Jak dobrze zaprojektować aplikację VR? O czym należy pamiętać tworząc oprogramowanie VR?

JAK PROJEKTOWAĆ DOBRE APLIKACJE VR? O CZYM TRZEBA WIEDZIEĆ ZLECAJĄC TWORZENIE OPROGRAMOWANIA VR?

Zacznijmy od tego, że różnice wynikające z narzędzi wirtualnej rzeczywistości widoczne są już u podstaw samych konstrukcji mechanicznych projektu. Oczywiście, jest wiele innych elementów wyróżniających się w projektowaniu aplikacji VR, ale w tym wpisie skupimy się głównie na podejściu mechanicznym i designerskim wynikającym z możliwości tej technologii.

W projektowaniu aplikacji czy gier VR, przed rozpoczęciem pracy powinno się najpierw dobrze zapoznać z dostępnymi narzędziami, które zapewnia ta technologia. Zacznijmy od tego, że projektowanie aplikacji VR jest zupełnie inne niż w przypadku projektowania jego odpowiedników. Samo myślenie o procesie mechanicznym powinno już u podstaw skupiać się wokół możliwych czynności wykonywanych przez użytkownika, a nie wyłącznie informacji wyświetlanych na ekranie monitora. Sposób korzystania z kontrolerów, zaangażowanie naszych zmysłów oraz ciała sprawia, że design w przypadku VR jest zupełnie sprzeczny z tym co znamy z jego wersji komputerowych.

POZNAJ MECHANIZM PAMIĘCI MIĘŚNIOWEJ W VR

W wirtualnej rzeczywistości czynności, które wykonuję postać, wykonuje również gracz. Jego ruchy są na bieżąco odwzorowywane w przestrzeni aplikacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu, mamy nie tylko szanse wyłącznie być obserwatorem całej przygody, ale również możemy w niej bezpośrednio uczestniczyć. Dlatego w procesie projektowania warto skupić się na konkretnych potrzebach użytkownika. Dzięki VR mamy możliwość spełnić konkretne marzenia fanów danych gatunków gier. Mamy szansę zapewnić im nowe wrażenia związane z ich zamiłowaniami. Poszerzamy przy tym granice dostępności danych elementów, których nie mogłyby zaoferować aplikację oparte na innej technologii. W VR nie tylko ważne jest to co robimy, ale też w jaki sposób to robimy. Dlatego każdemu, który dopiero rozpoczyna przygodę z projektowaniem jakiejkolwiek aplikacji na VR, polecam pierw dobrze zapoznać się z potencjałem dotyczącym korzystania z tej technologii. Jestem pewien, że zaznajomienie się z tym sprzętem zmieni zupełnie spojrzenie na temat designu przyszłych aplikacji.

EMPATIA A WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ

Kolejną rzeczą, o której trzeba pamiętać jest umiejętność nawiązania empatii z docelowym użytkownikiem Twojej aplikacji. Co to znaczy? Otóż jako projektant musisz sobie wyobrazić jakie emocje będą towarzyszyły danemu użytkownikowi w konkretnym momencie korzystania z twojej aplikacji. Projektując daną przestrzeń czy wyzwania dla użytkownika, musisz zastanowić się w jaki sposób zostanie ona odebrana przez odbiorcę. Dzięki temu będziesz umiał w odpowiedni sposób określić konkretną grupę docelową twoich odbiorców oraz zapewnić użytkownikom gwarancję pozytywnego odbioru twojego dzieła.

W projektowaniu jak w życiu, występują pewne niepisane granice dobrego smaku. Tworząc dowolny projekt musisz umieć te granice wyczuć i dopasować je odpowiednio do danego odbiorcy.

PROJEKTOWANIE APLIKACJI VR A KREATYWNOŚĆ

Ogromnym niedopatrzeniem przy rozmowie na temat projektowania, byłoby nie wspomnieć o wadze kreatywności, jaką ma ona w całym procesie twórczym. Mówię o tym dopiero teraz, bo w przeciwieństwie do poprzednich myśli, kreatywność nie wszystkim przychodzi w naturalny sposób. Pocieszające jest to, że jest to cecha, którą można ćwiczyć.  Jednak wspomnę, że pomimo tego, że w pracy korzystam z tej umiejętności na co dzień, rozumiem jak mało kto problemy związane z momentalnym brakiem weny. Oprócz ćwiczeń kreatywności jakie można znaleźć w sieci, polecam po prostu w takim przypadku dać sobie chwilę czasu. Dobrze jest wtedy przejść do innego projektu, poszukać inspiracji w innych dziełach i nie tworzyć niczego na siłę (to nigdy nie kończy się dobrze). Zdaję sobie jednak w pełni sprawę czym są deadline’y i jak bardzo mogą być stresujące, ale pamiętajmy, że projektowanie jest pewnego rodzaju sztuką. Nie zapominajmy też, że kreatywność powinna budzić się z naszej ekscytacji. Moim zdaniem pomysł powinien być impulsem, który pewniej popchnie nas do finalizacji projektu niż wyznaczony dzień ostatecznego terminu. Bez jakiejkolwiek idei, praca projektanta staję się męcząca i trudna. Kreatywności powinna towarzyszyć radość wynikająca z możliwości tworzenia nowych rzeczy. Także jeśli nie masz pomysłu to zacznij od szukania inspiracji, zajmij się kolejnymi projektami lub po prostu daj sobie trochę czasu i postaraj się napędzić swoją wyobraźnie czymś co sprawi ci rzeczywiście przyjemność. Zapewniam, że w ten sposób twoje projekty na pewno zyskają na wartości.

Podsumowując, projektując aplikację VR musimy zastanowić się nad wieloma czynnikami, których nie potrafią zapewnić inne technologię. Dlatego dobrze jest przed rozpoczęciem pracy nad projektem w wirtualnej rzeczywistości dobrze zapoznać się z daną platformą i jej możliwościami. VR przełamuje barierę uczestnictwa w grze, dając szanse przeniesienia użytkownika do zaprojektowanej przestrzeni. Możliwości postaci w aplikacji stają się możliwościami gracza. Mając to w głowie jesteśmy w stanie polepszyć wrażenia odbiorcy naszej aplikacji. Dzięki dobrze ukształtowanej wyobraźni projektanta jest on w stanie stworzyć naprawdę wielkie rzeczy, dając niesamowite możliwości i doświadczania innym ludziom. O moim zawodzie staram się myśleć jak o wszczepianiu odbiorcom z powrotem ich dziecięcej fantazji i sprawianiu, że dzięki VR staję się ona rzeczywistością. Życzę wszystkim designerom pracującym przy VR, aby w ten sposób mogli postrzegać swoją pracę i tworzyli jak najlepsze projekty.

Autor: Maciej Fiałkowski

Game Designer

EPICVR.pl

Podaj dalej

{order_time} temu

only {product_stock} in stock

{first_name} {last_name} z {order_city} kupił/a {product_name}

Kup licencję