Krok po kroku

Proces produkcyjny
w kilku prostych krokach

Chcesz zlecić komuś stworzenie aplikacji wirtualnej rzeczywistości, lub aplikacji rzeczywistości rozszerzonej lub filmów 360?

Na tej stronie zebraliśmy wszystkie najważniejsze dla Ciebie informacje.

Najważniejsze pojęcia

Rzeczywistość wirtualna

Wykreowane przy użyciu techniki komputerowej obrazy obiektów, miejsc i przestrzeni w której człowiek przebywa po założeniu gogli VR. Podczas korzystania z wirtualnej rzeczywistości użytkownik ma wrażenie fizycznej i przestrzennej obecności w świecie wykreowanym komputerowo. Mózg użytkownika często odbiera te bodźce w VR w dokładnie tak jak te ze świata rzeczywistego

Rzeczywistość mieszana

Połączenie rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Za pomocą jednego rodzaju urządzenia – gogli mixed reality – możliwe jest korzystanie zarówno z wirtualnej jak i rozszerzonej rzeczywistości.

Immersja

Czyli „zanurzenie” się w świat wirtualny. Doświadczenie immersji sprawia, że możemy poczuć się częścią wykreowanego wirtualnie świata.

Scena

Otoczenie, w którym w danej chwili znajduje się użytkownik aplikacji VR lub aplikacji AR. Sceną może być wirtualne pomieszczenie odwzorowujące halę produkcyjną, może być nią również otwarta przestrzeń.

Interakcja

Czynność, wykonywana przez użytkownika w aplikacji VR, która daje rzeczywisty rezultat w przestrzeni aplikacji. Interakcją nie będzie przesunięcie się krok do przodu czy spojrzenie w górę. Interakcją będzie natomiast naciśnięcie przycisku, przesunięcie dźwigni, czy też uruchomienie maszyny/obiektu

Mechanika aplikacji

Mechaniką nazywamy sposób w jaki realizowana jest dana funkcjonalność aplikacji. Mechanikę można również określić logistyką wykonawczą danego zadania.

Proces twórczy i najczęściej popełniane błędy

Krok 1

Doprecyzowanie ostatecznej koncepcji aplikacji

Projektując aplikacje –jeszcze przed podpisaniem umowy – musimy poznać jej podstawowe założenia i cel. Te informacje są niezbędne już na etapie pierwszej wyceny. Następnie podczas dogrywania szczegółów umowy, ustalamy ostateczny scenariusz aplikacji.
Wspólnie z klientem ustalamy krok po kroku jakie możliwości będzie posiadał użytkownik. Jakie interakcje będzie mógł wykonywać i jaki będzie rezultat ich wykonania. Równie ważne będzie określenie tego co domyślnie ma znajdować w przestrzeni aplikacji – dane, modele 3D, zdjęcia, filmy i inne materiały.
W ramach koncepcji ustalamy domyślny kształt aplikacji. Odpowiedni szablon, kolory, wygląd ikonek, dźwięków, itp. Im więcej kwestii ustalimy na tym etapie koncepcyjnym, tym łatwiej będzie nam ustalić ostateczną wizję projektu.
Dzięki temu, będziemy mogli uniknąć jakichkolwiek nieporozumień związanych z nieprzewidzianymi zmianami w trakcie realizacji projektu. To właśnie na tych pierwotnych założeniach opieramy naszą dalszą pracę nad projektem.
Oczywiście dopuszczamy również możliwość wprowadzania zmian, ale wyłącznie takich, które mogłyby w sposób rzeczywisty wpłynąć na komfort docelowego użytkownika.

Krok 2

Dobór odpowiedniego silnika do danej technologii.

Silniki AR/VR pozwalają nam nie tylko tworzyć aplikacje, które będą poprawnie działały pod dane urządzenia, ale gwarantują także różne możliwość jej użytkowania. Rozbudowy, wymiany danych między użytkownikami i wiele wiele innych. Nasze aplikacje opieramy głównie na silniku Unity, który daję dużą swobodę w realizacji różnorodnych projektów.

