Aplikacje VR
Aplikacja VR to niewątpliwie przyszłość naszego świata. Wirtualna rzeczywistość powoli zmienia sposób w jaki konsumujemy treści. Kilkaset lat temu przełomem było pojawienie się druku. Później mieliśmy obraz chwili zamknięty w fotografii. Następnie pojawiły się ruchome obrazy. Zawsze jednak były to płaskie przedstawienia wyświetlane z dala od widza, na mniejszym lub większym ekranie.
Od momentu powstania rzeczywistości wirtualnej człowiek po raz pierwszy mógł doznać tzw. immersji i całym sobą eksplorować nowe, niezmierzone światy.
VR to nowa technologia, która rewolucjonizuje wiele branż. Coraz częściej wykorzystywana jest m.in. w medycynie, wojsku oraz przede wszystkim w szkoleniach.
Wirtualna rzeczywistość nie jest zupełnie nową dziedziną. Pierwsze rozwiązania, które później określano mianem wirtualnej rzeczywistości, powstawały już w latach 60. ubiegłego wieku. Dopiero jednak współczesny rozwój technologiczny umożliwił kreowanie skutecznych rozwiązań wirtualnej rzeczywistości, w tym dał szansę tworzenia aplikacji do VR. Aby wejść w rzeczywistość wirtualną musimy wyposażyć się w specjalne gogle – tzw. gogle VR (ang. VR – Virtual Reality).
Wyróżniamy dwa rodzaje gogli VR. Pierwszy to gogle w formie plastikowej nakładki na smartfona, które zakładamy razem ze smartfonem na głowę. W tym wypadku ekran smartfona wyświetla obraz świata wirtualnego bezpośrednio przed naszymi oczami. Drugi to gogle działające w oparciu o komputer. W tym przypadku wyświetlacz jest w pełni scalony z goglami a sygnał generowany jest przez komputer, do którego podłączamy gogle.
Sprawdź nasze portfolio zrealizowanych aplikacji VR
Po założeniu gogli VR na głowę całe nasze pole widzenia wypełnia obraz świata VR. Możemy poruszać głową w dowolnym kierunku – z każdej strony będziemy widzieli obraz świata wirtualnego. Dzięki rzeczywistości wirtualnej możliwe jest eksplorowanie różnych światów w dokładnie taki sam sposób, jak poruszamy się i eksplorujemy świat rzeczywisty. Możliwe jest wyposażenie swoich rąk w specjalne kontrolery, które przeniosą ich ruchy do świata VR. Dostępne jest również odwzorowanie ruchów całego ciała człowieka i przeniesienie go do świata wirtualnej rzeczywistości. Rozwiązania wirtualnej rzeczywistości dają nieograniczone możliwości.
Rzeczywistość wirtualna to niezwykle sugestywne medium. Badania naukowe jednoznacznie wskazują, że ludzie korzystający z aplikacji VR i filmów 360 zapamiętują dzięki nim znacznie więcej informacji niż w przypadku tych samych mediów w tradycyjnym wydaniu. Ponadto osoby przebywające w świecie wirtualnej rzeczywistości znacznie bardziej angażują się w wykonywane czynności i w pełni koncentrują się na powierzonych im zadaniach.
Już pod koniec 2013 roku odkryliśmy pełny potencjał VR. Zrozumieliśmy, że rozwiązania VR to dziedzina, która w ciągu najbliższej dekady zmieni nasze życie, podobnie jak kilkanaście lat temu zmienił je Internet. Powołując do życia EPICVR.pl kreatywną agencję VR – przyświecał nam jeden cel tworzyć najlepsze aplikacje VR, interaktywne filmy 360 i aplikacje AR + MR na rynku.
Innowacyjne aplikacje VR czym są?
Aplikacje VR (działające przez gogle VR) zwane również aplikacjami wirtualnej rzeczywistości powoli zalewają rynek. W jakiej formie mogą być wykorzystane i jak powstają aplikacje VR? To pytanie coraz częściej zadają sobie nie tylko osoby odpowiedzialne za wdrażanie nowych rozwiązań w firmach, ale i te, które zupełnie przypadkiem stykają się z wirtualną rzeczywistością. W tym tekście wyjaśniamy dokładnie, jak powstają aplikacje VR, wykorzystujące gogle VR, oraz gdzie leży ich potencjał.
