PRAKTYCZNY PORADNIK

Chcesz zamówić stworzenie aplikacji VR, filmu 360 czy aplikacji AR?

Krok po kroku pokażemy Ci jak się do tego zabrać!

SZCZEGÓŁOWY PORADNIK

Chcesz zlecić komuś stworzenie aplikacji wirtualnej rzeczywistości, filmu 360 lub aplikacji rozszerzonej rzeczywistości? Na tej stronie zebraliśmy wszystkie najważniejsze dla Ciebie informacje. Od 2013 roku, od kiedy zrealizowaliśmy pierwszy projekt VR, rynek rozwiązań VR/AR/MR mocno się rozwinął. Ilość informacji na temat możliwości branży VR/AR/MR rośnie wykładniczo. Jak nie pogubić się w gąszczu opinii, artykułów i tekstów? Już nie musisz więcej szukać. Mamy dla Ciebie tutaj wszystko, co będzie Ci potrzebne, aby dobrze wybrać partnera do realizacji Twojego rozwiązania VR, AR, MR (XR).

NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA:

RZECZYWISTOŚĆ WIRTUALNA

Wykreowane przy użyciu techniki komputerowej obrazy obiektów, miejsc i przestrzeni w której człowiek przebywa po założeniu specjalnych gogli VR. Podczas korzystania z wirtualnej rzeczywistości użytkownik ma wrażenie fizycznej, przestrzennej obecności w świecie wykreowanym komputerowo. Jego mózg często reaguje na bodźce w VR w dokładnie taki sam sposób jak na rzeczywiste bodźce z realnego świata.

RZECZYWISTOŚĆ MIESZANA

Połączenie rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Za pomocą jednego rodzaju urządzenia – gogli mixed reality – możliwe jest korzystanie zarówno z wirtualnej jak i rozszerzonej rzeczywistości. Obecnie technologia ta jest znacznie słabiej rozwinięta niż wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość, za sprawą ograniczonej dostępności sprzętów mixed reality.

IMMERSJA

to całkowite zanurzenie się człowieka, możliwie największą liczbą zmysłów w doświadczenie VR. Im większa jest immersja, tym bardziej zatracamy się w świecie VR zapominając o świecie rzeczywistym. Im bardziej immersyjne doświadczenie VR, tym większe staje się zaangażowanie użytkownika, a poziom zapamiętywanych przez niego treści VR rośnie.

Czytaj także:

SCENA

otoczenie, w którym w danej chwili znajduje się użytkownik aplikacji VR lub aplikacji AR. Sceną może być wirtualne pomieszczenie odwzorowujące halę produkcyjną, może być to również otwarta przestrzeń wokół nas, w której się aktualnie znajdujemy (oczywiście przebywając w świecie VR).

INTERAKCJA

to czynność, wykonywana przez użytkownika w aplikacji VR, która wyzwala jakiekolwiek działanie w aplikacji. Interakcją nie będzie przesunięcie się krok do przodu czy spojrzenie w górę. Interakcją będzie natomiast naciśnięcie przycisku, przesunięcie dźwigni, czy też uruchomienie maszyny/obiektu. Zarówno aplikacja VR jak i film 360 mogą być interaktywne.

Czytaj także:

MECHANIKA APLIKACJI

Mechaniką nazywamy (w naszym wewnętrznym żargonie) sposób w jaki realizowana jest dana funkcjonalność aplikacji. Załóżmy, że użytkownik wykonuje interakcję polegającą na uruchomieniu wirtualnej linii produkcyjnej. Mechaniką w tym wypadku będzie włożenie ręki z kontrolerem w obszar przycisku w wirtualnej przestrzeni. Dzięki temu możliwe jest jej uruchomienie.

Czytaj także:

Jak zrobić dobry VR/AR? Od czego zależy sukces rozwiązania, które wdrażasz?

