Immersję możemy zdefiniować jako poziom zaangażowania użytkownika w doświadczenie VR.
Poznaj nasze w pełni immersyjne doświadczenie VR: Aplikację do spotkań i zdalnej pracy w świecie VR:
Chcesz wykorzystać VR w swoim biznesie? Skontaktuj się z nami!
Imersja = immersja = siła wirtualnej rzeczywistości
Badania naukowe jednoznacznie wskazują, że człowiek, który znajduje się w immersyjnym środowisku VR znacznie skuteczniej przyswaja wiedzę i zapamiętuje kierowane do niego informacje. Czym zatem jest owa immersja i jak ją najprościej zdefiniować?
Immersja, lub czasem pisana również przez jedno „m” imersja to poziom zaangażowania użytkownika w sztucznie wykreowane doświadczenie. Oglądając film w telewizji, czy grając w grę na komputerze również ulegamy immersji. Jednak nie jest to pełna, stuprocentowa immersja, ponieważ najczęściej angażuje ona tylko po części 1 lub 2 nasze zmysły.
IMERSJA – IMMERSJA A WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ
Najbardziej zaawansowanym, immersyjnym medium jakie człowiek stworzył jest wirtualna rzeczywistość. Ma ona tą przewagę, że pozwala zaangażować w pełni nasze zmysły. Po założeniu gogli VR na głowę, nasz zmysł wzroku i słuchu pozostaje praktycznie całkowicie odcięty od bodźców świata rzeczywistego. Dzięki temu (co potwierdzają również badania naukowe) w pełni wierzymy w realność świata, który widzimy i słyszymy. Mimo tego, że świat ten czasem jest mocno odrealniony, nasz umysł „kupuje” iluzję do tego stopnia, że przejażdżka na wirtualnym rollercoasterze wywołuje w nas takie same emocje jak rzeczywisty rollercoaster.
Naukowcy wielokrotnie badali aktywność mózgu użytkowników przeżywających silne emocje w sztucznie wykreowanych doświadczeniach VR. Okazuje się, że wygląda ona praktycznie tak samo jak w przypadku gdy osoby te wykonują te same aktywności w świecie rzeczywistym.
DLACZEGO WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ JEST TAK IMMERSYJNYM MEDIUM?
Nie tylko oczy i uszy są istotne, gdy mówimy o procesie poznawczym człowieka. W przypadku wirtualnej rzeczywistości istotne jest pełne przeniesienie do świata VR wraz z rękami i nogami. Dopiero dzięki temu nasz mózg ma wrażenie fizycznego przeniesienia się do innego miejsca.
Niezwykle istotne jest zatem, aby wszystkie doświadczenia VR projektowane były w odpowiedni sposób, z zachowaniem reguł immersji. Tworzymy rozwiązania VR od 2013 roku. Bacznie obserwujemy reakcję i poziom zaangażowania różnych osób w immersyjne doświadczenia VR. Z naszych obserwacji wynika, że aby uzyskać wysoki poziom immersji oraz dać komfort użytkownikowi, musimy (jako twórcy) przestrzegać następujących reguł:
– aplikacja VR musi oddziaływać na nasz wzrok, słuch i zmysł dotyku w przyjemny, komfortowy sposób,
– doświadczenia VR powinny działać płynnie, i być renderowane w czasie rzeczywistym z szybkością minimum 60 razy na sekundę, bez wyraźnych, powodujących dyskomfort – opóźnień
– każda aplikacja VR musi być zaprojektowana zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami konkretnej grupy docelowej – inne rozwiązania sprawdzą się w aplikacji marketingowej dla nastolatków, a inne w przypadku np. szkolenia dla operatorów suwnic,
– tworząc rozwiązania VR musimy dbać o to by mechanika poruszania się, wchodzenia w interakcję z obiektami, czy wykonywania jakichkolwiek czynności – była w pełni intuicyjna i łatwa w obsłudze
IMERSJA TO ISTOTNY PARAMETR
Immersja jest jednym z ważniejszych parametrów jakie analizujemy obserwując użytkowników korzystających z naszych rozwiązań VR. Każda treść VR jaką tworzymy, niezależnie od tego czy jest to interaktywna gra VR, biznesowa aplikacja wirtualnej rzeczywistości czy też immersyjny film 360 – tworzona jest z myślą o użytkowniku. Nasze doświadczenie podpowiada nam, że podejście do użytkownika znane nam z innych dziedzin sztuki czy rozrywki nie sprawdzi się w wirtualnej rzeczywistości. Weźmy na przykład obraz – jako dzieło sztuki. Znani w świecie malarze tworzyli swoje dzieła w zgodzie z duszą, zazwyczaj malując to co im się podobało. Nikt z nich nie zastanawiał się jak namalować coś co będzie wywoływało zachwyt oglądającej dzieło publiczności. Jest to świetne podejście, które sprawdza się w wielu dziedzinach sztuki, jednak nie w wirtualnej rzeczywistości.
