W związku z ostatnimi wydarzeniami w świecie technologii, wielu z was miało pewnie okazję usłyszeć w swoim otoczeniu coś na temat wirtualnej rzeczywistości. Ten termin niejednokrotnie wracał już na pierwsze strony różnych mediów, więc z pewnością jest on wam już znany. Jednak czy zastanawialiście się, do czego mógłby się wam przydać ten sprzęt? W jaki celu moglibyście go wykorzystać? Czy znacie możliwości jakie daje posiadanie gogli VR? Może po przeczytaniu tego artykułu okaże się, że sami będziecie chcieli taki sprzęt kupić?
Zacznę więc najpierw od ogólnego przedstawienia argumentów za zakupem sprzętu VR. Postaram się zaprezentować wartości posiadania gogli wirtualnej rzeczywistości z dwóch perspektyw – rozrywkowej i biznesowej.
Rozrywka, a VR
Z perspektywy korzystania z gogli VR w celach rozrywkowych jest naprawdę wiele korzyści. Pierwszą z nich jest zdecydowanie, zwiększenie zaangażowania użytkowników w rozgrywkę. Co do tego nie ma wątpliwości. Jeśli ktoś z was wcześniej korzystał z gogli VR, to wie o czym mówię. Dla osób, które wcześniej widziały jedynie gameplay z gry VR na youtubie dodam, że to w ogóle nie oddaje emocji towarzyszących w trakcie rozgrywki. Dlatego, że mimo że oglądamy transmisję z gogli VR to nadal widzimy ją na playerze 2D. Uwierzcie, że zupełnie inaczej takie gameplaye oglądają osoby, które rzeczywiście miały okazję korzystać z gogli, niż te które znają to medium jedynie z filmików w sieci. Jest to zupełnie odrębny poziom doświadczania świata wirtualnego. To właśnie dzięki temu, VR stał się ciekawą alternatywą dla graczy. Angażuje on wiele zmysłów, zdecydowanie lepiej niż standardowe gry komputerowe. Będąc wewnątrz aplikacji VR, rzeczywiście czujemy się jakbyśmy tam byli. Nawet jeśli grafika nie jest wiernym odwzorowaniem rzeczywistości, to sam sposób interakcji z tym światem sprawia, że czujemy się jego częścią. Widać to na przykład na wielu nagraniach w stylu “VR fails compilation”, gdzie ludzie po prostu reagują w naturalny sposób na przedstawione w wirtualnej rzeczywistości sytuacje. Z perspektywy osoby trzeciej rzeczywiście wygląda to komicznie, ale z perspektywy osoby przeżywającej dany moment w goglach, jest to po prostu naturalna reakcja na pewien wirtualny bodziec.
Jeśli więc szukasz nowych i głębszych wrażeń związanych ze światem wirtualnym, to zdecydowanie VR jest jest dla ciebie. Są jednak wśród czytelników z pewnością osoby, które wolałyby jednak nie doświadczać ekstremalnych wrażeń gamingowych, a może chciałyby po prostu miło spędzić czas. Jest wiele aplikacji znanych jako Meditation Apps. One również wykorzystują efekt zanurzenia się w świat wirtualny, jednak w zupełnie inny sposób niż np. gry akcji. Są to aplikacje, które przenoszą użytkownika do świata, w którym mogą się oni zrelaksować. Często są one również uzupełnione o ćwiczenia oddychania, które można wykonywać w trakcie rozgrywki. Przeniesienie się na moment do świata wolnego od stresu, pełnego przyrody i dźwięków natury, z pewnością może pozytywnie wpłynąć na nastrój użytkowników. Nic więc dziwnego, że ich popularność ciągle rośnie i co chwilę pojawiają się nowe odsłony tego typu aplikacji. Załóżmy jednak, że nie jesteś ani osobą szukającą ekstremalnych wrażeń, ani relaksu, a jedynie badasz temat związany z okularami VR i ich możliwościami. Jest naprawdę masa innych zastosowań związanych z goglami VR. Ciekawym przykładem są wydarzenia kulturalne, np. występy na żywo, transmisje meczów, wieczory stand up, spotkania z twórcami. Dzięki VR możesz poczuć się nie tylko oglądającym, ale również uczestnikiem danego wydarzenia. Jest to naprawdę niesamowite i daje wiele możliwości. Możesz poczuć się jak na trybunie stadionu, zobaczyć na żywo swojego idola lub śmiać się razem z widownią obcego kraju/kontynentu w przestrzeni swojego domu. Jeśli lubisz podróże, to tutaj również znajdziesz coś dla siebie. Aplikacje takie jak National Geographic Explore VR, Discovery VR czy Google Earth VR są stworzone właśnie po to, aby móc doświadczyć podróży w zupełnie nowy sposób. Wyobraź sobie oglądanie dokumentu z perspektywy pierwszej osoby, lub zwiedzanie wybranych zakątków świata za pomocą jednego kliknięcia. Oczywiście nic nie odda piękna prawdziwych podróży, ale gwarantuję, że widok potrafi zachwycić. Jeśli więc masz do wyboru oglądać film dokumentalny na telewizorze, a VR… to nie ma porównania. Polecam również skorzystać z aplikacji Youtube VR – dzięki niej, na nowo poznasz ten serwis internetowy. Dodatkowo wirtualna rzeczywistość daje też zupełnie nowe wrażenia społeczne związane relacjami online. Dzięki niej możesz spotkać się ze znajomymi we wspólnej wirtualnej przestrzeni i razem coś obejrzeć, wspólnie pograć lub po prostu porozmawiać. Jest więc naprawdę wiele opcji wykorzystania wirtualnej rzeczywistości z perspektywy rozrywkowej. Jak to jednak wygląda od strony biznesu?