Tak jak dobry film zaczyna się od scenariusza, tak dobry VR zaczyna się od pomysłu. Koncepcja scenariusza to podstawa stworzenia dobrej aplikacji VR. Mimo, że samo wykonanie aplikacji również jest ważne – nawet największy budżet i najlepsza grafika nie uratują słabego projektu VR.

Weźmy na przykład grę Beat Saber, która obecnie (kwiecień 2020) jest jedną z najlepiej sprzedających się gier VR. Jej wizualna strona osadzona jest w bardzo dobrym klimacie. Jednak nie są to fotorealistyczyne rendery czy niesamowicie zaawansowane grafiki. Jednak sama mechanika gry, pomysł i frajda z użytkowania biją na głowę wszystkie inne aktualnie dostępne gry VR.

Obserwując użytkowników korzystających z różnych gogli VR, zebraliśmy sporo doświadczeń. Zauważyliśmy, że początkujący użytkownik, który ma na głowie gogle VR po raz pierwszy – zachwyca się grafiką. Następnie, gdy już chwilę skorzysta z różnych rozwiązań VR, zaczyna go cieszyć dobra mechanika aplikacji.

Mechanika aplikacji VR to ogólne określenie tego jak użytkownik korzysta z aplikacji. Mechaniką możemy określić np. sposób podnoszenia obiektów w VR, sposób wciskania przycisku czy sposób poruszania się, by wykonać konkretne zadania. Mechaniką określamy wszystkie czynności związane z fizyczną obsługą aplikacji. Czyli np.: jakie ruchy wykonuje użytkownik, w jaki sposób wchodzi w interakcje z otoczeniem, jak poruszają się jego ręce, w jaki sposób wykonuje zadania. itp.

Następnie, bardziej zaawansowany użytkownik aplikacji VR zaczyna dostrzegać potencjał pomysłu i koncepcji wykonania. Uzyskanie pełnej harmonii w tych trzech dziedzinach: Jakość obrazu + Mechanika + Koncepcja – to święty gral wirtualnej rzeczywistości, którego poszukuje każdy twórca aplikacji VR.

Masz pytania?

Wirtualna Rzeczywistość wspiera lepsze przyswajanie wiedzy.

TRADYCYJNY SPOSÓB PRZYSWAJANIA WIEDZY

  • Zapomniane (%)
  • Zapamiętane (%)

WYKORZYSTANIE VR W PROCESIE NAUKI

  • Zapomniane (%)
  • Zapamiętane (%)

Ustaliliśmy, że dobry VR zaczyna się od dobrej koncepcji. Jak zatem przygotować odpowiednią koncepcję rozwiązania VR? Co powinno się w niej znaleźć?

          1. Dokładny opis tego co użytkownik będzie robił w aplikacji krok po kroku.
          2. Opis otoczenia w jakim się znajdzie.
          3. Opis interakcji użytkownika z otoczeniem i obiektami widocznymi w scenie.
          4. Opis koncepcji graficznej – czyli jak ma wyglądać aplikacja wizualnie.
          5. Opis dodatkowych systemów – np. możliwość zbierania punktów, zapisywania wyników w chmurze czy analizy zachowań użytkownika.

Tak opisany scenariusz również bardzo ułatwia nam proces wyceny rozwiązania VR. Dowiedz się więcej o tym od czego zależy wycena aplikacji VR:

Dobry VR to także dobra współpraca między nami a klientem. Często podczas pracy nad projektem wzajemnie wymieniamy się z klientem nowymi koncepcjami i pomysłami. Zdarza się, że przychodzi nam do głowy coś, na co pierwotnie nie wpadliśmy, a wiemy, że dzięki temu aplikacja będzie lepsza. Oczywiście – jeśli budżet pozwala – wdrażamy to!

POZNAJ NASZE NAJBARDZIEJ INNOWACYJNE PROJEKTY VR/AR/MR

Zobacz najciekawsze Case Study!

