VR Expert – wirtualna rzeczywistość – początki

vr expert początki wirtualnej rzeczywistości

VR Expert – wirtualna rzeczywistość – początki

Wirtualna rzeczywistość

Pojęcie „wirtualna rzeczywistość” swoje początki bierze już z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Pierwsze instalacje, które określilibyśmy dziś mianem kombinacji aplikacji virtual reality (wirtualna rzeczywistość) oraz augumented reality (rozszerzona rzeczywistość) powstawały właśnie w tych czasach. Jednym z najbardziej znanych twórców tamtego okresu jest Myron W. Krueger. Dziś uważamy go za jednego z prekursorów współczesnej wirtualnej rzeczywistości. Poniżej przykład jego słynnej instalacji: „Videoplace”, która oferowała niesamowite jak na tamte czasy możliwości interakcji człowieka z wyświetlanymi obiektami cyfrowymi.

Rolę twórcy pojęcia Virtual Reality (VR – wirtualna rzeczywistość) przypisuje się Jaronowi Lanierowi, który zdefiniował ją jako sposób wykorzystania technologii komputerowej, do stworzenia efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie w fizycznej obecności.

Dosłownie „Virtual Reality is the use of computer technology to create the effect of an interactive three-dimensional world in which the objects have a sense of spatial presence.”

Od czasów tworzenia pierwszych prymitywnych instalacji vr – na świat przychodziło coraz więcej rozwiązań mogących zabrać ludzkość do świata rzeczywistości wirtualnej. Niestety ze względu na wielkie rozmiary, ciężar i niską jakość wyświetlanego obrazu – rozwiązania te trafiały raczej do muzeów i placówek badawczych jako ciekawostki.

Kilka dekad później wirtualna rzeczywistość odżyła na nowo. W roku 1995 firma Nintendo (znany producent gier) zaprezentowała światu konsolę „Virtual boy”. Gracz korzystający z niej musiał przybliżyć  swoją głowę do gogli, przypominających współczesne gogle wirtualnej rzeczywistości. Konsola była w stanie wyświetlać stereoskopowy, trójwymiarowy obraz 3d. Niestety rozwiązanie okazało się kompletną porażką. Niska jakość wyświetlanego obrazu oraz zastosowanie monochromatycznego wyświetlacza sprawiły, że urządzenie nie wzbudziło powszechnego zainteresowania.

Sytuacja wirtualnej rzeczywistości zmieniła się diametralnie w 2012 roku, kiedy młody konstruktor – Palmer Luckey (uważany obecnie za twórcę gogli Oculus Rift) zaprezentował światu gogle vr zbudowane na bazie smartfona. Prototyp okazał się wielkim sukcesem. Projekt zebrał blisko 2,5 mln dolarów na portalu Kickstarter oraz przede wszystkim rozbudził nadzieje rynku na prawdziwy rozwój wirtualnej rzeczywistości. 2 lata później Facebook wykupił firmę młodego Palmera za (prawdopodobnie) 3 mld dolarów. Było to ważne wydarzenie, które przyczyniło się do wypłynięcia wirtualnej rzeczywistości na szerokie wody wielkiego biznesu. W tamtym czasie duże międzynarodowe koncerny jak Samsung, HTC czy Sony – zapragnęły również stworzyć własne gogle wirtualnej rzeczywistości.

Wirtualna rzeczywistość – czasy wspólczesne

Współczesny rozwój technologii, m.in.  dostęp do wysokiej jakości wyświetlaczy oraz szybkie mikroprocesory sprawiły, że w dzisiejszej wirtualnej rzeczywistości trudno oddzielić świat wirtualny od prawdziwego.

Obecnie wyróżniamy dwa rodzaje gogli wirtualnej rzeczywistości. Pierwsze rozwiązanie bazuje na wykorzystaniu smartfona w roli sprzętu do generowania i wyświetlania obrazu. Smartfon wkłada się w specjalną nakładkę nagłowną, która umożliwia zamocowanie go przed naszymi oczami, tak by obraz z aplikacji VR docierał bezpośrednio do naszych oczu.

Mamy również wydajniejsze rozwiązanie, które wymaga podłączenia gogli vr do komputera. Na rynku pojawia się również cała masa urządzeń około-vr, umożliwiających np. precyzyjne przeniesienie ruchu rąk (całego czy całego ciała), do świata VR.

Mając takie możliwości, w świecie wirtualnej rzeczywistości możemy zrobić praktycznie wszystko. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia twórców aplikacji VR. Na rynku powstało sporo dziwnych, zarazem ciekawych rozwiązań.

Jedną z bardziej popularnych aplikacji stał się „Job symulator”

Ciekawym rozwiązaniem wydaje się również „Fly Like A Bird with Oculus Rift Simulator”

Oczywiście to tylko przedsmak całej masy rozrywki jaka czeka na nas w świecie wirtualnej rzeczywistości: https://www.oculus.com/experiences/rift/

 

 

ADRIAN LAPCZYNSKI EPICVR
Adrian Łapczyński
Jestem pasjonatem nowych technologii. Na co dzień dowodzę agencją VR - EPICVR oraz współtworzę CreativeStudio,
które specjalizuje się w produkcji filmowej. Jestem laureatem blisko 40 nagród i wyróżnień filmowych.

 

Przeczytaj inne:
vr w architekturze wnetrza vr
Aplikacje VR w architekturze – wizualizacje VR, wnętrza VR

Aplikacje VR w architekturze – wizualizacje VR, wnętrza VR Wirtualna rzeczywistość przeżywa obecnie swoje najlepsze lata. Z miesiąca na miesiąc...

Zamknij