Wirtualna rzeczywistość (VR) stale ewoluuje, a nowości technologiczne wprowadzane na rynek przyspieszają ten proces. Jednym z najnowszych produktów, które mają potencjał, by zrewolucjonizować branżę, jest Pico 4 Ultra – headset do VR o imponujących specyfikacjach, a także Pico Motion Tracker – urządzenie śledzące ruch, które pozwala na pełne odwzorowanie ciała w wirtualnym środowisku. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tym nowościom, opisując ich funkcje, specyfikacje techniczne oraz porównamy Pico 4 Ultra z zestawem gogli VR Meta Quest Pro.
Pico 4 Ultra: Innowacyjne Funkcje i Design
Pico 4 Ultra to headset VR, który został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu maksymalnej wygody i immersji dla użytkownika. Jego najnowsza wersja wprowadza szereg usprawnień, które sprawiają, że jest bardziej konkurencyjny na rynku wirtualnej rzeczywistości. Jedną z głównych zalet jest równomierne rozłożenie masy urządzenia, co znacznie poprawia komfort użytkowania podczas dłuższych sesji VR. Przód urządzenia waży 304 g, a tył, gdzie znajduje się poduszka na głowę, waży 276g, co pozwala na bardziej zbalansowaną konstrukcję.
Co więcej, Pico 4 Ultra oferuje zaawansowany tryb passthrough, który umożliwia prześwitywanie świata rzeczywistego w trakcie korzystania z gogli poprzez wbudowane w headset kamery – o czyni go idealnym rozwiązaniem dla aplikacji z rozszerzoną rzeczywistością (MR). Nowe kontrolery, pozbawione dużych pierścieni, są bardziej ergonomiczne i wygodne, zapewniając lepsze wrażenia podczas interakcji z wirtualnym światem. To wszystko czyni Pico 4 Ultra idealnym wyborem zarówno dla entuzjastów gier VR, jak i użytkowników szukających profesjonalnych zastosowań, takich jak treningi, edukacja czy symulacje w środowiskach MR.
Warto dodać, że dzięki zastosowaniu technologii meshingu otoczenia, użytkownicy mogą dokładnie odwzorować swoje fizyczne otoczenie w VR, co otwiera nowe możliwości interakcji z wirtualnym światem i projektowania aplikacji wykorzystujących te dane do tworzenia zaawansowanych scenariuszy.
Nowe Funkcje Pico 4 Ultra:
Zoptymalizowane Wyświetlacze
Pico 4 Ultra oferuje ekrany o imponującej rozdzielczości 2160 × 2160 pikseli na każde oko, co przekłada się na wyrazistą i szczegółową jakość obrazu. Choć sama rozdzielczość ekranu jest taka sama, jak w poprzednich modelach, kluczowa zmiana zaszła w sposobie renderowania obrazu. Dzięki lepszej optymalizacji technik renderowania obrazu, Pico 4 Ultra oferuje obraz o 62% większej szczegółowości niż w modelu Pico 4. Ta różnica sprawia, że wirtualne środowiska stają się bardziej realistyczne, a detale – od tekstur po oświetlenie – są bardziej wyraziste.
Zwiększenie jasności ekranu o 25% sprawia, że kolory są bardziej nasycone, a kontrast poprawia się, co pozwala na jeszcze bardziej immersyjne doznania. W grach VR oraz aplikacjach korzystających z rozszerzonej rzeczywistości, gdzie wyrazistość obrazu odgrywa kluczową rolę, Pico 4 Ultra zapewnia bardziej żywe i dynamiczne wrażenia wizualne, nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych. Jasność i precyzja obrazu są szczególnie widoczne podczas dynamicznych scen, gdzie zmiany światła i detale tła mogą znacząco wpłynąć na jakość doświadczenia VR.
Kolorowy Passthrough i Mixed Reality
Jedną z najważniejszych funkcji w Pico 4 Ultra jest zaawansowany kolorowy passthrough, który umożliwia użytkownikom widzenie otaczającej ich rzeczywistości w pełnych kolorach, bez potrzeby zdejmowania headsetu. To istotny krok naprzód w porównaniu do poprzednich modeli, które oferowały jedynie monochromatyczne passthrough. Kamera passthrough o rozdzielczości 8 MP w połączeniu z technologią SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) pozwala na precyzyjne odwzorowanie rzeczywistych obiektów w wirtualnym świecie, umożliwiając tworzenie złożonych aplikacji Mixed Reality (MR).
