7 najczęściej popełnianych błędów w projektach VR – jak ich uniknąć – poradnik

W tym artykule zapoznam Cię z najczęstszymi błędami jakie popełniane są podczas tworzenia i wdrażania rozwiązań VR w firmach, zakładach produkcyjnych, na uczelniach. Część z nich znamy z autopsji, ponieważ czasem zdarza nam się rozpoczynać nowy projekt z klientem, który poprzednie realizował z inną firmą wykonawczą.

 

BŁĄD NR 1: BRAK USTALONEJ WIZJI TWORZONEGO ROZWIĄZANIA VR

 

Wizja gotowej aplikacji, oprogramowania VR jest jak projekt architektoniczny budynku. Krok po kroku opisuje jak będzie wyglądać gotowe rozwiązanie w wirtualnej rzeczywistości, jak będzie działać oraz jakie dodatkowe systemy będzie oferować. Nie jest możliwa dobra, korzystna dla obu stron współpraca, jeśli wykonawca i zamawiający nie mają jednej, spójnej wizji dotyczącej tego jaki projekt chcą wspólnie zrealizować. Najważniejsze kwestie, które powinniśmy doprecyzować jeszcze przed podpisaniem umowy z wykonawcą (to one zdeterminują ostateczny budżet projektu), to:

 

  • Scenariusz oprogramowania VR, czyli pełny opis krok po kroku co widzi użytkownik po założeniu gogli VR, z uwzględnieniem tego jakie ma możliwości interakcji z obiektami. Czy obiekty, które wokół siebie widzi są interaktywne? Jeśli tak, to czy może je przenosić, przesuwać, uruchamiać? Czy informacje o postępach jakie poczyni kursant w trakcie realizacji szkolenia mają być przesyłane na serwer? A może e-learning VR ma być indywidualnym doświadczeniem 1:1 z mentorem?

 

W niniejszym opracowaniu ujmujemy ważne kwestie w ogólnym zakresie. Pamiętaj, że im bardziej szczegółowo opiszesz wszystkie kroki w umowie, tym łatwiej będzie Ci wyegzekwować poprawne wykonanie oprogramowania zgodnie z Twoją wizją. Jeśli uważasz, że wykonawca powinien zaproponować według swojej wiedzy najlepsze dla Ciebie rozwiązania, poproś jego o przygotowanie szczegółowego scenariusza, który później zaakceptujesz. Z naszego doświadczenia – jeśli ma się przemyślaną wizję oprogramowania VR od samego początku (nie wymyśla się jej w trakcie) to współpraca idzie gładko i szybko.

 

  • Dodatkowe systemy poza VR, czyli np. zabezpieczenie oprogramowania przed nieautoryzowanym użyciem, system zliczający postępy szkolenia generujący arkusze CSV, edytory treści dla klienta, itp.

 

Już na etapie tworzenia scenariusza oprogramowania warto rozważyć, czy planujemy dalszy rozwój dostarczonego systemu VR. Przykładowo, realizując system szkoleniowy – możemy w przyszłości mieć potrzebę dodania kolejnych modułów szkoleniowych. Możemy również chcieć móc w pełni edytować wszystkie napisy instruktażowe/szkoleniowe jakie pojawiają się w oprogramowaniu. Jeśli zakomunikujemy to na początkowym etapie, koszt wprowadzenia takich funkcjonalności będzie znikomy. Zawsze uwzględnienie czegoś na początku, zanim przystąpimy do tworzenia oprogramowania jest kilkukrotnie tańsze niż dopisywanie pewnych usprawnień do już istniejącej aplikacji VR.

 

  • Kto i w jaki sposób będzie korzystał z rozwiązania? Czy mamy dostarczyć mobilne oprogramowanie wirtualnej rzeczywistości? Dostarczyć je na przenośnych goglach VR, które będą podróżowały po różnych oddziałach firmy? A może oprogramowanie VR będzie wykorzystywane w Twoim biurze, stacjonarnie przez różnych pracowników? Pomyśl o tym już teraz. Być może teraz rozwiązanie stacjonarne wydaje Ci się w porządku, ale czy tak samo będzie za 2 lata? Czy trenerzy i instruktorzy z Twojej firmy będą w stanie w pełni wykorzystać potencjał technologii w całym okresie użytkowania? Czy za rok rozwiązanie nie będzie merytorycznie i technologicznie przestarzałe?