Biznes, a technologia wirtualnej rzeczywistości
Wiele branż szukających rozwiązań edukacyjnych dla swoich pracowników coraz częściej sięga po VR. Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości potrafią zdecydowanie zwiększyć zaangażowanie użytkowników szkolenia oraz przyczynić się do lepszego przyswojenia wiedzy z przećwiczonych w świecie wirtualnym zagadnień. Wirtualna rzeczywistość znajduje rozwiązania m.in w branżach przemysłowych, ale również w tych, wymagających od użytkowników kompetencji miękkich. Na dodatek VR jest nie tylko świetnym narzędziem służącym do samego uczenia, ale również doskonale radzi sobie ze sprawdzaniem dotychczasowej wiedzy. Wirtualna rzeczywistość już wielokrotnie pokazała, że może służyć też jako doskonała forma reklamy. Poprzez regularne preparowanie reklam w standardowych środkach przekazu, człowiek stał się na nie bardziej odporny. Reklamy nie działają już tak efektywnie jak kiedyś. VR jest zupełnie nowym sposobem przedstawienia produktu potencjalnemu klientowi. Jest przede wszystkim interaktywny i angażujący. Stąd też efektywność takiej reklamy jest wyższa. Dodatkowo, patrząc na rozwój światów wirtualnych, czy koncepcji Metaverse wydaje mi się, że VR może stać się zupełnie nowym sposobem kreowania wizerunku własnej marki. Bardzo prawdopodobne jest to, że wraz z rozwojem Metaverse, rozwinie się również rynek NFT (non-fungible token). Będzie miało to ogromny wpływ szczególnie na branże artystyczne i modowe. Umożliwi to sprzedawanie produktów danej marki w formie uniwersalnego tokenu. Jednym z celów ekonomicznych Metaverse, jest właśnie możliwość przekształcenia takiego tokenu w interaktywny obiekt, z którego korzystać będzie mógł jego posiadacz. Dzięki temu, będzie można sprzedawać obiekty wirtualne, za rzeczywiste pieniądze, z pominięciem kosztów dystrybucji, produkcji oraz pośredników sprzedaży. Już w tej chwili jest to praktykowane. Ponad 70 znanych marek takich jak Tommy Hilfiger, czy Dolce & Gabbana oraz Karl Lagerfeld brało udział w wydarzeniu Metaverse Fashion Week. To na nim prezentowane były właśnie zdigitalizowane kreacje w formie NFT, które można było kupić. Będąc ostatnio w Warszawie, miałem nawet okazję osobiście mijać pierwszą w Polsce galerie NFT – “HT NFT Gallery”. Widać więc, że coraz częściej zagadnienia świata rzeczywistego, stają się również częścią przestrzeni wirtualnej oraz miejscem rozwoju wyjątkowej formy biznesu. Z pewnością ta aktualna nisza, będzie się rozrastać. Widać to przede wszystkim po ogromnych inwestycjach znanych firm w tym kierunku. Warto więc może poważnie się zastanowić, czy w przestrzeni wirtualnej nie znajdzie się miejsce również dla Twojego biznesu.
Oprócz korzyści stricte materialnych są też inne zastosowania VR, które świetnie odnajdują się w biznesie. Jest to m.in branża medyczna. To właśnie ona czerpie z tej technologii ogromne korzyści, dla samych lekarzy jak i pacjentów, którzy z niej korzystają. Przykładem tego mogą być np. rehabilitacje przeprowadzane za pośrednictwem technologii wirtualnej rzeczywistości. Dzięki nim, schorowany pacjent przestaje być narażony na niebezpieczne i często długie podróże do ośrodków rehabilitacji znajdujących się daleko od miejsca jego zamieszkania. Takie podróże, mogą być bardzo męczące i kosztowne, co w połączeniu z ceną samej rehabilitacji może wielu osobom uniemożliwiać uczestnictwo w odpowiednim leczeniu. Dzięki rozwiązaniom VR, pacjent może uczestniczyć w rehabilitacji bezpośrednio ze swojego domu, a jego wyniki są wysyłane w czasie rzeczywistym do lekarza prowadzącego, gdzie może on się do nich odnieść, wysyłać pacjentowi odpowiednie zalecenia, a nawet wypisać na ich podstawie elektroniczną receptę. Takie rozwiązania są często jedyną szansą uczestnictwa w terapii dla wielu osób.
Podsumowanie: Dlaczego warto zainwestować w VR?
Technologia VR, jak i jej zastosowania oraz mechanizmy coraz częściej znajdują swoje miejsce również w świecie rzeczywistym. Widzimy jak powoli, wchodzi ona do naszego życia, dając nam nowe możliwości. Oprócz korzyści rozrywkowych, potrafi ona stać się narzędziem edukacyjnym, a jej przestrzeń może być wykorzystywana również w rozwoju osobistym i zawodowym. Także, kto wie? Może wkrótce i ty będziesz mógł poznać potencjał tej technologii na własnej skórze? Może właśnie dzięki niej, zmienisz podejście do rozrywki, biznesu i dostrzeżesz jej możliwości tworząc lub doświadczając czegoś naprawdę wyjątkowego.
Maciej Fiałkowski, EpicVR