Rozszerzona Rzeczywistość - AR - Augumented Reality

Rozszerzona rzeczywistość to technologia, która w ostatnich latach rozwija się niezwykle szybko. AR (augumented reality) króluje w wielu branżach. Wykorzystuje ją nie tylko branża rozrywkowa, ale również medycyna, przemysł, branża szkoleniowa czy e-commerce.

CZYM JEST ROZSZERZONA RZECZYWISTOŚĆ?

JAK WYKORZYSTAĆ JEJ POTENCJAŁ?

CZYM JEST TECHNOLOGIA AR (AUGUMENTED REALITY)?

Rozszerzona Rzeczywistość to ułatwienie naszej pracy

Patrząc na świat przez gogle rozszerzonej rzeczywistości nie tylko uzyskujemy potrzebne nam w danej chwili informacje. Zaawansowane gogle AR (np. Microsoft Hololens) to tak naprawdę komputery które pozwalają nam na znacznie więcej. Wyobraźmy sobie np. lekarza, który w trakcie operacji, na żywo ogląda dokładny model operowanego narządu. Ogląda go oczywiście w goglach rozszerzonej rzeczywistości bez konieczności odrywania wzroku od ciała pacjenta.

Spójrzmy na przykład na pracownika, który serwisuje maszynę na linii produkcyjnej. Na bieżąco w czasie rzeczywistym może on śledzić jej poprawną pracę, dzięki danym jakie wyświetlają się przed jego oczami w goglach AR. W przypadku naprawy maszyny, w jednej chwili może on spoglądać na naprawiany element i widzieć instrukcję serwisową. To tylko dwa proste przykłady pokazujące jak rozszerzona rzeczywistość już teraz ułatwia życie człowiekowi.

Technologia AR - Augumented Reality

czyli rozszerzona rzeczywistość to w skrócie: rozszerzenie naszego rzeczywistego świata o dodatkowe informacje. Informacjami tymi mogą być m.in.:

  • napisy
  • przyciski
  • modele 3d
  • grafiki/zdjęcia
  • filmy wideo
  • interaktywne elementy

JAK DZIAŁAJĄ APLIKACJE AR?

ABY WEJŚĆ W ŚWIAT ROZSZERZONEJ RZECZYWISTOŚCI POTRZEBUJEMY:

GOGLE AUGUMENTED REALITY

Gogle Augumented Reality to okulary, które na obraz świata rzeczywistego nakładają dodatkowe elementy – czyli rozszerzają naszą rzeczywistość. W przypadku zaawansowanych gogli AR, takich jak Magic Leap czy Microsoft Hololens 2 możliwe jest precyzyjne nawigowanie elementami widzianymi w AR za pomocą ruchu naszych rąk.

Tego typu gogle precyzyjnie śledzą nasze dłonie i palce, pozwalając na bardzo dokładne przeniesienie ich ruchu do aplikacji. Dzięki temu sam proces użytkowania aplikacji AR jest bardzo intuicyjny i prosty, nawet dla początkującego użytkownika. Zaznajomienie się z podstawowymi gestami zajmuje kilkadziesiąt sekund.

Aplikacje AR przeznaczone na gogle rozszerzonej rzeczywistości dają dużą swobodę użytkowania. Dzięki temu, że zakładamy przezierne okulary na głowę, nie tylko nie tracimy kontaktuj z rzeczywistością, ale przede wszystkim to my decydujemy, gdzie zaczyna i kończy się AR. Możemy w jednej chwili wyłączyć obraz w goglach i korzystać z nich jak ze zwykłych okularów.

SMARTFON/TABLET

Aplikacje rozszerzonej rzeczywistości przeznaczone na smartfony/tablety są już powszechnie dostępne. Niektóre ułatwiają nam życie, a inne tworzone są po to, by dać nam rozrywkę. Stosunkowo niska bariera wejścia (prawie każdy smartfon czy tablet jest kompatybilny z AR) sprawia, że rozszerzona rzeczywistość jest dostępna dla każdego – na wyciągnięcie ręki.

