VR dla automotive: jak wykorzystać wirtualną rzeczywistość w branży motoryzacyjnej?

VR DLA AUTOMOTIVE: JAK WYKORZYSTAĆ WIRTUALNĄ RZECZYWISTOŚĆ W BRANŻY MOTORYZACYJNEJ?

Co konkretnie może zrobić technologia VR dla automotive? Motoryzacja zawsze wymagała silnych osobowości i wizjonerów. Tylko śmiałe pomysły oraz odważne spoglądanie w przyszłość pozwalały i dalej pozwalają na wytyczanie nowych trendów, zaskakiwanie i przełamywanie barier. I właśnie w tym technologia VR może pomóc branży automotive.

Odpowiedź na pytanie, co może przynieść VR dla automotive nie jest intuicyjna. Po pierwsze, myśląc o samochodach, od razu zaczynamy analizować wykorzystanie gogli VR przez kierowców lub końcowych użytkowników samochodów. Takie mamy odruchowe skojarzenia. Po drugie, branża automotive jest tak złożona, że większość z nas może nie mieć świadomości, jakie procesy tam zachodzą, jakie występują braki czy niedostatki, a także – jakie są największe potrzeby tej branży i jakich rozwiązań najintensywniej się poszukuje.

Właśnie dlatego w naszym kolejnym wpisie na blogu VR AR Expert, przybliżymy Wam najciekawsze obszary zastosowania technologii wirtualnej rzeczywistości w sektorze motoryzacyjnym. Mamy ku temu dodatkową motywację: nawiązaliśmy właśnie współpracę z globalnym koncernem motoryzacyjnym Toyota. Przygotowujemy dla niego rozwiązanie VR, które będzie stosowane do usprawnienia wewnętrznych procesów. Z tego powodu dziś koncentrujemy się na wdrażaniu wirtualnej rzeczywistości na potrzeby automotive.

No to jedziemy z tym tematem.

 

PROJEKTOWANIE SAMOCHODÓW W VR

Zastosowanie technologii wirtualnej rzeczywistości ma już miejsce na etapie projektowania samochodów. Zakładając gogle VR, projektanci mogą wejść do stworzonego przez siebie prototypu. Rozejrzeć się po wnętrzu, poruszać się w przestrzeni samochodu. Sprawdzić, czy deska rozdzielcza jest widoczna i funkcjonalna. Zweryfikować namacalnie swoje pomysły. Mówiąc wprost, korzystając z technologii VR, projektant przenosi się sprzed deski projektowej czy ekranu komputera wprost do samochodu. Z obserwatora staje się uczestnikiem. I taka zmiana perspektywy znacząco poprawia jego zdolność obserwacji, wychwycenia błędów tudzież wprowadzenia jeszcze ciekawszych rozwiązań, kolejnych ulepszeń.

 

A skoro mowa o wprowadzaniu ulepszeń. W kontekście projektowania, VR dla automotive oznacza sprawniejsze, niemal natychmiastowe wprowadzanie zmian. Wystarczy ledwie kilka ruchów kontrolerem, aby swobodnie i sprawnie zmieniać kolor tapicerki czy materiał, z którego jest wykonana kanapa lub fotele. O ile obecnie wciąż trzeba przygotowywać prototypy z odpowiednich materiałów. Jest to i czasochłonne, i kosztowne. Zdecydowanie się na wirtualną rzeczywistość oznacza przyspieszenie całego procesu i skuteczniejsze eliminowanie jeszcze na etapie projektowania rozwiązań złych, źle rokujących, nie wartych dalszego opracowywania.

PRZY TAŚMIE PRODUKCYJNEJ

Jeśli już projekt samochodu otrzyma wszystkie zgody, można przejść od fazy designu do fazy produkcji. Czy i na tym etapie, gdy samochód przestaje być ideą w głowie projektanta, a staje się namacalnym pojazdem, technologia wirtualnej rzeczywistości może się przydać?

Odpowiedź brzmi: tak. Jakie korzyści można zyskać, dając zielone światło dla korzystania z VR na produkcji? To przede wszystkim podniesienie kwalifikacji personelu oraz zredukowanie liczby błędów czy usterek powodowanych przez czynnik ludzki. To dlatego, że technologia wirtualnej rzeczywistości znajduje idealne zastosowanie w kontekście szkolenia kadry.                            

Jako zespół EPIC VR, doskonale znamy wielki potencjał tkwiący w aplikacjach szkoleniowych czy kursach zawodowych wykorzystujących VR. Tworzyliśmy i wdrażaliśmy takie rozwiązania dla przemysłu ciężkiego, dla lotnictwa czy w technologicznie zaawansowanych zakładach produkcyjnych. Wszędzie tam widzieliśmy, jak wirtualna rzeczywistość przynosi realne korzyści. Takie, które można przeliczyć albo na skrócenie czasu niezbędnego na wykonanie danego procesu, albo na zaoszczędzenie tych wydatków, które do tej pory jawiły się jako absolutnie niezbędne.

