Wirtualna rzeczywistość na Eventy – wywiad z ekspertem

Wirtualna rzeczywistość na Eventy i wydarzenia

Wirtualna rzeczywistość to technologia, która coraz częściej gości w naszym życiu. Stykamy się z nią w galeriach handlowych, reklamach telewizyjnych, muzeach oraz podczas różnego rodzaju imprez i eventów. Dziś porozmawiamy o wykorzystaniu VR podczas eventów z Adrianem Łapczyńskim – założycielem agencji EPICVR, która specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań VR dla biznesu.

Na co warto zwracać uwagę, wybierając wirtualną rzeczywistość na event?

 

Wirtualna rzeczywistość choć powstała w latach 60. ubiegłego wieku – wciąż jest uważana za nową technologię. I słusznie. Do 2012 roku wszelkie rozwiązania VR jakie pojawiały się na świecie, były raczej próbą pokazania jak VR może wyglądać i działać. Toporne i ciężkie gogle, ekrany niskiej rozdzielczości i wątpliwe wrażenie przeniesienia się do innych światów towarzyszyły wirtualnej rzeczywistości przez prawie 50 lat. Rewolucja przyszła dopiero w 2012 roku, kiedy stworzono pierwsze gogle VR oferujące wysoką rozdzielczość, duży komfort i realizm. Od tamtego momentu wielcy producenci sprzętu elektronicznego, gier oraz aplikacji rzucili się do tworzenia coraz lepszych rozwiązań VR. Z miesiąca na miesiąc powstają coraz to nowsze i bardziej dopracowane rozwiązania VR, które mają sprawić, że za kilka lat ciężko będzie odróżnić świat wirtualny od rzeczywistego. To właśnie ten czynnik decyduje o tym, czy aplikacja VR  jaką zaprezentujemy na evencie zawojuje publiczność.

Jeszcze kilka lat temu same gogle VR ustawione w widocznym miejscu gwarantowały nam kolejki oczekujących widzów. Dziś wirtualna rzeczywistość jest już znanym i rozpoznawalnym medium. Większość osób zna tą technologię i niejednokrotnie miało z nią styczność. Jak zatem sprawić, by każdy chciał skorzystać z przygotowanej przez nas rozrywki na event?

 

Wybierając VR na event zwróćmy uwagę na treść.

 

Zarówno sama treść jak i jej dopasowanie do grupy docelowej jest niezwykle ważne. Jeśli dostarczamy wirtualną rzeczywistość na przykład na kongres medyczny – znacznie lepsze wrażenie wywołamy prezentując np. wirtualną salę operacyjną niż grę wyścigową w goglach VR. Treść aplikacji VR czy filmu wykonanego w technologii VR musi być powiązana z kontekstem eventu oraz odpowiadać obecnej na nim grupie docelowej

 

VR na evencie – pokazujmy tylko wysoką jakość.

 

Jeśli nie chcemy zrazić do siebie użytkowników, darujmy sobie pokazywanie aplikacji VR, które są niedopracowane, mają kiepską jakość obrazu czy wywołują mdłości. W internecie roi się od darmowych aplikacji VR, które tworzone są przez początkujące startupy. Tego typu aplikacje często są jeszcze w fazie beta-testów, co oznacza, że funkcjonują jako wersje robocze. Organizując stanowisko vr podczas wydarzeń zadbajmy o to, by prezentować rozwiązania VR najwyższej jakości.

 

W czasie jakiego rodzaju eventów organizatorowi warto skorzystać z możliwości, które daje wirtualna rzeczywistość?

 

Wirtualna rzeczywistość to technologia, która oferuje rozwiązania dla praktycznie każdej branży. Ciężko wymienić dziedzinę, której nie da się przedstawić w świecie VR. Tworząc aplikacje VR od 2015 roku przetestowaliśmy tysiące różnych rozwiązań VR. Osobiście uczestniczyłem w mszy VR-owej lub nurkowałem z rekinami. Byłem zamknięty w trumnie, leciałem w kosmos czy też ciąłem laserem kamienne bloki. Wirtualna rzeczywistość nie jest w żaden sposób ograniczona. Jedynym co nas ogranicza w świecie VR jest wyobraźnia twórców oraz użytkowników. Organizatorzy praktycznie każdego eventu znajdą interesującą aplikację pasującą do tematyki wydarzenia.

 

Na jakie szczegóły organizacyjne warto zwrócić uwagę podczas, gdy organizator decyduje się na atrakcję w postaci wirtualnej rzeczywistości? Czy odpowiednia aranżacja/układ przestrzeni jest ważny?

