Jako EpicVR od wielu lat, regularnie dostarczamy nowe rozwiązania VR/AR/XR naszym klientom i wprowadzamy technologię wirtualnej rzeczywistości do ich przedsiębiorstw. W czasie trwania naszej działalności rozwijaliśmy i testowaliśmy różne sposoby naszej pracy, tak by uczynić ją jak najbardziej efektywną. Przepracowaliśmy również wiele schematów związanych z zarządzaniem projektami, komunikacją i optymalizacją naszych projektów. Posiadamy więc pewną bazę doświadczeń, która przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania aktywnie rozwijającego się zespołu. W tym artykule chciałbym omówić związek wieloletniego doświadczenia w prowadzeniu projektów komercyjnych/niekomercyjnych, a jakością wypuszczanych przez nas produktów.
Dobre praktyki
Naszym głównym celem jest dostarczanie w pełni satysfakcjonujących produktów naszym użytkownikom. Zależy nam, aby za każdym razem wprowadzać coraz to bardziej immersyjne rozwiązania w naszych aplikacjach. Jest to długi i praktycznie niekończący się proces dążenia do doskonałości. W trakcie tego procesu napotykamy pewne sytuacje, które pozwalają nam lepiej określić, czy dane rozwiązanie jest najbardziej optymalne. Jednak aby umieć to zrobić, trzeba mieć już wcześniej pewną macierz sprawdzonych rozwiązań. Nie jest to proste, ponieważ wymaga to często głębokiej analizy poprzednich pomysłów i surowej oceny własnych działań w przeszłości. Jednak jest to proces konieczny w przypadku szukania mechaniki idealnej. Nasza firma ma za sobą dziesiątki zrealizowanych projektów, z których za każdym razem staramy się wyciągać lekcję na przyszłość. Każdy nowy projekt, to również nowe wyzwanie. Współpracujemy w końcu z bardzo szeroką gamą klientów, których projekty bardzo często różnią się od siebie założonymi celami. Stąd staramy się podchodzić do każdego projektu indywidualnie. Mimo to, bazujemy już na doświadczeniach zebranych z poprzednich realizacji, aby już na samym początku móc zaproponować klientowi jak najlepsze rozwiązanie.
Przykładamy ogromną wagę do poprzednich doświadczeń – analizujemy nie tylko sukcesy, ale również wszelkie potknięcia z naszej strony. Jest to bardzo ważne, ponieważ pozwala nam to dalej się rozwijać i nie popełniać tych samych błędów ponownie. Analiza nie polega oczywiście na “zrzucaniu” na kogoś winy, a otwartej rozmowie wśród osób uczestniczących w projekcie i szukaniu realnych rozwiązań na przyszłość. Jest to bardzo dojrzałe podejście, które pozwala nam nie tylko sumiennie wykonywać naszą pracę, ale przede wszystkim sprzyja szukaniu nowych, lepszych rozwiązań.
Organizujemy wiele spotkań i staramy się rozmawiać o danych problemach na bieżąco. Nie zamiatamy niczego pod dywan. Organizujemy daily scrumy, spotkania tygodniowe, podsumowanie miesiąca i spotkania podsumowujące po oddaniu projektu, aby nasza firma i zespół, mógł dalej się rozwijać. Wierzymy, że kluczem jest szczera rozmowa. Oczywiście treść spotkania nie idzie nigdy w eter. Staramy się na bieżąco uzupełniać naszą wewnętrzną listę “dobrych praktyk”, tak aby każdy mógł potem znaleźć w niej rozwiązanie.
Szukanie nowych rozwiązań.
Oprócz obserwacji wewnętrznych aktywności związanych z realizacją naszych zadań, staramy się również sięgać po te zupełnie nowe. Regularnie badamy rynek i obserwujemy trendy z nim związane. Przyglądamy się nowym technologiom i rozwiązaniom. Analizujemy je, a następnie w zależności od danego rozwiązania, staramy się stworzyć dla tych najlepszych, miejsce w naszej firmie. Regularnie przyglądamy się procesom zachodzącym w naszej firmie i sprawdzamy nowe rozwiązania związane z jej zarządzaniem. Tworzymy listę “nice to have” oraz listę “must have”. Następnie powoli wdrażamy. Sam proces związany z wprowadzeniem nowego rozwiązania może być długotrwały, czasochłonny. Przy wprowadzaniu nowych rozwiązań, ważne jest aby robić to z rozmysłem, aby nie wywrócić z dnia na dzień dotychczas panującego sposobu pracy. Należy pamiętać również, że przejście na inny system pracy, nie musi być koniecznie zmianą na lepsze, ale może. Pomimo tego, warto jest szukać nowych sposobów zarządzania i podchodzenia do projektów. W razie jakichkolwiek komplikacji, można przecież zawsze wrócić do tego poprzedniego, lub tak jak my to robimy, wyciągnąć z niego to co najlepsze i zmodyfikować już ten istniejący. Jak wspomniałem, może być to czasochłonne, ale warto. Zdarza się, że wprowadzenie jednego rozwiązania, może w przyszłości przyczynić się do zminimalizowania pracy nad danych zagadnieniem i oszczędzić wiele czasu, pieniędzy i energii związanej z jego realizacją. Przed wdrożeniem, należy jednak z pewnością przemyśleć najpierw wszystkie “za” i “przeciw”, a wszelkie zmiany wprowadzać stopniowo, aby zachować nad nimi lepszą kontrolę. Nie muszą być to tylko zagadnienia związane z samym zarządzaniem, ale również elementy związane z technologią, z której korzystamy. Mogą to być sprawy związane ze strukturą organizacji lub nawet ustaleniem priorytetów biznesowych. Zdecydowanie są to sprawy, nad którymi trzeba regularnie pracować, nie tylko dla lepszego rozwoju firmy, ale również komfortu samych jej pracowników. Bardzo ważne jest, aby dbać o tworzenie wspólnej wizji związanej z celem naszego biznesu, nie tylko na zewnątrz, ale również wewnątrz samej organizacji. Tylko dzięki znajomości wspólnego celu, możemy wspólnie znaleźć drogę ku danemu rozwiązaniu.
