VR storytelling, czyli opowiadanie historii poprzez wirtualną rzeczywistość

storytelling vr

VR storytelling, czyli opowiadanie historii poprzez wirtualną rzeczywistość

VR storytelling, czyli opowiadanie historii poprzez wirtualną rzeczywistość

Storytelling to w ostatnim czasie bardzo modne słowo. Mówiąc storytelling, w języku polskim myślimy opowiadaniu historii. Historie opowiadamy wszyscy. W pracy, w domu, na zakupach… Historie opowiadane są w reklamach, akcjach marketingowych, podczas wykładów na uczelniach czy w przedszkolach. Tak naprawdę każdy z nas mając historię (story), którą można w jakikolwiek sposób opowiedzieć (telling) może zostać storytellerem. Jednak jak sprawić by każdy storyteller był słuchany z zapartym tchem przez miliony ludzi? Nie damy na to odpowiedzi w tym artykule, jednak śmiało możemy wypowiedzieć się na temat form storytellingu stosowanego w VR.

VR storytelling to opowiadanie historii w VR

VR storytelling jest naturalnym krokiem ewolucji dziedziny jaką jest VR. Na samym początku wirtualnej rzeczywistości, w latach 60. ubiegłego wieku, pierwsze prymitywne aplikacje VR pozwalały tak naprawdę na wyświetlanie prostych geometrycznych kształtów. Stopniowo w kolejnych dziesięcioleciach pojawiała się możliwość tworzenia coraz bardziej skomplikowanych kształtów, coraz lepszych gier i aplikacji VR. Jednak okres przed 2012 rokiem, kiedy do zadebiutowały na świcie pierwsze przyzwoite gogle VR, możemy odkreślić grubą kreską. Dopiero współczesny rozwój technologii, pojawienie się szybkich i wydajnych mikroprocesorów, smartfonów z kolorowymi wyświetlaczami, i wielu innych dobrodziejstw świata cyfrowego sprawiły, że wirtualna rzeczywistość mogła być na tyle dobra jakościowo, że nasz mózg zaczął wierzyć te ten VR który widzi, to już nie VR, ale realistyczny świat, który go otacza. I w tym momencie powstała właśnie potrzeba storytellingu VR. No bo w jakim celu oglądać dziesiątki pustych komnat w świecie VR? W jakim celu eksplorować setki pustych statków kosmicznych czy oglądać filmy 360 bez aktorów i fabuły?

Storytelling VR

Storytelling VR wzniósł VR na nowe płaszczyzny, sprawiając, że tak naprawdę każdy kto korzysta z aplikacji VR czy filmu 360 może nie tylko obejrzeć daną historię, ale przede wszystkim przeżyć ją na własnej skórze, w pełni utożsamiając się z jej bohaterami. Co prawda nie istnieje jeszcze żadna klasyfikacja ogólnych rodzajów historii opowiadanych w VR jednak możemy wyodrębnić kilka znaczących elementów storytellingu VR na podstawie aplikacji VR i filmów 360.

Storytelling VR – fabuła

Ten rodzaj storytellingu znany nam wcześniej z filmów fabularnych bardzo dobrze radzi sobie w świecie VR. Bohaterem głównej akcji staje się widz, który po założeniu gogli VR wkracza w sam jej środek. Najczęściej ma on do wykonania pewne zadanie (w przypadku interaktywnych aplikacji VR) lub jest bardziej obserwatorem towarzyszącym osobom wykonującym dane zadania (w przypadku filmów 360). Oczywiście istnieją filmy 360, w których to widz wciela się w rolę głównego bohatera i może sam decydować o dalszym przebiegu akcji filmu VR, jednak są to rozwiązania rzadziej spotykane na świecie. Fabularny storytelling VR często jest wykorzystywany w różnego rodzaju grach i aplikacjach, w których mamy do wykonania konkretne zadanie powiązane z dalszą lub wcześniejszą fabułą. Przykładem gry VR, która świetnie operuje storytellingiem VR jest np. gra London Heist:

 W tej grze jesteśmy „wrzuceni” w pewną historię, w której po prostu musimy sobie poradzić.

Innym przykładem fabularnego storytellingu VR jest film naszej produkcji – Wehikuł Czasu, w którym widz jest zarówno głównym bohaterem akcji i zostaje wrzucony w sam jej środek, w niecodziennej sytuacji…

Tworząc ten film 360 zależało nam przede wszystkim na możliwie jak największym zaangażowaniu uwagi widza. Bohaterowie filmu bezpośrednio zwracają się do nas, wydając nam pewne komendy i polecenia, dzięki czemu mamy jeszcze silniejsze wrażenie przebywania w samym środku akcji.

Drugim rodzajem storytellingu fabularnego, o którym wcześniej wspomnieliśmy jest obserwacja akcji z boku głównego bohatera. Ten rodzaj narracji zastosowaliśmy tworząc pierwszy polski horror VR – Za Tobą:

W tym wypadku jako widzowie obserwujemy główną akcję z boku, towarzysząc jedynie bohaterowi i obserwując jego zmagania.

Storytelling VR – zadania do wykonania

Tym mianem storytellingu VR określamy głównie aplikacje VR, którym towarzyszy jakakolwiek rozgrywka, w której musimy wziąć udział. Wszelkie gry VR i aplikacje, które pozwalają nam na zbieranie punktów, wykonywanie zadań, czy przechodzenie do dalszych etapów po wykonaniu jakiekolwiek drobnej czynności możemy określić tym mianem storytellingu VR.

Storytelling VR – wyzwania

Dobry storytelling VR, tak samo jak każdy dobry storytelling powinien przede wszystkim porywać uczestnika już od pierwszych sekund. Ponadto niezwykle ważne jest, aby storytelling VR miał spójną strukturę, która m.in. przejawia się w takiej formie, że akcja ewoluuje. Pewne zdarzenia są następstwem kolejnych. Im bardziej akcja będzie postępowała, a np. poziom trudności zwiększał się, tym bardziej użytkownik będzie związany z nią emocjonalnie.

Równie ważne jest odpowiednie kierowanie uwagą widza. Tworząc aplikacje VR i filmy 360 musimy pamiętać o tym, że widz może skierować swój wzrok w dowolną stronę. Zatem niezwykle ważne jest trzymanie uwagi i skupienia widza w dokładnie tych punktach, w które z naszego punktu widzenia powinien patrzeć.

Przeczytaj inne:
VR, immersja - jak wyglądają angażujące doświadczenia VR
VR, immersja – jak wyglądają angażujące doświadczenia VR? Jak szybko rozwija się branża wirtualnej rzeczywistości?

VR, immersja - jak wyglądają angażujące doświadczenia VR?  Wirtualna rzeczywistość rozwija się niezwykle dynamicznie na naszych oczach. Z miesiąca na...

Zamknij