 

BŁĄD NR 2: BRAK ZORIENTOWANIA NA USER-CENTERED DESIGN, NIEZROZUMIENIE POTRZEB KOŃCOWEGO ODBIORCY

 

Często spotykamy się z rozwiązaniami VR, które są łatwe w obsłudze tylko dla programistów. Używanie wszystkich dostępnych przycisków na kontrolerze (w Oculus Quest 2 mamy ich aż 6 + joystick) jest trudne i zniechęcające. Wyznajemy zasadę, że przejście między światem realnym a wirtualnym powinno być możliwie najbardziej gładkie i płynne. Wszelkie dystraktory, polegające na nauce sterowania i obsługi oprogramowania utrudniają korzystanie z tego, do czego oprogramowanie zostało stworzone.

 

Wybierając odpowiedniego wykonawcę oprogramowania VR warto sprawdzić jakie metody stosuje. Projektowanie zorientowane na użytkownika końcowego jest absolutnie obowiązkowe. Warto zadać sobie pytanie:

    • Kto będzie korzystał z rozwiązania?
    • Czy oprogramowanie, które otrzymamy będzie napisane w taki sposób, by osoba bez specjalnych umiejętności technicznych mogła z niego skorzystać?
    • Czy rozwiązanie szkoleniowe VR za jakie płacimy rzeczywiście będzie dostarczało wiedzy związanej z wybranym zagadnieniem? Czy też masę czasu trzeba będzie zmarnować na naukę korzystania z niego.
    • Czy szkolenie VR będzie wspierało pamięć motoryczną człowieka (dowiedz się więcej o pamięci mięśniowej tutaj). Mam tutaj na myśli sytuację, w której człowiek po kilkukrotnym przećwiczeniu pewnej sytuacji w świecie wirtualnym, będzie w stanie wykonać ją dokładnie tak samo w świecie rzeczywistym?
    • Czy w ramach badania efektywności szkolenia oprogramowanie wirtualnej rzeczywistości oferuje takie korzyści jak bieżące analizowanie krzywej uczenia? Czy szkoleniowe rozwiązanie VR spełni oczekiwania zmieniającej się kadry szkoleniowców?
    • Czy w ramach wdrażania kosztownego systemu szkoleniowego VR możliwa będzie edukacja zdalna, bez konieczności przyjazdu do firmy?

 

SZUKASZ EKSPERCKIEJ WIEDZY W PODOBNYM TEMACIE? – ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA:

 

BŁĄD NR 3: NIEZROZUMIENIE I NIEPEŁNE WYKORZYSTANIE MOŻLIWOŚCI TECHNOLOGII WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI

 

Wirtualną rzeczywistość należy rozpatrywać jako całkowicie nowe medium. Niezależnie od tego czy tworzymy rozwiązanie szkoleniowe VR, reklamę produktu przy użyciu tej technologii, czy prototypujemy nowy proces w zakładzie produkcyjnym – wirtualna rzeczywistość nie jest ani kartką papieru, ani ekranem monitora. Jest to przestrzenne, trójwymiarowe doświadczenie, które fizycznie zanurza nas w nową przestrzeń. Co więcej jest to narzędzie, które wykorzystuje uczenie poprzez fizyczne doświadczenie. Wdrażanie rozwiązań VR w różnych dziedzinach naszego życia możemy porównać do rozwoju internetu. Wirtualna rzeczywistość jest narzędziem, którego potencjału jeszcze nie jesteśmy w pełni świadomi.

Oczekiwanie zatem od szkolenia w VR tego samego, czego oczekujemy od szkolenia online w systemie LMS jest stratą czasu i pieniędzy. W wirtualnej rzeczywistości możemy ćwiczyć trudne, najbardziej nieprawdopodobne zdarzenia i zjawiska w realistyczny sposób. Doskonale widać to na przykładzie rozwiązań szkoleniowych VR dla lotnictwa.