Oczywiście urządzenia mobilne mają w pewnym stopniu ograniczoną wydajność, jednak wciąż rynek sprzętu mobilnego mocno się rozwija, a producenci smartfonów muszą szukać nowych rozwiązań by uzasadnić konieczność wypuszczania nowego modelu co pół roku. Rozszerzona rzeczywistość świetnie napędza tą branżę, ponieważ wraz z rozwojem urządzeń, rozwija się oprogramowanie umożliwiające tworzenie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań AR.

Rozszerzona rzeczywistość na gogle mobilne ma pewne ograniczenia fizyczne. Zawsze jedną ręką musimy trzymać urządzenie – w przeciwieństwie do gogli AR, które nie angażują dodatkowo naszych rąk poza wykorzystaniem ich do sterowania.

GOGLE MIXED REALITY

Rzeczywistość mieszana to pojęcie, które często bywa mylnie interpretowane. Niektórzy jako rzeczywistość mieszaną – mylnie interpretują rzeczywistość rozszerzoną. Z naszej perspektywy tak naprawdę nie powstały jeszcze na świecie gogle (styczeń 2020), które byłyby prawdziwymi goglami Mixed Reality.

Mixed reality to możliwość swobodnego korzystania z rozszerzonej rzeczywistości – bez przesłaniania nam w jakikolwiek sposób wzroku. Jednocześnie gogle mixed reality muszą umożliwiać całkowite zasłonięcie pola widzenia – dokładnie tak jak ma to miejsce w goglach virtual reality.

JAK WYKORZYSTAĆ ROZSZERZONĄ RZECZYWISTOŚĆ?

Rozwiązania szkoleniowe AR:

Wśród najpopularniejszych rozwiązań szkoleniowych w rozszerzonej rzeczywistości można wyróżnić:

szkolenia AR dla pracowników branży przemysłowej, które pozwalają kształcić kadrę na rzeczywistych urządzeniach i maszynach, bez konieczności odwracania uwagi, czy spoglądania na papierową dokumentację – wszelkie instrukcje wyświetlane są wprost przed oczami użytkownika,

szkolenia w rozszerzonej rzeczywistości dla lekarzy, chirurgów, które pomagają im znacznie lepiej przygotować się do wykonywanych zabiegów i operacji – dzięki nim już w trakcie zabiegu, bez odrywania rąk czy oczu od pacjenta – lekarz może zapoznać się np. z aktualnymi zmianami chorobowymi,

szkolenia augumented reality w wersji onboardingowej, które pozwalają pracownikom zapoznać się z nowym miejscem pracy, poznać najważniejsze informacje o działach firmy, czy wreszcie, w czasie rzeczywistym nawigować po piętrach przy pomocy rozszerzonej rzeczywistości.

Augumented Reality w Szkoleniach

Jednym z najpopularniejszych sposobów na wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości są rozwiązania szkoleniowe. Tworząc tego typu systemy należy mieć na uwadze fakt, że technologia nie powinna odwracać uwagi od merytorycznej treści. Rozszerzona rzeczywistość to jedynie medium, które służy lepszemu przyswajaniu wiedzy.

Oczywiście jest to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi w dzisiejszych czasach, lecz musimy być świadomi tego, że nawet najlepsze narzędzie nie zastąpi solidnie wyłożonej, merytorycznej wiedzy. Dlatego też tworząc szkolenia w rozszerzonej rzeczywistości – współpracujemy z wieloma specjalistami z różnych dziedzin. Zapewniają nam wsparcie merytoryczne nawet w najbardziej skomplikowanych kwestiach.

Przykładem tego może być projekt, który tworzymy wspólnie z Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie. Znacząco wesprze on proces kształcenia przyszłych kardiologów i kardiochirurgów.

