Koronawirus i jego wpływ na branżę VR – wariant optymistyczny:)

Niedziela, 15 marca 2020. Praktycznie cały świat żyje pandemią “koronawirusa”. To potoczna nazwa nowej choroby, która zmienia oblicze współczesnej gospodarki. Choć liczyliśmy się, z tym, że z dnia na dzień może pojawić się choroba, która – jak kiedyś dżuma – zabije sporą część społeczeństwa – nie zakładaliśmy, że pojawi się ona akurat w tym momencie.

2 miesiące temu pozornie niegroźnie wyglądające przypadki zachorowań gdzieś w odległych Chinach wydawały się błahe. Dziś siedzimy w domach i unikamy innych ludzi, po to by zdławić pandemię. Jaki wpływ ten wirus będzie miał na branżę wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości? W telegraficznym skrócie przeanalizujemy możliwy scenariusz optymistyczny.

WPŁYW KORONAWIRUSA NA BRANŻĘ VR/AR – WARIANT OPTYMISTYCZNY

Podobno w Chinach epidemia już dobiega końca. Ilość nowych przypadków zarażeń spada. Aktualnie większość sprzętu VR produkuje się w Chinach. Od gogli VR poprzez zaawansowane kamery 360, aż do specjalnych bieżni – Chiny wiodą prym w szybkiej, taniej i dobrej jakościowo produkcji sprzętu elektronicznego. Mówię to z całą odpowiedzialnością. Elektronika produkowana w Chinach jest naprawdę bardzo dobra jakościowo. Co więcej, coraz częściej Chińskie firmy samodzielnie opracowują nowe rozwiązania technologiczne i wytwarzają nowe produkty, bez podrabiania zachodu. Osobiście uważam, że najlepsze kamery filmowe 360 produkują firmy z „chińskiej doliny krzemowej” – Shenzhen.

JAK BRANŻA VR PORADZI SOBIE Z BRAKIEM GOGLI VR?

Niestety od początku roku chińskie fabryki stoją. Ze względu na epidemię koronawirusa, praktycznie cała produkcja Chin zatrzymała się. Dostępność sprzętu – zwłaszcza gogli VR – jest bardzo mała. Amerykańskie firmy jak np. Oculus, w zasadzie już nawet nie podają przybliżonej daty dostępności gogli Oculus Rift S. Podobna sytuacja ma miejsce z goglami Valve Index, które po kilku miesiącach udało mi się wreszcie zarezerwować. Jednak producent informuje, że realizacja zamówienia (dostawa gogli) potrwa 8-10 tygodni…

Podobna sytuacja występuje z większością różnych sprzętów i narzędzi umożliwiających korzystanie z wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Szacując optymistycznie – przyjmijmy, że za 2-4 tygodnie sytuacja w Chinach umożliwi ponowne uruchomienie fabryk. Zatem najpóźniej w 2 miesiące od teraz, dostępność sprzętu VR znów wróci do stanu sprzed kryzysu.

CZY VR W EUROPIE SZYBKO SIĘ PODNIESIE PO KRYZYSIE?

Zaległe dostawy sprzętu napędzą koniunkturę w branży VR/AR. Możliwe będzie wdrożenie i zakończenie wstrzymanych projektów. Należy się jednak spodziewać spowolnienia gospodarczego całej Europy, co z pewnością odczuje również branża VR/AR.

  • Jednak w takim spowolnieniu można również upatrywać szansy. Być może część firm zlecających produkcję sprzętu w Chinach, rozważy jednak nieco droższe, ale bezpieczniejsze ekonomicznie – uniezależnienie się od Chin, poprzez produkcję sprzętu u siebie w kraju. Dzięki temu możemy zakładać, że sytuacja w Chinach mniej będzie wpływała na gospodarkę Europy. Oczywiście potrzebne jest także wytwarzanie odpowiednich podzespołów, które również musiałyby w całości powstawać w Europie.

 

  • Kolejnym pozytywnym aspektem kryzysu w branży VR może być fakt, że rynek dostawców usług VR/AR trochę się wyczyści. Na rynku pozostaną jedynie firmy oferujące wartościowy i przydatny content VR, co z pewnością przysłuży się użytkownikom.

 

  • Rynek Europejski ma szansę zgarnąć kawałek „technologicznego tortu” jaki obecnie przypada w udziale Chińskim firmom. Oczywiście jeśli w Europie uda się zapanować nad wirusem, co na dzień dzisiejszy stanowi odległą perspektywę. Nie mam nic przeciwko Chinom, uważam, że to bardzo pracowity i zdolny naród, jednak znacznie bezpieczniejsze dla współczesnego świata będzie uniezależnienie się od potęgi technologicznej Chin.

Czy będziemy w stanie wykorzystać tą szansę? Wirtualna Rzeczywistość narodziła się w USA, nikt co do tego nie ma wątpliwości. Jednak, gdyby nie postęp technologiczny napędzany przez tanią produkcję na wschodzie – być może technologia ta nigdy nie opuściłaby murów laboratoriów.

 

Czytaj także:

 

https://epicvr.pl/pl/szkolenia-vr/

https://epicvr.pl/pl/blog-vr/

https://epicvr.pl/pl/rzeczywistosc-rozszerzona-ar-augumented-reality/

https://epicvr.pl/pl/portfolio-realizacji-vr/

 

 

 

Podaj dalej