Szkolenia lotnicze to bardzo rygorystyczne procedury, które powtarzane wielokrotnie mają nam wejść w nawyk. Nowoczesna edukacja pilotów wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości w celu skutecznego radzenia sobie z niebezpieczeństwami jeszcze tutaj – na ziemi.

CZY VR MOŻE URATOWAĆ LUDZKIE ŻYCIE? POZNAJ POTENCJAŁ SZKOLEŃ VR:

 

Pamiętaj, że człowiek po założeniu gogli VR przenosi się w nową przestrzeń. Jego ciało ma wrażenie fizycznej obecności w wirtualnym świecie. Świadczą o tym procesy fizjologiczne jakie zachodzą w ludzkim ciele. Okazuje się, że działają one prawie tak samo, jak wtedy, kiedy przeżywamy takie sytuacje na żywo.

 

JAK LUDZKI MÓZG ODBIERA TECHNOLOGIĘ VR? DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O PERCPECJI VR-U:

 

BŁĄD NR 4: BRAK ODPOWIEDNIEJ OPTYMALIZACJI OPROGRAMOWANIA VR.

 

Każde oprogramowanie wykorzystujące grafikę 3d renderowaną w czasie rzeczywistym obciąża kartę graficzną i procesor. Sam najdroższy sprzęt VR nic nam nie da, jeśli oprogramowanie będzie niezoptymalizowane pod kątem wydajnościowym. Tworząc nasze rozwiązania zawsze na pierwszym miejscu stawiamy komfort użytkowania. Modelujemy tylko te elementy w 3d, których użytkownik będzie potrzebował w świecie VR. Zyskujemy dzięki temu lepszą wydajność, co przekłada się na znacznie lepsze doświadczenie użytkownika.

 

Wstyd przyznać, ale nie każda firma tworząca oprogramowanie VR ma tego świadomość! Zdarza nam się konsultować u naszych klientów projekty innych firm, które zacinają się, oferują niską rozdzielczość i nie działają płynnie na sprzęcie, który wraz z oprogramowaniem dostarczył wykonawca.

 

Tworzenie oprogramowania wirtualnej rzeczywistości czasem wymaga kompromisów. Musimy znaleźć odpowiedni balans pomiędzy:

 

płynnością działania aplikacji

<->

realizmem doświadczenia VR

<->

wydajnością sprzętu VR

 

Istotne jest, aby tworzone przez nas rozwiązanie nie powodowało dyskomfortu. Dlatego ważna jest szeroko pojęta wydajność, na którą składa się:

    • częstotliwość odświeżania,
    • ilość klatek na sekundę
    • ogólne wrażenie płynności ruchów

 

Jeśli zlecamy wykonanie naszego oprogramowania VR musisz mieć pewność, że potencjalny wykonawca również zwróci uwagę na ten istotny aspekt tworzenia oprogramowania VR.

W przeciwnym razie odbiorcy końcowi oprogramowania (Twoi klienci, lub Twoi pracownicy) mogą być niechętni do korzystania z Twojej aplikacji VR.

 

 

BŁĄD NR 5: ZŁE ROZPOZNANIE POTRZEB I NIESKUPIENIE SIĘ NA WYMAGANIACH KLIENTA

 

Oprogramowanie zamawia klient, który również za nie płaci. Istotne jest to, abyś Ty jako klient otrzymał dokładnie to czego oczekujesz. Oczywiście zgadzam się, że w pewnych kwestiach warto bazować na doświadczeniu dostawcy oprogramowania VR, jednak zawsze warto patrzeć mu na ręce.

 

Zdarzają się przypadki, kiedy twórcy oprogramowania w trakcie prac modyfikują wizję klienta. Nie jest to nic złego, pod warunkiem, że nowe podejście będzie niosło większą korzyść dla użytkownika. Jednak zawsze takie odstępstwo od ustalonego umową zakresu musi być potwierdzone z Tobą, jako zlecającym pracę.