BRANŻE, W KTÓRYCH ROZSZERZONA RZECZYWISTOŚĆ JUŻ SIĘ SPRAWDZA:

AR W PRZEMYŚLE

To nowe możliwości ułatwiania pracy i oszczędzania czasu pracowników. Wyposażając zespół w gogle AR możemy podnieść efektywność, zminimalizować błędy i standaryzować procesy. Możliwości są nieograniczone.

AR W MEDYCYNIE

Daje lekarzom wszelkie niezbędne informacje na bieżąco, w sposób nieinwazyjny. Odpowiednie narzędzia AR dla studentów pozwalają podnieść skuteczność edukacji przyszłych lekarzy.

AR W ROZRYWCE

filmy 360 dlaczego warto nas wybrac

Fenomen aplikacji Pokemon Go udowodnił światu jak wielki potencjał drzemie w mobilnych rozwiązaniach AR. To tylko początek…

AR - SZKOLENIA Z KOMPETENCJI MIĘKKICH

Nasze aplikacje rozszerzonej rzeczywistości świetnie sprawdzają się w szkoleniach.

NARZĘDZIA DO OPTYMALIZACJI PROCESÓW

Z pomocą gogli AR możemy skutecznie optymalizować procesy w firmach – od produkcji, poprzez pracę biurową, aż do spotkań sprzedażowych z klientami.

ROZWIĄZANIA UŁATWIAJĄCE PRACĘ

Jak Ty wykorzystasz AR do usprawnienia Twojej firmy?

Wiemy, jak poprawić efektywność pracy w Twojej firmie dzięki wykorzystaniu Rozszerzonej Rzeczywistości!

Jeśli szukasz sposobów na podniesienie efektywności oraz optymalizację pracy w Twojej firmie – jesteś w dobrym miejscu. Zaproś nas na niezobowiązujące spotkanie, podczas którego pokażemy Ci pełny potencjał technologii Wirtualnej Rzeczywistości oraz Rzeczywistości Rozszerzonej.

Rozszerzona i Wirtualna Rzeczywistość wspiera lepsze przyswajanie wiedzy.

TRADYCYJNY SPOSÓB PRZYSWAJANIA WIEDZY
  • Zapomniane (%)
  • Zapamiętane (%)
WYKORZYSTANIE AR/VR W PROCESIE NAUKI
  • Zapomniane (%)
  • Zapamiętane (%)

W czerwcu 2018 roku miało miejsce badanie, w którym pracownicy University of Maryland udowodnili, że przyswojona za pomocą immersyjnych technologii (AR/VR) wiedza jest znacznie skuteczniej zapamiętywana, niż ta sama wiedza podana w jakikolwiek inny sposób.

„Badania udowadniają, że technologie immersyjne VR+AR mogą znacznie poprawić wyniki w edukacji i szkoleniach”, mówi Amitabh Varshney, profesor informatyki i dziekan Kolegium Nauk Komputerowych, Matematycznych i Przyrodniczych w UMD.

Szkolenia VR - Przemysł, Zakłady Produkcyjne, BHP, Prototypowanie, Medycyna, Onboarding, Wdrożenia, Kompetencje Miękkie

Chcę poznać zalety szkoleń Wirtualnej i Rozszerzonej Rzeczywistości.

Przewaga rozszerzonej rzeczywistości nad wirtualną.

W przypadku wirtualnej rzeczywistości całe nasze pole widzenia wypełnia wirtualny obraz. Dzięki temu mamy wrażenie fizycznego przeniesienia się do innego świata. W przypadku rzeczywistości rozszerzonej uzyskujemy dodatkowe informacje wyświetlane na obrazie świata realnego. Rzeczywistość rozszerzona nie odcina nas od obrazu świata realnego, co sprawia, że z powodzeniem jest wykorzystywana jako medium wspierające pracę człowieka w wielu dziedzinach.