Sukces w realizacji rozwiązania VR/AR/MR to odpowiedni podział zadań i prac!

Tworzenie aplikacji VR/AR/MR możemy podzielić na następujące etapy:

  • Etap przygotowawczy

W tym etapie dopracowujemy wspólnie z klientem szczegółowy scenariusz aplikacji. Proponujemy odpowiednie rozwiązania graficzne i programistyczne. Podpisujemy umowę, ustalamy termin realizacji i pobieramy zaliczkę. Czasem, jeśli projekt jest bardzo skomplikowany lub wykorzystuje technologię, z którą jeszcze nie pracowaliśmy – testujemy różne nowe funkcjonalności sprawdzając poprawność ich działania.

  • Etap prac graficznych

Praktycznie wszystko to co użytkownik widzi w aplikacji VR to grafika 3d. Ktoś oczywiście musi tą grafikę stworzyć. Tym etapem zajmuje się nasz zespół grafików. W sporadycznych przypadkach zdarza nam się kupować pojedyncze modele 3d, jednak ze względu na późniejsze potencjalne problemy z ich dostosowaniem czy optymalizacją wydajności – wolimy tworzyć wszystkie obiekty samodzielnie, od podstaw.

  • Etap prac programistycznych

Ten etap często prowadzimy równocześnie z etapem prac graficznych. Programiści przygotowują już odpowiednie skrypty i mechanizmy, które później „podłączą” do modeli 3d. Etap prac programistycznych zazwyczaj trwa tyle samo lub dłużej niż prace graficzne. Na tym etapie dochodzą również godziny testowania aplikacji. Szacuje się, że dokładne przetestowanie aplikacji zajmuje połowy czasu poświęconego na prace programistyczne. Jest to niezwykle ważne. Zawsze przykładamy wielką wagę do tego, by nasze produkty w pełni dobrze działały i dawały satysfakcję użytkownikom.

  • Finalizacja

W tym etapie przekazujemy gotową, działającą i w pełni przetestowaną aplikację VR klientowi lub umieszczamy ją w sklepie. W przypadku zaawansowanych gogli VR, gdzie aplikacja uruchamiana jest na dostarczanym przez nas sprzęcie – szkolimy klienta z obsługi i konfiguracji sprzętu oraz z samego działania aplikacji.

  • Serwis i wsparcie gwarancyjne

Przekazanie gotowej aplikacji klientowi to dla nas nie koniec pracy. Większość naszych rozwiązań (w zależności od umowy jaka nas wiąże) objętych jest wsparciem serwisowym. Oznacza to, że gdyby pojawiły się jakiekolwiek błędy i problemy w działaniu aplikacji – rozwiązujemy je najszybciej jak to możliwe.

Jak wybrać odpowiedniego wykonawcę do realizacji aplikacji VR/AR/MR?

Rozwiązania VR mają to do siebie, że są najczęściej szyte na miarę pod potrzeby konkretnej firmy. Zatem na etapie podpisania umowy nie da się jeszcze zobaczyć jak będzie wyglądał gotowy produkt. Aplikacja powstaje dopiero w wyniku trwającej kilka lub kilkanaście tygodni pracy całego zespołu. Oczywiście pojawiają się gotowe, „pudełkowe” rozwiązania VR na rynku. Jednaj rzadko spełniają one konkretne oczekiwania klienta. Cena ich dostosowania do potrzeb klienta jest praktycznie taka sama jak cena stworzenia nowej aplikacji od zera. Na co zwrócić uwagę, aby się nie wkopać? Jak znaleźć rozsądnego wykonawcę aplikacji VR?

Zakup aplikacji VR a spotkania demo – jak dobrze wykorzystać czas na spotkaniu?

