Wirtualna rzeczywistość – jak obliczyć koszt stworzenia aplikacji VR? Od czego zależy budżet rozwiązania VR?

Cena i budżet aplikacji VR – od czego zależy koszt stworzenia i wdrożenia rozwiązania wirtualnej rzeczywistości?

 

Uwaga! W tym tekście nie podamy konkretnych cen i kwot. Jednak wyczerpiemy dogłębnie temat przygotowania konkretnej wyceny dla projektu VR.

 

Na końcu artykułu niebawem pojawi się niespodzianka – plik EXCEL zawierający formularz zawierający elementy składowe aplikacji VR – ułatwiający przygotowanie dokładnej wyceny.

 

Od 2013 roku (odkąd stworzyłem firmę EPICVR.pl, zajmującą się realizacją zaawansowanych aplikacji VR) wyceniłem przynajmniej kilkaset różnych projektów VR + AR + MR. Oczywiście tylko niektóre z nich przeszły do realizacji. Większość z nich została zarzucona przez klientów. Niektóre pewnie przejęła konkurencja. Jednak nie narzekam – dla nas też został całkiem „apetyczny kawałek VR-owego tortu”. W tym tekście podzielę się przemyśleniami, na temat wycen projektów VR z perspektywy właściciela i osoby, która dopina budżety i finanse EPICVR.pl.

 

Budżet projektu VR. Od czego zacząć wycenę aplikacji VR?

 

Od koncepcji! To jedyna słuszna droga. Jeśli nie znamy dokładnej koncepcji, błądzimy z wyceną jak dzieci we mgle. To jest moje zasadnicze pytanie do klienta: co użytkownik będzie widział i robił krok po kroku w aplikacji VR. Nie potrzebujemy kwiecistych literackich opisów. Wystarczy kilkanaście, czasem kilka żołnierskich, zwięzłych zdań.

 

Oczywiście bez koncepcji też podamy wycenę, jednak efekt może być różny. Pamiętam pewien telefon. Zadzwonił klient z pytaniem o to ile kosztowała by aplikacja VR symulująca lot balonem? Dodatkowo trzeba stworzyć do aplikacji rzeczywisty fizyczny kosz balonu, który będzie połączony z silnikiem aplikacji.

Odpowiadam: Ok, kilka pytań na początek:

  • jakie otoczenie mamy pokazać wokół balonu,
  • co dokładnie użytkownik będzie robił w aplikacji,
  • czy fizyczny kosz balonu ma reagować na fizykę w aplikacji (np. wychylać się, trząść, itp.)
  • czy macie kogoś kto pomoże nam z konstrukcją urządzenia
  • jaki będzie sposób dystrybucji i wykorzystania aplikacji…

W słuchawce cisza. Mówię więc Panu, że bez tych danych, mogę mu podać bardzo rozbieżne widełki cenowe. Pan mówi: Ok, o takie właśnie widełki mi chodzi. Zatem odpowiadam: Szacuję budżet (na podstawie informacji, jakie aktualnie posiadam) na kwotę 70 – 350 tys. zł netto. Pan mówi: Skąd taki duży rozrzut cen? Dziękuję, ale to stanowczo za drogo… Kulturalnie zakończyłem rozmowę i nigdy więcej się nie słyszeliśmy…

 

Inny ciekawy przykład. Wiadomość mailowa, pisze klient: Dzień dobry, ile by kosztowało odwzorowanie całego świata w VR? 

Hmm… Nie ma głupich pytań i niemądrych odpowiedzi. Jednak tutaj też nie udało mi się uzyskać szczegółowych danych, o które prosiłem w kolejnych mailach. Zatem w końcu napisałem: Byłoby to bardzo skomplikowane. Szacuję budżet na około 100 milionów. I temat się urwał…

 

Nie mam na myśli wyśmiewania kogokolwiek i nabijania się z niewiedzy. Jednak bez określenia koncepcji aplikacji VR, nie jesteśmy w stanie podać ceny. To tak jakbyśmy wybierali samochód. Możemy kupić 30 letniego Malucha za 1000 zł, a możemy kupić również Maybacha. Pytanie – czego potrzebujemy i jaki mamy budżet…

 

Czasem Wyliczenie budżetu zaczyna się od… pytania o budżet.

Są sytuacje, w których klient nie ma jeszcze skonkretyzowanej wizji aplikacji VR, jednak wie dokładnie, jaki budżet może na nią przeznaczyć. Wtedy jesteśmy w stanie zaproponować konkretne rozwiązania, które wpiszą się w możliwości budżetowe klienta. To bardzo komfortowe rozwiązanie, ponieważ nikt, z tej propozycji nie wyjdzie rozczarowany. A i my wiemy, na ile możemy sobie pozwolić z koncepcją. Zdecydowanie, życie byłoby łatwiejsze, gdyby ludzie rozmawiali o pieniądzach wprost:)

 

Produkcja aplikacji VR składa się (w dużym uproszczeniu) z 4-ech najważniejszych etapów:

 

  • Ustalenie finalnej koncepcji aplikacji VR,
  • Stworzenie modeli 3d i grafik,
  • Prace programistyczne,
  • Testowanie, finalizacja i wdrożenie,

 

Koszty stworzenia aplikacji VR a modele 3d.

