Filmy sferyczne – jak oglądać filmy 360 – jak tworzyć filmy 360 stopni – kamery 360

filmy sferyczne filmy 360

Filmy sferyczne – jak oglądać filmy 360 – jak tworzyć filmy 360 stopni – kamery 360

Filmy sferyczne

Filmy 360 stopni to bardzo rozległe zagadnienie. Każdy, kto słyszy o nich po raz pierwszy ma w głowie mnóstwo pytań: Jak tworzyć filmy 360? Jakie kamery 360 wykorzystać? Po co tworzyć filmy 360? Jak obrabiać nagrane kamerami 360 ujęcia sferyczne?

Oczywiście o filmach 360 można by napisać sporą książkę. Postaramy się jednak w tym artykule poruszyć nieco czubek góry lodowej jaką niewątpliwie jest opowiadanie historii w 360 stopniach.

Co jest największą wartością filmów 360?

Moim zdaniem zaangażowanie. Filmy sferyczne nagrywane w technologi 360 stopni, jak żadne inne medium pozwalają skutecznie zaangażować uwagę widza. Dotychczas uważało się, że widzów filmowych najskuteczniej angażuje kino. Oglądając film w kinie raczej nikt z nas nie wychodzi w trakcie pokazu i nie przegląda smartfona. Jak już zapłacimy za bilet, to cała nasza uwaga skierowana jest w stronę ekranu kinowego. Inaczej rzecz ma się w przypadku telewizji, z której korzystamy wyrywkowo. Większość z nas często zmienia kanały, a gdy tylko w telewizji pojawią się reklamy – bierzemy pilota do ręki i przełączamy kanał. Oglądanie filmów sferycznych (filmów 360) zbliżone jest najbardziej właśnie do projekcji kinowej. Oglądając filmy 360 stopni nasze dwa najważniejsze zmysły (wzrok i słuch) całkowicie wypełnia świat wirtualnej rzeczywistości. Choćbyśmy chcieli, bez zdjęcia gogli VR z głowy nie będziemy w stanie przeglądać smartfonu, czy gazety. Specyfika tworzenia i odtwarzania filmów sferycznych stawia ich twórców w uprzywilejowanej pozycji. Tworząc filmy 360 wiemy doskonale, że widz będzie w pełni chłonął przekaz jaki do niego kierujemy.

filmy 360 kategorie
Powyższy wykres przedstawia najchętniej oglądane kategorie filmów 360.

Filmy sferyczne to nowy sposób opowiadania historii!

W filmach sferycznych nie mamy zbliżeń, nie mamy wąskich kadrów i nie mamy szybkich cięć, jak ma to miejsce w klasycznych filmach 2d. Nie występuje również pojęcie kadru. Właściwie kadr filmu 360 jest nieskończony. Ponieważ kamery 360 nagrywają całą sferę wokół siebie – w filmie 360 zobaczymy wszystko. Gdzie byśmy nie odwrócili głowy – z każdej strony będziemy mieli obraz. Zatem tworzenie filmów 360 to tak naprawdę tworzenie zasad filmowych od początku. Wiele reguł, które przez 120 lat wypracowało tradycyjne kino, w filmach sferycznych po prostu się nie sprawdzi. Twórcy filmów 360 jednak traktują to jako zaletę. Wszak każdy czułby się miło, gdyby  za kilka lat historia okrzyknęła go mianem pioniera.

Jak oglądać filmy sferyczne?

Filmy 360, zwane również filmami sferycznymi możemy oglądać na kilka sposobów. Zdecydowanie najgorszym z nich jest oglądanie filmów 360 na ekranie monitora komputera. Co prawda przez pierwsze 5 sekund fajne jest przewijanie ekranu myszką i wybieranie miejsca, w które patrzymy. Jednak w 6 – sekundzie człowiek już jest znudzony tym pomysłem, więc zwiększa się prawdopodobieństwo, że w 12 sekundzie wyłączy nasz ciężko wypracowany w pocie czoła film sferyczny. Dlatego lepiej nie mówić nikomu, że da się oglądać filmy 360 w taki sposób. Mówmy od razu, że filmy sferyczne ogląda się tylko i wyłącznie w goglach VR. Oczywiście tych najdroższych. Tekturowe gogle Google Cardboard (czytaj także filmy cardboard) są kiepsko wykonane a korzystanie z nich nie należy do najprzyjemniejszych. Dlatego najlepiej zaczynać od oglądania na Samsung Gear VR. Jest to fajna wygodna plastikowa nakładka na głowę, w którą wkładamy smartfona. Jeśli włożymy w nią przyzwoity telefon – jakość doznań będzie oszałamiająca. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest oglądanie filmu 360 przy użyciu gogli np. Oculus Rift (czytaj filmy Oculus Rift) lub HTC Vive. Są to jednak zestawy z górnej półki, za które zapłacimy ponad 3000 zł. Pamiętajmy jednak, że nawet najtańsze gogle dadzą zdecydowanie lepsze rezultaty niż wyświetlanie filmów 360 na płaskim ekranie monitora. Filmy sferyczne stworzone są z myślą o oglądaniu ich w goglach VR. Tylko taki sposób konsumpcji filmu 360 da wrażenie immersji i pozwoli nam silnie zaangażować się w opowiadaną historię.