Najważniejsze elementy przewagi AR nad VR:
rzeczywistość rozszerzona nie odcina nas od obrazu świata rzeczywistego
– korzystanie z rozszerzonej rzeczywistości może się odbywać w momencie wykonywania różnych czynności życiowych, bez konieczności ich przerywania
rozszerzona rzeczywistość pozwala znacznie ułatwiać nasze życie w czasie rzeczywistym, wyświetlane przed oczami informacje sprawiają, że mamy wolne ręce i w sposób nieskrępowanym możemy wykonywać różne czynności

W czym rzeczywistość rozszerzona wygrywa z prawdziwą rzeczywistością?

Kilka lat temu cały świat zachwycony był projektem Google Glass. Gogle, które miały wyeliminować konieczność używania smartfona. Dawały możliwość rozpoznawania miejsc, osób, wyszukiwania usług, odbywania rozmów telefonicznych i wielu innych działań. Koniec końców projekt nie wypalił i Google się z niego wycofało. Dlaczego?

Oprócz ograniczonej wydajności sprzętu, być może bariery mentalne miały znaczenie. Któż z nas chciałby być na bieżąco obserwowany i podsłuchiwany 24h na dobę, poprzez okulary, które mają na nosie nasi bliscy, znajomi czy współpracownicy? Google w filmach promocyjnych pokazywało, że gogle będą rozpoznawać ludzi na ulicy i wyświetlać nam najważniejsze informacje na ich temat.

Mimo tych obaw, rzeczywistość rozszerzona wygrywa jednak z tradycyjną, poprzez możliwość bezinwazyjnego wyświetlania nam informacji. Informacje te w żaden sposób nam nie przeszkadzają. W przypadku otrzymania smsa, zazwyczaj wyciągamy smartfona z kieszeni czy torebki. W przypadku korzystania z gogli rozszerzonej rzeczywistości, które mamy cały czas na nosie – czytamy informację od razu, bez odrywania się od wykonywanej czynności.

Rozszerzona rzeczywistość to nie tylko gogle AR.

Zdecydowana większość aktualnych użytkowników aplikacji rozszerzonej rzeczywistości korzysta z niej przy użyciu smartfona. Już dziś możliwe jest np. sprawdzenie czy i jak zakupiony przedmiot sprawdzi się w naszym wnętrzu jeszcze przed złożeniem zamówienia. Coraz więcej sklepów oferuje rozwiązania AR, które pozwalają wyświetlać dostępne w nich artykuły w formie modeli 3d. Możemy również przymierzać ubrania, buty, czy testować jak będzie na nas leżał nowy garnitur. Możliwości tej technologii w marketingu i sprzedaży są praktycznie nieograniczone.

Szukasz więcej informacji o możliwościach Wirtualnej i Rozszerzonej Rzeczywistości?

Prowadzimy największy w Polsce BLOG O VR.

JAK TWORZONE SĄ APLIKACJE ROZSZERZONEJ RZECZYWISTOŚCI?

Krok 1.
Doprecyzowanie ostatecznej koncepcji aplikacji AR

Tworząc aplikację AR, już na początkowym etapie – zanim jeszcze podpiszemy umowę – musimy wiedzieć jak aplikacja będzie działać. Dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie doprecyzowanie koncepcji. Wstępnie odbywa się to już na etapie pierwszej wyceny. Następnie, podczas dogrywania szczegółów umowy – ustalamy ostateczny scenariusz aplikacji.

Wspólnie z klientem ustalamy krok po kroku co użytkownik będzie robił, jakie będzie mógł wykonywać interakcje i co w wyniku tych interakcji wydarzy się na ekranie urządzenia. Równie ważne jest określenie tego skąd będą pobierane wyświetlane w aplikacji dane, modele 3d, zdjęcia, filmy i inne materiały.

W ramach koncepcji ustalamy również wygląd aplikacji, odpowiedni szablon, kolory, wygląd ikonek, dźwięków, itp. Im więcej kwestii ustalimy na tym etapie, tym łatwiej będzie później dla obu stron.