Można więc przygotować szkoleniową aplikację VR, która pomoże pracownikom w efektywniejszym i szybszym opanowaniu obsługi danej maszyny. Po aplikację bazującą na virtual reality można sięgnąć w celu analizy procesów zachodzących na hali i znalezienia w nich wąskiego gardła. Wreszcie, z dobrodziejstw VR korzystać mogą także… sprzedawcy. Łatwo stworzyć aplikację szkoleniową, dzięki której uczą się oni interakcji z klientem, reagowania na jego zachowanie czy ćwiczenie technik perswazyjnych.

CZY VR POMOŻE SPRZEDAĆ WIĘCEJ SAMOCHODÓW?

Trudno oszacować skalę tego zjawiska, gdyż nie są prowadzone odpowiednie statystyki. Ale z pewnością jedną z przeszkód powstrzymujących klientów przed kupnem samochodu z salonu jest bardzo ograniczona dostępność fizycznych modeli, dostępnych u danego dealera. Jeśli komuś zależy na samochodzie w konkretnym kolorze, z konkretnymi felgami czy dodatkami, a nie widzi takiego samochodu na własne oczy, to z pewnością będzie ostrożniej podchodził do samego procesu kupna pojazdu.

A gdyby tak klient mógł jednak w dowolnej chwili obejrzeć samochód w dowolnej konfiguracji? Do tego właśnie przydarzą się gogle VR. Dzięki nim ten trapiący sprzedawców problem tak właściwie przestanie istnieć. Po założeniu okularów do wirtualnej rzeczywistości, klient widziałby interesujący go model samochodu w takiej wersji, o jakiej marzy. Komuś marzy się turkusowy kolor lakieru i łososiowa tapicerka? Ktoś inny waha się przed zakupem samochodu, nie wiedząc, czy takie alufelgi będą się dobrze prezentowały? Okulary VR dadzą odpowiedź i rozwieją wątpliwości.

Takie zastosowanie VR dla automotive już na dobre weszło do zestawu marketingowych narzędzi wykorzystywanych przez dealerów. Pozwala ono na to, aby klient uważnie przyjrzał się samochodowi. Poczuł, że ma rzeczywisty wybór, a także wpływ na to, jakim samochodem będzie jeździł. Tym samym, takie zastosowanie VR jest najjaskrawszym zaprzeczeniem znanego powiedzenia: „możesz mieć dowolnego Forda pod warunkiem, że będzie on czarny”.

Najlepszym podsumowaniem dotyczącym wdrażania VR dla automotive będzie proste, ale łatwo zapadające w pamięć stwierdzenie. VR pozwala na skuteczne eliminowanie błędów oraz unikanie pomyłek. Projektant mający do dyspozycji gogle VR nie zaprojektuje złego, brzydkiego, niefunkcjonalnego pojazdu. Pracownik przy taśmie produkcyjnej lub obsługujący skomplikowaną maszynę nie przyczyni się swoim zachowaniem do powstania usterki. Wreszcie, klient mogący oglądać modele samochodów w wirtualnej rzeczywistości, nie dokona złego wyboru, którego mógłby żałować.

Tekst zaczęliśmy od stwierdzenia, że myśląc o branży automotive, mimowolnie od razu myślimy o jeździe samochodem, o kierowcach. Zakończmy więc podobną analogią. Wirtualna rzeczywistość sprawia, że wiele czynności związanych z produkcją czy sprzedażą samochodów, staje się po prostu bezpieczniejszymi.

EPIC VR DLA AUTOMOTIVE

Na koniec, jeszcze słowo o tym, jakie doświadczenie ma zespół EPIC VR we współpracy z przemysłem motoryzacyjnym. Wymienimy tu dwa przykłady. Pierwszy z nich to stworzenie aplikacji VR, która pozwalała potencjalnym klientom na chwycenie kierownicy jednego z modeli Mitsubishi, a następnie przetestowanie go na bezdrożach. Aplikacja miała typowo marketingowy charakter. Służyć miała wzbudzeniu zainteresowania marką Mitsubishi, a także wywołanie klimatu gorączkowego oczekiwania na premierę najnowszego modelu.

Drugi przykład dotyczy przygotowania przez EPIC VR aplikacji szkoleniowej dla pracowników globalnego koncernu motoryzacyjnego Toyota. Dzięki temu narzędziu, personel Toyoty mógł poznać negatywne konsekwencje decyzji podejmowanych przez siebie w toku codziennych obowiązków.