EpicVR i wartości ESG.

W ostatnim artykule dowiedzieliśmy się, że środowisko, odpowiedzialność społeczna i ład korporacyjny są czynnikami, którymi każda firma powinna się kierować. Dowiedzieliśmy się również o pozytywnych aspektach związanych z wdrożeniem tych czynników do naszej firmy z perspektywy rynku, pracownika i inwestora. W dzisiejszym artykule dowiemy się w jaki sposób branża VR realizuje te założenia poprzez swoją specyfikę, oraz w jaki sposób EpicVR przyczynia się do spełniania wartości ESG.

Wirtualna rzeczywistość, a wartości ESG.

Dzięki wspieraniu technologii wirtualnej rzeczywistości, jesteśmy w stanie nawet w nieświadomy sposób realizować wiele założeń związanych ze spełnianiem wartości ESG. Biorąc pod uwagę pozytywny wpływ na środowisko jakie daje nam VR, jesteśmy w stanie przeprowadzać bez emisyjne i w pełni wirtualne spotkania, czy podróże. W przypadku gdy chodzi o bezpieczeństwo, ta technologia daje możliwość przeprowadzenia szkolenia w pełni kontrolowanych warunkach. Dzięki niej, dajemy możliwość naszym pracownikom nauki nawet najniebezpieczniejszych czynności, bez jakiegokolwiek ryzyka. Błąd popełniony w symulacji w przeciwieństwie do tego popełnionego w rzeczywistości, nie niesie za sobą żadnych poważnych konsekwencji, a przeżycie takiej symulacji potrafi naprawdę wiele nauczyć. Dzięki tej technologii, zwiększamy bezpieczeństwo w naszym miejscu pracy. Poprawiamy nie tylko umiejętności pracowników, ale również jesteśmy w stanie sprawniej przeprowadzać nowicjuszy przez okres rekrutacyjny. Dodatkowo VR dla wielu jest również jedyną szansą na leczenie. Jak dobrze wiemy, wszyscy na nie zasługują, niestety, nie zawsze wszyscy mogą je otrzymać. Chodzi przede wszystkim o możliwość przeprowadzania rehabilitacji w środowiskach wirtualnym, bez konieczności podróżowania setek kilometrów do ośrodków rehabilitacyjnych oddalonych od miejsca zamieszkania. Technologia VR pozwala streamować obraz pacjenta na monitor osoby prowadzącej oraz sporządzić dokładną analizę wyników i postępów pacjenta w czasie trwającego leczenia. Na jego podstawie lekarze, mogą lepiej dopasować dalsze leczenie pacjenta, czy nawet dobrać odpowiednie leki. Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości, potrafi również stać się świetnym narzędziem do wizualizacji problemów i błędów w miejscu pracy, przez co doskonale odnajdzie się również w wielu miejscach pracy.  

Znaczący wpływ rozwiązań VR/XR/AR

Jak już wcześniej wspomniałem, korzystanie z wirtualnej rzeczywistości, ogranicza emisyjność CO2, związane z potrzebą podróży do danej lokalizacji. Nie chodzi tylko o podróże pojazdami niskoemisyjnymi, czy jakieś małe odległości. Dzięki VR, możemy w wielu przypadkach w pełni zrezygnować z podróży samolotem czy samochodem. Oczywiście nie mówię o pełnej eliminacji tych środków transportów na rzecz VR, a jedynie redukcji ich użycia. Jestem przekonany, że nie da się w pełni zastąpić spotkań rzeczywistych wirtualnymi, ale mogą one stać się dobrą alternatywą kontaktu, w przypadku zmniejszenia czasu, kosztu czy emisyjności środków podróży. Warto wspomnieć, że wirtualne spotkania, są nie tylko szansą wirtualnego kontaktu (jak w przypadku komunikatorów), ale przede wszystkim możliwością spotkania się we wspólnej cyfrowej przestrzeni. Choć na początku różnica może wydawać się niewielka, to jednak jej znaczenie jest naprawdę ogromne. Aktualnie do przeprowadzania spotkań online wykorzystywane są narzędzia takie jak Skype/Teams/etc., które spełniają swoją rolę jeśli chodzi o przekazywanie informacji. Jednak korzystanie z nich nie daje możliwości spotkania się z drugą osobą, a raczej jedynie przesyłu pewnych informacji od jednej osoby do drugiej. W VR to spotkanie rzeczywiście się odbywa i jest to właśnie jedna z jego zalet przeważająca nad wcześniejszymi narzędziami komunikacji. Wirtualna rzeczywistość sprawia, że widzimy drugą osobę oraz możemy wchodzić z nią w bezpośrednie interakcje. Daje szansę do wchodzenia  głębiej w strefie kontaktu oraz przyczynia się dzięki temu do tworzenia mocniejszych więzi. Wracając jednak do tematu środowiska, oprócz rozwiązań VR, ciekawym narzędziem są również Aplikacje AR. Są one jednym z tych elementów, które może wykorzystać każdy – ponieważ większość dzisiejszych smartphone’ów obsługuje rozwiązania tej technologii. Korzystanie z tych narzędzi może przyczynić się nie tylko do ograniczenia śladu węglowego, ale również redukcji zużycia zasobów energii elektrycznej i surowców naturalnych. Przykładem mogą być na przykład aplikacje jak Grab AR, Nike Fit, Warby Parker, czy Vision Express AR. Są to narzędzia, które pomagają nam podejmować lepsze decyzje, w trakcie dokonywania zakupów online. Aplikacje pozwalają wirtualnie przymierzać ubrania i akcesoria, przez co klienci danych sieci mogą lepiej dopasować swój zakup i uniknąć zwrotu tego nieudanego z powrotem do sklepu.