Po co tworzyć filmy sferyczne?

Człowiek od zawsze zadaje sobie różne pytania. Spora ich część pozostaje bez odpowiedzi. Warto przytoczyć historię założycieli firmy Google, którzy przez pierwsze lata swojej działalności kompletnie nie wiedzieli w jaki sposób mogą zarabiać na tworzonej przez nich wyszukiwarce. Inaczej jednak jest w przypadku filmów sferycznych. Już teraz ludzkość potrafi określić w miarę precyzyjnie po co potrzebne są takie „fanaberie”. Pierwszy powód to filmy 360 stopni tworzone dla rozrywki. Któż z nas oglądając kasowy hit kinowy nie chciałby się poczuć jak Pierce Brosnan czy Leonardo Di Caprio? Filmy 360 dają taką możliwość. Oglądając filmy 360 możemy oglądać go z perspektywy wzroku głównego bohatera, co automatycznie sprawia, że czujemy się jak on. Przeżywamy emocje razem z bohaterem, uciekamy, płaczemy, śmiejemy się i strzelamy do innych. Intrygujące, prawda?

Filmy sferyczne tworzy się również dla nauki

I to bardzo poważnej nauki. Filmy 360 z powodzeniem wykorzystywane są przez branżę medyczną w szkoleniu chirurgów (filmy 360 w medycynie). Nie każdy ze studentów ma możliwość przyglądania się operacji na żywo. Umieszczenie kamery 360 na Sali operacyjnej tuż nad operowanym pacjentem pozwala na dokładne zarejestrowanie przebiegu operacji i wszystkich jej towarzyszących procedur. Dzięki temu każdy adept sztuki medycznej może bez przeszkód, w pełni precyzyjnie przyglądać się czynnościom wykonywanym przez doświadczonego specjalistę.

Twórcy filmów 360 mają pod górkę?

Tworzenie filmów sferycznych to praktycznie nowa dziedzina. Współczesne filmy 360 stopni zaczęły pojawiać się około 2012 roku wraz z pojawieniem się na rynku pierwszych przyzwoitych prototypów gogli VR. Osoby chcące tworzyć filmy 360 w tamtym czasie musiały być naprawdę kreatywne. Dziś mamy już do dyspozycji nie najgorsze zintegrowane kamery 360 oraz garść przyzwoitych programów, które pomagają w obróbce filmów 360. 5 lat temu praktycznie branża filmów sferycznych nie istniała. Choć i dziś filmowcy chcieliby mieć więcej, możemy śmiało przyjąć, że jakieś know-how odnośnie tworzenia filmów 360 istnieje. Ponadto przy odrobinie umiejętności i szczęścia mamy szansę na to, że praca nad obróbką materiału 360 pójdzie sprawnie. Oczywiście praca przy produkcji filmów 360 jest znacznie bardziej skomplikowana niż przy kręceniu tradycyjnych filmów jedną kamerą. Choć i filmy 360 da się kręcić jedną kamerą 360, to jakość takich kamer jest na razie niska. W związku z tym filmowcy 360 uciekają się do stosowania wielu kamer jednocześnie.

Najpopularniejsze układy tworzone są z kilku kamer gopro. Wyobraźmy sobie teraz, że musimy zapanować nad tymi kamerami. Zwykle w takim układzie jest 6 kamer gopro, a każda z nich kręci inny wycinek przestrzeni. Po połączeniu obrazu ze wszystkich kamer (tzw. stitching) możemy cieszyć się w pełni sferycznym ujęciem 360. Jednak aby stitchowanie poszło nam gładko musimy być czujni podczas nagrywania materiału. Każda z kamer rejestruje odrębny wycinek przestrzeni. Obraz nagrywany przez jedną kamerę gdzieś się kończy. A obraz nagrywany przez kolejną gdzieś się zaczyna. W związku z tym łącząc te obrazy w gotowy film 360 wystąpią nam linie przecięcia. Jeśli przez te linie przecięcia będą przechodzili ludzie – będziemy mieli widoczne przeskoki. W związku z tym ludzie nagrywający filmy 360 kamerami GoPro są niezwykle wyczuleni na tzw. ruch wewnątrz-kadrowy. Oprócz tego filmowanie 360 wiąże się również z kilkoma innymi ograniczeniami. Niestety sprawdza się tu powiedzenie, że im głębiej w las, tym więcej drzew. Samo jednoczesne uruchomienie sześciu kamer gopro nagrywających film sferyczny jest już nie lada wyczynem. Często zdarza się, że jedna z tych kamer się wyłączy w trakcie i całe ujęcie 360 mamy już do wyrzucenia. Kolejnym problemem jest sprawa zarządzania materiałami z sześciu kamer. Przy nagrywaniu jedną kamerą problem ten nie występuje, ponieważ nagrywamy ujęcia jedno za drugim. W przypadku kręcenia filmów 360 musimy potem połączyć wszystkie ujęcia, a więc do każdego finalnego ujęcia 360 potrzebujemy obrazu z aż sześciu kamer. Niewielki błąd w postaci błędnej numeracji plików na dysku wywołuje gigantyczną frustrację. To tylko kilka przykładów. Profesjonaliści pracujący na co dzień z filmami 360 są w stanie przytoczyć setki różnych argumentów na to jak wymagającym rynkiem jest branża filmów 360.

