VR w przemyśle 4.0. – Jak usprawniamy pracę zakładu Velvet Care za pomocą wirtualnej rzeczywistości?

Jak usprawniamy pracę w Velvet Care za pomocą wirtualnej rzeczywistości?

Treść artykułu to zapis narracji z filmu:

Na co dzień tworzymy rozwiązania wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości dla zakładów produkcyjnych. Nasze aplikacje pomagają usprawniać pracę, generować oszczędności i podnosić poziom bezpieczeństwa w zakładach produkcyjnych.

 

Dzisiaj opowiem trochę więcej o chusteczkach w kontekście wirtualnej rzeczywistości. Jest to atrybut, który towarzyszy mi od dziecka, ponieważ jestem alergikiem i mam katar przez cały rok.

Opowiem jednak dziś nie o samych chusteczkach, ale o połączeniu ich z technologią wirtualnej rzeczywistości, czyli o tym co zrobiliśmy w ramach akceleracji KPT ScaleUp dla Velvet Care.

305 GB filmów. 86 GB zdjęć. Kilkanaście godzin telekonferencji. Kilkadziesiąt godzin obserwacji przezbrojeń, kilkaset stron dokumentacji, arkuszy i wymiany maili. To najważniejsze parametry, które opisują ten projekt po naszej stronie.

 

Po stronie Velvet Care wszystko zaczyna się od „Tamboru”. Jest to około 10 km długości walec, zawierający bibułę. Z takiej bibuły w ciągu 1 sekundy powstaje około 630 pojedynczych chusteczek. Przez 24h na dobę, 7 dni w tygodniu. Jednak czy cały czas? Niestety nie. Średnio 10 razy w miesiącu trzeba przezbroić linię produkcyjną. Czym jest przezbrojenie? W skrócie rzecz biorąc to przestawienie się z jednego rodzaju produkowanego asortymentu na inny. Niestety przezbrojenie generuje straty. Jakie? Opiszmy to na chusteczce:

Średnio 1 przezbrojenie trwa 4h. Przez ten czas nie wyprodukuje się około 65 000 paczuszek, zawierających 10 szt. chusteczek każda. To daje nam 6 palet produktu. Mnożąc tą ilość x 10 przezbrojeń w miesiącu mamy 60 niewyprodukowanych palet produktu.

 

Co zrobiliśmy aby zmienić ten stan rzeczy i usprawnić proces przezbrojenia w zakładzie produkcyjnym?

 

Stworzyliśmy symulator w wirtualnej rzeczywistości, który przenosi do świata VR tą linię produkcyjną, pozwala skuteczniej edukować pracowników – zarówno tych, którzy mają rozpocząć pracę na linii oraz tych, którzy na niej pracują. Jakie były największe wyzwania przy tym projekcie? Opowie nasz zespół:

Michał Barczyk (główny grafik 3d EPICVR)

Największym wyzwaniem było przede wszystkim wymodelowanie wszystkich części, żeby wyglądały dosyć wiarygodnie. Miała być to aplikacja szkoleniowa, więc ktoś kto pracował na tej maszynie w realnym świecie musiał widzieć tą maszynę tak samo jak wygląda ona w aplikacji i rozpoznać konkretne miejsca i szczegóły. Bardzo ważne było odwzorowanie „landmarków” czyli punktów charakterystycznych, gdzie użytkownik mógł popatrzeć na to miejsce i wiedzieć gdzie aktualnie się znajduje. Największym wyzwaniem była przede wszystkim ilość elementów i skala całego przedsięwzięcia, gdzie mieliśmy z jednej strony przedmioty na hali, które miały około 30-40 m długości, a czasami modelowaliśmy w 3d również śrubkę o wielkości 2 cm.

Paweł Babiuch (programista)

Ten projekt był przełomowy, ponieważ oddaje w stu procentach jak ta przekładka wygląda nie na jednej, ale na kilku maszynach. Ogrom pracy, którą trzeba było włożyć, aby projekt powstał, ale nam się to udało. Jak już słyszymy opinie od operatorów, którzy pracują na tej linii od wielu lat, którzy byli wstępnie sceptycznie nastawieni do projektu – sami mówią, że wygląda to świetnie i po założeniu gogli VR na głowę – czują się jakby byli w rzeczywistej hali produkcyjnej.

Adam Staszak (programista)

Istotnym elementem było sprawdzanie wykonywanych zadań, żeby użytkownicy uczyli się i żeby weryfikować przebieg tego procesu. Aby użytkownik wykonywał kroki w określonej kolejności, ale nie, żeby zaczął np. przeciągać wstęgę bez wyłączenia maszyny. To był bardzo istotny element, który musieliśmy dodać do wirtualnych maszyn.

 

Jakich korzyści i efektów spodziewamy się wspólnie z odbiorcą technologii po wdrożeniu wirtualnej rzeczywistości?

 

  • Zwiększenie efektywności, co przełoży się bezpośrednio na:
  • Skrócenie czasu przezbrojenia, a to pozwoli wygenerować:
  • Oszczędności oraz
  • Poprawi bezpieczeństwo, dzięki wykonywaniu procesu zgodnie z procedurami!

 

Serdecznie dziękujemy zespołowi Velvet Care za dobrą współpracę, pełne zaangażowanie po stronie firmy oraz możliwość dopasowywania dostępności pracowników linii do naszej dostępności. Również podziękowania kierujemy do Krakowskiego Parku Technologicznego, a przede wszystkim dla całego zespołu zaangażowanego w program KPT ScaleUp!

Widzimy wielki potencjał w wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości do usprawniania różnych procesów w zakładach produkcyjnych, m.in. podnoszenia kompetencji, zwiększania oszczędności czy minimalizacji ryzyka i niebezpieczeństwa. Jeśli jest Ci po drodze z naszymi rozwiązaniami – porozmawiajmy już teraz!

 

Chcesz usprawnić procesy w Twojej firmie? Poznaj nasze szkoleni VR/AR: https://epicvr.pl/pl/szkolenia-vr/

 

 

Przeczytaj inne:
dźwięk binauralny
Dźwięk binauralny

Dźwięk binauralny Tworząc aplikacje VR staramy się dać widzom jak największe poczucie realizmu. Wiemy, że sukces udanej kampanii vr zależy...

Zamknij