Wirtualna rzeczywistość – 15 mitów związanych z technologią VR

Poznaj 15 największych mitów związanych z wirtualną rzeczywistością!

 

 

MITY ZWIĄZANE Z TECHONOLGIĄ VR

 

1) Rozwiązania VR są kosztowną zabawką.

Wirtualna rzeczywistość przestała być ciekawostką naukową czy zabawką. Technologia ta od co najmniej 7 lat z powodzeniem wykorzystywana jest profesjonalnie w różnych obszarach naszego życia znacznie obniżając koszty tradycyjnych rozwiązań.

Jak wyliczyć budżet aplikacji VR? Od czego zależy koszt stworzenia oprogramowania VR?

 

2) VR to rozrywkowy gadżet, a nie narzędzie do pracy.

Szkoleniowe rozwiązania wirtualnej rzeczywistości coraz skuteczniej zastępują tradycyjne formy nauki. Z roku na rok przybywa oprogramowania VR, które ułatwia pracę. Najważniejsze obszary rozwoju technologii VR w pracy to:

  • Usprawnianie pracy zdalnej
  • Podnoszenie kompetencji pracowników poprzez szkolenia VR
  • Prototypowanie i testowanie pomysłów w wirtualnym środowisku przed wdrożeniem
  • Projektowanie obiektów całkowicie w wirtualnej rzeczywistości

 

To tylko wierzchołek góry lodowej. Oprogramowanie wirtualnej rzeczywistości wykorzystywane jest również w medycynie, architekturze, przemyśle czy w branży ubezpieczeniowej.

Praktycznie każda dziedzina ludzkiego życia może zostać usprawniona dzięki technologii wirtualnej rzeczywistości.

 

3) Wirtualna rzeczywistość za kilka lat zniknie, tak jak okulary 3d do telewizora.

 

Osoby, które porównują technologię wirtualnej rzeczywistości do telewizyjnych okularów 3d prawdopodobnie nigdy nie miały na głowie porządnych gogli VR.

Sam rynek vr rozwija się w dynamicznym tempie. Szacuje się ze w 2025 roku wart będzie:

Wielkie firmy inwestują rocznie miliardy dolarów w VR-owym wyścigu technologicznym.

Wszyscy znani producenci elektroniki ostrzą sobie zęby na swój kawałek VR-owego tortu. Przewagę będzie miał ten, kto zmonopolizuje rynek swoimi goglami VR. Wszystkim zależy na tym by był to sprzęt równie powszechny jak smartfony. I cała branża do tego zmierza.

Oczywiście nie stanie się to w ciągu 1-2 lat, ale sądzę, że w ciągu 5-6 lat już tak. Ostatni rok pokazał, że świat nie ma wyjścia i coraz częściej będą się pojawiać momenty, w których życie przeniesie się do Internetu. Wirtualna rzeczywistość doskonale wkomponowuje się w trend cyfryzacji naszego życia i jak podkreśla Mark Zuckerberg (założyciel Facebooka i właściciel firmy Oculus produkującej popularne gogle VR) – wirtualna rzeczywistość jest naturalnym etapem ewolucji Internetu. Tak jak teraz udostępniamy sobie zdjęcia czy filmy, tak za kilka lat będziemy udostępniali sobie wirtualne przeżycia.

Wartość sprzedaży urządzeń i treści VR dobitnie pokazuje, że wirtualna rzeczywistość nie jest chwilową modą i nie zniknie jak okulary 3d do telewizora. Technologia ta jest w pełni natywna w obsłudze. Jest to pierwsza technologia, z której korzystamy w pełni intuicyjnie, wykorzystując te same mechaniki jakie towarzyszą nam na co dzień w realnym świecie.

 

 

4) Na rynku brakuje odpowiednich profesjonalnych narzędzi i oprogramowania do VR-u.

 

Wirtualna rzeczywistość jest szeroko wykorzystywana w wielu dziedzinach naszego życia zawodowego. Coraz więcej zakładów produkcyjnych przenosi swoje hale do VR, celem lepszego przeszkolenia pracowników.

Zobacz jak za pomocą VR usprawniamy pracę zakładów produkcyjnych:

 

W wirtualnej rzeczywistości w sposób bezpieczny i kontrolowany możemy przeprowadzać najtrudniejsze szkolenia, symulować najbardziej niebezpieczne zdarzenia bez jakiekogolwiek ryzyka. W świecie wirtualnym możemy odwzorować każde niebezpieczne zdarzenie.

 

 

Powstaje coraz więcej narzędzi umożlwiających zdalną pracę. Wspólne projektowanie w 3d w fizycznej hali produkcyjnej, prototypownie nowego modelu samochodu w 3d, czy wirtualne warsztaty i prelekcje są na wyciągnięcie ręki. Poznaj stworzone przez nas narzędzie do usprawnienia pracy zdalnej za pomocą VR.

 

5) VR nie jest technologią bezpieczną – łatwo wykraść poufne dane.

