Jak ludzki mózg postrzega wirtualną rzeczywistość?

JAK LUDZKI MÓZG ODBIERA I ROZUMIE WIRTUALNĄ RZECZYWISTOŚĆ?

 

Sukces w różnych dziedzinach naszego życia wciąż wymaga od nas nieustannej nauki, rozwoju i podnoszenia kompetencji. Co więcej, powinniśmy robić to w efektywny i szybki sposób. Niezależnie od tego, czy prowadzisz edukację w szkole, na uniwersytecie czy w firmie, rozwój funkcji poznawczych osób, które edukujesz jest Twoim priorytetem.

Jednak wiele dzisiejszych środowisk edukacyjnych (mówiąc delikatnie) nie spełnia swojej roli. Proces uczenia się zapewniany tradycyjnymi metodami nie stymuluje naszych mózgów i sprawia, że uczenie staje się pracochłonne. Niepotrzebnie tracimy energię i wykorzystujemy swoje zasoby w nieefektywny sposób.

 

WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ WSPIERA LEPSZE PRZYSWAJANIE WIEDZY

Powszechnie wiadomo, że uczniowie są bardziej zdolni do nauki, jeśli wykonują zadania dla siebie, samodzielnie, według własnego planu.
Chociaż klasyczne obrazy wizualne i instrukcje ustne od wieków dostarczają nam informacji, nie są one skutecznymi narzędziami do nauki.

Ludzki mózg jest w stanie zatrzymać tylko niewielki procent informacji – nawet mniej, gdy mózg ucznia nie jest w pełni stymulowany. W rezultacie najlepszą metodą uczenia się w obecnym paradygmacie pozostaje powtarzanie.

„VR daje nam możliwość uczynienia nauki bardziej dynamiczną i wciągającą. Stosunkowo małe gogle VR mogą nawet działać jako całe laboratorium naukowe.

 

JAK APLIKACJE VR WYPADAJĄ W BADANIACH NAUKOWYCH?

Badania naukowe w dziedzinie neuronauki i psychologii ujawniły, że mózg tworzy mentalną mapę środowiska na podstawie informacji wchłanianych przez pięć zmysłów człowieka
Informacje te stają się następnie naszą mapą postrzegania rzeczywistości. Im więcej informacji zbieramy, tym bardziej rozwijają się nasze funkcje poznawcze. Kiedy widzimy coś, co jest znane, mózg stara się przewidzieć, co będzie dalej.

Jeśli jednak mózg nie ma praktycznego doświadczenia w jakiejś sytuacji – nie jest w stanie przewidzieć co stanie się dalej. Reakcja będzie oparta na wypracowanych przez lata informacjach przechowywanych w pamięci.

VR ma zdolność poprawiania połączeń neuronowych potrzebnych do nauki i pamięci. W symulowanym środowisku mózg widzi i robi dokładnie to, co jest wymagane – nie musi wypełniać luk w pamięci.

W rezultacie człowiek może uczyć się szybciej i znacznie skuteczniej.

 

DZIĘKI WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI SZYBCIEJ I ŁATWIEJ ZDOBĘDZIESZ WIEDZĘ I PRAKTYKĘ

Technologia VR może umożliwić bardziej efektywne uczenie się przy niższych kosztach i w krótszym czasie niż wiele tradycyjnych metod uczenia się”. – Deloitte Insights

Edukacyjne rozwiązania VR projektuje się w taki sposób, aby całkowicie zanurzyć użytkowników w wirtualnym świecie. Ich wzrok, słuch, węch i dotyk są nieobecne w prawdziwym świecie, więc mózg myśli, że świat wirtualny jest prawdziwy.

Dzięki temu komórki mózgu pobierają informacje ze świata VR i tworzą „schematy działania na przyszłości”. To one wpływają na to, jak uczniowie zareagują na rzeczywiste środowisko. Ponadto powstają nowe synapsy, które mogą pomóc uczniom poprawić sposób uczenia się w innych obszarach ich życia.

 

APLIKACJE VR A POPRAWA PAMIĘCI

W latach 80. XIX wieku wybitny niemiecki psycholog Hermann Ebbinghaus pokazał, jak trudno jest ludziom zapamiętywać informacje. Swą hipotezę nazwał „krzywą zapominania”.

W środowiskach edukacyjnych, w których stosuje się metody nauczania mówione i oparte na obrazie, przeciętna osoba zapomni 50% informacji w ciągu pierwszej godziny.

Następnego dnia człowiek zapomni o 70 procentach szczegółów. Po miesiącu (bez powtarzania) pamiętamy tylko 10 procent informacji.

Jedną z najważniejszych cech VR jest zdolność do wywoływania w mózgu człowieka reakcji emocjonalnych. Ponieważ mózg uważa, że symulacja VR jest rzeczywistą sytuacją, wywołane reakcje emocjonalne zwiększają zdolność użytkownika do przyswajania wiedzy.

Badania nad rolą emocji i pamięci wykazały, że łatwiej jest przywołać sytuację, w której towarzyszyły nam emocje. Korzyści płynące z VR do nauki są zatem oczywiste.

Naukowcy z University of Maryland potwierdzili, że wirtualne środowisko umożliwia ludziom zwiększenie ilości informacji, które później są w stanie przywołać.

W pewnym badaniu wzięło udział 40 uczestników, których poproszono o wykonanie zadania przy użyciu gogli VR i ponownie, w świecie rzeczywistym, bez gogli VR. Gdy uczestnicy korzystali ze Gogli VR, poziom zapamiętania był o 8,8% wyższy.

Immersja, czyli zanurzenie człowieka w świat VR sprawia, że jest on „obecny”

 

IMMERSJA WZMACNIA POZIOM ZAPAMIĘTYWANIA TREŚCI

Badanie przeprowadzone przez Departament Psychologii na Uniwersytecie w Regensburgu wykazało, że najbardziej efektywnymi metodami nauczania z wykorzystaniem VR było wykorzystanie doświadczeń pobudzających emocje użytkownika.

Badacze powiązali również krzywe uczenia się z wykorzystaniem gogli VR i bez. Uczniowie, którzy nie są zaangażowani, zachowują mniej informacji i są mniej przygotowani do zastosowania posiadanej wiedzy w rzeczywistych sytuacjach.

Dzięki możliwości przeniesienia studentów w realistyczne sytuacje bez ryzyka, nauka udowadnia jak wielki potencjał drzemie w technologii VR.

Świat potrzebuje ekspertów, którzy pełnią swoje role według najwyższych standardów. VR pomaga rozwijać wiedzę specjalistyczną.

Jeśli chcesz porozmawiać o tym, jak zintegrować VR z projektami realizowanymi w Twojej firmie, skontaktuj się z nami tutaj.

 

Chcesz wiedzieć więcej o psychologii i VR? Zapoznaj się z poniższymi wpisami:

https://epicvr.pl/pl/w-vr-po-raz-pierwszy-wskrzeszono-zmarlego-czlowieka-koreanska-matka-w-goglach-vr-spotyka-zmarla-corke/

https://epicvr.pl/pl/wirtualna-rzeczywistosc-dla-zwierzat-jak-vr-wplywa-na-zwierzeta/

Podaj dalej