W świecie treści VR oczekiwania klienta i upodobania twórcy schodzą na dalszy plan. Najważniejsze jest doświadczenie użytkownika.
Im lepsze doznania zapewnimy użytkownikom, tym lepsze będzie ich zatracenie się w świecie VR, a więc poziom immersji wzrośnie. Im wyższa immersja i większe zaangażowanie w treści VR, tym większe emocje oraz wyższy stopień zadowolenia użytkownika obcującego z treściami VR. Niezwykle ważne jest zatem dostarczanie takich treści, które nie tylko dobrze przekażą dane zagadnienie, ale również wprowadzą użytkowników w dobry nastrój, odpowiedni stan emocjonalny i pozwolą im całkowicie zaangażować się w konsumowane treści VR.
Wszystkie dzieła sztuki od tysięcy lat próbują oddziaływać na nasze zmysły. Wirtualna rzeczywistość jest medium, które jest w stanie w stosunkowo łatwy sposób zaangażować wszystkie nasze zmysły. W przypadku oglądania obrazu – angażujemy 1 zmysł – wzrok. W przypadku oglądania filmu w kinie czy sztuki teatralnej – angażujemy już 2 zmysły – wzrok i słuch. Wirtualna rzeczywistość z łatwością jest w stanie zwiększyć naszą immersję poprzez oddziaływanie na praktycznie wszystkie zmysły.
IMMERSJA A MULTISENSORYCZNOŚĆ
Znane są doświadczenia VR multisensoryczne, które, oddziałują na wzrok, słuch, dotyk i zapach. Kwestią czasu jest jeszcze wprowadzenie możliwości oddziaływania na smak.
Obecnie technologia wirtualnej rzeczywistości rozwija się bardzo szybko. Jednak jest ona nieco toporna w użytkowaniu. Wciąż musimy zakładać na głowę mniej lub bardziej niewygodne gogle, a do uszu wkładać słuchawki. Musimy wchodzić na specjalne bieżnie – jeśli chcemy poruszać się w świecie VR tak jak w świecie prawdziwym oraz zakładać odpowiednie rękawice czy kombinezony przekazujące dotyk do naszego ciała. Dzięki tym rozwiązaniom jesteśmy w stanie wytworzyć immersję, jednak wejście w jej stan jest stosunkowo trudne.
W ciągu najbliższych dziesięciu lat, sytuacja jednak diametralnie się zmieni. Powstaną miniaturowe układy, które w praktycznie bezinwazyjny sposób przylgną do naszego ciała. Na oczy zamiast gogli założymy specjale soczewki, a słuchawki zastąpią małe układy wielkości baterii do zegarka – przyklejane za uchem. Takie rozwiązania znacznie poprawią poziom immersji. Użytkownik całkowicie zapomni o kablach, komputerach, goglach i wielu innych rozpraszaczach. Z łatwością za to wciągnie się w wirtualny świat.
Na całym świecie twórcy rozwiązań VR dążą do tworzenia możliwie jak najbardziej immersyjnych rozwiązań. Im więcej zmysłów użytkownika uda się zaangażować w świat VR, tym większa nagroda czeka twórców. Nagrodą to jest pełne skupienie widza na treści, jaką mu przekazujemy. Im bardziej użytkownik zaangażuje się w odbiór treści, tym lepiej ją zapamięta, a co za tym idzie, uzyskamy znacznie lepsze efekty jeśli np. reklamujemy produkt, czy przekazujemy widzowi jakiekolwiek inne informacje.
POZNAJ 4 NAJBARDZIEJ IMMERSYJNE DOŚWIADCZENIA VR (STAN NA ROK 2017)
VR Irish Beer – immersyjne doświadczenie VR angażujące wszystkie zmysły człowieka
Ten przykład wyraźnie pokazuje, jak świetne efekty wywołuje dobre połączenie wirtualnej rzeczywistości ze światem prawdziwym. Twórcy kampanii VR promującej Old Irish Beer w niezwykle immersyjnym doznaniu wykorzystali wirtualną rzeczywistość do odwrócenia uwagi widza korzystającego z pokazu. W tym momencie fizycznie przenieśli jego ciało do innego świata. Tworząc rozwiązania VR warto angażować jak największą liczbę zmysłów użytkownika. Jak pokazuje ten przykład – widzowie całkowicie pogrążyli się w kampanię a ich przeżycia z pewnością na długo będą niezapomniane.