Naturalnym elementem wyboru dostawcy rozwiązania VR jest spotkanie demo. Podczas takiego spotkania potencjalny wykonawca prezentuje różne zrealizowane dotychczas projekty w goglach VR. Warto zapewnić tutaj odpowiednią przestrzeń do spotkania. Żeby w pełni komfortowo korzystać z aplikacji VR potrzeba pustej przestrzeni (bez stołu, krzeseł) o wymiarach co najmniej 3×3 m.

Jak takie spotkanie w praktyce wygląda? Przyjeżdża Pan z walizką i goglami VR. Pokazuje wiele różnych rozwiązań, które do tej pory zrealizowała jego firma. Wszystkie projekty nam się podobają i robią wrażenie. Co dalej? Ważne, żeby nie zmarnować potencjału takiego spotkania. Warto już tutaj zapytać o wiele kwestii:

  • Jaki firma ma pomysł na wykonanie naszej aplikacji? Jakie mechaniki, rozwiązania może zaproponować?
  • Jaki sprzęt będziemy potrzebować?
  • Ile czasu może zająć realizacja?
  • Kiedy można ruszać z projektem?
  • Jakie są trudności, co może nas zaskoczyć w trakcie użytkowania stworzonego przez firmę rozwiązania?

 

Im więcej osób decyzyjnych, zaangażowanych w projekt weźmie udział w spotkaniu, tym łatwiej będzie nam uzgodnić wszystkie oczekiwania i założenia i od razu skonfrontować je z wizją potencjalnego wykonawcy.

Jeśli spotkanie z wykonawcą zrobiło na nas pozytywne wrażenie i czujemy, że jest to właściwy człowiek na właściwym miejscu, zróbmy krok na przód.

Na co zwrócić uwagę poszukując firmy realizującej aplikacje VR? Jak przewidzieć czy to dobry wybór?

Zdajemy sobie sprawę, że czasem wybór odpowiedniego dostawcy rozwiązania VR to również „być albo nie być” dla pracownika, który tego wykonawcę wybrał. Jak upewnić się, że wykonawca, z którym zamierzamy podpisać umowę podoła zadaniu:

  • Sprawdź doświadczenie. Dowiedz się jak długo firma działa na rynku oraz dla kogo pracowała.
  • Poznaj szczegółowe portfolio. Czy projekty zrealizowane przez firmę podobają Ci się.
  • Sprawdź zasoby firmy. Dopytaj o skład osobowy, ilość stałych pracowników. Firmy VR czasem korzystają z usług freelancerów, nie ma w tym nic dziwnego. Jeśli jednak firma nikogo nie zatrudnia na stałe i ma samych freelancerów – może to przekładać się na późniejszy stres związany z czasem wykonania aplikacji. Freelancerzy czasem mają za dużo projektów na raz i po prostu nie dają rady.
  • Poproś o referencje od zadowolonych klientów.
  • Poproś o to, aby firma przygotowała krótką koncepcję, która zobrazuje ich wizję na Twój projekt.
  • Jeśli masz pewność, że to właśnie z tym wykonawcą chcesz dalej pracować – poproś o wzór umowy.

Wirtualna rzeczywistość a zakup usługi. Zakup z wolnej ręki, zapytanie ofertowe czy przetarg?

Wszystkie te możliwości zakupu są dobre, o ile tylko są zgodnie z polityką Twojej firmy. W zależności od poziomu skomplikowania prac – który przekłada się na budżet – należy dobrać odpowiednią formę wyboru wykonawcy zgodnie z regułami obowiązującymi w firmie.

Aby móc poprawnie oszacować budżet rozwiązania VR, przed rozpisaniem postępowania zakupowego, warto zrobić rozeznanie rynku i szacowanie wartości zamówienia. W tym celu wysyłamy krótkie zapytanie do różnych firm z prośbą o oszacowanie wartości realizacji. Te wytyczne posłużą nam później do ustalenia budżetu jaki musimy zabezpieczyć na daną realizację.

Jeśli jedynym kryterium wyboru jest najniższa cena – to Ty możesz stracić najwięcej.

