PSVR2 – Gigant technologiczny inwestuje w immersję.

Piątego stycznia 2022. roku na konferencji CES, firma Sony poinformowała opinię publiczną o pracach nad nową generacją gogli VR dla konsoli PlayStation. Jednak sama konferencja dotyczyła również wielu innych, ciekawych aspektów związanych z przyszłością firmy. Dowiedzieliśmy się, że firmie Sony bardzo zależy na tym aby inwestować w doświadczenia użytkowników ich konsol. Wielokrotnie podkreślone zostało słowo “immersja”. Można więc spodziewać się, że oprócz czyhającej na nas premiery nowych gogli, będziemy mogli wkrótce zobaczyć daleko idące rozwiązania, w kierunku zwiększenia zaangażowania użytkowników w trakcie rozgrywki. 

Dzisiaj, siedem miesięcy po konferencji CES, wiemy już o wiele więcej na temat nowych rozwiązań od Sony, które będziemy mogli zobaczyć w najbliższym czasie. Pojawiła się nawet ogólna zapowiedź premiery nowego sprzętu. Co zaoferuję graczom nowa generacja gogli PlayStation VR 2? Jak prezentuję się nowy sprzęt i o jakie funkcje został rozbudowany? Jak premiera nowych gogli wpłynie na branżę VR?

Co wiemy o nowych goglach VR do konsoli PlayStation?

W wielkim skrócie będzie to ulepszona wersja poprzedniej generacji gogli VR od Sony. Jednak premiera nowej konsoli kryje w sobie coś więcej niż tylko drobne aktualizacje usprawniające sprzęt. Właściciel marki PlayStation zapowiada polepszenie wrażeń związanych bezpośrednio z rozgrywką i emocjami, jakie mają dostarczać nam nadchodzące tytuły. Oglądając konferencję CES, można było bez problemu wyłapać kierunek, w którym zamierza rozwijać się firma Sony, oraz jakie doświadczenia zamierza ona przekazywać przez swoje przyszłe produkcje. Słuchając konferencji można było wywnioskować, że priorytetowymi wartościami są właśnie emocje. To wokół nich była skupiona prezentacja nowych gogli. Wielokrotnie podkreślano ich wartość w dziedzinie rozrywki cyfrowej. Dla firmy Sony dostarczanie tych niecodziennych emocji, wrażeń z rozgrywki stanie się właśnie celem numer jeden. Z tego powodu prezentacja PSVR2 opiewała o rozwiązania, mogące nie tyle co zwiększyć immersję użytkownika, ale również nie pozwalać mu się z niej wybić. Lepszy tracking kontrolerów, wbudowanie kamery bezpośrednio w gogle zamiast zewnętrznej kamerki, a nawet wywietrzniki powietrza wbudowane w nowe okulary – to wszystko po to aby zwiększyć swobodę w trakcie rozgrywki. Takie drobne rzeczy, robią ogromną różnice. Na przykład utrata trackingu, może być bardzo frustrująca dla użytkownika i od razu wybija go ze stanu flow. Tak samo w przypadku zaparowanych soczewek , które czasem wymagają od  nas ściągnięcia gogli z głowy, aby je przetrzeć. Są to może podstawy, jednak często się o nich zapomina. Dlatego cieszy mnie, że firma Sony odrobiła lekcje i nie skupiła się tylko i wyłącznie na nowych funkcjach, ale oprócz tego, zadbała również o rozwinięcie tych technologii, którymi dysponowała już wcześniej. Możemy spodziewać się też zwiększenia jakości wizualnej w nowych goglach oraz dodania technologii Eye Tracking. Dodatkowo nawet sam headset został wyposażony w technologię haptyczną i wraz z kontrolerami “sense controllers” aktywnie odbiera sygnały o drganiach z przestrzeni wirtualnej. Odnosząc się jeszcze do jakości samego obrazu możemy spodziewać się wprowadzenia do headsetu rozdzielczości 4k, technologii foveated rendering, która wykorzystuje moduł śledzenia wzroku oraz rozszerzenia pola widzenia przestrzeni w goglach. Jestem naprawdę podekscytowany tym, że tak ogromna firma jak Sony, dostrzega ten immersyjny potencjał  i inwestuję w branżę VR, ponieważ świadczy to o świetlanej przyszłości dla rozwoju tej technologii. Mam nadzieję, że kolejne konferencję będą równie ciekawe i bogate w nowinki o PSVR2, co ta ostania. Wierzę również, że nie będziemy musieli na takie konferencje zbyt długo czekać, ponieważ 23. sierpnia 2022. pojawiły się nowe wiadomości dotyczące premiery. Na oficjalnym twitter’owym profilu PlayStation, można przeczytać, że premiera nowych gogli nastąpi najprawdopodobniej w pierwszym kwartale 2023 roku.

Nowa epoka gamingu. Wirtualna rewolucja

Wraz z ulepszonymi rozwiązaniami technologicznymi dla PSVR2, Sony zapowiedziało również plan dotyczący dalszego rozwoju branży gamingowej. W tym opublikowane zostały już nadchodzące tytuły exclusive, które będą dostępne, dzięki nowym okularom. Są to:

  • Resident Evil 8 
  • Resident Evil 4 Remake (compatible content)
  • Horizon: Call of the Mountain
  • No Man’s Sky The Walking Dead: Saints & Sinners Chapter 2 – Retribution
  • Among Us VR 
  • Runner 
  • Low-Fi
  • Samurai Slaughter House Firmament

Jest to dopiero początek, tego co w przyszłości będą oferowały nowe gogle. Jedynie zapowiedź, przenoszenia gier exclusive i tworzenia nowych tytułów na platformę VR, dlatego jestem ciekawy co jeszcze wkrótce pokaże nam Sony. Uważam, że czeka nas jeszcze wiele pozytywnych niespodzianek, ponieważ patrząc na listę tytułów, widać że zamysł wzmocnienia trendu okularów wirtualnej rzeczywistości jest realizowany z ogromnym impetem. Wkrótce prawdopodobnie pojawią się również nowe tytuły, które pojawią się na VR i z pewnością ich lista będzie się regularnie wydłużać. Uważam, że premiera PSVR2, może być początkiem zmiany oczekiwań graczy wobec samego gamingu. Mam wrażenie, że Sony chce sprawić aby PlayStation i inne konsole przestały być porównywane do komputerów i chce to zrobić właśnie dzięki włączeniu do świata gier nowych wrażeń, na globalną skalę.

