Wirtualne wycieczki – czym są i jak w pełni wykorzystać potencjał zdjęć sferycznych

Wirtualne wycieczki – wykorzystaj w pełni potencjał fotografii sferycznej 360

Wirtualna rzeczywistość to stosunkowo nowe medium. Choć liczy sobie ponad 50 lat, można śmiało powiedzieć, że rozkwita dopiero od kliku lat. W tym artykule na największym polskim blogu o wirtualnej rzeczywistości przybliżymy Ci temat wirtualnych wycieczek i zdjęć 360 stopni.

Czym są wirtualne wycieczki?

 

Wirtualne wycieczki zwane również wirtualnymi spacerami, to bardzo sugestywna forma pokazywania przestrzeni. Za pomocą wirtualnej wycieczki możemy przenieść się w sam środek oglądanej sceny. Wirtualne wycieczki wykonuje się głównie w oparciu o panoramy sferyczne, czyli fotografie wykonane w technologii 360. Oznacza to, że zdjęcie nie jest płaskie, a jest sferą, w której środku możemy się rozglądać. W „obiektywie” aparatu uwieczniamy całą przestrzeń wokół jaka go otacza. Mamy wrażenie fizycznej obecności w danej przestrzeni. Możemy obracać się w każdą stronę. Często tworząc wirtualne wycieczki, pomiędzy poszczególnymi fotografiami 360 robi się specjalne linki, które umożliwiają przejście do kolejnych scen. Warto zapoznać się z jednym z przykładów wycieczki wirtualnej, którą można oglądać zarówno na goglach VR jak i na monitorze komputera: https://evryplace.com/p/kunjzf-office-space-renders

 

Wirtualne wycieczki a rzeczywistość wirtualna

 

Wirtualna rzeczywistość znacznie rozszerza możliwości wirtualnej wycieczki. Po uruchomieniu panoram sferycznych w goglach VR otrzymujemy możliwość całkowitego przeniesienia się do środka oglądanej sceny. Możemy po niej rozglądać się w dokładnie taki sam sposób, w jaki rozglądamy się w świecie rzeczywistym. Nasz poziom immersji, czyli zanurzenia się w wirtualnym świecie – znacznie wzrasta. Mózg za pomocą wzroku otrzymuje informacje dokładnie w taki sam sposób jak w świecie rzeczywistym.

Tworzenie wirtualnych wycieczek

 

Wirtualne wycieczki są dosyć popularną formą przedstawiania otaczającego nas świata. Największą  bazą wirtualnych wycieczek jest Google Street View. To tak na prawdę jedna wielka wirtualną wycieczką po całym świecie. W dowolnym momencie bez odrywania się od komputera możemy przenieść się do najdalszych zakątków świata.

Tworzenie wirtualnych wycieczek dziś jest znacznie prostsze niż 10-15 lat temu. Dawniej aby stworzyć jedną panoramę sferyczną trzeba było wykonać minimum 10 – 12 zdjęć lustrzanką wyposażoną np. w obiektyw typu „rybie oko”. Dziś w erze tanich kamer i aparatów 360 możemy wykonać panoramę sferyczną przy pomocy naciśnięcia jednego przycisku.

Dziś zarówno technologia tworzenia jak i publikowania wirtualnych wycieczek znacznie się uprościła. W internecie istnieje sporo darmowych serwisów, które umożliwiają łatwe tworzenie bardzo rozbudowanych wycieczek wirtualnych.

 

Najważniejsze wskazówki przy tworzeniu panoram sferycznych z naszego doświadczenia

 

  1. Unikaj ustawiania kamery 360 zbyt blisko obiektów. Minimalna odległość jaką należy zachować w tym przypadku to 1m. Jeśli obiekty znajdą się bliżej – istnieje duża szansa, że zostaną zniekształcone.
  2. Pamiętaj o odpowiednim oświetleniu fotografowanych obiektów. Tworząc panoramy sferyczne najlepiej unikać zbyt mocno naświetlonych przestrzeni. Jeśli przez okno w fotografowanym pomieszczeniu pada zbyt ostre światło – panorama sferyczna będzie miała ostre cienie i ciężko będzie to wyrównać podczas późniejszej obróbki.
  3. W miarę możliwości korzystaj z formatu RAW. Zarówno lustrzanki jak i kamery 360 z górnej półki umożliwiają fotografowanie w trybie RAW. Format RAW pozwala zapisać kilkukrotnie więcej informacji niż w przypadku np. skompresowanego JPEG-a. Obrabiając fotografię wykonaną w formacie RAW – możemy z niej wyciągnąć znacznie więcej informacji.
  4. Tworząc panoramy sferyczne – pozbądź się statywu z kadru. Statyw jest nieodłącznym elementem zarówno aparatu fotograficznego jak i kamery sferycznej. W końcu nie wymyślono jeszcze lewitujących kamer. Jednak w dobie Photoshopa wymazanie statywu z dołu zdjęcia jest stosunkowo proste. Polecamy narzędzia przedstawione w tym tutorialu, które można wykorzystać zarówno w produkcji filmów sferycznych jak i panoram 360: 
  5. Publikuj wycieczki wirtualne na szybkich serwerach. Dziś szybkość działania strony ma duże znaczenie z punktu widzenia użytkownika. Strona, która ładuje się zbyt długo, nie tylko denerwuje użytkownika, ale również jest źle postrzegana przez algorytmy Google. Zatem publikując wirtualne wycieczki w Internecie pamiętajmy o tym, że szybkość ma znaczenie.

 

Choć wirtualne wycieczki i panoramy sferyczne nie są nowym narzędziem – dzięki wirtualnej rzeczywistości rozkwitają na nowo. Warto wykorzystać je nie tylko jako rozrywkę ale również jako skuteczne narzędzie marketingowe.

Tworząc nasze rozwiązania często posiłkujemy się panoramami sferycznymi i wirtualnymi wycieczkami. Dowiedz się więcej o projekcie jaki zrealizowaliśmy dla Mitsubishi w oparciu o statyczne panoramy sferyczne połączone z wideo 360.

Poznaj potencjał rozwiązań wirtualnej rzeczywistości. Zobacz nasz cykl VR Expert.

Dowiedz się więcej o wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości w marketingu.

 

 

Podaj dalej