Jednak w jaki sposób ma się to do środowiska? Otóż, bardzo wiele. Rocznie 60 tys. ton ubrań trafia na wysypisko Akatama. Największy tekstylny skład odpadów na świecie.

Większość kosztów związanych z produkcją ubrań składa się przede wszystkim nie na samą produkcję, ale na logistykę i dystrybucję danego towaru. Firmom zajmującym się sprzedażą hurtową, po prostu bardziej opłaca się wyrzucić zwrócony towar, niż zapłacić za koszt związany z wypraniem go, dezynfekcją  i wystawą go na outlet. To samo tyczy się samej papierologii z tym związanej. W przypadku gdy nabywca zwraca towar, na który została nałożona faktura, to sprzedający zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej, która jest warunkiem korekty VAT. Jest również zobowiązany, że taka faktura dotrze później do tej konkretnej osoby. Dziennie, takich zwrotów firmy odzieżowe otrzymują tysiące. Łatwiej jest im zatem wyrzucić nowe, dobre ubranie na śmietnik i zmarnować surowce potrzebne do jego produkcji niż po prostu o nie zadbać. Niestety, ale właśnie to przyczyniło się do stworzenia tekstylnej pustyni w Chile. Ludzie nie są tego świadomi i możliwe, że przed długi czas jeszcze nie będą. Jednak korzystając z rozwiązań AR, mogą realnie przyczynić się do zmniejszenia ilości wyrzucanych tam ubrań. Kontynuując jednak kwestię wpływu wartości społecznych technologii XR/VR/AR warto również wspomnieć, że VR jest narzędziem dla każdego. Dzięki swojej specyfice oraz możliwościom kreacji avatarów, przełamuje wszelkie bariery kulturowe i rasowe. Wszelkie rozwiązania i światy tworzone w VR, są tworzone z myślą o wszystkich i nie ma w nich miejsca na jakiekolwiek wykluczenia. W Beta metaversowych aplikacjach takich jak VRchat, Horizon Worlds czy RecRoom, zachowania potępiające/atakujące jakiekolwiek osoby, czy społeczności są traktowane jako zwykłe wykroczenia, celowane w jedność tych wirtualnych światów. Są one karane natychmiastową utratą konta i permanentnym banem. W światach metaverse zasady tworzone są pod kątem stworzenia pełnej równości społecznej względem wszystkich użytkowników. Dlatego też ich popularność rośnie, bo ludzie mogą czuć się w nich bezpiecznie i swobodnie.

EpicVR, a ESG. 

W ciągu ostatnich kilku lat stworzyliśmy naprawdę wiele świetnych rozwiązań przyczyniających się do poprawy jakości pracy w naszej firmie, firmach naszych klientów oraz użytkowników naszych aplikacji. Mieliśmy okazję wziąć udział w tworzeniu aplikacji rehabilitacyjnej i wspomóc tym osoby, którym możliwość leczenia została odebrana. Stworzyliśmy wirtualną przestrzeń BanquetVR, umożliwiającą przeprowadzanie wizyt, balów, konferencji w wirtualnej rzeczywistości. Przyczyniliśmy się do wprowadzenia na stałe wielu rozwiązań szkoleniowych w firmach naszych klientów i partnerów. Stworzyliśmy system pracy opartą na rozwiązaniach wirtualnych, wprowadzając do naszej pracy na stałe tryb niestacjonarny/hybrydowy. Dbamy o naszych pracowników, przeprowadzając wewnątrz firmy ankiety związane z ich chęcią rozwoju, oferując im uszyte na miarę potrzeb szkolenia. Organizujemy co kwartał spotkania integracyjne oraz growe piątki, aby polepszyć komfort komunikacji i socjalizacji wewnątrz firmy. Prowadzimy miesięczne podsumowania, scrumy, tworzymy cotygodniowe planningi i analizujemy codzienne raporty, aby wykonywać naszą pracę jeszcze lepiej. Każdego dnia robimy krok, ku temu żeby stać się jeszcze lepszą firmą.

Maciej Fiałkowski, EpicVR

Podaj dalej