Filmy 360 i ich tworzenie

filmy 360 tworzenie

Filmy 360 i ich tworzenie

Filmy 360 – tworzenie

Tworzymy różnego rodzaju filmy 360 dla biznesu. Nasze wielokrotne rozmowy z wieloma klientami skłoniły nas do przygotowania niniejszego poradnika. Postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu cały szereg możliwych pytań związanych z filmami 360. Z racji dosyć obszernej tematyki, podzieliliśmy go na kilka części.

Odpowiemy na pytania:

  • Po co tworzyć filmy 360
  • Od czego zacząć tworzenie filmu 360
  • Jak określić cel tworzenia filmu 360
  • Jak stworzyć scenariusz filmu 360

Po co tworzymy filmy 360?

VR rozwija się w niesamowitym tempie. Z miesiąca na miesiąc pojawiają się coraz lepsze rozwiązania. Dzięki nim już za kilka lat ciężko będzie odróżnić nam świat wirtualny od rzeczywistego. Jedną z ważniejszych części rynku VR są obecnie filmy 360. Od kilkunastu miesięcy są one ogólnodostępne na różnych platformach. Dwa najważniejsze portale społecznościowe, na których dzielimy się filmami: Youtube oraz Facebook w pełni wspierają przesyłanie i odtwarzanie filmów 360. Nie musimy zatem martwić się, że wideo 360, który stworzymy obejrzy tylko garstka osób. Wręcz przeciwnie. Filmy 360 to swego rodzaju nowość, więc użytkownicy udostępniają je znacznie częściej i chętniej niż tradycyjne nagrania 2d. Po co tworzyć filmy 360? Oczywiście dla zysku! Na pewno znajdą się czytelnicy, którzy stwierdzą, że tworzą filmy 360 dla przyjemności, lub dlatego, że mają do opowiedzenia ciekawą historię. Jednak jeśli zastanowimy się głębiej nad tą kwestią, szybko dojdziemy do wniosku, że nie chcemy tworzyć filmów „do szuflady”. Tworząc jakiekolwiek dzieło, zawsze mamy nadzieje, że w pewien sposób się ono skomercjalizuje. Jeśli nawet na nim nie zarobimy, to niech chociaż zobaczy je wiele osób. Jeśli zobaczy je wiele osób to zyskamy, prawda? A więc pojawi się wspomniany kilka zdań wyżej zysk.

Nie trzeba więc się oszukiwać. Praktycznie większość wykonywanych przez nas w życiu aktywności wiąże się z pewnego rodzaju zyskiem. Nie inaczej jest w przypadku tworzenia filmów 360. Tego typu filmy to zupełnie nowe medium, które rewolucjonizuje dotychczas znane nam sposoby opowiadania historii. W filmach 360 nie oglądamy płaskiego wycinku obrazu, ale otacza on nas z każdej strony. Po założeniu gogli VR mamy w pełni sugestywne wrażenie wejścia do świata naszych bohaterów. VR staje się coraz popularniejszy. Choć filmy 360 pojawiły się całkiem niedawno – sporo osób bacznie się ich przygląda, analizując zachowania użytkowników. Tą wiedzę z powodzeniem można wykorzystać w marketingu. Jeśli zrozumiemy w pełni, jak ludzki umysł odbiera filmy 360 oraz różnego rodzaju treści VR – będziemy tworzyć świetne kampanie w oparciu o VR. Im lepsze będą to kampanie, tym lepsze efekty sprzedażowe zyskamy.

Od czego zacząć tworzenie filmu 360?

