EDTECH, Wirtualna Rzeczywistość i edukacja – skuteczne szkolenia z wykorzystaniem VR

EDTECH I VR, CZYLI NOWE SPOJRZENIE NA TECHNOLOGIĘ I EDUKACJĘ.

 

Technologia wirtualnej rzeczywistości, staję się coraz bardziej powszechna na całym świecie. Jej wykorzystanie może kojarzyć się z celami rozrywkowymi, ale potencjał tej technologii jest dużo bardziej rozległy. Umiejętne korzystanie z mechanizmów tej technologii pozwala użytkownikom doświadczać, eksplorować oraz poznawać nieznane wcześniej elementy świata, które dotychczas były poza zasięgiem. Dzięki technologii VR, przyczyniamy się do wielkiej zmiany, która wychodzi poza wirtualne granice i powoli wkracza do naszego życia codziennego.

 

DLACZEGO SIĘGAMY PO WIRTUALNĄ RZECZYWISTOŚĆ W EDUKACJI?

 

Zanim jednak wejdziemy w szczegóły VR’u, zastanówmy się chwilę nad samą esencją sięgania po wirtualną rzeczywistość.

Otóż, istotą zagłębiania się użytkownika w VR jest potrzeba doświadczania i eksplorowania, która jest częścią naszej natury.

Jest podejściem bazującym na chęci rozwoju i edukowania się. Doświadczenia wirtualnej rzeczywistości, nie tylko pozwalają nam dotrzeć do szerszego spektrum informacji, ale dają również możliwość immersyjnego doświadczenia tej wiedzy w formie efektywnych szkoleń VR. Pobudzają nasze zmysły, ciekawość, stawiają nas przed nowymi wyzwaniami oraz wpływają silnie na nasze zaangażowanie. Dzięki temu, wirtualna rzeczywistość w szkoleniach staję się narzędziem idealnym do zmagazynowania przez użytkownika wiedzy w pamięci długotrwałej. Pozwala nam na to konstrukcja zjawiska jakim jest wirtualna rzeczywistość. EdTech z wykorzystaniem VR daje nam szansę kreować przyszłość edukacji na bazie motywacji wewnętrznej. To najważniejszy czynnik, wpływający na jakość przyswajalnej przez nas wiedzy.

 

JAK UCZYĆ SIĘ SKUTECZNIE Z WYKORZYSTANIEM NOWYCH TECHNOLOGII? EDTECH I VR

 

Amerykański psycholog społeczny Douglas McGregor, zdawał sobie sprawę z siły tej motywacji już w 1960r. Punktując błędy ówcześnie panującego modelu edukacji, zapisał je w „teorii X”. McGregor zaproponował rozwiązanie, mające na celu naprawienie tych nieprawidłowości i zastąpienie modelu teorii „X” na stworzony przez niego model – „Y”. Celem nowego modelu było zwiększenie przyswajalności przez uczniów wiedzy. Założenia modelu opierały się m.in na zapewnieniu satysfakcji użytkownika z wykonywanej pracy, wykorzystaniu jego kreatywności, zapewnieniu poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę, zagwarantowaniu mu dobrowolnej chęci rozwoju i uczeniu użytkownika problem solving’u. Te wszystkie elementy wykorzystują dziś szkolenia eksperckie w technologii VR, spełniając idealnie kryteria nadane przez Mcgregor’a w teorii „Y”. Dzięki temu, VR nadaję odpowiednie tempo nauki i gwarantuję wewnętrzną chęć użytkownika do poszerzania własnej wiedzy.

 

Jednak EdTech i VR nie ograniczają się jedynie do tego i pozwalają na dużo więcej. Oprócz silnego zaangażowania użytkownika w wykonywanie konkretnych zadań i innowacyjności tej technologii, eksperckie szkolenia VR pozwalają na generowanie natychmiastowych wiadomości zwrotnych dla użytkownika (feedback). Czyli, oprócz samej nauki problem solving’u i nadaniu użytkownikowi chęci do samorozwoju, VR pozwala na dokładną ocenę poprawności wykonywanych przez użytkownika działań. Robi to poprzez natychmiastowe wysyłanie komunikatów w czasie rzeczywistym bezpośrednio do użytkownika. Zastosowanie tych metod komunikacji oraz spełnienie warunków motywacji wewnętrznej, mocno przyczynia się do rozwoju naszych kompetencji. Sprawia to, że dzięki eksperckim szkoleniom VR nauka nie tylko jest bardziej przyswajalna, ale też sprawia nam większą przyjemność.

 

DLACZEGO WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ TO NAJBARDZIEJ EFEKTYWNE SZKOLENIA?

