Wywiad z ekspertem – Wirtualna rzeczywistość – technologia przyszłości rewolucjonizuje świat

Wirtualna rzeczywistość – technologia przyszłości, która rewolucjonizuje nasz świat

Z Adrianem Łapczyńskim, założycielem EPICVR.pl – jednej z najdłużej działającej na rynku agencji specjalizującej się w tworzeniu rozwiązań VR i AR dla biznesu rozmawia Mariusz Laurisz – portal i czasopismo IT RESELLER

Mariusz:

W ostatnim czasie możemy zauważyć pewien trend technologiczny. Wirtualna rzeczywistość wydaje się być wszędzie. Obserwujemy nowe reklamy gogli VR telewizji, spotykamy się z nią na targach, wydarzeniach czy eventach. Jak sądzisz, jak długo taki stan będzie się utrzymywał? Czy wirtualna rzeczywistość ma szansę stać się równie powszechna jak dziś internet czy smartfony?

Adrian:

Na początku warto wspomnieć, że sama wirtualna rzeczywistość nie jest nowym odkryciem. Pierwsze, dość prymitywne rozwiązania VR powstawały już w latach 60 i 70 ubiegłego wieku. Samo pojęcie virtual reality w formie  jaką aktualnie znamy, zostało stworzone w latach 90 ubiegłego wieku. Zgodnie z nim, wirtualna rzeczywistość to sposób wykorzystania technologii komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie przestrzennej obecności. (źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeczywisto%C5%9B%C4%87_wirtualna)

Technologia wirtualnej rzeczywistości, choć rozbudzała pragnienia ludzkości już kilkadziesiąt lat temu, musiała czekać do momentu, aż rozwiną się inne technologie. W 2012 roku świat ujrzał pierwsze gogle VR wysokiej jakości, które (jak na obecne czasy – rok 2018) wcale nie były fenomenalne, jednak dawały faktyczne złudzenie przebywania w wirtualnej rzeczywistości. To ten moment zapoczątkował współczesny boom na rozwiązania VR. Wielcy gracze rynku produkcji sprzętu elektronicznego podjęli wyzwanie i obecnie prześcigają się w dostarczaniu coraz lepszych narzędzi umożliwiających korzystanie z rozwiązań VR. Otworzył się również olbrzymi rynek aplikacji, gier, symulatorów VR oraz powstało przy tym kilka zupełnie nowych dziedzin, jak np. filmy 360 czy aplikacje MR (ang. Mixed Reality – połączenie rzeczywistości rozszerzonej z rzeczywistością wirtualną).

Obecnie cały rynek rozwiązań VR z roku na rok rośnie. Dynamicznie z każdym kwartałem zwiększa się liczba posiadaczy gogli VR, jednak wciąż technologia jest na wczesnym etapie rozwoju. Prognozy są obiecujące. Twórcy Facebooka, którzy zainwestowali gigantyczne pieniądze w branżę VR – jak wielokrotnie podkreślają – dążą do tego, by za kilka lat zamiast udostępniania sobie zdjęć czy filmów – ludzie wymieniali między sobą doświadczania VR.

Wszystko zatem wskazuje na to, że moda na VR nie jest chwilowym zjawiskiem, które szybko minie, a długotrwałym procesem, który powoli przygotowuje nas na nowy sposób odbioru informacji.

Mariusz:

Brzmi to niezwykle futurystycznie. Czy ludzkość Twoim zdaniem powinna się obawiać tego, że w pewnej chwili w przyszłości człowiek zostanie odcięty od świata rzeczywistego i przeniesie całe swoje życie do wirtualnego świata rodem z Matrixa? Może to zbyt skrajny przykład (śmiech) ale przeciwnicy tej technologii uważają, że VR całkowicie zniszczy więzi międzyludzkie, a człowiek do szczęścia będzie potrzebował wyłącznie podłączenia swojego ciała do sieci, która zaspokoi wszystkie jego potrzeby…

Adrian:

Oczywiście, każda technologia ma swoich zwolenników i przeciwników. Co więcej scenariusz rozwoju wypadków, zbliżony do tego co pokazują filmy z serii Matrix, czy chociażby Ready Player One (nowy film Stevena Spielberga) jest bardzo prawdopodobny. Technologię wirtualnej rzeczywistości należy traktować jak nowe narzędzie w rękach człowieka. Odkąd człowiek zorientował się, że aby przeżyć musi polować na dzikie zwierzęta, zaczął konstruować prymitywne narzędzia. Tamte narzędzia również mogły budzić kontrowersje. Wszak zaostrzony kamień przymocowany starannie do drewnianej rączki mógł służyć do zabicia dzikiego zwierzęcia oraz do zabicia innego człowieka. W tym względzie praktycznie żadne wytworzone przez człowieka w późniejszym okresie narzędzie – nie różni się od niego. Nóż używany zgodnie z jego przeznaczeniem, służy nam przez długie lata do krojenia chleba, warzyw, mięsa. Za pomocą noża ludzie także ranią i zabijają innych. Moim zdaniem, zarówno w przypadku prostej, jak i skomplikowanej technologii jaką jest wirtualna rzeczywistość zasada jest dokładnie taka sama. Wirtualna rzeczywistość użyta właściwie, zgodnie z jej przeznaczeniem, przez człowieka o dobrych zamiarach, potrafi zdziałać bardzo wiele dobra. Nie mam tutaj na myśli tylko aplikacji VR usprawniających pracę w fabrykach, czy symulatorów ułatwiających szkolenia. Jakiś czas temu korzystałem z aplikacji VR, która umożliwia widzenie świata w dokładnie taki sam sposób jak widzą go niewidomi. Aplikacja stworzona we współpracy z wybitnymi profesorami okulistyki i neurologii, pozwala w pełni prawdziwie przeżyć to czego doświadczają ludzie niewidomi. Wbrew pozorom wcale nie jest tak, że nie dociera do ich oczu żaden obraz. W większości przypadków widzą oni różnokolorowe plamy o ciemnym zabarwieniu. To tylko jeden z wielu przypadków pokazujący jak wielki potencjał drzemie w tej technologii. Przyszłość VR wcale nie musi sprowadzać się do wizji świata przedstawionej w filmie Ready Player One, w którym świat otaczający człowieka jest na tyle odrażający, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest przeniesienie swojego życia do świata VR.

Mariusz:

To bardzo ciekawe. Zastanawiają mnie praktyczne możliwości wykorzystania technologii VR? W jaki sposób firmy w Polsce wdrażają wirtualną rzeczywistość w swoje działania.

Adrian:

Pracujemy dla różnych klientów z Polski i zza granicy. Większość aplikacji oraz filmów VR, które realizujemy wspiera działania promocyjne i marketingowe firm. Realizowaliśmy m.in. kampanię wspierającą sprzedaż nowego modelu Mitsubishi, którego pierwsze egzemplarze nie zjechały jeszcze z linii produkcyjnych, a nasz klient chciał już zacząć sprzedawać ten model w swoich salonach. Zrealizowaliśmy również dużą kampanię empoyer-brandingową dla największego europejskiego dystrybutora elementów elektronicznych. W tym wypadku w formie filmu 360 przedstawiliśmy potencjał marki, zachęcając przy tym nowych kandydatów do pracy w ich siedzibach. Tego typu forma idealnie nadaje się na targi, w których bierze udział firma. Każdy, kto odwiedzi stoisko firmy, zlokalizowane nawet w najbardziej odległym zakątku świata może poznać specyfikę pracy z punktu widzenia pracownika firmy. Wśród innych branż, warto wymienić również szeroko pojętą branżę architektoniczną, która doskonale wykorzystuje potencjał interaktywnych aplikacji VR. Dla pewnej firmy deweloperskiej z Holandii, stworzyliśmy interaktywną wycieczkę po budowanym przez nich osiedlu domków. Dzięki temu każdy zainteresowany zakupem nieruchomości może dokładnie zwiedzić wnętrze obiektu, sprawdzić jego rzeczywiste wymiary, przyjrzeć się otoczeniu i podjąć ostateczną decyzję o zakupie konkretnej nieruchomości. Z pomocą wirtualnej rzeczywistości znacznie łatwiej możemy zwizualizować wielkość obiektów, ich odległości i sprawdzić jak będą wyglądały one w rzeczywistości, w momencie kiedy już zostaną wybudowane.