Aplikacje VR to przyszłość wielu branż – bliższa rzeczywistość wirtualna
Aplikacje VR (ang. Virtual Reality) to obecnie coraz popularniejsza forma przekazu, zaliczająca się do szczególnie innowacyjnych rozwiązań, chętnie stosowanych w różnych branżach. Wykorzystując gogle VR, przenosi użytkowników do nowej, w pełni wykreowanej przestrzeni (forma szkoleń, wirtualnych wycieczek etc.) z odwzorowaniem fizycznych obiektów lub kreującej nowe formy w ramach wirtualnego świata. Wirtualna rzeczywistość rośnie w siłę i szacuje się, że za kilka lat zajmie ona miejsce współczesnej telewizji. Jak pokazują badania, rynek amerykański jest już gotowy na rozwój wirtualnej rzeczywistości oraz na korzystanie z aplikacji VR i gier VR. Zgodnie z opracowaniem zaprezentowanym jakiś czas temu na portalu VRhunters.pl – w co 10 amerykańskim domu już są gogle VR, a 80 % badanych deklaruje, że w niedalekiej przyszłości ma zamiar zakupić takie gogle. Trudno zatem przecenić potencjał drzemiący w dobrze zaprojektowanej aplikacji rzeczywistości wirtualnej.
Jak powstają aplikacje VR (rzeczywistości wirtualnej)?
Aplikacje wirtualnej rzeczywistości, zwane również aplikacjami 360, w głównej mierze tworzone są na dwa rodzaje urządzeń. Jednym z nich są smartfony, które po włożeniu w specjalną tekturową lub plastikową obudowę – stają się pełnoprawnymi goglami VR. Drugim rodzajem są wysokiej klasy gogle VR podłączane do komputera. W tym wypadku to komputer zapewnia moc obliczeniową niezbędną do płynnego korzystania z aplikacji VR.
Aktualnie zdecydowana większość twórców aplikacji VR do tworzenia różnego rodzaju rozwiązań VR wykorzystuje tzw. silniki gier. Silniki gier to krótko mówiąc oprogramowanie, w którym tworzone są gry. Wraz z rozwojem wirtualnej rzeczywistości oraz z rosnącą popularnością gier i aplikacji VR, twórcy dwóch silników gier wysunęli się na prowadzenie w walce o rynek VR. Są to Unity 3d oraz Unreal Engine.
Tworzymy najlepsze na rynku rozwiązania VR przydatne w róznych branżach
Sam proces powstawania aplikacji do VR to nie tylko połączenie umiejętności programistów, grafików i animatorów. Często w tworzeniu specjalistycznych aplikacji VR, które później mają się stać przydatnymi narzędziami, niezwykle ważne jest zaangażowanie do zespołu dodatkowych specjalistów z danej branży. Przykład z naszej agencji VR. Przygotowując się do tworzenia aplikacji VR dla klienta, mającej odwzorować szkolenie z pewnego zakresu, konieczne okazało się zatrudnienie specjalistów posiadających wieloletnie doświadczenie w branży (związanej ze szkoleniem) oraz przede wszystkim osób znających dobrze kinetykę, mechanikę i automatykę. To oni odpowiadali za przełożenie pewnych mechanizmów na świat języka aplikacji VR. To pozwoliło stworzyć szkolenie VR dopasowane do konkretnych potrzeb.
Aplikacje do wirtualnej rzeczywistości: jak to robimy?
Tworząc aplikacje VR, zawsze spoglądamy na dane zagadnienie z wielu różnych stron. Niezwykle ważne jest połączenie wiedzy wielu specjalistów oraz doskonałe poznanie oczekiwań klienta. Przenosząc elementy ze świata rzeczywistego do świata VR, musimy pamiętać o tym by świat VR zachowywał się jak świat prawdziwy. Realizując złożone aplikacje rzeczywistości wirtualnej, zawsze zastanawiamy się dokładnie, co będzie czuł użytkownik aplikacji w danej chwili oraz jak sprawić, by jego odczucia były najbardziej komfortowe. To szalenie ważna kwestia podczas tworzenia aplikacji VR. Człowiek, który choć raz doświadczy kiepskiej jakości aplikacji VR, może całkowicie zrazić się do tej technologii.