Najgorsze przy projektach informatycznych są zmiany wprowadzane na końcowych etapach prac. Wiążą się one często z koniecznością przebudowania lub napisania od nowa wielu systemów już gotowych.

Oczywiście dopuszczamy również możliwość wprowadzania zmian, ale wyłącznie takich, które poprawią komfort użytkownika. Muszą to być zmiany tworzone na odpowiednich etapach prac.

Krok 2.
Dobór odpowiedniego silnika do rzeczywistości rozszerzonej

Dobór odpowiedniego silnika do rzeczywistości rozszerzonej

Silnik AR jest właściwie tym, czym np. edytor tekstu, kiedy piszemy książkę. Pozwala on nam nie tylko stworzyć całą aplikację, która będzie poprawnie działała na różnych urządzeniach, ale także gwarantuje możliwość jej użytkowania, rozbudowy, wymiany danych z użytkownikiem, i wiele wiele innych.

Tworząc aplikacje AR wykorzystujemy środowisko Unity. W Unity – w zależności od tego na jaką platformę tworzymy – korzystamy z różnych dodatkowych silników.

Najpopularniejsze silniki AR – treść w przygotowaniu…

Krok 3.
Przygotowanie grafik oraz modeli 3d do aplikacji AR

Jest to bardzo ważny etap. Od niego w dużej mierze zależy sukces aplikacji AR. Wykorzystując gotowe modele 3d zakupione w bankach czy ogólnodostępnych bazach narażamy się na kłopoty z optymalizacją. Znacznie rozsądniej jest modelować od zera, pod kolejny projekt. Oczywiście wiąże się to z większymi kosztami, jednak finalnie daje nam to gwarancję, że aplikacja będzie działać płynnie i nie będzie się wieszała ani zacinała.

Kolejnym plusem posiadania własnych modeli jest możliwość swobodnego ich dostosowania na późniejszym etapie. Dzięki temu możemy wprowadzać drobne zmiany bez konieczności tworzenia wszystkiego od nowa.

W przypadku tworzenia grafik 2d sprawa jest prostsza. Nie obciążają one aż tak wydajności urządzenia. Co więcej, istnieją już wielokrotnie przebadane wskazówki, które mówią jednoznacznie jakie rozmieszczenie interfejsu jest korzystne dla użytkownika. Opierając się na badaniach naukowych mamy pewność, że aplikacja nie tylko spełnia aktualne trendy i wytyczne, ale przede wszystkim, że owoc naszej pracy będzie przyjemny i łatwy w użytkowaniu.

Krok 4.
Prace programistyczne – pisanie, tworzenie i programowanie aplikacji AR

Do tego etapu czasem przystępujemy równocześnie, w momencie gdy graficy pracują już nad modelami 3d i grafikami 2d. Zazwyczaj prace programistyczne rozpoczynamy od opracowania logiki aplikacji oraz od testowania założonych funkcjonalności. Na tym etapie mamy już wybrany silnik AR, zatem dysponując również ustaloną koncepcją możemy już programować. Najczęściej zaczynamy od prac nad tzw. „backendem” czyli wszystkim tym, czego użytkownik nie widzi, ale bez czego aplikacja nie zadziała. W momencie, gdy mamy już komplet materiałów graficznych tworzymy już „frontend”, który daje nam już na pierwszych etapach możliwość sprawdzenia tego jak będzie wyglądała gotowa aplikacja.

Pracom programistycznym towarzyszą równoległe testy wewnętrzne. Każda nowa funkcjonalność musi zostać bardzo dokładnie przetestowana na wiele różnych sposobów, na wielu urządzeniach, przy różnych okolicznościach. Na tym etapie staramy się wywołać wszelkie możliwe błędy, na które mógłby natrafić użytkownik.

