Pico VR, Pico Interactive przejęte przez TikToka

Branża VR: Przejęcie Pico Interactive przez właścicieli Tiktoka

Zdaję sobie sprawę, że połączenie nazwy „TikTok” i  frazy „branża VR” w jednym zdaniu może u niektórych z początku budzić zdziwienie lub nawet kontrowersje. Są to przecież segmenty, których nie łączymy ze sobą na co dzień. Jednak rzeczywistość zweryfikowała, że taka fuzja nie powinna już nikogo dziwić. 

W sierpniu 2021 potwierdziły się plotki o przejęciu firmy Pico Intercative przez właściciela popularnej platformy TikTok. Firma Pico oficjalnie stała się częścią ekosystemu grupy ByteDance, będącej właścicielem wielu internetowych platform. 

Jak ten fakt wpłynie na branżę VR? Co to oznacza dla rozwoju wirtualnej rzeczywistości i jak na ten ruch zareaguję konkurencyjna firma Oculus?

ByteDance, Pico VR a VR?

Pomimo personalnie nieprzychylnej opini co do poszczególnych aplikacji wypuszczanych pod banderą ByteDance, trudno jest mi się nie zgodzić, że jest to potężna firma. Potwierdza to udostępniona ze września 2021, statystyka firmy dotycząca aktywnych użytkowników TikToka, których liczba przekroczyła wtedy 1 000 000 000 (miliard). 

Jest to olbrzymi kamień milowy jeśli chodzi rozwój tej aplikacji, ale też ogromny sukces dla samej firmy. ByteDance pomimo swoich osiągnięć się nie zatrzymuje i wciąż brnie do przodu, rozwijając dalsze struktury swojej działalności. Ten rozwój szczególnie dobrze widać po przychodach firmy oraz inwestycjach dokonywanych przez nią w ostatnich latach.  W roku 2020 przychody firmy ByteDance oszacowane zostały na 34,3 miliarda dolarów.

Mam świadomość, że wiele osób rozpoczynając czytanie tego artykułu mogło nie zdawać sobie sprawy z siły firmy ByteDance i dla niektórych ten fakt może być nieco szokujący. Jednak trzeba przyznać, że właściciele aplikacji TikTok to bardzo wpływowi ludzie. Szczególnie właśnie dlatego warto skupić się na ich ostatnio dokonanym ruchu. Cała sytuacja związana z zakupem firmy Pico Interactive bardzo przypomina ówczesną decyzję Facebook’a o przejęciu Oculus’a w 2014 roku. Czy czeka nas kolejny VR’owy Boom?

Oculus vs. Pico

Nic tak nie pobudza rynku jak konkurencja. To dzięki niej firmy ścigają się o miano tej najlepszej. Przejęcie Pico przez największego konkurenta Facebooka, musiało wzbudzić nie lada poruszenie wśród zarządu prowadzonego przez Marka Zuckerberga. Z pewnością pozostali gracze na rynku, również nie pozostali niewzruszeni. Jednak to właśnie głównie konglomerat Facebook Inc. mógł poczuć się najbardziej zagrożony. To właśnie głównie między wyborem Oculusa a Pico pojawiają się największe wybory wśród konsumentów dotyczące zakupu sprzętu VR w danym przedziale cenowym. 

Oculusowi z pewnością nie pomaga też fakt,  że przejęcie Pico Przez ByteDance stało się na krótko przed premierą nowych headsetów od Pico (Pico Neo 3). Oprócz kampami budowanej na nowym sprzęcie, informacja spowodowana przejęciem Pico z pewnością zwiększyła szum wokół nowych gogli VR. Dzięki temu firma może liczyć również na większe zyski od sprzedaży zyskując na fali PR’u związanej z przejęciem firmy. Jestem przekonany, że decyzja o przejęciu Pico Interactive krótko przed premierą nowych gogli nie była przypadkowa.

