W ciągu ostatnich 5 lat naszej działalności zrealizowaliśmy kilkadziesiąt aplikacji VR i filmów 360 dla wielu zadowolonych klientów.
Kliknij i zapoznaj się z naszą ofertą już teraz!
Co to jest VR?
Klienci często pytają nas czym jest VR. VR to skrót od słów Virtual Reality co po Polsku oznacza wirtualną rzeczywistość. Rzeczywistość wirtualna to w skrócie komputerowo wygenerowane trójwymiarowe obrazy przestrzeni, które dają wrażenie fizycznego istnienia. Upraszczając definicję możemy powiedzieć, że rzeczywistość wirtualna to świat wygenerowany komputerowo, który daje wrażenie istnienia naprawdę.
Wirtualna rzeczywistość daje człowiekowi zupełnie nowe możliwości. 80 procent powstających na rynku aplikacji VR, pozwala nie tylko rozszerzyć możliwości człowieka, ale przede wszystkim pozwala doświadczyć człowiekowi sytuacji i zdarzeń, których nie mógłby doświadczyć w realnym świecie. Przy pomocy aplikacji wirtualnej rzeczywistości możemy wspiąć się na Mount Everest, a już po chwili nurkować w towarzystwie rekinów na dnie oceanu.
Wirtualna rzeczywistość to nie tylko przekraczanie ludzkich możliwości. VR tak na prawdę staje się nowym medium, które całkowicie rewolucjonizuje sposób przekazywania wszelkich informacji. Jeden z możliwych scenariuszy przyszłości zakłada, że za kilka lat ludzie nie będą potrzebowali jakichkolwiek interfejsów graficznych, monitorów laptopów czy telefonów. Wystarczą gogle VR z dostępem do internetu i wszystkie informacje będziemy czerpać bezpośrednio ze świata VR.
Czy VR jest ogólnodostępny?
Aby korzystać w pełni z możliwości VR niezbędne jest posiadanie gogli VR. Gogle VR są ogólnodostępne i można je kupić w wielu sklepach internetowych, centrach handlowych i hipermarketach. Wyróżniamy dwa rodzaje gogli VR. Pierwszym z nich są gogle wykorzystujące smartfon. Telefon wkładamy w plastikową lub tekturową nakładkę, którą zakładamy na oczy. Nakładka jest wyposażona w specjalne soczewki, dzięki którym obraz wyświetlany przez ekran telefonu całkowicie wypełnia nasze pole widzenia. Przykładowe gogle tego typu to Samsung Gear VR lub Google Daydream.
Drugim rodzajem są gogle VR działające w oparciu o komputer. Takie gogle dają znacznie lepsze wrażenia wizualne, ponieważ wydajny komputer jest w stanie wygenerować obraz wirtualnej rzeczywistości w najwyższej jakości. Obraz generowany przez kartę graficzną komputera trafia drogą przewodową lub bezprzewodową do wyświetlacza zamontowanego w goglach. Aktualnie gogle VR działające w oparciu o komputer są droższe. Przykładowe gogle tego typu to Oculus Rift lub HTC Vive.
W goglach VR możemy rozglądać się w każdą stronę, dokładnie tak jak robimy to w świecie rzeczywistym. Z każdej strony, w którą nie spojrzymy będzie otaczał nas realistyczny obraz wirtualnej rzeczywistości. Czym jest VR? Czytaj dalej i dowiedz się więcej.
Czy ludzie tracą przytomność lub mdleją w goglach VR?
Organizujemy szereg prezentacji naszych różnych rozwiązań VR na różnego rodzaju systemach i goglach i nigdy nie zdarzyło się aby ktokolwiek odczuwał nudności lub mdlał nawet po dłuższym obcowaniu z technologią VR. Czasem pokazujemy widzom nasze horrory VR. Czasem osoby uczestniczące wnaszych prezentacjach VR doświadczają ekstremalnych wrażeń podczas przejażdżki rollercoasterami VR. Nigdy nie mieliśmy sytuacji, by ktokolwiek przedwcześnie zdjął gogle VR.