Jak tworzyć filmy 360?

Filmy sferyczne tworzone są przy użyciu kamer sferycznych. Kamera sferyczna, zwana również kamerą 360 to takie sprytne urządzenie, które rejestruje cały obraz jaki ją otacza – 360 stopni wokół. Branża filmów 360 oferuje wiele różnych rozwiązań. Najpopularniejsze to różnego rodzaju rigi, które pozwalają wykorzystywać od 4 do nawet 15 kamer gopro. Obecnie, jak pokazuje doświadczenie wielu filmowców 360 – jest to najlepsze rozwiązanie pod względem ceny i oferowanej jakości. Filmy 360 można tworzyć również układami dwu kamerowymi. Np. firma Kodak oferuje ciekawe rozwiązania VR. W ich ofercie znajduje się m.in. kamera, która nagrywa obraz o polu widzenia 180 stopni. Dołożenie takiej samej kamery po przeciwnej stronie sprawia, że możemy uzyskać nagranie filmu 360 stopni. Firma Samsung proponuje jedną kamerę, która nagrywa filmy 360 przy pomocy dwóch obiektywów. Jakość finalnego obrazu mogłaby być lepsza, ale jest „w miarę” akceptowalna.
Filmy sferyczne to nie tylko nagrania wideo 360 ale również i montaż i postprodukcja filmów 360. Z nagranymi ujęciami 360 trzeba coś zrobić. Możemy je albo wyrzucić do kosza, albo zmontować. Osobiście polecam tą drugą opcję. Jeśli chodzi o montaż filmów 360 to na rynku rozwiązań VR pojawia się coraz więcej narzędzi, które umożliwiają w miarę intuicyjną pracę nad materiałem 360. My zwykle korzystamy z oprogramowania firmy Adobe i „robi ono robotę” 😊

Jak pracować na planie filmów 360?

Praca na planie filmu 360 to dość specyficzna praca. Rzadko widuje się sceny kiedy tuż po włączeniu kamery cała ekipa wybiega z planu, a przed kamerą zostają tylko aktorzy. Niestety tworzenie filmów 360 właśnie tak wygląda. Każdy członek ekipy filmowej, który nie ucieknie z planu będzie widoczny w gotowym filmie, co będzie wyglądało co najmniej idiotycznie. Dlatego na hasło „akcja!” wszyscy wybiegamy – pamiętajcie. Kolejnym intrygującym elementem jest kwestia nagrywania dźwięku. W filmach 360 świetnie sprawdza się dźwięk binauralny, który najlepiej nagrywają mikrofony przyczepione do głowy manekina. Taka głowa zawsze wzbudza największe zainteresowanie na planie. Praca z tworzeniem filmów 360 jest zbliżona bardziej do rejestracji scen teatralnych. Zazwyczaj z wielu różnych względów w filmach 360 używamy statycznej, nieruchomo postawionej kamery. Aktorzy grają zwykle wokół niej. Z reguły większość fabularnych filmów 360 zachowuje jedność czasu i miejsca akcji. Dlatego filmy 360 to pewnego rodzaju krok w tył w kierunku teatru oraz wielki krok na przód, który całkowicie rewolucjonizuje sposób opowiadania historii.

 

Nasza agencja VR zajmuje się kompleksową produkcją filmów 360. Zachęcamy do kontaktu.

Zachęcamy do regularnego czytania naszego bloga: BLOG O VR

 

Czytaj również: film virtual reality | aplikacje Oculus Rift | filmy cardboard | salon gier VR | filmy 360 | filmy VR | aplikacje 360| aplikacje virtual reality | aplikacje AR, aplikacje rozszerzonej rzeczywistości 

VR
Filmy sferyczne - jak oglądać filmy 360 - jak tworzyć filmy 360 stopni - kamery 360
Wirtualna rzeczywistość
Filmy sferyczne - jak oglądać filmy 360 - jak tworzyć filmy 360 stopni - kamery 360
Wirtualna rzeczywistość rewolucjonizuje sposób opowiadania historii.
Czym są filmy sferyczne i jak je tworzyć? Jak oglądać filmy 360? Jakie kamery 360 wykorzystuje się do kręcenia filmów 360 stopni?
EPICVR
EPICVRer Name
EPICVR - filmy 360
Publisher Logo