Percepcja filmów 360 – jak tworzyć dobre filmy 360

percepcja filmow 360 jak tworzyc dobre filmy vr

Percepcja filmów 360 – jak tworzyć dobre filmy 360

Percepcja filmów 360 – jak tworzyć dobre filmy 360

Co decyduje o tym, że dany film jest dobry? Wrażenia widza tuż po jego obejrzeniu. Jeśli widz, który obejrzał właśnie film 360 czuje niedosyt – to znaczy, że robota została dobrze wykonana. Jeśli zaś czułby znudzenie, przesyt – to lepiej takiego filmu mu nie wyświetlać.

Badaniem percepcji filmów 360 zajmujemy się od samego początku, odkąd stworzyliśmy pierwszy film 360, czyli od 2015 roku. Przez ten czas mieliśmy okazje pokazać nasze produkcje filmy 360 kilku tysiącom osób. Wszelkie ich spostrzeżenia bacznie notowaliśmy i zapamiętywaliśmy. To m.in. dzięki temu nasze doświadczenie w tworzeniu dobrych filmów 360 jest bardzo duże. Mając wiedzę o tym jak widzowie oglądają filmy 360 oraz na co zwracają uwagę, możemy wysnuć kilka istotnych wniosków.

 

  • Dobry film 360 to wciąż dobry pomysł i scenariusz

Samo wykorzystanie nowego medium jakim są filmy 360 i narzędzi do ich tworzenia nie wystarczy. Jeśli chcemy opowiedzieć daną historię musi być ona interesująca nie tylko dla nas, ale przede wszystkim interesować widza. Ponad 90 % tradycyjnych filmów jakie oglądamy w kinie czy w telewizji jest zbudowane w oparciu o zasady opisane przez Arystotelesa w dziele „Poetyka”. Zasady, którymi kilka tysięcy lat temu kierował się teatr, nadal są w pełni aktualne w dzisiejszym świecie. Zatem najlepiej jeśli bohater staje przed trudnym, w zasadzie niemożliwym do wykonania zadaniem i gra o najwyższą stawkę, wiele ryzykując. Oto jedna z wielu zasad jaka przewija się przez chętnie oglądane filmy 2d. Filmy 360 z powodzeniem mogą czerpać z doświadczeń innych mediów.

 

  • Dobry film VR to dobrej jakości film VR

W przypadku filmów VR jakość ma kluczowe znaczenie. Filmy 360 to medium znacznie różniące się od tradycyjnych filmów 2d. W przypadku 2d, film oglądamy zazwyczaj na płaskim wycinku ekranu, który znajduje się w pewnej odległości od nas. W przypadku filmu 360 ekran znajduje się kilka centymetrów przed naszymi oczami i dodatkowo wypełnia całe nasze pole widzenia. Gdzie się nie obrócimy mamy ekran. Zatem w tym przypadku wymagane są znacznie wyższe rozdzielczości niż w przypadku tradycyjnego kina. Szacuje się, że aby ludzkie oko uwierzyło, że obraz VR, który ogląda jest rzeczywisty – powinniśmy dostarczyć mu obraz w rozdzielczości ponad 20K (ponad 20 000 pixeli w poziomie – dla przykładu Full HD to 1920 pixeli w poziomie). Tworząc film 360 warto zatem korzystać ze sprzętu wysokiej jakości i zadbać o to, by w możliwie najlepszej jakości wyświetlać go widzom.

 

  • Dobre filmy 360, to filmy które angażują widza

Warto w pełni korzystać z możliwości jakie daje wirtualna rzeczywistość. Po założeniu gogli VR widz ma wrażenie, że jest w samym środku akcji, zatem warto utwierdzić go w tym przekonaniu. Zabiegi, które pozwolą mu mocniej utożsamić się z opowiadaną historią to przede wszystkim możliwość wchodzenia w interakcje z innymi bohaterami filmu. Jeśli bohaterowie dodatkowo będą zwracać się do widza z dodatkowymi prośbami i wyraźnie zwracać uwagę na jego obecność – tzw. Immersja, czyli wrażenie przeniesienia się do środka filmu będzie dla widza bardziej trwałe.

 

  • Dobre filmy VR subtelnie kierują uwagą widza

Produkcja filmów 360 zyskuje coraz większą popularność. Jak sprawić by atrakcyjne i realistyczne filmy 360, były dodatkowo w pełni komfortowe w odbiorze dla widza? Tworząc filmy 360 istotnym elementem, na którym warto się skupić jest również kierowanie uwagą widza.

Filmy 360 – percepcja filmów vr – GIS DAY 2016 – Politechnika Krakowska

 

Tradycyjna produkcja filmowa i telewizyjna ma pod tym względem nieco łatwiej, ponieważ widz obserwuje akcję filmu na małym wycinku ekranu. Bardzo trudno zatem jest zgubić właściwy dla akcji punkt. Filmy 360 mają pod tym względem dużo trudniej, ponieważ akcja filmu 360 może otaczać widza z każdej strony. Widz może swobodnie spoglądać w górę, w dół oraz może się obracać. Nigdy zatem nie mamy pełnej gwarancji, że widz oglądając nasze filmy 360 patrzy dokładnie w tę stronę, w którą chcemy. Możemy jednak spróbować zapanować nad uwagą widzą oglądającego filmy 360. Jednym z wielu sposobów może być umiejętne prowadzenie akcji. Tworząc filmy 360 musimy dać widzom jasny i czytelny przekaz dotyczący tego, gdzie jest najistotniejszy punkt akcji. Możemy oczywiście prowokować widza do obracania się i wykorzystywania dzięki temu całego potencjału medium jakim są filmy 360, jednakże powinniśmy to robić z umiarem. Widz oglądający filmy 360 powinien wiedzieć gdzie ma zwrócić swoją głowę tak, by żaden istotny element akcji go nie ominął. Dlatego oglądając filmy 360 często możemy zaobserwować kogoś kto pełni rolę przewodnika po naszej akcji. Mamy pewnego, głównego bohatera filmu, za którego postacią powinien podążać nasz wzrok. Jest to bardzo skuteczna metoda utrzymywania uwagi widza oglądającego filmy 360.

Percepcja filmów 360 – jak tworzyć dobre filmy 360 ?

Przeczytaj więcej o zagadnieniu: Filmy 360 – percepcja filmów VR | 

Przeczytaj inne:
content vr
Content VR

Content VR Jak wielką siłą jest content VR? Content VR. Każdy kto w dzisiejszych czasach pracuje w branży marketingowej, reklamowej...

Zamknij