Chcesz dowiedzieć się więcej o technologii VR?
Odwiedź bloga.
Aplikacje korzystające z rzeczywistości wirtualnej: dlaczego warto wybrać właśnie nas?
Jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników? Skorzystaj z możliwości swojej aplikacji VR i gogli VR. Wśród realizowanych przez nas rozwiązań VR dla firm najczęściej dominują dwa typy aplikacji VR, kreujące wirtualne przestrzenie:
– aplikacje tworzone w kampaniach reklamowych,
– aplikacje w celach prezentacyjnych, handlowych, sprzedażowych.
– aplikacje tworzone w kampaniach reklamowych,
– aplikacje w celach prezentacyjnych, handlowych, sprzedażowych.
Aplikacje VR wykorzystywane w marketingu pozwalają niezwykle skutecznie angażować uwagę konsumenta. W tradycyjnym odbiorze przekazu reklamowego konsument otoczony jest z każdej strony chaosem informacyjnym. Z każdym rokiem się on powiększa, dlatego większość z nas nauczyła się świadomie i podświadomie ignorować reklamy. W związku z tym coraz częściej przekaz reklamowy staje się po prostu nieskuteczny.
Wirtualna rzeczywistość, a wraz z nią aplikacje VR w marketingu, skutecznie rozwiązują ten problem. Gdy zakładamy człowiekowi na głowę gogle VR oraz słuchawki, mamy stuprocentową pewność, że widz dozna tzw. immersji: żadne bodźce zewnętrzne nie będą go rozpraszały, a on skupi się na przestrzeni, która go otacza, jaką stanie się dla niego wirtualna rzeczywistość. W pełni skoncentruje się na przekazie kierowanym do niego ze świata VR. Co ważniejsze, nasze badania wyraźnie potwierdzają fakt, że człowiek w wirtualną rzeczywistość angażuje się znacznie mocniej niż ma to miejsce w przypadku innych mediów. Dzięki temu jest w stanie przyswoić znacznie więcej kierowanych do niego informacji, co przekłada się na skuteczność kampanii VR.
Kilka ostatnich lat naszej działalności to dynamiczny rozwój i współpraca z wieloma dużymi klientami z Polski i ze świata. Stworzyliśmy. m.in. interaktywny “Control Room” dla klienta z Abu Dhabi, film promujący Polską Branżę Medyczną, który Polska Agencja Inwestycji i Handlu prezentuje z dumą podczas wszystkich wydarzeń zagranicznych, w których nasz kraj bierze udział. Przygotowaliśmy interaktywną przejażdżkę nowym modelem Mitsubishi oraz przygotowujemy się do lotu w kosmos z firmą Merck. W niedługiej przyszłości na pewno przygotujemy jeszcze niejedną aplikację VR, o której będzie głośno.
Najbardziej doświadczona agencja VR na rynku – Twoja aplikacja VR
Wirtualna rzeczywistość daje wiele możliwości, z których korzystamy na rzecz naszych klientów. Realizujemy aplikacje VR, osadzone w różnych wirtualnych środowiskach, w celach prezentacyjnych. VR świetnie nadaje się do prezentowania wielu rozwiązań. Wyobraźmy sobie np. targi mieszkaniowe, podczas których tradycyjnie większość firm pokazuje rozwiązania deweloperskie w formie kolorowych wydruków w folderach reklamowych. Oczywiście na podstawie takich rysunków potencjalny klient co najwyżej może wyobrazić sobie, jak będzie wyglądało jego mieszkanie.
Wykorzystując wizualizacje VR w prezentacji mieszkania, zyskujemy nowy wymiar. Oglądając taki lokal w goglach VR, klient będzie mógł poruszać się po nim w dokładnie taki sam sposób jak robi to w świecie rzeczywistym. Po założeniu gogli VR będzie miał wrażenie fizycznej, przestrzennej obecności w lokalu, dzięki czemu nie będzie musiał sobie wyobrażać, jak będzie wyglądało jego mieszkanie w świecie rzeczywistym.
