1 .Buduj fabułę w filmie 360 inaczej niż w przypadku filmów tradycyjnych
Tradycyjna kinematografia liczy sobie ponad 120 lat. Czytaj więcej o produkcji filmowej tutaj: https://creativestudio.com.pl/
Pierwsze, prymitywne filmy tworzone przez ludzkość pokazywały bardzo trywialne sprawy. Znana jest historia jednego z pokazów braci Lumiere, którzy wyświetlali w jednym z pierwszych kin film pokazujący wjazd pociągu na stację. Według relacji świadków, wiele przerażonych widzów w popłochu opuściło kino, bojąc się, że pociąg ich staranuje. Od tego czasu percepcja widza filmowego mocno się zmieniła, jednak wciąż pewne zasady się powtarzają. Widzowie mający do czynienia z filmami 360 reagują na nowe medium podobnie, jak 120 lat temu pierwsi widzowie kin. W pełni angażują się w opowiadaną historię, boją się i cieszą, dzieląc emocje razem z bohaterami filmów.
Produkcja filmów 360 wymaga innego podejścia niż tworzenie filmów tradycyjnych, zwłaszcza w kontekście budowania fabuły. W filmach 360 musimy dać widzom odpowiednią ilość czasu na zapoznanie się z nowymi scenami. Jeśli poprowadzimy akcję zbyt dynamicznie, jak w teledyskach na MTV – widz może nie nadążyć za opowiadaną akcją. Spowoduje to znaczny dyskomfort. Zatem tworząc filmy 360 pamiętajmy o tym, że jest to zupełnie nowe medium, które wymaga innego podejścia niż produkcja tradycyjnych, płaskich filmów 2d.
2. Skup się na dźwięku – w filmach 360 jest on czasem ważniejszy niż obraz
Dźwięk – tak często niedoceniany w polskich filmach – jest niezwykle ważnym środkiem wyrazu. Za pomocą dźwięku możemy wzmacniać napięcie u widza. Możemy prowadzić jego uwagę w filmie 360 w taki sposób, by widział dokładnie to na czym nam zależy. Dobry film 360, wzmocniony odpowiednim dźwiękiem, zrealizowanym w technologii binauralnej (czytaj więcej o dźwięku binauralnym) daje widzowi pełną immersję, czyli wrażenie przebywania w samym środku akcji.
Zajmując się produkcją filmu 360 warto planować ścieżkę dźwiękową już na początkowym etapie tworzenia scenariusza produkcji filmowej 360. Często pewne sytuacje wymagają rejestracji dźwięku na planie, zatem warto pomyśleć o tym wcześniej. Wysokiej jakości dźwięk pozwala budować tzw. suspens, czyli moment napięcia, w którym widz spodziewa się pewnego zdarzenia. Suspensem umiejętnie operowali mistrzowie kina jak np. Hitchcock, który wykorzystywał go w swoich horrorach.
3. Poznaj realia planu zdjęciowego przy produkcji filmu 360
Plan zdjęciowy filmu 360 różni się diametralnie od planu tradycyjnego, płaskiego filmu. W filmach 360 nie mamy żadnego ograniczającego nas kadru. Kamera 360 rejestruje wszystko wokół siebie, zatem niezależnie od tego, w którą stronę patrzymy – widzimy wszystko dookoła. Cała ekipa pracująca nad realizacją filmu 360 w momencie ujęcia musi usunąć się z pola widzenia kamery, co często oznacza wyjście z pomieszczenia lub schowanie się za najbliższymi drzewami.
Tworząc filmy 360 często pracujemy z zastanym oświetleniem, ponieważ wszelkie lampy i dodatkowe urządzenia byłyby widoczne w obiektywach kamery 360. Wymaga to innego podejścia do realizacji zdjęć i również odpowiedniego planowania produkcji. Wszelkie kable, statywy, mikrofony muszą być dobrze ukryte w kadrze, o ile nie chcemy później maskować ich w postprodukcji.
4. Myśl o użytkownikach, czyli widzach filmu 360
Filmy 360 należy tworzyć z myślą o użytkownikach. Nie chodzi tutaj o wpasowanie się w trendy oraz szukanie tego co jest „na topie”. Chodzi o takie prowadzenie kamery, akcji, aktorów i narracji, by dawały one w pełni komfortowe odczucia użytkownikom. Jeśli nie chcemy zrazić widza już na początku jego obcowania z filmem 360 – wprowadzajmy go rozważnie w ten świat. Zastanówmy się do kogo mówimy i co chcemy przekazać tworząc film 360.
5. Znaj swoich bohaterów i historię. Wiedz co chcesz opowiedzieć w filmie 360
Produkcja filmów 360 wymaga od nas dokładnego przemyślenia wielu czynników. Oprócz przygotowania dokładnego scenariusza, trzeba również zadbać o grę aktorską. Czy aktorzy dobrze weszli w swoją rolę. Często na planie filmowym z racji oszczędności czasu i pieniędzy ujęcia kręcone są w innej kolejności niż będą później ułożone w gotowym filmie. Trzeba zatem dokładnie orientować się, w którym miejscu scenariusza jesteśmy oraz jakie są nastroje bohaterów. Czy makijaż pasuje do danej sceny? Czy warunki oświetleniowe na zewnątrz są odpowiednie? Czy dokładnie te emocje powinny pojawić się w tym miejscu fabuły?
Wchodząc na plan filmu 360 często trzeba myśleć o wielu czynnikach naraz, zatem warto te kwestie dokładnie przemyśleć już na etapie przygotowań.
6. Poznaj swoją grupę docelową
Filmy 360 tworzymy z myślą o widzach. Warto zatem dokładnie przemyśleć do kogo adresujemy nasz film. Czy daną grupę docelową wyróżniają jakieś czynniki, które możemy wziąć pod uwagę tworząc film 360? Im lepiej poznamy specyfikę naszej grupy docelowej tym większa szansa na sukces.
7. Jakość jest tak samo ważna jak i pomysł
Im wyższa rozdzielczość filmu 360 oraz gogli VR, na których go oglądamy – tym lepsze wrażenia dla użytkownika. Zajmując się produkcją filmu 360 tworzymy go z myślą o oglądaniu na goglach VR. Im lepsze odczucia zaoferujemy widzom, tym większa szansa na ich całkowite zatracenie się w opowiadanej historii. To najważniejszy cel jaki powinien nam przyświecać w produkcji filmów 360. Im skuteczniej zatrzemy granicę między światem wirtualnym a rzeczywistym, tym lepsze efekty osiągniemy. Niezależnie od tego czy tworzymy film reklamowy 360, czy film fabularny VR.
Chcesz wiedzieć więcej?
https://epicvr.pl/pl/filmy-360-jak-tworzymy-filmy-sferyczne-warto-nas-wybrac/
Aplikacje VR – dowiedz się jak powstają.
Immersja – pojęcie nierozerwalnie związane z wirtualną rzeczywistością
Rzeczywistość wirtualna – poznaj nowe medium
Rewolujcja przemysłowa Industry 4.0. – jak wykorzystać potencjał aplikacji VR i AR w przemyśle