 

W goglach VR wykorzystuje się dokładnie takie same mechanizmy szyfrowania jakie mają współczesne smartfony czy komputery. Prawdopodobieństwo przechwycenia poufnych danych jest zbliżone do możliwości wykradnięcia danych ze smartfona. Akceptujemy logowanie się do bankowości internetowej ze smartfona w miejscach publicznych, płacenie telefonem w marketach czy restauracjach. Analogiczne mechanizmy działają w goglach VR, więc jeśli czujemy się bezpiecznie korzystając ze smartfona – równie bezpieczni będziemy w goglach VR.

 

Przewagą okularów VR jest fakt, że praktycznie niemożliwe jest, aby ktokolwiek zajrzał nam w gogle „kątem oka”. Chyba, że świadomie je ściągniemy z głowy i przekażemy innej osobie.

 

 

6) Pieniądze zainwestowane w rozwiązanie VR do mojej firmy nie zwrócą się.

 

O tym czy warto inwestować w VR więcej dowiesz się tutaj.

 

Jeśli powyższy film Cię zainteresował, warto również zobaczyć ten materiał odpowiadający na pytanie: „Szkolić, czy nie szkolić?”

Czy zrealizowanie projektu VR jest opłacalne? Nasze case study pokazują, że opłaca się zdecydowanie. Zobacz jak usprawniliśmy pracę zakładu produkcyjnego Velvet Care:

 

Zobacz jaki potencjał drzemie w rozwiązaniach marketingowych VR:

 

 

7) Wirtualna rzeczywistość zniknie z naszego życia i zostanie zastąpiona rzeczywistością rozszerzoną

 

Jeśli zastanawiasz się jakie są róznice między rzeczywistością wirtualną a rozszerzoną – polecam Ci poznać je krótko w 3 minuty z tego filmu:

 

 

W dużym uproszczeniu wirtualna rzeczywistość pozwala nam całkowicie przenieść się do wirtualnego świata, a rzeczywistości rozszerzona, rozszerza nasz obecny świat o dodatkowe treści. Obie technologie rozwijają się równolegle i znajdują zastosowanie w naszym życiu. Aktualnie urządzenia umożliwiające wyświetlanie treści rzeczywistości rozszerzonej są konstruowane w inny sposób niż gogle wirtualnej rzeczywistości.

W przyszłości bardziej prawdopodobny jest taki scenariusz, że powstaną jedne lekkie i wygodne gogle umożliwiające korzystanie z rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. Istnieje pojęcie mixed reality, którym nazywa się tzw. rzeczywistość mieszaną. Jednak obecnie technologiczne rozwiązania sprzętowe jeszcze nie dają zadowalających efektów w tym zakresie.

 

 

 

 

MITY ZWIĄZANE Z UŻYTKOWANIEM GOGLI VR

 

8) Ludziom robi się niedobrze od wirtualnej rzeczywistości.

 

Pojęcie choroby symulatorowej istnieje w rzeczywistości. To tzw. motion sickness. Najczęściej występuje podczas pierwszych kontaktów człowieka z wirtualną rzeczywistością i w miarę przyzwyczajania się mózgu do technologii VR – maleje. Jednak z moich obserwacji choroba symulatorowa w VR występuje rzadko. Najczęściej mamy z nią do czynienia podczas korzystania z doświadczeń VR, w których nasze ciało siedzi lub stoi nieruchomo a w wirtualnej rzeczywistości się porusza. W takim przypadku w naszym mózgu pojawiają się sprzeczne bodźce – ciało wie, że jest nieruchome, a zmysł wzroku wysyła do mózgu sygnał, że się poruszamy.

 

Jednak bardzo łatwo temu zaradzić. Wystarczy np. w konkretnym doświadczeniu/aplikacji/grze VR włączyć widok punktu odniesienia. Może to być kokpit statku kosmicznego, kabina samochodu, czy platforma, która nas przemieszcza. Pomaga to uniknąć sprzecznych sygnałów, ponieważ wiemy, że stoimy nieruchomo.

Jak ludzki mózg postrzega VR:

 

9) Gogle VR są niedostępne i trudne w użyciu.

 

Gogle VR są coraz łatwiej dostępne i coraz powszechniejsze. Wysokiej klasy gogle VR, jak np. Oculus Quest wersji 2 można kupić już za 2500 zł brutto. Są to autonomiczne gogle VR, które do działania nie wymagają komputera ani smartfona. Wyciągamy je z pudełka i po krótkiej konfiguracji możemy z nich korzystać.

 

Oprócz ruchów naszej głowy Oculus Quest przenosi również do świata VR ruch naszych rąk. Dzięki temu możemy wchodzić w fizyczne interakcje ze światem VR w dokładnie taki sam sposób w jaki robimy to w świecie rzeczywistym.

 

Z mojego doświadczenia (a prezentowałem treści VR co najmniej kilku tysiącom osób) wystarczy krótkie wprowadzenie (max 1 miunta) by w pełni intuicyjnie korzystać z kontrolerów VR i płynnie poruszać się w wirtualnym świecie.