 

Modelowanie 3d to żmudny i pracochłonny proces. Przy skomplikowanych projektach, czasem trwa tyle samo ,co prace programistyczne wraz z testowaniem i wdrożeniem. Jednak modele 3d to podstawowy element aplikacji VR. Tworząc wirtualne, interaktywne środowisko 3d – bez modeli 3d się nie obejdziemy. Kupowanie modeli 3d do aplikacji VR też raczej odpada. Często modele umieszczone na tzw. stockach nie są odpowiednio zoptymalizowane pod VR. Ma to miejsce np. przy modelach CAD, które są zbyt szczegółowo wykonane. Tworząc modele 3d od podstaw, mamy pewność, że pojedynczy model nie będzie zbyt mocno obciążał systemu. Będzie w nim tylko to co jest istotne dla użytkownika. Takie przygotowanie modelu ułatwia również prace programistyczne oraz wszelkie dalsze działania związane z aplikacją VR.

 

Koszty stworzenia 1 modelu 3d mogą być różne. Weźmy np. pralkę. Możemy wymodelować ją na kilka sposobów. Jednak finalny jej model określa zawsze koncepcja aplikacji. Czy widz będzie np. oglądał pralkę tylko z daleka? Jeśli tak, to wystarczy bardzo uproszczony model pralki. A może użytkownik będzie naprawiał pralkę? Wtedy musimy odtworzyć wszystko bardzo dokładnie (każdy wężyk, wnętrze, silnik, mechanizm, itp.). Zatem – jak nie trudno się domyślić – w takim przypadku budżet będzie znacznie większy.

 

Oczywiście oprócz typowych modeli 3d i obiektów przestrzennych, w aplikacji VR mamy również wiele innych rzeczy, które przygotowują graficy. To też trzeba wycenić. Są to m.in.:

  • Otoczenie lub otoczenia, w których znajdzie się użytkownik,
  • Elementy otoczenia (np. ruszające się drzewa, płynąca woda),
  • Narzędzia, którymi będzie posługiwał się użytkownik,
  • Przewodnicy/osoby, które użytkownik spotka w świecie VR,

 

Teraz jeszcze musimy zadać sobie pytanie, czy te wszystkie elementy mają być animowane. To znaczy czy będą się poruszać? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Czy będą się poruszać po zaprogramowanej ścieżce, czy też mamy dla nich stworzyć specjalną sztuczna inteligencję?

 

Jak to mówią „Im głębiej w las – tym więcej drzew.” I to powiedzenie doskonale trafia w sedno tematu.

 

Prace programistyczne, a budżet rozwiązań VR

 

Zespół programistów i grafików 3d, to dwa najważniejsze zespoły w dziedzinie tworzenia aplikacji VR. Programista w aplikacji ma, można powiedzieć „Boskie zadanie”. To on tchnie życie w cały wirtualny świat. To on decyduje o tym, co będzie mógł robić użytkownik, a co nie będzie mu dane.  

 

Praca programisty to przede wszystkim:

  • Planowanie logiki aplikacji,
  • Przygotowywanie modułów i skryptów do poszczególnych funkcjonalności,
  • Programowanie (a jakże!),
  • Projektowanie sztucznej inteligencji obiektów i postaci,
  • Wdrażanie zaplanowanych funkcjonalności,
  • Zabezpieczenia i moduły licencjonujące aplikacji,
  • Integracja modeli 3d w aplikacji (czasem),
  • Testowanie „nieudokumentowanych funkcjonalności” i praca nad nimi,

 

W naszej firmie główny programista to najważniejsza osoba. Razem z głównym grafikiem – to „Alfa i Omega” EPICVR.

 

Koszty ich pracy zależą od stopnia skomplikowania projektu. Oczywiście tworząc aplikację VR, możemy w początkowym okresie zrealizować tzw. MVP – czyli produkt, spełniający minimalne oczekiwania klienta. Później, gdy projekt zaczyna już na siebie zarabiać – klient może zmawiać u nas wdrożenia dodatkowych funkcjonalności.

 

Do wszystkich wymienionych wyżej kwestii dochodzi jeszcze praca testera, praca zespołu odpowiedzialnego za sprzedaż, rozwój i R&D. Są to kwestie, które nie zawsze widać przy projekcie. Jednak są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania firmy.

 

Artykuł pokazuje jak złożoną kwestią jest sprawa wyceny aplikacji VR. Jednak niebawem na końcu artykułu umieścimy specjalny plik, który ułatwi Ci określenie wymagań dotyczących tego, co ma się pojawić w aplikacji. Wtedy taki plik wysyłasz do nas – a nasza wycena będzie dzięki temu bardziej precyzyjna.

 

W wielu przypadkach tworzenie aplikacji VR zasadniczo nie różni się od tworzenia gry komputerowej. Musimy mieć tutaj jednak na względzie pełen komfort użytkownika. Osoba zakładająca gogle VR na głowę odbiera świat znacznie inaczej niż osoba siedząca przed monitorem komputera. Oznacza to, że już na początku musimy konkretnie wiedzieć do kogo adresujemy nasz produkt. Komfort użytkowania i odpowiednio dobrana grupa docelowa, to podstawa dobrej jakościowo aplikacji VR.

 

Zobacz także:

https://epicvr.pl/pl/platforma-szkoleniowa-vr/

https://epicvr.pl/pl/portfolio-realizacji-vr/

Podaj dalej