Krok 5.
Testy zewnętrzne wykonywane przez klienta i finalizacja projektu

Po zakończeniu prac programistycznych przychodzi czas na testowanie aplikacji przez klienta. Na tym etapie staramy się wywołać różne możliwe błędy, które później rozwiązujemy. Nie chcemy, aby to użytkownicy byli testerami naszych rozwiązań. Choć czasem zdarza się, że ktoś w sklepie po pobraniu aplikacji napisze krótki komentarz o tym, że coś nie działa – takie sytuacje są jednak u nas rzadkością. Spędzamy godziny na testowaniu, po to by wyeliminować wszystkie możliwe, hipotetyczne błędy.

Również często wspiera nas w tym klient, który używa aplikacji z perspektywy docelowego użytkownika. Dzięki temu nasze gotowe rozwiązania w 99% wolne są od błędów i niedoróbek.

Krok 6.
Tutoriale, przewodniki, materiały promocyjne.

Tworząc aplikacje, zazwyczaj też publikujemy ją w odpowiednim sklepie. Co za tym idzie, musimy przygotować materiały promocyjne, grafiki, opisy do sklepu. Choć nie zawsze mamy to wpisane w umowie, najczęściej zajmujemy się kompleksowo kwestią publikacji aplikacji AR.

Dwoma najpopularniejszymi sklepami, na których publikujemy jest AppStore i Sklep Google Play. Znamy doskonale obowiązujące tam wytyczne i wiemy jak przygotować materiały, by aplikacja została opublikowana w możliwie najszybszym terminie.

Na tym etapie również dodajemy do samej aplikacji tutoriale i przewodniki, które sprawią, że użytkownik będzie znacznie łatwiej i płynniej poruszał się po aplikacji. Jest to dobry moment – celowo robimy to na końcu przed pulikacją, by mieć pewność, że założenia się nie zmienią.


Krok 7.
Publikacja aplikacji rozszerzonej rzeczywistości w Sklep Google Play oraz AppStore

Jest to najczęściej ostatni etap prac nad aplikacją. Sama publikacja jest stosunkowo prosta, jednak o ile w przypadku Sklepu Google Play przebiega ona bardzo szybko (najczęściej w ciągu 48 h) i bezstresowo, o tyle w przypadku AppStore czasem cały proces wydłuża się do 2-3 tygodni. Niestety nie mamy na to wpływu. Aplikacje w AppStore sprawdzane i testowane są ręcznie. Gdy wejdziemy w odpowiednią kolejkę z projektem – musimy czekać na maile, akceptacje, odpowiedzi i dobrą wolę pracowników firmy Apple. Niemniej jednak już niejednokrotnie przechodziliśmy tą drogę i wiemy jak poprowadzić ten proces sprawnie.

Planując stworzenie aplikacji na iOS warto jednak przyjąć zapas – około 4 tygodni czasu na publikację.

NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PODCZAS WDRAŻANIA ROZSZERZONEJ RZECZYWISTOŚCI W FIRMACH

Doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań rozszerzonej rzeczywistości w wielu różnych firmach, pozwoliło nam zebrać cenny bagaż doświadczeń, którym chętnie dzielę się poniżej.

1) Nieznajomość technologii i nieumiejętne jej wykorzystanie.

Często ludzie nie odróżniają pojęć „rzeczywistość rozszerzona” od „rzeczywistość wirtualna”. Oczywiście nie winimy za to nikogo. To normalne, że człowiek nie jest w stanie znać się na wszystkim. Po to są na rynku specjaliści, którzy znają temat.

Często jednak spotykamy się z sytuacją, że koncepcja przedstawiona przez klienta ewidentnie dotyczy rzeczywistości wirtualnej – a jest opisana jako aplikacja AR. Można powiedzieć: drobna literówka. Ok. Dla nas to nie problem, chętnie dopasujemy koncepcję i wyjaśnimy rozbieżności. Jednak zawsze wybór konkretnego medium: AR czy VR wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Co skutkuje koniecznością napisania koncepcji aplikacji na nowo.

Dla uściślenia:

Rozszerzona Rzeczywistość to rozszerzenie naszej rzeczywistości, czyli: patrzymy na świat rzeczywisty, w którym dodane są dodatkowe elementy, rozszerzające jego możliwości.