Wirtualna rzeczywistość jest dla człowieka w pełni naturalna, dzięki temu, że w świecie VR rozglądamy się w taki sam sposób jak w świecie realnym. Co więcej, ze świata wirtualnej rzeczywistości możemy korzystać dokładnie w taki sam sposób jak z rzeczywistego świata. Organizując nasze bezpłatne pokazy VR, chętnie demonstrujemy i pokazujemy widzom czym jest VR. Oglądając rozwiązania VR, bez odpowiednich gogli VR – wrażenia mogą nie być doskonałe. Dlatego z przyjemnością zapraszamy na wszystkie organizowane przez nas spotkania, na których dokładnie dowiesz się czym jest VR i przetestujesz najnowsze rozwiązania technologiczne, które umożliwiają korzystanie z technologii VR.
Jakie możliwości daje VR?
Wirtualna rzeczywistość to szerokie spektrum wielu możliwości. VR coraz częściej wykorzystywany jest w wielu dziedzinach nauki i biznesu. Warto wymienić chociażby zastosowanie filmów 360 w medycynie, VR w leczeniu i terapii, wirtualna rzeczywistość w wojsku, szkolenia w VR czy chociażby aplikacje VR i filmy 360 w marketingu.
VR to przede wszystkim nieograniczone możliwości angażowania uwagi widza w kierowany do niego przekaz. Człowiek korzystający z aplikacji VR czy filmów 360 ma założone na głowie gogle VR i słuchawki. Dzięki temu jego zmysły są całkowicie odcięte od bodźców świata zewnętrznego. To sprawia, że osoba korzystająca z doświadczeń VR w pełni skupia się na kierowanym do niej przekazie.
Kolejną zaletą technologii VR jest fakt, że w VR możemy robić praktycznie wszystko. Czym jest VR i co możemy przy pomocy niego osiągnąć? Ogranicza nas jedynie wyobraźnia twórców aplikacji VR i filmów 360. W jednej chwili możemy nurkować z rekinami na dnie oceanu, a moment później skakać ze spadochronem w stratosferze. VR to nieograniczony potencjał i stale rosnące możliwości.
Czym są filmy 360?
Filmy 360 to filmy, w których akcja dzieje się 360 stopni dookoła naszej głowy. Tradycyjne filmy 2d są oglądane zawsze na mniejszym lub większym wycinku ekranu. Ogranicza nas wielkość ekranu zwana również wielkością kadru filmowego. W filmach 360 zjawisko kadru praktycznie nie istnieje, ponieważ obraz filmu 360 stopni wypełnia całkowicie całe nasze pole widzenia. Filmy 360 powinny być oglądane wyłącznie w goglach VR, ponieważ wtedy mamy bardzo sugestywne wrażenie uczestniczenia w samym środku akcji filmu i bycia jego głównym bohaterem. To dlatego ludzie tak chętnie oglądają filmy 360.
Tworząc filmy 360 trzeba tworzyć je przede wszystkim z myślą o użytkowniku. Mieliśmy okazje przetestować nasze realizacje VR na pokaźnej grupie badawczej. Przez nasze gogle VR przeszło ponad kilkaset osób. Bacznie się im przyglądaliśmy, zbierając szczegółowe dane dotyczące ich percepcji, reakcji na filmy 360 czy badając stopień zaangażowania w filmy VR. Na tej podstawie udało nam się wysnuć kilka ciekawych wniosków dotyczących tego jak ludzka percepcja odbiera filmy 360. Więcej informacji pod linkiem percepcja VR oraz w tym filmie:
nbsp;
Jak tworzone są filmy 360?
Filmy 360 tworzy się przy użyciu tzw. kamer sferycznych. Kamery sferyczne to albo wieloobiektywowe układy kamer, albo kilka kamer zespolonych w jeden układ. Kamery VR są w stanie rejestrować całą widzialną przestrzeń jaka otacza kamerę. Układy składające się z kilku kamer obecnie oferują nieco lepszą jakość, jednak wymagane jest późniejsze połączenie obrazu nagranego wieloma kamerami. Kamery sferyczne zwane również kamerami 360 stale ewoluują. Powstają coraz lepsze rozwiązania zmierzające ku temu, by za kilka lat praca z kamerami 360 nie odbiegała od sposobu w jaki dziś pracujemy z tradycyjnymi kamerami 2d.