Dostrzeganie potencjału
Potencjał to bardzo ogólne pojęcie dotyczące możliwości w danej dziedzinie. Może ono dotyczyć pomysłu, osoby, technologii lub zupełnie osobnej gałęzi będącej jedynie niszą danej branży i nie tylko. Zatem, jak dostrzec potencjał i w jaki sposób to zrobić? Należy go przede wszystkim intensywnie szukać i chcieć go znaleźć. Na szczęście, nie trzeba go szukać zbyt daleko, bo potencjał to głównie umiejętne słuchanie pracowników, otwartość na nowe pomysły, szukanie innowacyjnych zastosowań i obserwacja nowości związanych z branżą. Ludzie zapominają, że najczęściej to oni sami tworzą sobie ograniczenia, otworzenie umysłu na nowe rozwiązania i uważne słuchanie środowiska jest kluczem do pozbycia się wielu z nich. Dla niektórych może być to trudne, ponieważ muszą oni rezygnować z własnej sprawdzonej ścieżki, zaufać ludziom i sobie oraz wyjść ze swojej strefy komfortu. Jednak gdy już się to osiągnie, bardzo szybko można zebrać owoce tej wewnętrznej przemiany. Należy po prostu uświadomić sobie, że pracujesz z bardzo inteligentnymi ludźmi, że otaczasz się w gronie osób, których wiedza w wielu dziedzinach jest prawdopodobnie wiele większa niż twoja i mogą oni mieć naprawdę wiele do powiedzenia. Dlatego tak ważne jest słuchanie, ponieważ w wielu przypadkach klucz do sukcesu, leży na wyciągnięcie ręki.
Inwestycja w pracowników
Firmę traktujemy jako jeden wspólny organizm. Składa się na nią w końcu wiele elementów, współpracujących ze sobą, bez których żaden z nich nie mógłby funkcjonować samodzielnie. Tylko wspólnie tworzą one żywą istotę. Samodzielnie, są tylko pojedynczym organem, niezdolnym do spełniania większych funkcji. Należy dbać o jej zdrowe funkcjonowanie, jako całości, ale również dostrzegać poszczególne jednostki, zapewniając im dobre warunki do pracy. Tak więc inwestujemy w naszych pracowników. Oferujemy im szansę na rozwój poprzez dodatkowe kursy, szkolenia w pracy, organizujemy kwartalne spotkania integracyjne i przede wszystkim rozmawiamy ze sobą. Dajemy możliwość elastycznej pracy wykonywanej w wybranym przez pracownika trybie. Oferujemy pakiet ubezpieczenia zdrowotnego oraz inne korzyści związane z zapewnieniem im pełnego komfortu.
Podsumowanie
Nasze doświadczenie pozwoliło nam wyraźnie zoptymalizować naszą codzienną pracę. Przez ostatnie lata nauczyliśmy się wiele z dziedzin zarządzania projektem, zarządzania zespołem, współpracy z klientem i wypracowaliśmy sobie praktyki pozwalające nam rozwijać się dalej. Widzimy potencjał w tym co robimy, w naszym zespole i w naszych pomysłach. Analizujemy błędy i znajdujemy rozwiązania. Wyciągamy lekcję z każdego projektu. Umiemy ustalać priorytety oraz wykorzystywać zdobytą wiedzę z poprzednich projektów. Rozwijamy się jako firma, ale dbamy również o rozwój poszczególnych pracowników. Realizujemy ogromne projekty i nie boimy się wyzwań. Dzisiaj tworzymy Metaverse, z myślą o tym co będzie jutro.
Maciej Fiałkowski, EpicVR