 

Wirtualna rzeczywistość, oprócz znamion nauki mocno teoretycznej, przeważa nad panującym systemem zdolnością realizowania wiedzy w praktyce. Natychmiastowe wykorzystanie wiedzy, pozwala użytkownikowi na jej szybkie przyswojenie w formie efektywnego szkolenia. Doświadczenia związane z wirtualną rzeczywistością zostają z nami dłużej. Dlaczego? Ponieważ wykonywanym w VR czynnościom towarzyszą emocję, które są jądrem naszych wspomnień. Dzięki nim kodowanie obrazu, dźwięku i związane z nimi doświadczenia tworzą rzeczywisty obraz w naszej naturalnej jednostce pamięci. Przykładem złego wykorzystania mechanizmu, potwierdzającego siłę oddziaływania danych bodźców może być np. zaburzenie PTSD (post-traumatic stress dissorder). Może ono pojawić się u ludzi, którzy doświadczyli silnego, niekontrolowanego stresu, czy gwałtownych i nieprzyjemnych emocji. Sprawia, że dane wydarzenie, któremu dane emocje towarzyszyły, staję się bardzo silnie zagnieżdżone w naszej pamięci. Oczywiście korzystanie z technologii wirtualnej rzeczywistości w szkoleniach i edukacji nie ma nic wspólnego z samym zaburzeniem, ale również potrafi silnie wpływać na emocję użytkownika i utrwalać doświadczenia przez dodatkowe bodźce.

 

W JAKICH BRANŻACH SZKOLENIA VR REWOLUCJONIZUJĄ EDUKACJĘ?

 

Pamiętajmy jednak, że podstawowym elementem efektywnych szkoleń VR jest zapewnienie użytkownikowi kontrolowanego, bezpiecznego doświadczenia. A tylko odpowiednie zastosowanie tego mechanizmu, może zapewnić użytkownikowi w pełni pozytywne wrażenia. Poprawne zastosowanie tej technologii potrafi korzystnie wpłynąć na utrwalenie naszej wiedzy. Dodatkowo, już dziś możemy na własne oczy zaobserwować skuteczne wykorzystanie tej technologii w praktyce, np. w branży ed-tech, w której istotne jest poszukiwanie możliwie najbardziej skutecznych metod przyswajania wiedzy.

 

Technologia VR znalazła już swoje zastosowanie m.in. w górnictwie, lotnictwie, nauce pracy związanej z obsługą maszyn czy nauce wykonywania pierwszej pomocy. Same możliwości tej technologii są jednak nieograniczone. Pozwalają na kreowanie różnych wirtualnych środowisk oraz wykorzystywanie ich do dobrowolnie dopasowanych potrzeb. Dzięki plastyczności tej technologii, może być ona wykorzystywana w każdej dziedzinie. Jedyne co do tego potrzebujemy to umiejętne posługiwanie się wirtualną rzeczywistością, ustalanie odpowiednich granic, dobry design oraz wizja. W VR, jedynym ograniczeniem mogącym blokować nas przed dalszym stosowaniem tej technologii, jest wyłącznie granica naszej wyobraźni.

 

PRZYSZŁOŚĆ WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI W KONTEKŚCIE EDUKACJI

 

Jeśli chodzi o wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w nauce, to warto pamiętać do kogo ta technologia ma być w przyszłości kierowana. Przyszłe pokolenie, już w tej chwili rodzi się z nowoczesnymi urządzeniami w ręku i od wczesnych lat dzieciństwa ma styczność z komputerami czy sprzętami elektronicznymi. Tworząc jakiekolwiek rozwiązania VR nie tylko musimy zwracać uwagę na to kto teraz z nich korzysta, ale musimy również patrzeć szerzej w przyszłość. Właśnie nią są kolejne pokolenia, młodych odkrywców, którzy od kołyski przyswajają intuicyjność w korzystaniu z nowych technologii i to z myślą o nich rozwijamy tą technologię.

 

Podsumowując, VR to narzędzie z ogromnym potencjałem, które już dziś znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach. Potrafi ustalać nowe granice doświadczeń i przyczyniać się do rozwoju naszych umiejętności. Umiejętne posługiwanie się tą technologią przyczynia się do możliwości przyswajania nowej wiedzy i zachęca nas do jej poszerzania. Jako Game Designer, staram się codziennie dostrzegać te elementy w mojej pracy i mieć je na uwadze w trakcie projektowania. Uważam, że tylko od nas zależy, jak potoczy się dalsza wizja wirtualnej rzeczywistości i do czego będziemy mogli ją wkrótce wykorzystywać.

Maciej Fiałkowski – Game Designer, Epic VR

Dowiedz się więcej o przyszłości technologii VR:

Czytaj także:

https://epicvr.pl/pl/7-najczesciej-popelnianych-bledow-w-projektach-vr-jak-ich-uniknac-poradnik/

https://epicvr.pl/pl/vr-expert/

https://epicvr.pl/pl/wirtualna-rzeczywistosc-15-mitow-zwiazanych-z-technologia-vr/