Nasza agencja VR dysponuje kilkoma rodzajami kamer VR. Obecne na rynku kamery oferują już możliwość rejestracji filmów VR w rozdzielczości 8K dla całej widzialnej przestrzeni obrazu. Wciąż jednak branża VR czeka na gogle VR, które będą w stanie wyświetlić tą właśnie wysoką jakość jaką już dziś oferują kamery VR. Wszystkie rozwiązania wirtualnej rzeczywistości zmierzają w kierunku, by za kilka lat nie było możliwe odróżnienie obrazu świata VR od prawdziwego świata. Naszym zdaniem wirtualna rzeczywistość rozwija się w gigantycznym tempie. Branże, które powstawały w latach 40 i 50 ubiegłego wieku, np. telewizja – potrzebowały kilkudziesięciu lat na dokonanie analogicznego postępu jaki w świecie VR dokonuje się w ciągu 1 roku.
Po co mi filmy 360?
Po co tworzyć filmy 360? Filmy 360 to przede wszystkim świetny sposób na ukazanie swojej marki. Tworzenie filmów 360 to coraz popularniejsza część marketingu i branży reklamowej. Klienci, którzy doświadczą wysokiej jakości filmów 360 czy aplikacji VR znacznie częściej decydują się na zakup reklamowanego w nich produktu. Filmy 360 to nie tylko biznes, ale przede wszystkim ułatwianie życia wielu dziedzinom współczesnego świata. Przy pomocy filmów 360 możemy „teleportować” np. tysiąc studentów medycyny, na jedną małą salę operacyjną, by mogli dokładnie przyjrzeć się jak powinna być przeprowadzona operacja. Bez wykorzystania VR wirtualna teleportacja nie byłaby możliwa.
Jak mogę wykorzystać filmy 360 w biznesie?
Filmy 360 w biznesie cieszą się coraz większą popularnością. Twórcy kampanii reklamowych wielokrotnie przekonali się, że film 360 to skuteczna metoda zaangażowania uwagi widza. W przypadku tradycyjnego przekazu reklamowego widzowie nauczyli się skutecznie ignorować docierające do nich reklamy. W filmach 360 widz całkowicie odcięty od innych bodźców w pełni skupia się na kierowanym do niego przekazie. Dzięki temu możemy stworzyć znacznie skuteczniejszą kampanię reklamową, która bezpośrednio trafiając do psychiki widza w pełni skłoni go do zakupu naszego produktu.
Filmy 360 w biznesie to również promocja. Realizując film 360 pokazujący nasz zakład czy fabrykę, możemy dać naszym zagranicznym kontrahentom możliwość natychmiastowej „wirtualnej teleportacji” do naszej siedziby. Coraz częściej wykorzystuje się filmy 360 w turystyce. Dzięki nim konsumenci mogą w pełni realistycznie zobaczyć miejsca, w które planują się wybrać.
Ile kosztuje realizacja filmów 360?
Koszty realizacji filmów 360 to rozległe pojęcie. Finalna wycena zależna jest od wielu czynników. Bardzo ważną kwestią jest scenariusz filmu. Dopiero po jego analizie jesteśmy w stanie podać przybliżone „widełki cenowe”. Produkcja filmów 360 w naszej agencji VR zaczyna się już od 7000 zł netto. Ważną kwestią jest fakt, że wykorzystując filmy 360 w reklamie tak naprawdę znacząco obniżamy koszty dotarcia z tą reklamą do finalnego konsumenta, który zdecyduje się na nasz produkt. Emisja telewizyjna kosztuje średnio od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych miesięcznie. Przed telewizorem zasiadają różne grupy docelowe, więc są coraz mniejsze szanse na to, że nasza reklama trafi do odpowiedniej osoby, która byłaby zainteresowania zakupem naszego produktu. Filmy 360 z racji tego, że dystrybuowane są głównie w internecie oraz podczas różnego rodzaju wydarzeń – trafiają do konkretnych użytkowników, którzy mogą być zainteresowani naszym produktem. Tworząc więc kampanię VR wykorzystującą filmy 360 nie „strzelamy na oślep” tylko pozwalamy trafić naszej reklamie do konkretnego użytkownika, którego potencjalnie interesuje nasz produkt. Dzięki temu mamy większe szanse na sprzedaż.
Co to są kampanie VR?