Często bierzemy udział w przetargach i zapytaniach ofertowych. Z perspektywy 7-letniego doświadczenia, możemy potwierdzić, że kryterium wyboru „najniższa cena” to najgorsze możliwe rozwiązanie. Jeśli wybieramy wykonawcę najtańszego, bez odpowiedniego doświadczenia – często narażamy się na stres i niepowodzenie w realizacji projektu. Oczywiście, straci wykonawca (kary umowne za odstąpienie i niewywiązanie się z umowy) i stracimy również my jako zamawiający.

Dlatego jeśli tylko mamy taką możliwość, w kryteriach wyboru wykonawcy przyjmijmy również:

  • Doświadczenie.
  • Ilość i jakość zrealizowanych projektów o podobnej tematyce.
  • Ranga i wielkość klientów z jakimi firma dotychczas współpracowała.

Wybór wykonawcy, który w dobry sposób spełnia wszystkie powyższe kryteria powinien zagwarantować nam spokojną i dobrą współpracę.

Masz pytania?

Jak dobrze przygotować się do podpisania umowy?

Przed zakupem jakiejkolwiek usługi musimy podpisać umowę. Jest to dokument, których chroni interesy Zamawiającego oraz Wykonawcy. W jaki sposób sporządzić go tak, by w pełni zabezpieczył nasze interesy?

Mówi się, że umowa zawierana jest na czas wojny. Z naszej perspektywy dobra umowa gwarantuje komfortową współpracę między obiema stronami. Zarówno Wykonawca jak i Zamawiający forsują wzór umowy korzystny dla siebie. W pewnym momencie trzeba jednak wypracować kompromis. Specjalnie dla Ciebie zupełnie za darmo udostępniamy sprawdzony prawnie wzór umowy, którym posługujemy się we współpracy z klientami od kilku lat. Uwzględniliśmy w niej punkty widzenia zarówno klienta jak i wykonawcy.

Plik „kosztuje”. Aby móc go pobrać wpisz w tym formularzu swój adres e-mail. Do 24 godzin (w dni robocze) otrzymasz od nas wiadomość zwrotną z umową.

 

Jakie najistotniejsze ustalenia powinna zawierać umowa na realizację rozwiązań VR?

  • Możliwie najbardziej szczegółowy opis projektu. Im lepiej i dokładniej opiszemy to jak ma działać stworzone rozwiązanie, tym mniej stresu będzie nas kosztował etap odbioru gotowego rozwiązania.
  • Szczegółowa specyfikacja niezbędnych usług dodatkowych, jeśli takie mają zostać zapewnione. Np. każda kopia aplikacji chroniona kluczem (numer seryjny) czy utrzymanie aplikacji w sklepie. W tym przypadku warto ustalić z Wykonawcą czy na pewno w umowie podane są wszystkie koszty i na pewno żadne dodatkowe wydatki nie będą konieczne, aby utrzymać poprawność działania rozwiązania.
  • Częstotliwość komunikacji w trakcie realizacji projektu. Możliwość dokonywania odbiorów po każdym etapie realizacji projektu. Najgorszą rzeczą podczas realizacji projektu IT jest ujrzenie niesatysfakcjonującej aplikacji na etapie odbioru. Bardzo łatwo zabezpieczymy się przed tym, prosząc wykonawcę o ustalenie terminów realizacji poszczególnych etapów projektu. Wtedy po każdym etapie oglądamy efekty prac i możemy łatwo skontrolować, czy wszystko idzie zgodnie z planem.

 

Oczywiście istnieje wiele dodatkowych ustaleń, które są równie istotne. Wszystkie je znajdziesz w pliku z umową.

Harmonogram realizacji projektu to równie istotny element!

W naszej praktyce stanowi on załącznik do umowy. Warto przyjąć w nim realne założenia terminów. Załóżmy, że na realizację aplikacji VR mamy 3 miesiące. Zatem powinniśmy w harmonogramie uwzględnić wszystkie najważniejsze etapy powstawania projektu.