Facebook Inc. nie dosyć, że zyskał nowego, silnego konkuretna na rynku to sam zmaga się teraz z wieloma problemami. W ciągu ostatnich lat na jaw wychodziły to nowe afery związane z zabezpieczeniami Facebooka, oraz wykorzystywaniem danych użytkowników platformy. W ostatnim czasie nie pomogły też dodatkowe kontrowersje, zbudowane wokół projektu „instagram kids”. Projekt, który jak sama nazwa wskazuję miał być odpowiednikiem znanego nam instagrama, tylko że w wersji dla dzieci. Od początku pracy na projektem narastały to kolejne konflikty związane nieprzychylnością sporej części społeczeństwa. Szale goryczy przelały jednak wycieki danych raportu facebooka związanego z wpływem standardowej wersji instagrama na psychikę nastolatków. Do tego raportu udało się dojśc dziennikarzom z The Wall Street Journal. Raport jednoznacznie wskazywał że instagram ma negatywny wpływ na ich poczucie własnej wartości i ogólny stan psychiczny. Po tej publikacji projekt „instragram kids” został zawieszony, a cała afera odbiła się wielkim kryzysem wizerunkowym na firmie.

Facebook Inc. będzie musiał dołożyć ogromnych starań, aby odzyskać twarz i podnieść się z kryzysu. Odpowiedzią na niego ma być zapowiadany od wielu miesięcy plan konstrukcji Metaverse. Projekt nazywany często „Internetem 2.0”, o którym wspominałem w ostatnim artykule. Wizja swobodnej przestrzeni wirtualnej zdaje się być aktualnie jedyną szansą na przywróceniu pozycji firmy. Oczywiście pojawiają się również plotki na temat pracy nad Oculus Quest 3, jednak nie ma na ten moment żadnych konkretów. Pewne jest jednak to, że duże inwestycje zostały poczynione w kierunku rozwoju wirtualnej rzeczywistości. Facebook zainwestował w swój projekt już 50 milionów dolarów. Możliwe, że to właśnie na tej płaszczyźnie będzie próbował się odbudować po ostatnich problemach. W nadchodzących miesiącach z pewnością możemy spodziewać się kolejnych wystąpień Marka Zuckerberga na temat wirtualnej rzeczywistości. Jednak aby zaskoczyć konkurenta, musi przygotować on coś naprawdę wyjątkowego.

Wpływ przejęcia Pico na branżę VR

Informacje o nowym graczu na rynku mogła podziałać na niektórych jak kubeł zimnej wody, wywołując presję i dając znak, że  prawdziwa walka o konsumentów dopiero się zacznie. Dla samych firm jest to moment spięć, silnej mobilizacji oraz marketingowych potyczek. Jednak dla nas obserwatorów, jest to czas w którym możemy zacząć spodziewać się dynamicznego wzrostu jakości dostarczanych przez dane firmy usług. 

Rywalizacja, jeśli jest zdrowa to potrafi bardzo gwałtownie i pozytywnie ożywić sytuacje na rynku. Mam wrażenie, że będzie to czas w którym firmy takie jak HTC, Oculus wyciągną pare asów z rękawa. Wydaję mi się, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się zapowiedzi nowych headsetów. Takich jak np. wcześniej wspomniany Oculus Quest 3. Dodatkowo słychać też echa zbliżającego się PlayStationVR 2,  nad którym firma Sony pracuję już od dłuższego czasu. Już przed premierą PS5 mówiono o kolejnej serii headsetów do konsoli, jednak Sony zdecydowało się jeszcze kontynuować prace nad swoim nowym sprzętem.  Nadchodząca premiera Pico Neo 3 z pewnością pozwoli porównać prototyp nowych okularów z aktualnymi standardami konkurencji. Liczę, że Sony nie będzie chciało od nich odstawać. Z tego względu wydaję mi się, że w najbliższych miesiącach na rynku VR może zrobić się bardzo ciekawie.

Czytaj także:
https://epicvr.pl/pl/gry-vr-ze-studia-epic-vr/

https://epicvr.pl/pl/szkoleniowe-aplikacje-vr/

https://epicvr.pl/pl/zastosowania-vr-w-przemysl40/