Kampanie VR to kampanie marketingowe wykorzystujące wirtualną rzeczywistość. Obecnie rynek reklamy i marketingu coraz chętniej wykorzystuje kampanie VR w swoich działaniach. Kampanie VR mogą wykorzystywać aplikacje VR, filmy 360, aplikacje AR (aplikacje rozszerzonej rzeczywistości) i aplikacje MR (mixed reality – połączona rzeczywistość).
nbsp;
Jakie cechy powinna mieć skuteczna kampania VR?
nbsp;
Skuteczna kampania VR musi być przede wszystkim dobrze przemyślana i skierowana do odpowiedniej grupy docelowej. Więcej dowiesz się z tego artykułu: Skuteczne kampanie VR
Jak się tworzy aplikacje VR (aplikacje 360)
Aplikacje VR zazwyczaj powstają w tzw. silnikach gier. Są to aplikacje, które oferują możliwości zbliżone do współczesnych gier czy aplikacji na smartfony. Zasadniczą ich przewagą jest fakt, że dają wrażenie fizycznej, przestrzennej obecności w różnych światach. Tworzenie aplikacji VR w naszej agencji odbywa się przy wykorzystaniu silników Unreal Engine oraz Unity 3d. Pracujemy głównie na goglach VR Oculus Rift, HTC Vive oraz Samsung Gear VR. Aplikacje VR, które tworzymy mogą być precyzyjnie zoptymalizowane pod każdy dostępny na rynku zestaw gogli VR. Tworząc aplikację VR, najpierw dokładnie zapoznajemy się z oczekiwaniami i potrzebami klienta. Następnie proponujemy kilka możliwych wariantów – koncepcji działania aplikacji. Później zaś wspólnie z klientem ustalamy dokładny scenariusz i przeprowadzamy dokładną analizę pomysłu. Dopiero po dokładnym określeniu celów i założeń – przystępujemy do prac programistycznych.
Kto wykorzystuje aplikacje VR (aplikacje 360)
Aplikacje VR skutecznie wykorzystuje coraz więcej branż. Branża reklamowa, rynek gier komputerowych, medycyna i wojsko, to tylko niektóre przykłady, w jakich zastosowanie mogą znaleźć aplikacje VR. Twórcy aplikacji VR znajdują coraz więcej przykładów na wykorzystanie tego medium. Z roku na rok przybywa coraz lepszych rozwiązań w branży VR, a cały świat powoli przygotowuje się na VR-ową ewolucję, która zapowiadana jest na rok 2020.
Chcesz wykorzystać VR w Twojej branży lub wdrożyć rozwiązania VR w swojej firmie? Poznaj nasze możliwości. Wypełnij krótki formularz i zaproś nas do siebie. Chętnie przedstawimy Ci szerokie spektrum rozwiązań wirtualnej rzeczywistości.
Ile kosztuje stworzenie aplikacji VR?
Koszty stworzenia prostej aplikacji VR przez naszą agencję mogą być bardzo różne. Tak na prawdę niezwykle ciężko jest podać jakikolwiek przedział cenowy, bez dokładnego zapoznania się ze specyfikacją projektu. Każda aplikacja VR jest inna i rządzi się swoimi, indywidualnymi prawami.
Zazwyczaj, każdy kto pyta nas o stworzenie dedykowanej aplikacji VR, otrzymuje od nas następujące pytania:
- Na jakie gogle VR będzie przeznaczona aplikacja VR?
- Jaki będzie dokładny scenariusz aplikacji VR? W skrócie rzecz biorąc musimy wiedzieć co zobaczy użytkownik aplikacji VR po założeniu na głowę gogli VR.
- Jakie dokładnie interakcje mają być dostępne dla użytkownika? Musimy wiedzieć jakie zadania będzie miał do wykonania użytkownik aplikacji VR.
- Jaki jest termin realizacji aplikacji VR?
- Do jakich celów aplikacja VR ma być tworzona i jakie są możliwe drogi jej dystrybucji.
- Jaki ma być poziom jakości i szczegółowości aplikacji VR?