Wirtualna Rzeczywistość to całkowicie sztuczny, generowany komputerowo obraz świata, w którym nie mamy odwzorowanego jakiegokolwiek fragmentu świata realnego.

Nieznajomość technologii może powodować chęć nieumiejętnego jej wykorzystania. Na przestrzeni lat, przekonaliśmy się, że dobry content nie obroni koncepcji aplikacji. Chodzi o to, że według nas rozszerzona rzeczywistość powinna wnosić wartość dodatkową, a nie być tylko wykorzystaniem technologii dla samej technologii.

Czyli: nie wykorzystujemy AR, dlatego, że jest fajny i modny, ale dlatego, że dajemy użytkownikom pewną wartość. Coś czego bez AR nie mogliby doświadczyć.

Dobrym przykładem jest tutaj aplikacja AR jaką zrealizowaliśmy dla PGE, która pozwala zwizualizować dowolny sprzęt AGD z oferty eSKLEPU PGE w domu. Oznacza to, że przed zakupem pralki czy lodówki możemy sprawdzić jak wpasuje się ona w naszą kuchnię czy  łazienkę. Oczywiście to tylko część możliwości tej aplikacji. 

2) Brak uwzględnienia ograniczeń technologii.

Najbardziej zaawansowane silniki AR, w których pracujemy ARKit by Apple i ARCore by Google wymagają sporej mocy obliczeniowej urządzeń, na których wyświetlamy treści. Musimy mieć świadomość (zwłaszcza w przypadku Androida), że nie każdy smartfon poprawnie obsłuży naszą aplikację. Co więcej, na niektórych urządzeniach (poniżej wersji Android 8.0 – aplikacja raczej się nie zainstaluje).

Ważne jest zatem ustalenie już na początku, przed rozpoczęciem prac – jaki efekt chcemy uzyskać i do jakiego użytkownika kierujemy aplikację. Jeśli do wszystkich, trzeba brać pod uwagę możliwie największą kompatybilność z różnymi smartfonami, również tymi z niższej półki.

W tym przypadku korzystamy z innych silników AR, które mają swoje ograniczenia, jednak pozwalają tworzyć zadowalające aplikacje AR.

Tworząc aplikacje AR, ważne jest też odpowiednie podejście do modelowania. Musimy mieć na uwadze fakt, że każde urządzenie mobilne (smartfon, czy tablet) ma w tle uruchomionych przynajmniej kilkanaście różnych procesów. Mimo wydajnego procesora czy dużej ilości pamięci RAM – zawsze mamy do czynienia z urządzeniem pracującym już pod sporym obciążeniem.

Dlatego właśnie tworząc aplikację AR – optymalizujemy wszystko co możliwe – tak, by dać użytkownikowi pełen komfort i płynne działanie aplikacji AR.

*Optymalizacja modeli 3d, to przygotowanie ich w taki sposób by możliwie, bez widocznej dla oka straty jakości – ograniczyć ich szczegółowość, co znacznie poprawi wydajność aplikacji. Nasi graficy używają również pojęcia „budżet polycountowy”. Oznacza to maksymalną ilość polycountów (poligonów) na scenę. W przypadku aplikacji VR tworzonej na komputerze, spokojnie możemy pozwolić sobie na około 500 000 polygonów (wierzchołków) na jednej scenie. W przypadku aplikacji rozszerzonej rzeczywistości na urządzenia mobilne, zazwyczaj wielkość ta jest 5 razy mniejsza.

3) Oszczędzanie na jakości modeli 3d i grafik 2d.

