Rok 2023: Oficjalne i przypuszczalne premiery Gogli VR

Rok 2023 może przejść do historii jako jeden z najważniejszych lat dla branży wirtualnej rzeczywistości. Możemy oczekiwać nie tylko premiery Playstation VR 2 i Meta Quest 3, które z pewnością wpłyną na rynek podobnie jak ich poprzednicy, ale także możliwego debiutu Apple w tej dziedzinie. Jeżeli to się stanie, 2023 rok może okazać się prawdziwie przełomowy.

W tym artykule zaczniemy od omówienia potwierdzonych gogli VR, a następnie przejdziemy do urządzeń, których premiery są tylko przypuszczalne, ale mogą pojawić się na rynku w 2023 roku. Zapraszamy do zapoznania się z naszym przewodnikiem po nadchodzących urządzeniach wirtualnej rzeczywistości.

Rok 2023 może przejść do historii jako jeden z najważniejszych lat dla branży wirtualnej rzeczywistości. Oczekujemy premiery Playstation VR 2 i Meta Quest 3, które z pewnością wpłyną na rynek podobnie jak ich poprzednicy, a możliwy debiut Apple w tej dziedzinie może uczynić ten rok prawdziwie przełomowym.

Potwierdzone premiery Gogli VR

Bigscreen: Bigscreen Beyond
Producent aplikacji kinowej o tej samej nazwie, Bigscreen, zaprezentował superlekki przewodowy zestaw VR do PC. Gogle Bigscreen Beyond są najmniejsze i najlżejsze na rynku. Niesamowitą wagę i formę osiągnięto dzięki połączeniu wysokiej rozdzielczości mikrowyświetlaczy OLED i soczewek pancake. Gogle kosztują 999 dolarów i są skierowane do klientów korzystających już z ekosystemu Valve, którzy chcą zastąpić Valve Index z 2019 roku nowocześniejszym produktem.

HTC: Vive XR Elite
Flagowy zestaw HTC łączy moc dwóch poprzedników, HTC Vive Focus 3 i HTC Vive Flow. Rozszerza też swoje możliwości techniczne do Mixed Reality. Vive XR Elite kosztuje 1099 dolarów i jest skierowany do konsumentów.

Lynx: Lynx R1
Technicznie podobny do Meta Quest Pro, Lynx R1, został sfinansowany dzięki kampanii na Kickstarterze. Wartość zestawu wynosi 849 dolarów.

Meta: Meta Quest 3
Mark Zuckerberg mówi o “kolejnej generacji naszego zestawu Quest dla konsumentów”. Pomimo braku bezpośredniego potwierdzenia, najprawdopodobniej odnoszą się do Meta Quest 3, które ma zostać wydane w 2023 roku.

Pimax: Pimax Portal, Pimax Crystal

Pimax Portal to konsola podobna do Nintendo Switch czy Valve’s Steam Deck, która z adapterem zamienia się w zestaw VR. Pimax Crystal to zaś zestaw VR z wysokiej jakości wyświetlaczami QLED, śledzeniem oczu i twarzy, oraz wymienną baterią.

Shiftall: Meganex

Pomimo wielu rewizji i opóźnień, lekki zestaw VR do PC Meganex trafi na półki sklepowe tej wiosny. Kompatybilny ze SteamVR, Meganex obsługuje kontrolery Index.

Somnium Space: Somnium VR 1
Na CES 2023, startup VR Somnium Space zaprezentował zestaw VR do PC dla najbardziej wymagających użytkowników.

Sony: Playstation VR 2
Druga generacja Playstation VR jest zaplanowana na 2023 rok. PS VR 2 ma być wydane równocześnie z serią gier specjalnie stworzonych do tej platformy.

Przypuszczalne premiery Gogli VR

Apple: iGlasses?
Nie ma jeszcze oficjalnej nazwy, ale na podstawie wielu plotek i doniesień, wiemy, że Apple prawdopodobnie wyda swój zestaw VR w 2023 roku.

Nvidia: VR Set?
Również nie potwierdzone, ale Nvidia rzekomo pracuje nad zestawem VR, który ma się pojawić w 2023 roku.

Metamorfoza rynku VR

Choć wirtualna rzeczywistość to pojęcie, które nie jest nowe, wciąż przeżywamy jego narodziny na szeroką skalę. Rynek VR wciąż ewoluuje i zmienia się na naszych oczach, przechodząc z niszy dla entuzjastów technologii do produktów masowego użytku. Przekształca się on z technologii skierowanej głównie na gry komputerowe na narzędzie mające zastosowanie w wielu dziedzinach, od edukacji, przez treningi zawodowe, po zdrowie psychiczne i fizyczne.

W ciągu ostatnich kilku lat, mieliśmy do czynienia z wieloma innowacjami w tej dziedzinie. Rewolucje w dziedzinie wydajności procesorów, miniaturyzacji, wyświetlaczy i technologii śledzenia ruchu pozwoliły na tworzenie coraz bardziej zaawansowanych urządzeń VR. W 2023 roku, nowe urządzenia jak Playstation VR 2, Meta Quest 3, i być może nawet Apple VR, przynoszą obietnice kolejnych skoków technologicznych, które mogą znów zmienić oblicze rynku VR.