Immersyjna rozrywka VR w salonach The Void
Jeśli chodzi o rozrywkę i gry w wirtualnej rzeczywistości – salony The Void nie mają sobie równych. Oprócz pełnego zaangażowania wielu zmysłów człowieka – gry w The Void oferują niesamowitą fabułę. Jest to niewątpliwie przyszłość rozrywki VR-owej. Warto podkreślić możliwość korzystania z rozgrywki w trybie multiplayer, który z pewnością będzie w przyszłości trudny do odtworzenia w warunkach domowych. O ile wysoki poziom immersji uzyskamy w domu, o tyle na wyposażenie się w kilka zestawów VR-owych i odpowiedni sprzęt do ich obsługi będą mogły pozwolić sobie tylko wyspecjalizowane salony rozrywki VR.
VR i lęk wysokości
W tym przypadku nie wymieniamy żadnej konkretnej pozycji ze świata VR. Gier, aplikacji i filmów 360 dających użytkownikom możliwość doświadczenia lęku wysokości jest wiele. Nawet mimo prymitywności takich rozwiązań powodują one bardzo silną immersję. Wielokrotnie podczas prezentacji technologii VR czy pokazów widzimy, że ludzie w pełni angażują się w przeżywane emocje i doświadczają takiego stanu jakby sami stąpali po desce zawieszonej między dwoma drapaczami chmur, czy np. lecieli ze spadochronem na wysokości kilku kilometrów nad Dubajem.
Horror VR
https://epicvr.pl/pl/horror-vr-360/
Mrożące krew w żyłach doznania podczas oglądania horrorów VR również powodują silną immersję. Wykonaliśmy szereg pokazów, pierwszego w Polsce horroru VR, który zrealizowaliśmy na początku 2015 roku. Widzimy wyraźnie, że osoby doświadczające tego rodzaju doznań VR w pełni angażują się i utożsamiają z bohaterem. W pewnych momentach nawet próbują mu pomóc. W innych zaś, sami – powodowani strachem – wykonują uniki czy zasłaniają twarz. Obserwacja użytkowników wyraźnie pokazuje, że ulegają oni silnej immersji obcując z horrorem w VR.
IMMERSJA W VR – PODSUMOWANIE
Immersja to pojęcie niezwykle istotne w świecie doznań VR. W najbliższych latach będzie ono nabierało coraz większego znaczenia. Im wyższy poziom immersji, tym większe zaangażowanie użytkownika, a oto właśnie chodzi w wirtualnej rzeczywistości. Poziom zaangażowania to w dzisiejszych czasach niezwykle silne, ważne i pożądane dobro, za które zarówno użytkownicy jak i klienci są w stanie zapłacić dużo.
Jak podaje Wikipedia: „Immersyjność – proces zanurzania albo pochłaniania osoby przez rzeczywistość elektroniczną. Następuje tak zwane zanurzenie zmysłów, czyli imersja” – źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Immersyjno%C5%9B%C4%87
Immersyjność oraz immersja to dwa wymiennie stosowane pojęcia. W wirtualnej rzeczywistości w skrócie rzecz biorąc oznaczają pełne zanurzenie się osoby w przeżywane doznania vr.
Zakładając na głowę gogle wirtualnej rzeczywistości, dwa najważniejsze zmysły poznawcze człowieka (słuch i wzrok) są całkowicie odcięte od bodźców świata zewnętrznego. Dzięki temu widz całkowicie odcina się od świata, który go otacza i zanurza się całym sobą w świat wirtualnej rzeczywistości.
Imersja to największa siła VR-u. Korzystając z tradycyjnych mediów, np. papierowych gazet, telewizji czy kina – zawsze wszystkie obrazy oglądamy na mniejszym lub większym kawałku ekranu. Wirtualna rzeczywistość, a wraz z nią owa imersja, dają możliwość pełnego zanurzenia się w oglądaną historię. Imersja sprawia, że postaci, obiekty czy przestrzenie w wirtualnej rzeczywistości otaczają nas z każdej strony. Każdego dnia na całym świecie powstaje kilkanaście świetnych, immersyjnych aplikacji VR. Widzowie zakładając na głowę gogle VR mają wrażenie jakby przenieśli się w nowy świat całkowicie fizycznie, całym sobą. I tym właśnie jest immersja – całkowitym zanurzeniem człowieka w nowy, niezbadany świat aplikacji lub gry VR.
Czytaj: Największy w Polsce BLOG o VR!
EPICVR – tworzenie immersyjnych filmów 360.
Czytaj także: Jak tworzyć filmy 360 | Montaż filmów 360 | Filmy 360 – percepcja filmów VR