VR – inwigilacja a prywatność

VR – inwigilacja a prywatność. Wirtualna rzeczywistość to najbardziej inwigilowana technologia, czy ostatni bastion prywatności?

Wirtualna rzeczywistość ma wielki potencjał w tworzeniu wielu niesamowitych wizji, które w świecie rzeczywistym są niemożliwe do zrealizowania. Jednak jeśli na początku rozwoju wirtualnej rzeczywistości nie zadbamy o prywatność – VR może stać się jedną z najbardziej inwigilowanych technologii naszych czasów. W wirtualnej rzeczywistości drzemie wielki potencjał a co za tym idzie – vr przyciąga wielkie pieniądze. Biorąc pod uwagę to jak obecnie analizowane są nasze zachowania w sieci – nie mamy złudzeń, że wirtualna rzeczywistość również będzie podlegała tym prawom.

Aktualnie polityka prywatności firmy Oculus – twórcy popularnych gogli vr mówi, że firma może przechwytywać i rejestrować informacje o wszystkich ruchach naszego ciała, podczas korzystania z doświadczeń vr. Również firma w pewnym stopniu wie, na które elementy doświadczenia VR patrzymy. Z pewnością z czasem zakres tych obserwacji znacznie się poszerzy.

Pytanie jednak, na ile natarczywe działania reklamowe mogą nas dotykać w przyszłości? Obecnie w sieci, chyba najbardziej rozpoznawalną formą reklamy jest reklama nadążająca. Jeśli w wyszukiwarce google wpiszemy np. „czajnik” – z dużą dozą prawdopodobieństwa, przez kilka dni, na różnych stronach internetowych będą nam się wyświetlać zachęcające do zakupów – reklamy czajników. Czy podobne zjawisko będzie nas dotyczyć w wirtualnej rzeczywistości? Czy jest możliwe aby nasze ulubione doświadczenie VR – gra virtual reality lub film 360 było poprzedzone spersonalizowaną reklamą? Jakiś czas temu w sieci królował ciekawy film „Hyper Realityhttps://vimeo.com/166807261 , który pokazuje jakim zagrożeniem może być dla nas przeładowana treściami rzeczywistość rozszerzona.

Wirtualna rzeczywistość na tym etapie jeszcze nie jest gotowa na wyświetlanie tego typu reklam. Aktualnie marketerzy wykorzystują raczej pełne doświadczenia VR, by zareklamować nam jakiś produkt. Nie muszą uciekać się do ukrywania i „zaszywania” reklam w filmach 360 czy aplikacjach virtual reality. Pytanie: kiedy się to zmieni, i jak będą wyglądały reklamy personalizowane w wirtualnej rzeczywistości? VR – inwigilacja a prywatność.

Czytaj także: Przyszłość rzeczywistości wirtualnej VR | Oculus rift – jak rozpoczęła się nowa era VR | Virtual Reality

Podaj dalej