Tworzenie komfortowych aplikacji VR
Czyli krótko o tym, jak sprawić by tworzone przez nas rozwiązanie VR było w pełni komfortowe dla użytkownika.
Od początku istnienia EPICVR pasjonuje nas tworzenie komfortowych aplikacji vr. Od tego na ile komfortowe będą przeżycia użytkowników w aplikacji vr – zależy jej sukces.
Na blogu firmy Oculus, znaleźliśmy bardzo ciekawy i niezwykle przydatny poradnik dotyczący tworzenia komfortowych aplikacji VR. Wzbogaciliśmy go o swoje przemyślenia i postanowiliśmy podzielić się z Wami głównymi spostrzeżeniami.
Zanim przejdziesz dalej, rzuć okiem (60 sekund) na nasze portfolio:
-
W aplikacjach VR najlepiej sprawdzają się wymiary ze świata rzeczywistego.
W różnych doświadczeniach virtual reality użytkownicy mają do czynienia z różnego rodzaju obiektami. Czasem głaszczą wirtualnego psa, czasem siadają w kokpicie statku kosmicznego, a czasem po prostu przebywają w wirtualnym domu. Pamiętajmy, że o tzw. imersji, czyli o tym na ile wiarygodne dla użytkownika będzie nasze doświadczenie virtual reality, decyduje stopień wiarygodności. Im bardziej świat VR będzie zbliżony do naszego rzeczywistego świata, tym bardziej wiarygodniejsze będzie doświadczenie użytkownika. Należy zatem główny nacisk położyć nie tylko na fakturę i kształt obiektów czy przestrzeni, ale również na wymiary, które powinny być w pełni zgodne z wymiarami ze świata rzeczywistego. Jeśli w aplikacji VR użytkownik przemierza dom, wszystkie przedmioty powinny mieć takie same wymiary jak w świecie rzeczywistym. Dzięki temu mamy pewność, że aplikacja VR będzie bardziej komfortowa dla użytkownika.
-
Kierowanie uwagą widza w aplikacji VR.
Odpowiednie kierowanie uwagą widza w aplikacji VR to niezwykle ważna kwestia. Tworzenie komfortowych aplikacji vr jest niezwykle istotnym czynnikiem jeśli chodzi o zrozumiałość naszej aplikacji vr. Głównym naszym celem powinna być myśl: “widz musi w pełni zrozumieć historię, którą dla niego przygotowaliśmy”. Jeśli tworzymy aplikację VR, w której ważna jest kolejność odkrywania poszczególnych obiektów/elementów czy postaci, musimy umieć skutecznie kierować uwagą widza. Nie chcemy przecież doprowadzić do sytuacji, gdy widz nie zrozumie sensu naszej aplikacji vr. Starajmy się projektować ruch w przestrzeni trójwymiarowej, nie zapominając o położeniu głowy użytkownika. Tam, gdzie jest skierowany jego wzrok, tam powinna toczyć się główna historia.
-
Ruchy i przejścia w aplikacji VR powinny być spokojne.
Jest wiele przypadków, w których trzeba przenosić użytkownika w różne miejsca w aplikacji VR. Istniejące w tym momencie (grudzień 2016) gogle VR pozwalają co najwyżej na swobodne poruszanie się po powierzchni wielkości pokoju. Jeśli zamierzamy przesunąć użytkownika gdzieś dalej, i nie możemy do tego wykorzystać jego własnych nóg, musimy stworzyć do tego przyjazne warunki. Dobry projektant, tworząc komfortowe aplikacji vr, dba o to, by użytkownik przebywając w świecie VR nie doznał np. choroby lokomocyjnej. Do przenoszenia użytkownika w różne miejsca można np. wykorzystać coraz popularniejszy w aplikacjach VR – system teleportacji. Użytkownik przy pomocy wzroku, lub kontrolera ruchu, wskazuje w aplikacji VR miejsce, do którego chciałby się przenieść, i po kliknięciu po prostu się tam przenosi.
Czytaj także: filmy 360 – jak je tworzymy i dlaczego warto nas wybrać | aplikacje VR, aplikacje virtual reality, aplikacje wirtualnej rzeczywistości | Rzeczywistość wirtualna – filmy 360, filmy VR | Rzeczywistość wirtualna – nowe medium, które tworzy się na naszych oczach.