeprowadzić zajęcia w taki właśnie sposób jest wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości.

Po założeniu na głowę gogli VR uczniowie nie tylko otrzymują możliwość znalezienia się w miejscach niedostępnych, ale przede wszystkim znacznie skuteczniej zapamiętują przekazywane im treści.

Badania naukowe pokazują, że osoby przebywające w rzeczywistości wirtualnej są w stanie przyswoić około 50% więcej informacji, niż gdyby przyswajali je w tradycyjny sposób.

https://epicvr.pl/pl/jak-widzowie-ogladaja-filmy-360/

Dlaczego wirtualna rzeczywistość tak skutecznie sprawdza się w edukacji:

 

  • VR w edukacji a poziom zaangażowania.

Wirtualna rzeczywistość to tak zwane natywne medium. Żadne inne medium (ani radio, ani telewizja, kino czy internet) nie pozwalają na taki stopień zaangażowania jak w przypadku korzystania z VR. W świecie wirtualnej rzeczywistości poruszamy się dokładnie w taki sam sposób jak w świecie rzeczywistym. W zależności od rodzaju aplikacji i sprzętu jakim dysponujemy – możemy swobodnie się przemieszczać, podnosić przedmioty, upuszczać je, itp. Z doświadczeniami w świecie VR wchodzimy w dokładnie takie same interakcje jak w świecie rzeczywistym. Angażujemy się w ten świat w stu procentach. Wykorzystując zatem VR w edukacji możemy znacznie skuteczniej angażować widza, co przekłada się na lepsze zrozumienie i zapamiętanie tematu.

Dowiedz się więcej o aplikacji VR do nauki anatomii, nad którą aktualnie pracujemy:

https://epicvr.pl/pl/vr-w-medycynie-aplikacja-medyczna-vr/

 

  • Wirtualna rzeczywistość w edukacji a poziom przyswajania wiedzy

Najnowsze badania naukowe jednoznacznie potwierdzają, że w momencie gdy człowiek lepiej angażuje się w dany przekaz – jest w stanie znacznie szybciej i skuteczniej przyswajać wiedzę. W przypadku wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w edukacji obserwuje się średni wzrost zapamiętywalności treści na poziomie około 50% względem znanych dotychczas metod. Wpływa na to nie tylko sama możliwość znalezienia się w świecie VR, ale także wchodzenie w interakcje z obiektami i elementami świata wirtualnego.

 

  • VR i edukacja – możliwość poznawania miejsc niedostępnych

Wykorzystując wirtualną rzeczywistość w edukacji – np. w obszarze tematów historycznych możemy zabrać widza np. do antycznej Grecji i pozwolić mu oko w oko stanąć z postaciami i bohaterami sprzed kilku tysięcy lat. Użytkownik może wchodzić w interakcję z tymi osobami, eksplorować nieistniejące już miejsca i wykonywać dowolne aktywności, które zaplanowali twórcy oprogramowania.

 

W wirtualnej rzeczywistości bez najmniejszego ryzyka jesteśmy w stanie zabrać dowolną ilość uczestników szkolenia, w najniebezpieczniejsze miejsca na świecie. Każdy z bliska może obserwować niebezpieczne zjawiska, czy odbywać szkolenia w miejscach, w których w świecie rzeczywistym nie mógłby się znaleźć.

Przykładem takiego szkolenia dla branży przemysłowej jest zrealizowany przez nas projekt wirtualnej hali odlewniczej firmy Krakodlew S.A.

https://epicvr.pl/pl/industry-4-0-szkolenie-vr-virtual-reality-krakodlew/

Dowiedz się więcej o naszym projekcie edukacyjnym dla studiów inżynierskich.

https://epicvr.pl/pl/industry-4-0-vr-prototypowanie-produkcji-inteligentny-system-vr/

 

Jak skutecznie wykorzystać wirtualną rzeczywistość w edukacji?

 

Wirtualna rzeczywistość oferuje aktualnie dwa typy doświadczeń: interaktywne aplikacje VR i filmy 360. Aplikacje VR tworzone są jak gry komputerowe i pozwalają nam na praktycznie nieograniczoną eksplorację przestrzeni oraz wchodzenie w interakcję z obiektami. Przykładem tego typu rozwiązań jest nasza aplikacja VR służąca do nauki ekosystemów leśnych zaprezentowana na początku artykułu.

Filmy 360 to obrazy rzeczywistego świata nagrane przy użyciu kamer 360. Mają one znacznie wyższy poziom realizmu niż aplikacje VR, jednak oferują znacznie mniejsze możliwości rozbudowy interaktywności.

Zobacz zrealizowane przez nas filmy 360:

https://epicvr.pl/pl/portfolio-realizacji-vr/#filmy

 

Wykorzystując wirtualną rzeczywistość w edukacji trzeba pamiętać o następujących kwestiach:

  • Najważniejszy jest realizm przedstawianych zjawisk. Jeśli tworzymy jakiekolwiek doświadczenie edukacyjne VR musimy odwzorować je przynajmniej w tak dokładny sposób, w jaki zachodzi ono w świecie rzeczywistym. Myśląc poważnie o wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości w edukacji, trzeba brać pod uwagę przede wszystkim poziom i jakość doświadczeń. Tylko wtedy możemy mówić o skutecznej merytorycznie edukacji.
  • Wirtualna rzeczywistość to zupełnie nowe medium, które rządzi się własnymi prawami. W przypadku wykorzystywanych dotychczas narzędzi w edukacji (filmy, ilustracje w książkach) zawsze mieliśmy do czynienia z płaskim obrazem, który znajdował się w pewnej odległości od nas. W wirtualnej rzeczywistości obraz otacza nas z każdej strony. Zmienia się zatem perspektywa w jakiej przyswajamy wiedzę. Zmienia się sposób podania tej wiedzy.
  • Wirtualna rzeczywistość pozwala odwzorować praktycznie każdy proces i każde zdarzenie w dowolnym momencie czasu. Zatem rozwiązania VR nie mają praktycznie żadnych ograniczeń. Wykorzystując VR w edukacji warto dokładnie przemyśleć treść jaką chcemy stworzyć i przenieść do świata VR najbardziej zaskakujące i angażujące scenariusze. To nowe medium, które aktualnie rozwijane jest przez pionierów branży. Wszystko jest dozwolone, byleby służyło użytkownikowi końcowemu.

 

EPICVR.pl – jesteśmy doświadczoną agencją która tworzy zaawansowane rozwiązania VR dla biznesu, przemysłu, nauki, medycyny, sztuki i wielu innych branż. Mamy bogate doświadczenie w realizacji projektów edukacyjnych wykorzystujących rozwiązania VR + AR. Zobacz więcej w naszym portfolio.

https://epicvr.pl/pl/portfolio-realizacji-vr/

Podaj dalej

{order_time} temu

only {product_stock} in stock

{first_name} {last_name} z {order_city} kupił/a {product_name}

Kup licencję