Zanim pojawi się w naszej głowie pomysł, powinniśmy najpierw wiedzieć do kogo mówimy. Odpowiednio dobrana grupa docelowa ma olbrzymie znaczenie. Współczesny świat marketingu pokazuje nam, że wszelkie komunikaty reklamowe muszą być ukierunkowane na konkretną grupę docelową. Bardzo trudno zrobić skuteczną kampanię marketingową, która będzie zadowalać wszystkie grupy klientów. Co innego spodoba się osobom starszym, co innego studentom a co innego 16 – latkom. Tworząc filmy 360 powinniśmy jasno określić efekt jaki film ma wywołać wśród użytkowników oraz możliwie jak najbardziej poznać grupę docelową. Im lepiej poznamy ich zachowania i upodobania – tym bardziej skuteczna będzie nasza kampania VR. Tworząc filmy 360 musimy pamiętać, że najważniejszy dla nas jest widz. Powinniśmy zadbać nie tylko o jego komfort fizyczny i psychiczny, ale przede wszystkim o jak najwyższą jakość doznań.

Jak określić cel tworzenia filmu 360?

Przed stworzeniem koncepcji scenariusza powinniśmy odpowiedzieć sobie na jedno zasadnicze pytanie. Co chcemy wywołać naszym filmem? Czy po obejrzeniu go widz ma skłonić się do skorzystania z naszych usług? Czy może chcemy poinformować widza o wprowadzeniu nowego produktu na rynek? Być może istnieją jeszcze inne powody, dla których robimy filmy 360. Każdy powód jest dobry, byle był on dla nas jasny. Z pewnością jedną z gorszych możliwości będzie pominięcie tej kwestii. Nie sztuką jest stworzyć dobrą reklamę. Sztuką jest stworzyć tak dobrą reklamę, po obejrzeniu której konsument doskonale będzie wiedział o jakim produkcie była mowa. Niestety to częsty błąd. W branży słyszy się czasem o przypadkach, gdy klient doskonale zapamiętał reklamę, ale kompletnie nie wiedział o jaki produkt chodziło. Pamiętajmy, jeśli robimy reklamę, niezależnie od tego czy w 360 stopniach, czy nie – najważniejszy jest jasny i klarowny przekaz.

Filmy 360 oferują jeszcze jeden ciekawy parametr nazywany immersją. Immersja w skrócie to całkowite zanurzenie się człowieka w świecie wirtualnym, przy pomocy możliwie jak największego zaangażowania wszystkich zmysłów. I tu znów sprawdza się nieśmiertelne powiedzenie „content is king”. Im lepszą treść dostarczymy użytkownikom, tym lepsze będą ich doznania, a więc i lepszy finalny efekt osiągnie kampania.

Jak przygotować scenariusz filmu 360

Klasyczny scenariusz filmu 2d ma swoją z góry narzuconą formę. Ludzie na całym świecie posługują się wypracowanymi przed laty przez branżę – standardami tworzenia scenariuszy filmowych. Twórcy filmów 360 starają się adoptować te rozwiązania jednak nie zawsze się one sprawdzają. Tworząc np. storyboard, jesteśmy w stanie narysować obraz zamknięty w prostokątnej ramce, który będzie odzwierciedlał akcję dziejącą się w kadrze. Ale jak na kartce papieru narysować coś co będzie się działo w przestrzeni nieograniczonej z żadnej strony kadrem? Nie jest to łatwe zadanie, jednak odpowiednie planowanie pozwoli zaoszczędzić nam czas na planie. Możemy podzielić sobie kadr filmu 360 na 4 różne strony (tak jak 4 kierunki świata) i w każdym z nich narysować odrębną akcję dla danego kierunku. Możemy również niejako rozciągnąć obraz na płasko i w jednym wielkim panoramicznym kadrze rozrysować praktycznie całe pole widzenia kamery 360. Możliwości jest wiele i z pewnością wraz z rozwojem kinematografii 360 będzie pojawiało się coraz więcej lepszych rozwiązań.

Filmy 360 to obecnie świetne medium reklamowe, które w pełni angażuje uwagę widza.

W kolejnej części artykułu przybliżymy Wam dalsze kwestie związane z realizacją filmów 360.

Czytaj także: | aplikacje virtual reality | aplikacje AR, aplikacje rozszerzonej rzeczywistości 

Przeczytaj inne:
vr w promocji filmow
VR w promocji filmów

VR w promocji filmów - jak skutecznie promować hity kinowe poprzez VR Wirtualna rzeczywistość to świetne narzędzie promocyjne, z którego...

Zamknij