VR: Zabawka czy potężne narzędzie do nauki?

Większość z nas pewnie kojarzy czym jest VR. Jednak ile osób, tyle różnych skojarzeń z nim związanych. Niektórzy kojarzą VR z filmów Sci-Fi, inni z salonów gier, niektórzy pewnie sami posiadają własne headsety w swoim domu i każdy wykorzystuję je na własny sposób. Skojarzeń związanych z tą technologią może być naprawdę wiele, ponieważ kryje ona w sobie wiele zastosowań. Jednak jest mnóstwo takich, o których na co dzień nie słyszymy, a są one potężną gałęzią rozwoju tego przemysłu. Takim przykładem może być wykorzystanie VR w szkoleniach, spotkaniach czy codziennej pracy. Może być nim również zastosowanie go do sporządzania analiz wpływu środowiska na użytkownika i badania jego zachowań w przestrzeniach wirtualnych. 

Edukacja i VR

Rozwój zastosowań wirtualnej rzeczywistości już na początku swojej koncepcji przewidywał wykorzystanie technologii VR do celów edukacyjnych. Możliwości jakie daje to narzędzie są praktycznie nieograniczone. Szczególnie w ostatnich latach, gdzie intensywny rozwój tej gałęzi przemysłu wyjątkowo się rozwinął. Nowe technologie zastosowane w VR oraz możliwości wydajnościowe najnowszych gogli sprawiają, że zagłębienie się w dany świat staje się prostsze, niż kiedykolwiek. Stąd też coraz więcej firm decyduje się na rozwijanie szkoleń wirtualnych. Jest to spowodowane z pewnością siłą z jaką to medium potrafi wpływać na nasze emocje. To m.in one przyczyniają się do lepszego zapamiętywania materiałów szkoleniowych przez uczestników. Wywoływanie emocji związanych z doświadczeniami w VR, sprawia że doznanie treningu staje się głębsze. Jest to przede wszystkim widoczne, gdy porównujemy ze sobą metody treningu praktycznego i teoretycznego. Umiejętność odtworzenia danej czynności po jej wcześniejszym wykonaniu jest zdecydowanie bardziej efektywna, niż wyłącznie nauka teorii. Nie sprawia to wcale, że powinniśmy ją bagatelizować, ponieważ jest ona często dopełnieniem samego fundamentu i celu szkolenia. Dlatego wybór między jednym na drugim sposobem nie ma sensu i powinno się pielęgnować zarówno części praktyczne i teoretyczne. Jednak w wielu przypadkach  nie zawsze tak można i przez to pracownicy pozbawieni są możliwości treningu w praktyce. Dzieje się tak, ponieważ istnieją ograniczenia związane z kosztami, ryzykiem popełnienia błędu przez nowego pracownika, uszkodzenia narzędzia, maszyny czy po prostu dostępnością do alternatywnych symulatorów danej pracy. Należy jednak pamiętać, że są pewne zawody, które wymagają doświadczenia praktycznego, w których jeden błąd może przyczynić się do katastrofy – narażenie zdrowia pracownika lub osoby trzeciej, zepsucie urządzenia, linii sprzętu, spowodowanie wypadku w miejscu pracy etc. VR  pozwala zminimalizować to zagrożenie, pozbyć się go. Tworząc symulacje świata wirtualnego pozwalamy użytkownikowi, nie tylko doświadczyć danej czynności, ale również pozwalamy mu na popełnianie błędów w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach. Jest to szczególnie ważne, ponieważ pokazują nie tylko elementy  związane z prawidłowym wykonywaniem czynności, ale również konsekwencje związane z popełnieniem błędu. Mało tego, pozwala nam również realnie sprawdzić zachowanie osoby, w przypadku zagrożenia i przeanalizować jego proces postępowania w przypadku jego wystąpienia. 
Wirtualna rzeczywistość, a właściwie wykorzystanie jej przez twórców może pokazać nam zupełnie różne spojrzenia związane z obiektem nauki. Projektując, można wykorzystać wiele mechanik i możliwości tej technologii do nie tylko odtwarzania rzeczywistości, ale również tworzenia scenariuszy abstrakcyjnych. Tworzenie takich scenariuszy, ze szczyptą kreatywności i odpowiednich interakcji, może okazać się przepisem na edukację doskonałą. Jest to właśnie idealne rozwiązanie problemów z jakimi boryka się aktualnie system edukacji, który nie potrafi zaangażować ucznia w odpowiedni sposób. Szkoły bombardują uczniów tysiącami suchych i niezrozumiałych formułek. Często niestety jest tak, że dzieci znają definicję rzeczy, których nawet nie rozumieją, ponieważ szkoła nie oferuję im możliwości ich doświadczenia. Przez to właśnie nauka, która tak naprawdę powinna być odkrywcza i inspirująca, staje się dla dzieci przykrym obowiązkiem. Forma jaką przybrała staje się wtedy odpychająca, a nie powinna wcale taka być.

