Zrównoważone zarządzanie stało się synonimem porządku i harmonii w firmie. Jednak wiele firm wciąż zapomina, że w takim zarządzaniu nie chodzi tylko o dbałość nad samą równowagą ekonomiczną w przedsiębiorstwie. Równie ważne jest monitorowanie czynników zewnętrznych, które dopiero po uwzględnieniu, świadczą o realnej jakości danej firmy.
Należy więc poruszać ten temat, aby więcej firm mogło uwzględniać w swojej organizacji również aktywności w obszarach ESG. Dlaczego warto oprzeć swój model biznesowy o te wskaźniki i czym one dokładnie są? Co oznaczają dla twojego biznesu? Co oznaczają dla dalszego rozwoju rewolucji przemysłowej?
ESG: nieunikniona przyszłość wszystkich firm, spółek i korporacji
Zacznijmy od rozszyfrowania skrótu ESG. Składa się on z trzech głównych filarów: Environment, Social responsibility i Corporate Governance. Dotyczy on obszarów związanych z ochroną środowiska, kwestii społecznych oraz ładu korporacyjnego. Jest to sposób raportowania, który polega na dokładnej ocenie wpływu firmy na jej otoczenie i określeniu konkretnych celów prowadzących do zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju danego przedsiębiorstwa. Wdrożenie tej strategii w swojej firmie, może wiązać się z wieloma korzyściami, dlatego coraz częściej jest ona włączana do modelu prowadzonych biznesów. Jest ona rozszerzeniem wcześniej panujących standardów CSR (Corporate Social Responsibility) – czyli strategii społecznej odpowiedzialności biznesowej. ESG obejmuje jednak wiele więcej obszarów niefinansowych, pozwalając lepiej określić wartość firmy przez rynek. Już wkrótce wprowadzenie ESG do długofalowej strategii przedsiębiorstwa, stanie się obowiązkowe. Od 2023 dla wszystkich dużych firm oraz spółek notowanych na giełdzie, a osiągających określone przychody i posiadających roczną sumę bilansową o wysokości 85 mln zł. Od 2026 będzie obowiązywało już wszystkich spółek. Warto więc już teraz poznać główne założenia ESG i zastanowić się nad tym jak przygotować się do wdrożenia tej strategii biznesowej w swojej firmie. Gwarantuję, że stanie się ona podstawą dalszego rozwoju twojej firmy (i nie tylko).
E = Environment
Czym jest środowisko w ESG i w jaki sposób realizuje się tą strategie? Przedsiębiorstwa wspierające środowisko skupiają się przede wszystkim na ograniczeniu finansowania sektorów wysokoemisyjnych, promują postawy proekologiczne w sektorze firmy oraz poza nią, a także wspierają “zielone” produkty i usługi. Zwracają również uwagę na dobór swoich partnerów, promując tym sprawiedliwość klimatyczną. Takie firmy wzmacniają również praktyki z zakresu zarządzania ESG oraz edukacji klimatycznej. Skupiają się również na tym aby ich działania przyczyniały się m.in do redukcji emisji CO2, zużycia energii, czy szacowania surowców naturalnych. Dotyczy to równie samej logistyki dostarczania wypracowanych rozwiązań, np. poprzez zmniejszenie emisyjności związanych z realizacją zamówień. Tyczy się to również wprowadzenia modelu gospodarki o obiegu zamkniętym, czyli polityki zero waste. Działalność środowiskowa to również angażowanie się i wspieranie proekologicznych inicjatyw oraz eventów, a także szeroko pojętych aktywności w sektorze rozwiązań ekologicznych.
Tylko jakie korzyści może dawać nam taka postawa? Niestety wciąż panuje mit, że bycie eko jest kosztowne – to bzdura. Firma realizująca taką strategię wiele zyskuje w perspektywie długo i krótkoterminowej. Co konkretnie?
Najszybciej dostrzegalną przewagą firm stosujących odpowiedzialność środowiskową w swoim modelu biznesowym jest m.in wzmocnienie reputacji i marki przedsiębiorstwa oraz wykorzystanie zaawansowanego zaangażowania w kwestie klimatu jako wyróżnika na rynku. Dla wielu inwestorów taka postawa staje się czynnikiem przeważającym, w wyborze swojego przyszłego partnera. Inwestowanie w środowisko, ze względów ekonomicznym, może również przyczynić się do zdobycia silnej pozycji beneficjenta środków unijnych przeznaczonych na transformacje energetyczna i przeciwdziałanie zmianom klimatycznym.