Głównym pytaniem na rok 2023 jest, jak te nowe technologie zostaną przyjęte przez konsumentów. Czy będą one na tyle atrakcyjne, aby przekonać większość graczy i entuzjastów technologii do przejścia na VR? Czy nowe zastosowania VR poza grami, takie jak wirtualne spotkania, treningi i terapie, będą na tyle efektywne i atrakcyjne, aby przyciągnąć nowych użytkowników? Czy koszty produkcji i ceny urządzeń będą na tyle konkurencyjne, aby stać się dostępne dla szerszego grona konsumentów? To wszystko będzie miało wpływ na kształt rynku VR w 2023 roku i latach następnych.

Podczas gdy niektóre z tych pytań pozostają bez odpowiedzi, jedno jest pewne: 2023 rok przyniesie wiele zmian w świecie VR. Każde z wymienionych urządzeń ma potencjał, aby wpłynąć na rynek w swoim unikalny sposób, a ich wpływ będzie zależał od wielu czynników, od jakości samego produktu, przez wsparcie deweloperów, po reakcję konsumentów. Każde z nich przyniesie też własne wyzwania, od problemów technicznych, przez kwestie związane z prywatnością i bezpieczeństwem, po zdolność do spełnienia oczekiwań konsumentów. Tylko czas pokaże, jakie z nich okażą się zwycięskie.

Pomimo znacznego potencjału, technologia rzeczywistości wirtualnej nie jest pozbawiona wyzwań. Bariery te obejmują kwestie techniczne, ekonomiczne i społeczne, które mogą wpłynąć na tempo rozwoju rynku VR.

Bariery i wyzwania rozwoju VR

Na poziomie technicznym, jednym z najważniejszych wyzwań jest poprawa jakości obrazu i płynności ruchu w środowisku wirtualnym. Niektóre z obecnych urządzeń VR mogą powodować dyskomfort, takie jak zawroty głowy lub nudności, zwane zespołem choroby symulacyjnej. Jest to często spowodowane opóźnieniami w odpowiedzi systemu na ruchy użytkownika lub niską rozdzielczością obrazu.
Inne wyzwania techniczne obejmują rozwój bardziej zaawansowanych kontrolerów, które mogą zapewnić większą precyzję i naturalność interakcji, oraz poprawę komfortu użytkowania, na przykład poprzez zmniejszenie wagi urządzeń lub poprawę dopasowania do twarzy.

Z ekonomicznego punktu widzenia, cena jest kluczową barierą. Wysokiej jakości zestawy VR są nadal stosunkowo drogie, co ogranicza ich dostępność dla wielu potencjalnych użytkowników. Oprócz samej ceny urządzeń, koszty związane z tworzeniem i dystrybucją treści VR mogą być znaczne, zwłaszcza dla bardziej skomplikowanych aplikacji, takich jak gry lub symulacje zawodowe.

Kwestie społeczne obejmują akceptację technologii VR przez społeczeństwo i kwestie związane z prywatnością i bezpieczeństwem. Wiele osób nadal widzi VR jako nowość lub zabawkę, a nie jako narzędzie o prawdziwej wartości praktycznej. Ponadto, zastosowanie VR wymaga często dostępu do danych osobowych użytkowników, co rodzi pytania o ochronę prywatności i bezpieczeństwo tych informacji.

Jednak pomimo tych wyzwań, wiele firm i badaczy na całym świecie pracuje nad ich pokonaniem. Postępy technologiczne, jak również zmiany w zachowaniu konsumentów i regulacjach prawnych, mogą pomóc przezwyciężyć te przeszkody i przyspieszyć rozwój rynku VR.

Podsumowanie

Technologia rzeczywistości wirtualnej (VR) odgrywa coraz większą rolę w różnych dziedzinach naszego życia, począwszy od rozrywki, a skończywszy na edukacji i przemyśle. Potencjał tej technologii jest niezaprzeczalny, a jej zdolność do tworzenia immersyjnych, realistycznych środowisk i interakcji może zrewolucjonizować sposób, w jaki pracujemy, uczymy się i bawimy.

Jednak, pomimo ogromnego potencjału, VR napotyka na szereg wyzwań, które muszą zostać pokonane, aby ta technologia mogła osiągnąć pełne możliwości. Wyzwania te obejmują bariery techniczne, ekonomiczne i społeczne, takie jak poprawa jakości obrazu i płynności ruchu, koszt urządzeń i treści VR, oraz akceptacja technologii przez społeczeństwo i ochrona prywatności użytkowników.

Pomimo tych wyzwań, istnieje wiele powodów do optymizmu. Inwestycje w badania i rozwój, postęp technologiczny, a także rosnące zrozumienie i akceptacja technologii VR przez społeczeństwo, mogą pomóc przezwyciężyć te przeszkody. Ostatecznie, choć droga do pełnej realizacji potencjału VR może być długa i pełna wyzwań, perspektywy dla przyszłości tej technologii wyglądają obiecująco.

Podaj dalej