Niezwykle pasjonującym i złożonym projektem jest rozwiązanie Smart City realizowane przez nas dla klienta ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ze względu na obowiązujące nas umowy o poufności, nie możemy opowiadać o szczegółach projektu, niemniej jednak jest to przełomowe rozwiązanie, w którym technologia VR mocno wspiera pracę człowieka.

https://epicvr.pl/pl/vr-sprzedaje-jak-wykorzystac-vr-w-reklamie-i-marketingu/

Mariusz:

Imponujące! Widać, wyraźnie, że potencjał VR nie ogranicza się jedynie do gamingu – jak kiedyś sądzono, choć branża gamingowa bardzo silnie wpływa na rozwój tej techonologii.

Adrian:

To prawda. Pierwotnie sądzono, że wirtualna rzeczywistość sprawdzi się głównie w grach i innych rozwiązaniach rozrywkowych. Ten trend dominuje obecnie wśród domowych użytkowników gogli VR, jednak rynek profesjonalnych rozwiązań VR jest wart znacznie więcej. Mówimy tu m.in. o zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości w przemyśle, produkcji, marketingu i szkoleniach. Z roku na rok zastosowań VR wciąż jednak przybywa. Oczywiście rozwój gier i podyktowany nim zwiększony apetyt na wydajne karty graficzne i procesory znacznie przyczynia się do rozwoju wirtualnej rzeczywistości. Moc obliczeniowa potrzebna do płynnego wyświetlania treści VR jest znacznie większa, niż w przypadku tradycyjnych gier, w związku z czym widać, wyraźnie, że w najbliższych latach to VR będzie napędzał całą branżę sprzętu komputerowego.

Mariusz:

Jak widzisz przyszłość tej technologii za 10 lat?

Adrian:

Bez wątpienia wirtualna rzeczywistość nie jest – jak twierdzą jej przeciwnicy – technologią, która zniknie jak telewizja 3d. Wirtualna rzeczywistość jest nieporównywalna z żadnym innym medium, które dotąd stworzył człowiek. W łatwy sposób wyjaśnia to przykład filmów 360. Od początku narodzin kinematografii – około 120 lat temu, każdy film jaki oglądał człowiek, wyświetlany był na mniejszym lub większym kawałku płaskiego ekranu. Niezależnie od tego czy był to duży ekran kinowy, czy mały telewizor czarnobiały – ekran był zawsze płaski i oddalony od nas. Zakładając gogle VR i uruchamiając w nich film 360 od razu wchodzimy w sam środek akcji, która otacza nas z każdej strony. Jak pokazują nasze badania, widzowie oglądający filmy 360 znacznie skuteczniej angażują się w ich akcję. Widać to m.in. po tym, że często tracą poczucie czasu i przeżywają emocje filmu wspólnie z bohaterami. Korzystając z aplikacji VR, używamy jej w dokładnie taki sam sposób w jaki używamy świata rzeczywistego. Przy pomocy rąk, których ruch – do świata VR pozwalają nam przenieść specjalne kontrolery  – możemy poruszać się w świecie VR dokładnie taki sam sposób jak w świecie rzeczywistym. W niedalekiej przyszłości technologia ta stanie się z pewnością znacznie bardziej intuicyjna i łatwiejsza. Nie będziemy musieli zakładać ciężkich gogli na głowę, czy trzymać w rękach kontrolerów. Sprzęt umożliwiający wejście do świata VR będzie lekki, w pełni intuicyjny i będzie mógł towarzyszyć nam podczas praktycznie każdej aktywności życiowej człowieka.

Mariusz:

Dziękuję za rozmowę.

Czytaj również:

https://epicvr.pl/pl/przyszlosc-vr-autonomiczne-samochody/

https://epicvr.pl/pl/filmy-promocyjne-360-zakladow-produkcyjnych-filmy-na-gogle-vr/

https://epicvr.pl/pl/wirtualna-rzeczywistosc-na-eventy-wywiad-z-ekspertem/

https://epicvr.pl/pl/produkcja-filmow-360-w-pigulce-tego-nie-dowiesz-sie-od-naszej-konkurencji/

Podaj dalej