Zastosowanie VR w edukacji i szkoleniach

Na szczęście potencjał wirtualnej rzeczywistości w edukacji i szkoleniach staje się coraz częściej doceniany w dziedzinie nauki. 25 czerwca 2020 roku zespół z PwC opublikował wyniki jednej z pierwszych w historii, dogłębnych analiz dotyczących tego, jak nauka w świecie wirtualnej rzeczywistości wpływa na poziom zapamiętania treści, zaangażowanie oraz jej przełożenie na wykorzystanie nabytych umiejętności w praktyce.
Jednak nawet przed powstaniem tych badań, VR wielokrotnie nam to udowadniał. Na bazie technologii wirtualnej rzeczywistości powstało wiele aplikacji szkoleniowych i edukacyjnych 
Przykładem tego mogą być takie aplikacje jak na przykład:
  • ClassVR
  • InMind VR 2
  • Titans of Space
  • Anatomyou
  • ThingLink
  • KingTut VR
  • Learn Languages VR
  • Unimersiv
  • 4D Anatomy
  • Discovery VR
  • Number Hunt
  • Tilt Brush
  • Apollo 11 VR
  • Virtual Speech
Są to aplikacje, które wspomagają naukę w zakresie przedmiotów takich jak np. geografia, matematyka, historia, plastyka, fizyka, chemia i biologia. Poszczególne z nich, wspierają również naukę języków obcych oraz rozwój kompetencji miękkich, jak i umiejętność panowania nad stresem. Oczywiście są to tylko przykłady, ale takich aplikacji jest zdecydowanie więcej i będzie ich przybywać. Zainteresowanie technologią VR oraz jej realny wpływ na zwiększenie poziomu przyswajania wiedzy, staje się tematem mogącym wpłynąć na przyszłość edukacji jaką znamy. 

Metaverse i przyszłość edukacji

Wirtualny świat Metaverse, może być częścią rewolucji systemu nauki. Uniwersalna przestrzeń może zostać wykorzystana do tworzenia wirtualnych klas, w których będą mogły odbywać się szkolenia. Umożliwia to przeniesienie nauki w pełni do świata wirtualnego z możliwością interakcji nie tylko z samymi obiektami nauki, ale również uczestnikami danych szkoleń. Pozwoli to zwiększyć poziom zaangażowania użytkowników, przyczyniając się do wzrostu ich zainteresowania danym tematem. Poprawi to tym samym poziom przyswajania wiedzy zdobytej w świecie wirtualnym i przyczyni się do polepszenia umiejętności wykorzystania ich w świecie rzeczywistym. Dzięki takiemu rozwiązaniu, osoby będące częścią danego szkolenia zyskają możliwość poznania i rzeczywistego zetknięcia się z danym tematem, co nie byłoby możliwe w przypadku nauki tradycyjnej. VR pozwala przenieść użytkownika w dowolne miejsce mogące być symulacją  rzeczywistości, bądź zupełną alternatywą świata realnego, okrojonego w sposób dostosowany do potrzeb szkolenia. Możliwość edycji, czy modyfikacji przestrzeni na dowolne sposoby, otwiera w świecie edukacji ogromne pole do manewrowania między istotą nauki oraz balansem skupienia użytkownika na konkretnym temacie treningu, szkolenia czy po prostu nauki.

Maciej Fiałkowski, EpicVR
Podaj dalej