Ceny tworzonych przez naszą agencję aplikacji VR – zaczynają się już od 7000 zł netto w górę. Za każdym razem, kiedy wyceniamy produkcję aplikacji VR musimy dokładnie poznać szczegóły projektu i oczekiwania klienta. Finalna wycena realizacji aplikacji VR zależy przede wszystkim od stopnia zaawansowania i skomplikowania projektu. Proste aplikacje VR tworzymy w ciągu kilku dni. Na bardziej złożone projekty aplikacji VR musimy zarezerwować okres powyżej 10 dni roboczych. Wszystkie tworzone przez nas aplikacje VR realizowane są według zaleceń i standardów filmy Oculus Rift. Każda aplikacja VR jaką tworzymy jest wielokrotnie testowana przez nasz zespół tak, by mieć pewność, że na każdym urządzeniu zadziała dobrze.
https://www.youtube.com/watch?v=3R5J8Je2j_4
Dlaczego mam wykorzystać kampanię VR a nie tradycyjne formy reklamy?
Problemem tradycyjnej formy reklamy jest spadający z roku na rok poziom zaangażowania konsumenta w jej treść. VR jest świeżo powstałym medium, jednak już teraz widać jak wielki potencjał w nim drzemie. Tradycyjne formy reklamy są kosztowne i coraz rzadziej dają zadowalające rezultaty. VR pozwala zaangażować wszystkie zmysły widza w kierowany do niego przekaz i sprawdzić, że chętnie sięgnie on po reklamowany produkt. Właśnie dzięki temu VR jest lepszy od tradycyjnej reklamy.
Wyobraźmy sobie niezwykle prozaiczną, jednak wszystkim dobrze znaną sytuację. Siedzimy w domu oglądając telewizję. Mniej więcej co 22 minuty przed naszymi oczami, bez względu na to czy nam się to podoba czy nie – telewizor wyświetla blok reklamowy. Co w tym czasie robi większość z nas? Prawdopodobnie sięgamy po smartfona, wychodzimy do łazienki/kuchni lub przełączamy kanał. Reklamodawcy, którzy zainwestowali w reklamę telewizyjną od dawna mają świadomość, że jest to najmniej skuteczna forma reklamy. Próbują jednak wciąż jeszcze tłumaczyć zasadność tworzenia kampanii reklamowych w TV efektem skali. Faktem jest, że popularne programy telewizyjne ogląda po kilka milionów Polaków. Jednak twórcy reklamowych kampanii telewizyjnych w żaden sposób nie są w stanie zweryfikować: na ile skutecznie reklama TV dotarła do wybranego widza.
W tym przypadku kampanie marketingowe wykorzystujące VR biją na głowę wszystkie inne media. Zakładając na głowę gogle VR człowiek jest całkowicie odcięty od bodźców świata zewnętrznego. Co ważniejsze, mamy pewność, że dwa najważniejsze jego zmysły poznawcze: wzrok i słuch w pełni angażują się w przekaz kierowany do niego za pomocą technologii VR. Niejednokrotnie przekonaliśmy się o tym jak bardzo ludzie angażują się w wirtualną rzeczywistość. Niejednokrotnie byliśmy świadkami sytuacji gdy człowiek, który po raz pierwszy miał gogle VR na głowie, po prostu nie chciał ich zdjąć. Co więcej, ludzie oglądający nasze filmy VR czy korzystający z naszych aplikacji VR w pełni utożsamiali się z bohaterami, których odgrywali w świecie VR. Jeśli było im dobrze – śmiali się, a jeśli np. doświadczali horroru VR – towarzyszył im lekki dreszczyk emocji i niepokoju.
Czy VR zwiększa konwersję?
VR to skuteczny sposób na zwiększenie konwersji. Posiadamy szereg narzędzi, które mogą mierzyć zachowanie widzów podczas oglądania filmów 360 czy korzystania z aplikacji VR. Wiemy doskonale, że VR się sprawdza i pozwala przynosić dodatkowe pieniądze do firm, które go stosują.
Czy na rynku istnieją wyspecjalizowane podmioty w tworzeniu aplikacji VR i filmów 360?
Na rynku powstaje coraz więcej podmiotów zwanych agencjami VR. Zazwyczaj oferują one kompleksowe podejście do tworzenia wszelkiego rodzaju treści VR. Zachęcam do kontaktu z naszą agencją EPICVR.pl. Szczegółowo przeanalizujemy Twój biznes i pokażemy CI jak zarobić dzięki wykorzystaniu VR w Twoim biznesie! Poznaj nas bliżej i już dziś dowiedz się czym jest VR.
Czytaj także: | aplikacje virtual reality | aplikacje AR, aplikacje rozszerzonej rzeczywistości