Wirtualna rzeczywistość
Dlaczego wirtualna rzeczywistość zmieni Twój biznes?
Żyjemy w czasach wszechobecnej informacji. Informacja zalewa nas zewsząd. Budząc się rano sprawdzamy Facebooka i maile w telefonie. Wychodząc z domu spoglądamy w cyfrowy wyświetlacz radia samochodowego, który informuje nas o parametrach jazdy. W międzyczasie słuchamy radia, które oprócz muzyki dostarcza nam najświeższe wiadomości z otaczającego nas świata. Przemierzając samochodem kolejne ulice, nasze oczy bombardują już nie setki, ale tysiące reklam. Wchodzimy do biura i przeglądamy maile. Wśród listy zadań do wykonania znajdujemy sporo treści z którą musimy choć pobieżnie się zapoznać. Niestety przyszłość nie napawa optymizmem.
Na poniższym filmie autorzy przedstawiają czarny scenariusz rozwoju rozszerzonej rzeczywistości:
Nauczyliśmy się segregować informacje i sprawiać, by nasza świadomość nie była nimi zbytnio obciążona. Skanujemy internet i zawarte w nim artykuły po to, by wyłapywać tylko najcenniejsze dla nas informacje. Czy jednak jesteśmy całkowicie odporni na rozwój technologii.
Czy powstaną skuteczne media, które będą w stanie dostarczyć interesującą treść wprost do naszej podświadomości, nie zalewając nas tysiącami niepotrzebnych informacji i dać nam przy okazji rozrywkę?
Czy istnieją narzędzia, które przełamią nasze filtry segregujące przekaz docierających do nas reklam i sprawią, że treść reklam będzie dla nas w pełni atrakcyjna i skłoni nas do zakupu?
Istnieją. Jednym z nich jest VR.
Wirtualna rzeczywistość fascynuje ludzkość od ponad 60 lat.
Już w latach 50. ubiegłego wieku pierwsi twórcy tworzyli prymitywne rozwiązania, które dawały im namiastkę przebywania w innych światach. Choć pierwsze rozwiązania wirtualnej rzeczywistości były bardzo niskiej jakości – dawały nowy walor poznawczy, jakiego nie oferowało dotąd żadne inne medium. Przy pomocy wirtualnej rzeczywistości możemy przenieść się do całkowicie innego świata i robić rzeczy, których w tradycyjnym świecie nigdy byśmy nie zrobili. Jak to możliwe?
Po założeniu gogli VR nasz zmysł wzroku odbiera tylko i wyłącznie bodźce z umieszczonego przed naszymi oczami wyświetlacza. Dzięki temu żadne informacje zewnętrzne nas nie rozpraszają. Nasz wzrok widzi tylko i wyłącznie nowy wygenerowany komputerowo świat, o ile oglądamy aplikacje wirtualnej rzeczywistości. Jeśli zaś oglądamy filmy 360, nasz wzrok będą wypełniały prawdziwe obrazy realnego świata nagrane przy pomocy kamery 360.
Możliwość wejścia w czyjąś skórę, bądź odbywania podróży w miejsca niedostępne dla nikogo (lot w kosmos, spacer po powierzchni marsa, czy choćby symulator pracy) dają człowiekowi niesamowitą frajdę. W jednej chwili możemy siedzieć w rakiecie kosmicznej, a 5 minut później nurkować już z rekinami. Nieograniczone możliwości bycia kimkolwiek zechcesz i gdziekolwiek zechcesz, gwarantują wirtualnej rzeczywistości niesamowitą przewagę nad innym,i obecnie dostępnymi mediami. Oglądając telewizję pozornie mamy wrażenie utożsamiania się z bohaterami i angażowania w akację filmu, jednak nigdy to wrażenie nie będzie choć w połowie tak silne jak po wejściu w wirtualną rzeczywistość…
Zobacz film 360 – przebywanie w kosmosie:
Wirtualna rzeczywistość uwalnia nasze marzenia.