Dzięki temu użytkownicy mogą nie tylko zobaczyć swoje fizyczne otoczenie w wysokiej rozdzielczości, ale także wchodzić z nim w interakcję, łącząc elementy świata rzeczywistego z wirtualnym. Zastosowanie technologii SLAM sprawia, że Pico 4 Ultra może precyzyjnie mapować przestrzeń wokół użytkownika, co umożliwia bardziej zaawansowane interakcje w rozszerzonej rzeczywistości. W praktyce oznacza to, że użytkownicy mogą np. wyświetlać cyfrowe obiekty w swoim pokoju i poruszać się w nich bez opóźnień czy zniekształceń, co czyni headset niezwykle przydatnym zarówno do zabawy, jak i pracy w środowiskach wirtualnych i rozszerzonych.
Nowe Kontrolery
Kontrolery Pico 4 Ultra przeszły znaczącą ewolucję w porównaniu do poprzednich wersji. Jedną z najbardziej zauważalnych zmian jest brak dużych pierścieni do śledzenia ruchu, które były obecne w starszych modelach. Teraz kontrolery są mniejsze co czyni je bardziej poręcznymi i ergonomicznymi, ułatwiając ich użytkowanie podczas długich sesji wirtualnej rzeczywistości. Zmniejszona waga i lepszy balans sprawiają, że kontrolery są wygodniejsze do trzymania, co z kolei redukuje zmęczenie dłoni podczas korzystania z aplikacji VR.
Nowy algorytm Centaur multi-modal oraz zastosowanie silników wibracyjnych HyperSense sprawiają, że wibracje są bardziej precyzyjne i dostosowane do sytuacji w grze lub aplikacji. Dzięki temu użytkownik odczuwa bardziej realistyczne efekty dotykowe, np. podczas interakcji z wirtualnymi obiektami czy używania narzędzi w grze. Te ulepszenia wprowadzają nową jakość w zakresie immersji, szczególnie w aplikacjach, które polegają na precyzyjnej interakcji z otoczeniem, takich jak symulatory sportowe czy aplikacje do szkolenia.
Pico Motion Tracker: Przełom w Śledzeniu Ruchu
Pico Motion Tracker to jedno z najciekawszych i najbardziej innowacyjnych akcesoriów w ekosystemie Pico, które znacznie podnosi poziom interakcji użytkowników z wirtualnym światem. Te lekkie urządzenia, ważące jedynie 27 gramów, są przeznaczone do montażu na kostkach użytkownika, dzięki czemu możliwe jest pełne odwzorowanie ruchów ciała w wirtualnej rzeczywistości. Pico Motion Tracker to idealne narzędzie zarówno dla graczy, jak i profesjonalistów, którzy potrzebują zaawansowanego systemu śledzenia ruchu ciała w środowiskach VR.
W przeciwieństwie do wielu innych urządzeń na rynku, Pico Motion Tracker łączy technologię 12 diod podczerwieni (IR) z czujnikiem IMU (Inertial Measurement Unit). Diody podczerwieni umożliwiają dokładne śledzenie położenia w przestrzeni 3D, zapewniając pełną sześciostopniową swobodę ruchu (6DoF – Degrees of Freedom). Dodatkowo IMU pozwala na precyzyjne rejestrowanie przyspieszeń oraz rotacji, co przekłada się na płynne odwzorowanie naturalnych ruchów użytkownika w wirtualnym środowisku. Dzięki temu trackery sprawdzają się nie tylko w grach, ale również w profesjonalnych aplikacjach, takich jak szkolenia, symulacje czy terapia ruchowa.
Szybka Kalibracja Pico 4 Ultra i Motion Tracker
Jedną z kluczowych zalet Pico Motion Tracker jest niezwykle prosta kalibracja z goglami producenta. Proces ten trwa zaledwie kilka sekund – użytkownik musi jedynie spojrzeć na trackery przez 5 sekund, aby urządzenie automatycznie się skalibrowało i było gotowe do pracy. Tak intuicyjne rozwiązanie eliminuje konieczność skomplikowanych ustawień, co sprawia, że to urządzenie staje się intuicyjne nawet dla początkujących użytkowników VR.