Również ciekawym, coraz częściej stosowanym rozwiązaniem dla potencjalnych użytkowników jest wyposażanie handlowców w firmach w gogle VR i prezentacja przy ich pomocy konkretnych rozwiązań, jakie oferuje firma. Chętnie korzystają z tego firmy produkcyjne czy logistyczne, które w łatwy i niezwykle sugestywny sposób mogą zaprezentować swoją kompleksową ofertę oraz pokazać swój potencjał.
Doświadczenia wszystkich naszych klientów pokazują, że wykorzystanie aplikacji wirtualnej rzeczywistości przekłada się na realne zyski.
Kampanie marketingowe, wykorzystujące aplikacje VR, nie są co prawda masowymi kampaniami, jak np. reklama telewizyjna, jednak potwierdzają swoją ponad 90% skuteczność. Organizując różne kampanie i pokazy VR, zdążyliśmy zaobserwować, że ludzie są bardzo pozytywnie nastawieni do „nowości”, jaką jest rzeczywistość wirtualna. W pełni angażują się w kampanie wykorzystujące aplikacje VR, a korzystanie z tych rozwiązań sprawia im wielką frajdę. Według naszych badań marki, które pozwalają konsumentom obcować z nimi w świecie VR, stają się znacznie bardziej rozpoznawalne. Co więcej – wieść o intrygującej, dobrze zrealizowanej kampanii VR rozchodzi się bardzo dobrze zarówno „pocztą pantoflową”, jak i w różnych kanałach społecznościowych.
Jak działają aplikacje VR i technologie VR – jak przebiega tworzenie aplikacji VR?
Po założeniu gogli VR całe nasze pole widzenia wypełnione jest obrazem wirtualnej rzeczywistości. Jeśli założymy też słuchawki, dwa najważniejsze nasze zmysły poznawcze – wzrok i słuch – są całkowicie pochłonięte doświadczeniem VR, w wirtualnym świecie. Gdy dodatkowo wyposażymy się w odpowiednie kontrolery, możliwe jest przeniesienie do świata VR ruchów całego naszego ciała.
Działanie aplikacji VR na róznych platformach najbardziej zbliżone jest do działania gier 3D. W takiej grze z każdej strony naszego bohatera otacza wygenerowany komputerowo świat. Zazwyczaj (zależnie od konkretnej gry) może on również wchodzić w interakcję z otaczającymi go postaciami i przestrzenią. Podobnie w aplikacjach VR jesteśmy otoczeni jesteśmy z każdej strony obrazem wirtualnego świata, z którym również wejdziemy w interakcję. Wchodzimy w interakcje z otaczającymi nas przedmiotami i postaciami, jeśli tylko programiści danej aplikacji VR przewidzieli takie rozwiązanie.
Aplikacja VR: w tworzeniu rozwiązań VR ogranicza nas jedynie wyobraźnia i… budżet.
Co wpływa na tworzenie treści VR? Przy odpowiednim budżecie można śmiało powiedzieć, że dla VR granice nie istnieją. Często to on odgrywa kluczową rolę. Jak wygląda tworzenie aplikacji VR i jakie są funkcje aplikacji VR? Praktycznie każda firma, niezależnie od branży jest w stanie wykorzystać aplikacje VR, by podnosić swoje zyski, renomę czy popularność, realizując rozmaite procesy w wirtualnym świecie. Aktualnie aplikacje VR (oprogramowanie VR) są mocno wykorzystywane w marketingu i kampaniach reklamowych. Możliwe, że za kilka lat te proporcje jednak się odwrócą i aplikacje VR będą wykorzystywane w edukacji oraz w usprawnianiu pracy wielu osób. Wyobraźmy sobie szkołę, w której zamiast oglądać na lekcji płaskie wizualizacje układu słonecznego, możemy w goglach VR dosłownie przelecieć się wokół wszystkich planet. Wyobraźmy sobie pracownika, który wykonując swoje codzienne zadania na hali produkcyjnej, otrzymuje bezpośrednio przed oczami ważne dla siebie informacje, a nie musi co kilka minut spoglądać w dokumentację czy komputer. To tylko wierzchołek góry możliwości, jaką niesie dla nas technologia VR. Tylko od nas zależy, czy wykorzystamy ją w taki sposób, by przysłużyła się ludzkości i ułatwiła nam wiele codziennych zadań.