Jaki premiera PSVR2 wpłynie na branżę VR?

Wierzę, że dzięki takim działaniom, jak inwestycję w technologie haptyczną i głębsze doświadczenia użytkowników, ilość użytkowników VR zdecydowanie wzrośnie (i nie chodzi mi tylko o użytkowników PSVR2). Na podstawie przeprowadzonej rozmowy przedstawicielki firmy Sony z redaktorem serwisu GamesIndustry.biz, dowiedzieliśmy się, że w czerwcu 2022. roku sprzedaż konsoli przekroczyła 20 milionów sztuk (i cały czas rośnie). Stąd też biorąc pod uwagę to zainteresowanie konsolą oraz ilość fanów firmy Sony, jestem pewien że wielu z nich (nawet tych, którzy wcześniej nie mieli styczności z VR) zacznie eksplorować temat tej technologii. Uważam, że premiera PSVR2 przyczyni się to nie tylko do zwiększenia bazy użytkowników korzystających z rozwiązań od Sony, ale również do rozbudowania ogólnej społeczności osób korzystających z gogli wirtualnej rzeczywistości.

Z pewnością przyczyni się to też do reakcji producentów konkurencyjnej konsoli Xbox. Jak dobrze wiemy, od czasów Kinecta temat angażowania mobilności i nowych doświadczeń użytkownika został trochę zaniedbany przez Microsoft. Szkoda, bo kinect w 2008 był naprawdę świetny, wydawał się on wtedy bezkonkurencyjny. Wyczuwam jednak brak chęci kontynuowania tego tematu ze stronu Microsoftu. Uważam, że gdyby dalej inwestowali w technologie trackingu użytkownika to po 14 latach od premiery kinecta, mogliby być w posiadaniu naprawdę czegoś wyjątkowego. Tymczasem, sukces kinecta poszedł w niepamięć, a Microsoft nie pokazał jeszcze nic co miałoby to zmienić.  Natomiast firma Sony, cały czas inwestowała w aktualizacje technologii PlayStation Move i otwiera przed nami kolejny rozdział gamingu.

Mam wrażenie, że Sony jest bardziej progresywne, próbuje coś zmienić, zrewolucjonizować, tymczasem Microsoft oprócz ulepszania swojego sprzętu (co wychodzi im bardzo dobrze) nie pokazuje nam nic nowego co mogłoby zachwycić, czy przyciągnąć nowych użytkowników. Widać to po nowej generacji konsol gdzie bez wątpienia moc nowego Xbox’a prezentuję się dużo lepiej niż Playstation, jednak nie oferuję nic innowacyjnego. W tym czasie PlayStation ulepszyło kontroler Dualshock i zaprezentowało nam nowy kontroler Dualsense, z bardziej rozbudowanymi funkcjami haptycznymi. Zainwestowało w technologię VR i zwiększyło nakład na produkcje gier exclusive. Osobiście jestem w posiadaniu Xbox’a One series X i jestem z niego bardzo zadowolony. Prędkość sprzętu jest zdecydowanie lepsza niż w poprzedniej generacji, czuć że zrobiono rzeczywiście spory przeskok technologiczny.  Płynność aplikacji i prędkość przechodzenia między różnymi grami, została usprawniona, dzięki dodanej funkcji quick resume. Dodatkowo moja biblioteka zapełniła się darmowymi aplikacjami z Xbox Game Pass (który już wielokrotnie mi się zwrócił), dzięki któremu mogłem ograć tytuły, których prawdopodobnie bym sam nie kupił. Jest to więc, na pewno wspaniała opcja dla graczy. Jednak wydaję mi się, że tak jak przy tej generacji konsol miałem już spory dylemat, którą z tych konsol wybrać, to przy kolejnej generacji (na ten moment) raczej zdecyduję się na PlayStation. Widać, że Sony i Microsoft idą w dwóch różnych kierunkach. PlayStation będzie rozwijać się w stronę immersji, głębszej interakcji użytkownika, a Xbox będzie dalej kroczył ścieżką porównywania mocy konsol do siły komputerów stacjonarnych. Wydaję mi się, że to może właśnie zgubić Xboxa w przyszłości. Jednak mam nadzieję, że się mylę i firma Microsoft nas jeszcze zaskoczy. Jest jeszcze w końcu za wcześnie aby myśleć o jakichkolwiek zapowiedziach nowej konsoli, więc jeszcze wiele może się wydarzyć. Pewne jest jednak, że premiera PSVR2 powinna zmotywować pracowników Microsoft’u, do przygotowania ciekawej kontroferty, na propozycję konkurencji. Sony wykonało już swój ruch, teraz pozostaje nam czekać na odpowiedź Microsoftu.

Maciej Fiałkowski, EpicVR

Podaj dalej

{order_time} temu

only {product_stock} in stock

{first_name} {last_name} z {order_city} kupił/a {product_name}

Kup licencję