Jednocześnie taka postawa sprzyja rozwojowi biznesu i dostosowuje przedsiębiorstwo do nadchodzących zmian w gospodarce, związanych z katastrofą klimatyczną, przy jednoczesnym zachowaniu rentowności. Wspierając środowisko, korzysta na tym nie tylko sama firma, ale również my wszyscy. Mało tego, jest to nie tylko inwestycja na teraz, ale również na przyszłość. Dla ciebie, twoich dzieci, wnuków i reszty potomstwa, która będzie żyła na naszej planecie, nawet po twoim odejściu. Zastanów się więc jaką Ziemię odziedziczą oni po tobie, bo to ona będzie ich domem.
S = Social responsibility
Odpowiedzialność społeczna jest również częścią ESG. Firmy realizują ją w naprawdę na wiele różnych sposób. Możliwości jest mnóstwo, ponieważ mnóstwo istnieje wiele inicjatyw społecznych, które można wspierać. To wsparcie polega m.in na angażowaniu się w wolontariaty, akcje, uczestnictwa w debatach promujących poszanowanie praw człowieka oraz jasne przeciwdziałanie wszelkim wykluczeniom społecznym. Firmy te stają po stronie solidarności i sprawiedliwości, wspierając w swoich działaniach tych najbardziej potrzebujących. Dbają również o wspieranie edukacji, kultury i zdrowych postaw społecznych, poszerzając tym grono odbiorców i beneficjentów wprowadzanych zmian. Firma realizująca taką postawę przyczynia się nie tylko do polepszenia ogólnego nastroju w społeczeństwie, ale wpływa również na poprawienie warunków w samej firmie. Dzięki niej, pracownicy czują się bezpiecznie i swobodnie. Wiele utalentowanych osób borykających się z wykluczeniem społecznym, znajduję w takich firmach oazę, miejsce gdzie może czuć się jak każdy inny. Nie ma chyba nic ważniejszego, niż bycie sobą.
Dzięki prowadzeniu polityki odpowiedzialności społecznej możemy czuć się bezpieczni, nie tylko w naszej w firmie, ale i poza nią. Wiele można na ten temat mówić, jednak w tym przypadku liczą się głównie czyny. Bycie częścią firmy, która potrafi dawać przykład, jest nie tylko unoszące dla jej pracowników, ale też powiewem nadziei, dla tych którym była ona dotychczas odbierana.
G = Corporate Governance
Ład korporacyjny to model biznesowy pozwalający danej firmie rozwijać się w bezpieczny, przyjazny i transparentny sposób, przy określaniu celów oraz zagrożeń w trakcie ich realizacji. Jest to nadzór nad czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi, stawiający konkretne wyzwania przed daną firmą. Celem może być poprawa jakości i standardu pracy, zwiększenie poziomu z zakresu cyberbezpieczeństwa, prywatności, poszanowania godności pracowników, klientów i partnerów oraz dbanie o obiektywność wynagrodzenia. Ryzykiem mogą być na przykład czynniki związane ze zmieniającym się klimatem, negatywny wizerunek firmy, naruszenia praw pracowniczych przez poszczególne organy spółki, czy brak rzetelności finansowej. Umiejętność znalezienie zagrożeń i błędów w swojej firmie jak i w jej zarządzaniu jest bardzo ważna. Dzięki temu, jesteśmy w stanie jest dostrzec problem ciągnący nas w dół, oraz skupić się na jego rozwiązaniu. Realizacja raportu dotyczącego ładu korporacyjnego, może stać się prekursorem do rozpoczęcia zmian w firmie na lepsze.
ESG: Czy warto? Odpowiedz sobie na te pytania.
Czy chciałbyś pracować lub współpracować z firmą, która zanieczyszcza środowisko lub nie szanuje swoich pracowników? Czy chciałbyś prowadzić interesy z osobami, których rzetelność finansowa stoi pod znakiem zapytania? Wolałbyś współpracować z firmą, która potrafi dostrzec swoje błędy i próbować je rozwiązać, czy z firmą która nie robi nic aby coś zmienić? Czy chciałbyś pracować w firmie, w której czujesz się wykluczony lub nie czujesz się komfortowo? Czy poleciłbyś komukolwiek firmę, która zanieczyszcza powietrze, którym oddychasz? Wolałbyś inwestować w firmę, która jest przygotowana na rewolucje klimatyczną, czy tą która się nią nie przejmuje? Chciałbyś być częścią firmy, która się rozwija, czy tej która bagatelizuję realne zagrożenia? Wolałbyś, aby twoi partnerzy pomagali potrzebującym, czy stawali za nimi mury?
To od ciebie zależy jak będzie wyglądać przyszłość. Dzięki strategii ESG, korzysta nie tylko środowisko firmy, ale również to znajdujące się poza nią. Otwórz się więc na nowe podejście i poprowadź rewolucję przemysłową.
Maciej Fiałkowski, EpicVR.