Niezależnie od tego czy jesteśmy w pełni zdrowi, czy sparaliżowani, w świecie wirtualnej rzeczywistości możemy robić wszystko. Potwierdza to fenomen aplikacji typu second life. Uczestnicząc kiedyś w konferencji dotyczącej wirtualnej rzeczywistości, mieliśmy okazję porozmawiać z profesorem Sidney Moo, który jasno powiedział, że wiele ludzi na całym świecie przenosi swoje życie do “Second Life”. “Second Life” to aplikacja komputerowa, w której możemy mieć doskonałe życie – dużo lepsze niż w rzeczywistości. W second life nie ma chorób, głodu czy wojen. To świat w pełni otwarty dla każdego. Jedyną dominującą zasadą jest całkowita wolność (w oparciu o zasady moralne) oraz niczym nieskrępowana możliwość kreowania samego siebie.
Dlaczego chętnie wchodzimy do wirtualnych światów?
Dlaczego tworzymy alternatywne rzeczywistości i przebywamy w nich o wiele chętniej niż w świecie realnym? Po prostu nasze życie w świecie realnym nie zawsze musi być szczęśliwe i udane. Prof. Sidney Moo twierdzi, że w momencie, gdy wirtualna rzeczywistość będzie już rozwinięta na odpowiednim poziomie – wielu ludzi z pewnością przeniesie swoje życie do świata wirtualneg, w miarę możliwości całkowicie odcinając się od świata realnego.
Wirtualna rzeczywistość sprawia, że wszystko to co dotąd żyło w naszej wyobraźni w sferze marzeń, już dziś może stać się realne i w pełni rzeczywiste. Powstające obecnie rozwiązania wirtualnej rzeczywistości sprawiają, że coraz trudniej odróżnić nam świat wirtualny od rzeczywistego. Pamiętajmy, że jesteśmy dopiero na początku drogi. Jak bardzo w ciągu ostatnich 15 lat rozwinęły się telefonu komórkowe? Z ważących kilka kg nieporęcznych urządzeń niskiej jakości stały się wyspecjalizowanymi, super szybkimi komputerami wyposażonymi w dostęp do interetu, kamery i aparaty fotograficzne w jednym. Patrząc na rozwój telefonów komórkowych nie trudno przewidzieć jak szybko rozwinie się wirtualna rzeczywistość.
Zobacz film 360 – nurkowanie z rekinami
Coraz większe nakłady na sprzęty VR dużych firm, takich jak np. Oculus Rift czy Playstation VR sprawiają, że już za kilka lat wirtualna rzeczywistość będzie równie powszechna jak teraz smartfony.
Jakie to może mieć znaczenie dla biznesu?
Wirtualna rzeczywistość rewolucjonizuje wiele dziedzin.
W dobie wszechobecnej informacji – skuteczne dotarcie z przekazem do konsumenta ma kluczowe znaczenie. Umysł ludzki w ciągu kilku ostatnich dekad nauczył się doskonale ograniczać dopływ bodźców. Ignorujemy większość informacji docierających do naszych oczu czy uszu, zwracając uwagę tylko na to co nas interesuje. Dlatego właśnie reklama, aby wywarła na nas pożądany wpływ – musi być coraz sprytniejsza i bardziej dyskretna. Jesteśmy nieustannie rozpraszani różnymi informacjami i w pełni nie skupiamy się na tym co chcą nam przekazać reklamodawcy. Ten jak i wiele innch problemów rozwiązuje wirtualna rzeczywistość. Za sprawą skutecznej kampanii vr możemy wywołać u widza nie tylko chęć sięgnięcia po nasz produkt ale i sprawić, że nasza marka w jego oczach nabierze olbrzymiego szacunku i znaczenia.
Skuteczne kampanie VR wyznaczają trendy i pokazują konsumentom, że obcowanie z dobrej jakości treścią w wirtualnej rzeczywistości jest po prostu wspaniałym przeżyciem, godnym zapamiętania na dłużej.
Jak to zrobić? Jakie cechy powinna mieć skuteczna kampania VR? O tym w następnym artykule.
Czytaj również: Salon gier VR | Filmy 360 | aplikacje VR | szkolenia VR | salon VR | film 360 | Tworzenie filmów 360 | wideo 360 | Dźwięk binauralny | immersja | Content VR