 

Projektując stanowisko, na którym będą prezentowane rozwiązania VR warto w odpowiedni sposób zaaranżować przestrzeń. Jeśli korzystamy z gogli VR HTC Vive, możemy dać użytkownikom możliwość swobodnego poruszania się na przestrzeni 25 metrów kwadratowych. Oczywiście nasze rozwiązania VR możemy prezentować na mniejszej przestrzeni, jednak im mniej miejsca dla użytkownika tym mniej spektakularny efekt osiągniemy. Warto zadbać aby przestrzeń przeznaczona dla użytkowników gogli VR była oddzielona od pozostałych części stoiska. Przestrzeń ta musi być również całkowicie pusta. Użytkownik w goglach VR i słuchawkach jest w dużym stopniu odcięty od bodźców świata zewnętrznego, więc to my musimy zadbać aby nie zrobił sobie krzywdy.

Trzeba również pamiętać o odpowiednim rozmieszczeniu kabli w taki sposób, by nie plątały się one pod nogami użytkownika.

 

Czy profesjonaliści od VR muszą wspierać organizatorów wydarzeń w czasie korzystania z wirtualnej rzeczywistości? Czy urządzenia są skomplikowane/łatwe w wykorzystaniu?

 

Technologia wirtualnej rzeczywistości mocno się upraszcza. Wszystkie gogle VR dostępne obecnie na rynku projektowane są z myślą o użytkownikach. Podłączamy je do komputera, kalibrujemy w prosty sposób, uruchamiamy aplikację i tyle. Trzeba również pamiętać o tym, że podczas eventu użytkownik, który ma na sobie gogle VR wymaga cały czas naszej opieki. Warto już na początku VR-owej rozgrywki przeszkolić użytkownika z obsługi aplikacji oraz wytłumaczyć działanie kontrolerów ruchu rąk czy innych narzędzi wykorzystywanych na stoisku.

 

W jakich warunkach przestrzennych można korzystać z wirtualnej rzeczywistości? Czy w czasie eventów plenerowych ta atrakcja się sprawdza? Czy oświetlenie i warunki pogodowe mają znaczenie?

 

Jeśli unikamy deszczu i śniegu – wirtualna rzeczywistość sprawdzi się dobrze w każdych warunkach. Pamiętajmy tylko o odpowiednim chłodzeniu komputera.

 

Jakie trendy panują obecnie na rynku usług VR?

 

Rynek usług VR stale rośnie. Dominują dwa trendy – aplikacje użytkowe dla biznesu oraz gry VR. Duże zagraniczne studia znane z produkcji filmów czy gier komputerowych coraz silniej wchodzą w rynek tworzenia treści VR. W naszym kraju głównymi odbiorcami naszych rozwiązań VR są przede wszystkim klienci biznesowi. Firmy decydują się na tworzenie szkoleń w VR oraz rozwiązań wspomagających marketing i sprzedaż.

 

 

Czy liczba uczestników ma znaczenie? W jakim przypadku warto zrezygnować z wirtualnej rzeczywistości w czasie eventu?

 

VR sprawdza się dobrze podczas wydarzeń małych i średnich. W przypadku dużych imprez takich jak koncerty czy mecze, stanowisko z wirtualną rzeczywistością – choć może być często oblegane – nie wywoła tak znaczącego efektu jak podczas targów. Ludzie, którzy przychodzą na mecz lub koncert zazwyczaj nie chcą się rozpraszać dodatkowymi rozrywkami. Widzowie targów za to chętniej próbują wszelkich intrygujących nowinek targowych.

 

Od jakich aspektów jest uzależniona cena atrakcji?

 

Wycena atrakcji zawsze ustalana jest indywidualnie. Ostateczna cena zależy od wielu czynników. Trzeba wziąć pod uwagę poziom skomplikowania aplikacji. Czy ma być ona napisana od podstaw, czy też korzystamy z aplikacji napisanej przez inną firmę. Wtedy musimy oczywiście wykupić stosowną licencję na użytkowanie aplikacji VR podczas eventu. Bardzo ważne jest również to czy na event dostarczamy wyłącznie gogle VR i sprzęt niezbędny do uruchomienia na nich aplikacji, czy też mamy zapewnić dodatkowe urządzenia takie jak wirtualne bieżnie, czy kontrolery ruchy nóg.

 

Wirtualna rzeczywistość jest coraz częściej wykorzystywana podczas różnego rodzaju eventów i wydarzeń. Warto korzystać z tej technologii, ponieważ oferuje ona niespotykane możliwości. W świecie wirtualnym użytkownik może dokonać wszystkiego dokładnie w taki sam sposób jak w świecie rzeczywistym. Świat wirtualny jednak, w przeciwieństwie do rzeczywistego – nie ma żadnych ograniczeń.

 

Adrian Łapczyński

Założyciel agencji VR – EPICVR.pl

 

EPICVR.pl to polska agencja VR specjalizująca się w rozwiązaniach VR dla biznesu. EPICVR pracuje dla wielu klientów z całego świata. Tworzymy wysokiej jakości aplikacje VR, filmy 360 oraz rozwiązania VR. Dostarczamy VR na eventy.

Podaj dalej