W aplikacji AR użytkownik widzi 2 rzeczy: modele 3d oraz elementy 2d (interfejs graficzny, napisy, przyciski, itp.). Oczywiście aplikacja AR składa się również z tzw. backendu, czyli wszystkich rzeczy, które sprawiają, że działa ona poprawnie – a nie jest to element widoczny dla użytkownika. Tworząc aplikację AR, która ma działać przy ograniczonej mocy smartfona, niezwykle ważne jest, aby wszelkie grafiki wyświetlane w aplikacji były odpowiednio zoptymalizowane. Dzięki temu unikniemy wielu problemów z wydajnością na późniejszym etapie. Również ważne jest określenie nie tylko na jakich platformach aplikacja będzie działać (Andoid/iOS) ale również jakiego rodzaju będą to sprzęty. Dla zaawansowanych silników AR, z których korzystamy bardzo ważne jest, by docelowe urządzenie wspierało odpowiednią wersję systemu Android czy iOS. Jeśli wiemy, że mamy tworzyć na starsze urządzenia – również musimy to uwzględnić już na etapie tworzenia modelu 3d i doboru odpowiedniego silnika.

Wiemy, jak poprawić efektywność pracy w Twojej firmie dzięki wykorzystaniu Rozszerzonej Rzeczywistości!

Jeśli szukasz sposobów na podniesienie efektywności oraz optymalizację pracy w Twojej firmie – jesteś w dobrym miejscu. Zaproś nas na niezobowiązujące spotkanie, podczas którego pokażemy Ci pełny potencjał technologii Wirtualnej Rzeczywistości oraz Rzeczywistości Rozszerzonej.

POTENCJAŁ TECHNOLOGII ROZSZERZONEJ RZECZYWISTOŚCI (AR)

Wyobraź sobie, że chcesz zamówić idealną sofę do domu. Taką, która wpasuje się kształtem i kolorem do Twojego salonu. Jak dokonać najlepszego wyboru? Możesz jechać po nią osobiście, zmierzyć, porównać kolor, wygląd itp. Jednak dopiero, gdy weźmiesz ją do domu, okaże się czy był to trafiony czy chybiony zakup. Po odpakowaniu i ustawieniu jej w odpowiednim miejscu, zobaczysz czy to jest to o co chodzi.

Oczywiście w tym momencie może być już za późno… Analogiczna sytuacja może Cię spotkać, gdy zamawiasz taką sofę w internecie. Na podstawie zdjęcia, czy nawet modelu 3d wyświetlanego na płaskim ekranie nie ocenisz wielu parametrów tego mebla.

 

Jak zatem sprawdzić wszystkie aspekty danego zakupu i upewnić się (przed zakupem), że dokonujemy dobrego wyboru?

Z pomocą przychodzi rozszerzona rzeczywistość!

Dzięki tej technologii  w łatwy sposób wyświetlisz sofę w swoim wnętrzu i dopasujesz idealny mebel. Rozszerzona rzeczywistość rozszerza naszą perspektywę, nakładając na obraz śwata rzeczywistego dodatkowe grafiki, animacje, modele 3d lub opisy.  Korzystając z telefonu, tableta czy specjalnych gogli możemy rozszerzyć nasz świat o wiele różnych ułatwień.

Wyświetlając dowolny mebel czy obiekt w przestrzeni, do której jest dedykowany – możemy od razu, w skali 1:1 zobaczyć dany przedmiot jeszcze przed zakupem.

 

Rozszerzona rzeczywistość wsparciem dla e-commerce w czasach koronawirusa? AR, kryzys i Covid-19

 

 

Wdrażanie AR przebiega analogicznie w sposób zbliżony do wdrażania aplikacji VR. Czytaj więcej.

Różni się jedynie medium odtwarzania, natomiast sam proces przebiega podobnie.

 

5 kroków jak wdrożyć skuteczny AR

  • Poznaj swoją grupę docelową – i przygotuj aplikację dostosowaną do ich potrzeb,
  • Daj użyteczne narzędzie ludziom, przy okazji – niech mają frajdę z jego użytkowania
  • Pamiętaj o ograniczeniach technologii – nie rób czegoś co nie zadziała
  • Zbieraj feedback i rozwijaj aplikację
  • Content jest najważniejszy – daj użytkownikom wartościowe treści.