Co więcej, Pico zapewnia niezwykłą precyzję śledzenia ruchów. Dokładność pozycjonowania wynosi mniej niż 6°, co oznacza, że odchylenia ruchów są minimalne, niemal nieodczuwalne dla użytkownika. Błąd pozycjonowania nie przekracza 5 cm, co czyni Pico Motion Tracker jednym z najbardziej precyzyjnych dostępnych urządzeń tego typu na rynku. Jest to szczególnie istotne w sytuacjach, gdy dokładne odwzorowanie ruchów ciała jest kluczowe, np. podczas symulacji medycznych, treningów sportowych czy interakcji w grach.
Równie ważnym aspektem jest bardzo niski czas opóźnienia – wynosi on zaledwie 20 ms. To sprawia, że ruchy użytkownika są natychmiast przekładane na wirtualne środowisko, bez zauważalnych opóźnień. Taka szybkość reakcji jest kluczowa nie tylko w dynamicznych grach VR, ale również w aplikacjach treningowych czy edukacyjnych, gdzie każde opóźnienie mogłoby wpłynąć na dokładność i realizm doświadczenia.
Dzięki połączeniu precyzyjnych technologii śledzenia z prostotą użytkowania, Pico Motion Tracker stanowi idealne rozwiązanie dla tych, którzy poszukują zaawansowanego, a jednocześnie łatwego w użyciu systemu śledzenia ruchów w VR. Jego wszechstronność i niezawodność czynią go atrakcyjnym zarówno dla konsumentów, jak i dla firm działających w sektorze B2B, które mogą wykorzystać trackery w swoich szkoleniach, symulacjach i innych interaktywnych projektach.
Porównanie Pico 4 Ultra vs Meta Quest Pro
Obydwa headsety, Pico 4 Ultra i Meta Quest Pro, to urządzenia z wyższej półki, zaprojektowane z myślą o wymagających użytkownikach wirtualnej rzeczywistości. Poniżej znajduje się szczegółowe porównanie tych dwóch modeli.
Cechy | Meta Quest Pro | Pico 4 Ultra |
Data premiery | Październik 2022 | Wrzesień 2024 |
Cena | $999 (z kontrolerami), cena startowa: $1,499 | Około $430 (z kontrolerami) |
Typ soczewek | Pancake | Pancake |
Rozdzielczość | 1800×1920 na oko | 2160×2160 na oko |
Częstotliwość odświeżania | 90 Hz | 90 Hz |
Pole widzenia | 106° (poziomo) | 104° (poziomo) |
Procesor | Qualcomm Snapdragon XR2+ | Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2 |
Pamięć RAM | 12 GB LPDDR5 | 12 GB LPDDR5 |
Pojemność pamięci | 256 GB | 256 GB |
Waga | 722 g z paskiem na głowę | 586 g z paskiem na głowę |
Śledzenie ruchu | 6DoF, kamery zewnętrzne | 6DoF, kamery zewnętrzne, obsługa Pico Motion Tracker |
Passthrough | Kolorowy | Kolorowy, 32 MP kamery |
Śledzenie dłoni | Tak, | Tak, |
Kontrolery | Meta Quest Touch Pro | Pico 4 Controller |
Łączność Wi-Fi | Wi-Fi 6E | Wi-Fi 7 |
Czas pracy baterii | 2 godziny | 3 godziny |
Walka o lepszą jakość z Meta Quest Pro
Pico 4 Ultra wyróżnia się wyższą rozdzielczością na każde oko – 2160 × 2160 pikseli, co daje bardziej szczegółowy i wyraźny obraz w porównaniu do Meta Quest Pro, który oferuje 1800 × 1920 pikseli. Wyższa rozdzielczość oznacza, że użytkownicy Pico 4 Ultra mogą cieszyć się ostrzejszymi teksturami, wyraźniejszymi detalami oraz bardziej realistycznym odwzorowaniem kolorów w wirtualnych środowiskach.
Obydwa urządzenia wykorzystują soczewki typu Pancake, które charakteryzują się doskonałą jasnością i kontrastem, co zapewnia lepsze odwzorowanie głębi i kolorów. Soczewki Pancake są cienkie, co pozwala na stworzenie lżejszych i bardziej kompaktowych headsetów, jednocześnie oferując wysoką jakość obrazu. Dzięki tej technologii obraz nie jest zniekształcony nawet przy patrzeniu pod różnymi kątami, co czyni wrażenia wizualne bardziej naturalnymi.
