Immersja w VR

Immersja.

Przemieszczanie się w aplikacjach virtual reality nie jest łatwą kwestią. Wirtualna rzeczywistość to zupełnie nowe medium, które niejednokrotnie pokazuje nam nowe problemy, niewystępujące w innych środkach przekazu.  Dzięki temu, że w wirtualną rzeczywistość zanurzamy się całkowicie i doznajemy zjawiska zwanego immersja, to równowaga naszych zmysłów niejednokrotnie może zostać zaburzona.

Największym obecnie problemem utrudniającym zjawisko nazwane immersja, powodującym niekomfortowe doznania użytkowników wirtualnej rzeczywistości jest tzw. choroba lokomocyjna. Pojawia się ona wtedy gdy mózg otrzymuje sprzeczne sygnały. Załóżmy, że korzystamy z aplikacji VR, za pomocą której przemieszczamy się w wirtualnym świecie. Jeśli w świecie rzeczywistym siedzimy wówczas nieruchomo na krześle – po pewnym czasie doznamy tzw. choroby lokomocyjnej.
Czytaj również: https://epicvr.pl/pl/choroba-lokomocyjna-motion-sickness-vr/

Twórcy aplikacji wirtualnej rzeczywistości próbują rozwiązać problem komfortowego przemieszczania się w świecie wirtualnej rzeczywistości na wiele różnych sposobów. Popularną i „mało inwazyjną” formą są m.in. różnego rodzaju teleporty, bądź interfejsy, które poruszają się razem z nami. Teleporty w wirtualnej rzeczywistości działają na zasadzie: patrzymy dłużej w jeden punkt -> przyciskamy przycisk na kontrolerze -> przenosimy się do tego punktu. Jest to bardzo komfortowa forma poruszania się po wirtualnych światach. Interfejsy są równie pomocne. Jeśli użytkownik aplikacji vr będzie miał przed sobą np. kokpit statku kosmicznego, który będzie przemieszczał się w przestrzeni razem z nim – nie będzie odczuwał dyskomfortu, nawet przy bardzo szybkim przemieszczaniu się. To tylko kilka przykładów. W ostatnim czasie pojawił się ciekawy konkurs na zaprojektowanie dobrego interfejsu umożliwiającego komfortowe przemieszczanie się w świecie wirtualnej rzeczywistości.

Więcej informacji: http://www.roadtovr.com/purple-pill-vr-interface-design-contest-10000-prizes/

Całkowita immersja wszystkich zmysłów człowieka to z pewnością niedaleka przyszłość VR.

Czytaj również: Salon gier VR | Filmy 360 | wirtualna rzeczywistość | aplikacje VR | szkolenia VR | salon VR | film 360 | Tworzenie filmów 360 | wideo 360Dźwięk binauralny | immersja | Content VR

Podaj dalej