 

Istotnym elementem jest również rozpoznanie potrzeb. Dobry wykonawca ustali z Tobą jeszcze przed zawarciem umowy najważniejsze kwestie dotyczące tego:

    • Dla kogo dedykowane jest oprogramowanie?
    • W jaki sposób i w jakiej formie będzie użytkowane?
    • Czy planujesz jego dalszy rozwój?
    • Jakie efekty ma przynieść wdrożenie oprogramowania VR w Twojej firmie?

 

Określenie potrzeb pozwoli dobrać odpowiedni kierunek wdrożenia i rozwoju oprogramowania VR w Twojej firmie.

 

CZY JEST SENS INWESTOWAĆ W WIRTUALNĄ RZECZYWISTOŚĆ? PRZEKONAJ SIĘ!

 

BŁĄD NR 6: BRAK WDROŻENIA DODATKOWYCH NARZĘDZI POMOCNICZYCH DO OPROGRAMOWANIA VR

 

Przy użyciu wirtualnej rzeczywistości możemy badać wiele parametrów dotyczących tego jak dane rozwiązanie wpływa na użytkownika. Pewne kwestie łatwiej badać przy użyciu dodatkowych narzędzi pomocniczych, takich jak np.:

 

    • Systemy zliczające efektywność nauki poszczególnych użytkowników dla systemu szkoleniowego,
    • System badania zaangażowania użytkownika dla rozwiązania marketingowego VR,
    • System zdalnego zarządzania treścią dla klienta,
    • System szyfrowania danych przesyłanych między poszczególnymi goglami,

Pamiętaj o tym, że wdrożenie takich narzędzi choć czasem kosztuje trochę więcej, pozwala zaoszczędzić na późniejszym etapie. Dodatkowo łatwiej w ten sposób wykazać i udowodnić ROI (zwrot z inwestycji) w VR.

 

Warto porozmawiać o wdrożeniu dodatkowych narzędzi już na początku rozmów z wykonawcą. Wtedy zrobimy to najtaniej, a część systemów być może dostaniemy niejako w pakiecie, płacąc jedynie za ich integrację z tworzonym oprogramowaniem w wirtualnej rzeczywistości.

 

BŁĄD NR 7: ZŁE OSZACOWANIE BUDŻETU PROJEKTU PRZEZ NIEWŁAŚCIWE OKREŚLENIE ZAKRESU PRAC W UMOWIE

 

Dowiedz się od czego zależy budżet rozwiązania VR? Jak obliczyć koszt wdrożenia VR-u?

Odpowiednie określenie zakresu prac jest istotne dla obu stron. Jako zlecający musimy wiedzieć dokładnie z czego mamy rozliczać wykonawcę. Jako wykonawca istotne jest, abyśmy wiedzieli co dokładnie ma być wykonane w ramach umowy. Projekty informatyczne często trwają więcej niż kilka miesięcy, a pamięć ludzka bywa zawodna. Zdarzają się sytuacje, kiedy zarówno klient jak i wykonawca po czasie wracają do zakresu prac. Warto wtedy mieć jasno opisane co ma zawierać gotowe rozwiązanie.

 

Jest to istotna kwestia z punktu widzenia wykonawcy. Zdarzają się klienci, którzy próbują wymusić wykonanie dodatkowych prac, które wcześniej nie były ustalone.

Odpowiednie zabezpieczenie zakresu prac w umowie pozwoli uniknąć wielu nieporozumień i możliwych komplikacji na późniejszym etapie.

Oczywiście warto bazować na zdrowym rozsądku i starać się polubownie rozwiązywać możliwe spory. Wszak Tobie jak i dobremu wykonawcy zależy na dobrze wykonanej pracy.

Czytaj także:

 

Jeśli poszukujesz sprawdzonego dostawcy oprogramowania wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości skontaktuj się z nami.

 

Wypełnij krótki formularz, aby uzyskać indywidualną wycenę:

 

 

 

Przeczytaj inne:
film 360 w kosmosie
Film 360 w przestrzeni kosmicznej

Film 360 w przestrzeni kosmicznej Załóż gogle VR i wyjdź w przestrzeń kosmiczną! Niesamowity film 360 opublikowała rosyjska agencja kosmiczna....

Zamknij