Procesor i Wydajność
Zarówno Pico 4 Ultra, jak i Meta Quest Pro, są napędzane procesorem Qualcomm Snapdragon XR2, jednak Pico 4 Ultra korzysta z nowszej wersji Gen 2, co daje mu wyraźną przewagę w kwestii wydajności. Snapdragon XR2 Gen 2 zapewnia większą moc obliczeniową, lepszą efektywność energetyczną oraz obsługę bardziej zaawansowanych funkcji sztucznej inteligencji (AI), co przekłada się na płynniejsze działanie aplikacji VR, lepszą obsługę grafiki oraz szybsze przetwarzanie danych.
Nowszy procesor w Pico 4 Ultra nie tylko wspiera bieżące aplikacje i gry VR, ale również daje większy potencjał na przyszłość, zwłaszcza jeśli chodzi o wsparcie dla bardziej złożonych aplikacji Mixed Reality oraz treści o wyższej jakości wizualnej. Snapdragon XR2 Gen 2 lepiej radzi sobie z wielozadaniowością, co oznacza, że użytkownicy mogą korzystać z kilku aplikacji jednocześnie, bez ryzyka spowolnienia działania urządzenia. W połączeniu z większą pamięcią RAM, Pico 4 Ultra oferuje bardziej płynne i responsywne doświadczenia VR w porównaniu do Meta Quest Pro.
Passthrough i Mixed Reality
Jednym z kluczowych elementów różniących Pico 4 Ultra i Meta Quest Pro jest jakość kamer do funkcji passthrough, która umożliwia użytkownikom obserwację otoczenia w rzeczywistości rozszerzonej (Mixed Reality). Obydwa urządzenia oferują kolorowy passthrough, co pozwala na bardziej realistyczne wrażenia podczas korzystania z aplikacji Mixed Reality, jednak Pico 4 Ultra wyróżnia się kamerami o wyższej rozdzielczości – 32 MP w porównaniu do 16 MP w Meta Quest Pro.
Większa rozdzielczość kamer w Pico 4 Ultra zapewnia bardziej wyraźny i szczegółowy obraz rzeczywistości zewnętrznej, co czyni go bardziej przydatnym w aplikacjach profesjonalnych, takich jak projektowanie, architektura czy treningi. Technologia SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) w Pico 4 Ultra umożliwia również precyzyjne śledzenie i mapowanie otoczenia, co sprawia, że jest to doskonałe narzędzie do zastosowań biznesowych i edukacyjnych, gdzie dokładność odwzorowania przestrzeni jest kluczowa.
Pico 4 Ultra Enterprise: Rozwiązania B2B
Dla klientów biznesowych Pico przygotowało specjalną wersję headsetu – Pico 4 Ultra Enterprise. Wersja ta różni się od standardowego modelu nie tylko designem (jest całkowicie biała), ale także dodatkowymi funkcjami dla firm. Urządzenie jest przystosowane do łatwego czyszczenia i posiada oprogramowanie z funkcjami dedykowanymi do zastosowań korporacyjnych. Pico 4 Ultra Enterprise dostępny jest w Chinach za cenę 7499 juanów, co odpowiada około 1050 USD.
Podsumowanie
Pico 4 Ultra i Pico Motion Tracker to dwa innowacyjne produkty, które mogą zdecydowanie zwiększyć potencjał doświadczeń wirtualnej rzeczywistości. Dzięki wyższej rozdzielczości ekranów i zaawansowanemu procesorowi Snapdragon XR2 Gen 2 oraz precyzyjnym kamerom do passthrough, Pico 4 Ultra zapewnia imponujące doznania zarówno w aplikacjach VR, jak i Mixed Reality.
Kompatybilność z Pico Motion Tracker daje temu zestawowi dodatkową przewagę, umożliwiając pełne śledzenie ruchów ciała użytkownika w VR, co stawia go na czołowej pozycji wśród dostępnych headsetów na rynku. Szybka kalibracja, precyzja śledzenia oraz niska latencja sprawiają, że Pico Motion Tracker jest idealnym narzędziem zarówno dla graczy, jak i profesjonalistów korzystających z wirtualnej rzeczywistości do celów edukacyjnych, treningowych czy symulacyjnych.
W porównaniu do Meta Quest Pro, Pico 4 Ultra oferuje kilka istotnych zalet, takich jak wyższa rozdzielczość ekranu, mocniejszy procesor oraz lepsze możliwości passthrough. Z kolei kontrolery Meta Quest Pro są bardziej zaawansowane pod kątem śledzenia gestów dłoni, jednak to Pico 4 Ultra z kompatybilnością z Motion Trackerem wyróżnia się w zakresie śledzenia całego ciała, oferując pełniejsze doznania VR.