Poznaj Oculus Quest 2:

 

10) Przez gogle VR łatwo zarazić się różnymi chorobami, gogle VR trudno zdezynfekować.

 

Pandemia Covid-19 przyzwyczaiła nas do tego, że większą wagę przykładamy do higieny. I słusznie. Gogle VR można bardzo łatwo zdezynfekować. W praktycznie każdym modelu gogli VR kontrolery ruchu rąk wykonane są z tworzywa sztucznego, co sprawia, że możemy je zdezynfekować przy użyciu tradycyjnych środków na bazie alkoholu.

 

W niektórych modelach gogli VR część twarzowa (ta część, która styka się z naszą twarzą) wykonana jest z twardszej gąbki. Tą część można zdezynfekować. Dodatkowo istnieje szereg rozwiązań w postaci np. nakładek na twarz, które zabezpieczają naszą skórę przed bezpośrednim kontaktem z goglami VR.

Sporo modeli gogli VR wykonanych jest w taki sposób, że część, która styka się z twarzą pokrywa ekoskóra, co znacząco ułatwia proces dezynfekcji i czyszczenia. Dodatkowo wszystkie gogle VR mona ozonować!

 

 

11) Aktualne gogle VR są niewygodne i mają słabą jakość.

 

To mit, który bardzo łatwo obalić zakładając współczesne gogle VR. Konstrukcje sprzed kilku lat faktycznie rozczarowują. Obecnie jednak na rynku dostępne są gogle VR oferujące wyświetlacze o rozdzielczości 2K i większej, co znacząco wpływa na poprawę jakości wyświetlanego obrazu względem starszych konstrukcji.

Coraz więcej konstrukcji obecnie zaczyna oferować rozdzielczość wyświetlacza na poziomie 4K.

 

Porównanie rozdzielczości przedstawia poniższy schemat:

 

Warto jednak wspomnieć, że nie sama rozdzielczość decyduje o klarowności i przejrzystości obrazu. Istotna jest gęstość rozmieszczenia pikseli.

 

Dlaczego ten parametr jest ważny?

 

Wyświetlacz gogli VR obserwujemy przez soczewki powiększające. Dzięki nim obraz wypełnia całe nasze pole widzenia. Z racji tego, że ekran jest powiększony i znajduje się blisko oka, znacznie bardziej widoczne są odstępy między pikselami, które generują tzw. screen-door effect.

 

 

Mamy wrażenie oglądania obrazu przez czarną siatkę. Aby wyeliminować ten efekt stosuje się konstrukcje wyświetlaczy, w których piksele znajdują się blisko siebie.

 

 

 

12) Potrzeba dużej ilości miejsca na rozstawienie gogli VR.

 

Są na rynku firmy (np. Oculus), które tworzą gogle VR w taki sposób, aby system śledzenia pozycji gracza był wbudowany w gogle. Dzięki temu możemy rozłożyć je na dowolnej przestrzeni, choć rekomendowana przestrzeń, aby umożliwić swobodne korzystanie z dynamicznych doświadczeń VR, to 4m kwadratowe.

 

13) Podłączenie i uruchomienie gogli VR zajmuje dużo czasu.

 

W przypadku gogli autonomicznych wyciągnięcie z pudełka i uruchomienie trwa około 25 sekund. Następnie krótka kalibracja przestrzeni (około 15 sekund) i możemy już w pełni korzystać z doświadczeń VR.

 

W przypadku gogli VR podłączanych do komputera, które mają wewnętrzny system śledzenia pozycji gracza podłączenie do komputera to kwestia włożenia dwóch kabli. Trwa to około 30 sekund + do tego kalibracja 15 sekund.

 

Oczywiście w powyższym przykładzie nie braliśmy pod uwagę pierwszej konfiguracji gogli po rozpakowaniu pudełka, która wymaga zainstalowania oprogramowania sterującego, co może potrwać max 1h.

 

 

14) Człowiek nie wytrzyma długo w goglach VR bez odpoczynku.

 

Wirtualna rzeczywistość czasem potrafi zmęczyć fizycznie. Zdarzają się osoby, które już po 10 minutach mają dość. Jednak większość osób jest w stanie spokojnie w świecie VR spędzić 30, 60 i więcej minut. Im bardziej angażujące jest dla nas doświadczenie VR, tym łatwiej zapomnieć o rzeczywistym świecie.

 

 

15) W wirtualnej rzeczywistości nie da się efektywnie pracować

 

Wirtualna rzeczywistość jest wykorzystywana przez wiele branż jako narzędzie do wzmacniania efektywności pracy. Przykładem mogą być szkolenia VR, zarówno w zakresie kompetencji miękkich jak i przemysłowych.

 

Dowiedz się więcej o tych szkoleniach tutaj:

 

portfolio vr platforma szkoleniowa
portfolio vr platforma szkoleniowa

 

 

 

Podaj dalej