Przykładowy prosty harmonogram projektu:

  • 1 tydzień – doprecyzowanie szczegółów projektu, ostateczna koncepcja scenariusza
  • 3 tygodnie – prace graficzne i modelowanie 3d
  • 4 tygodnie – prace programistyczne
  • 2 tydzień – testowanie funkcjonalności, poprawki
  • 1 tydzień – ostateczne poprawki w oparciu o testy klienta, prace przed wdrożeniowe
  • 1 tydzień – finalizacja, wdrożenie i szkolenie klienta z obsługi sprzętu

 

Pamiętajmy by po każdym etapie sprawdzać postęp prac. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że wszystko idzie zgodnie z naszą wizją i scenariuszem. Programiści to też ludzie. Czasem zdarza się, że musimy nieco zmienić kierunek rozwoju aplikacji, bo w trakcie testów okazuje się, że jednak inny mechanizm będzie łatwiejszy w obsłudze dla użytkownika. Zawsze takie zmiany konsultujemy z klientem.

Jak przekonać przełożonych, czyli lista argumentów za wykorzystaniem VR

Tworzymy rozwiązania VR od 2013 roku. Przez ten czas spotkaliśmy się z gigantyczną ilością klientów. Widzieliśmy wiele, choć nieraz nasi klienci potrafią zaskoczyć pozytywnie:) Odbiór technologii VR generalnie jest pozytywny. Jest to nowa technologia, która daje prawdziwą frajdę już w pierwszych sekundach kontaktu. Co ważniejsze, jest ona bardzo łatwa i intuicyjna w użyciu. W świecie wirtualnej rzeczywistości poruszamy się praktycznie tak samo jak w świecie rzeczywistym. Często jadąc na spotkanie prezentacyjne do klienta, trafiamy na młody, energiczny i prężnie działający zespół ludzi. Każdy z nich widzi i potrafi obliczyć, że wdrożenie VR się po prostu opłaca. Jednak czasem (choć z roku na rok coraz rzadziej) zdarza się, że mimo chęci i uzasadnionej budżetowo potrzeby usprawnienia firmy poprzez wykorzystanie VR – z „góry” przychodzi decyzja odmowna. Zarząd nie rozumie lub nie chce zrozumieć potencjału VR (prawdopodobnie dlatego, że nie miał jeszcze na głowie gogli VR).

Jakich argumentów użyć by uzasadnić potrzebę wdrożenia VR w firmie?

1. Wirtualna rzeczywistość to klucz do ludzkiej percepcji

2. Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości możemy przeprowadzać tak samo jak w świecie rzeczywistym, ale są one w pełni bezpieczne.

3. Wirtualna rzeczywistość w pełni angażuje, co przekłada się na konkretne decyzje zakupowe. Dlatego inwestycje w VR w marketingu zwracają się.

 

4. Badania naukowe dowodzą, że VR wspiera zapamiętywanie treści.

5. Działania regularnie wykonywane i powtarzane w wirtualnej rzeczywistości wykorzystują efekt pamięci mięśniowej co sprawia, że ucząc się w VR przenosimy umiejętności do świata rzeczywistego. Jak ludzki mózg rozumie VR?

6. Wydatki poniesione na wirtualną rzeczywistość zwracają się.

7. Rynek rozwiązań VR rośnie i stale się rozwija, dlatego warto już teraz się nim zainteresować:

8. Zobacz jak duże firmy wykorzystują VR/AR:

https://epicvr.pl/pl/case-study-najciekawsze-innowacyjne-projekty-vr-ar/

PROWADZIMY NAJWIĘKSZY W POLSCE BLOG O VR/AR/MR!

Regularnie publikujemy przydatne treści na temat możliwości i potencjału wdrożeniowego VR/AR/MR!