Krok 3

Przygotowanie grafik oraz modeli 3D

Wykorzystując gotowe modele 3D zakupione w bankach czy ogólnodostępnych bazach narażamy się na kłopoty z optymalizacją. Znacznie rozsądniej jest modelować od zera, pod kolejny projekt. Daje nam to gwarancję, że modele będą przygotowane bezpośrednio pod dane założenia koncepcyjne.
Posiadanie własnych modeli daje również możliwość swobodnego dostosowywania ich na późniejszym etapie. Dzięki temu możemy wprowadzać drobne zmiany bez konieczności tworzenia wszystkiego od nowa.
W przypadku tworzenia grafik 2D sprawa jest prostsza. Nie obciążają one aż tak wydajności urządzenia. Tworząc je, korzystamy z doświadczenia naszych projektantów, którzy od lat zajmują się tworzeniem interfejsów dla naszych klientów.

Krok 4

Prace programistyczne – pisanie, tworzenie i programowanie

Do tego etapu czasem przystępujemy równocześnie, w momencie gdy graficy pracują już nad modelami 3D i grafikami 2D. Zazwyczaj prace programistyczne rozpoczynamy od opracowania logiki aplikacji oraz od testowania założonych funkcjonalności. Na tym etapie mamy już wybrany silnik AR, zatem dysponując również ustaloną koncepcją możemy już programować. Najczęściej zaczynamy od prac nad tzw. „backendem”. W momencie, gdy mamy już komplet materiałów graficznych tworzymy już „frontend”.
Pracom programistycznym towarzyszą równoległe testy wewnętrzne. Każda nowa funkcjonalność musi zostać dokładnie przetestowana. Na tym etapie staramy się wywołać wszelkie możliwe błędy, na które mógłby natrafić użytkownik.

Krok 5

Testy zewnętrzne wykonywane przez klienta i finalizacja projektu

Po zakończeniu prac programistycznych przychodzi czas na testowanie aplikacji przez klienta. Na tym etapie staramy się wywołać różne możliwe błędy, które później rozwiązujemy. Nie chcemy, aby to użytkownicy byli testerami naszych rozwiązań..Spędzamy godziny na testowaniu, po to by wyeliminować wszystkie możliwe, hipotetyczne błędy.
Również często wspiera nas w tym klient, który używa aplikacji z perspektywy docelowego użytkownika. Dzięki temu nasze gotowe rozwiązania w 99% wolne są od błędów i niedoróbek.

Krok 6

Tutoriale, przewodniki, materiały promocyjne.

Tworząc aplikacje, zazwyczaj też publikujemy ją na danym sklepie. Co za tym idzie, musimy przygotować materiały promocyjne, grafiki, opisy do sklepu. Choć nie zawsze mamy to wpisane w umowie, najczęściej zajmujemy się kompleksowo kwestią publikacji.
Na tym etapie dodajemy do samej aplikacji tutoriale i przewodniki, które sprawią, że użytkownik będzie znacznie łatwiej i płynniej poruszał się po aplikacji. Celowo podchodzimy do nich dopiero w fazie końcowej. by mieć pewność, że założenia zawarte w przewodnikach nie ulegną już dalszym zmianom,

Krok 7

Publikacja aplikacji na sklep

Jest to najczęściej ostatni etap prac nad aplikacją .Dwoma najpopularniejszymi sklepami, na których publikujemy aplikacje AR jest AppStore i Sklep Google Play. Do publikacji aplikacji VR korzystamy głównie z Oculus Store i platformy Steam VR. Znamy doskonale obowiązujące tam wytyczne i wiemy jak przygotować materiały, by aplikacja została opublikowana w możliwie najszybszym terminie.
W przypadku Sklepu Google Play i platformy Steam VR przebiega on bardzo szybko (najczęściej w ciągu 48 h), o tyle w przypadku AppStore oraz sklepu Oculus czasem cały proces wydłuża się do 2-3 tygodni. Niestety nie mamy na to wpływu. Aplikacje w AppStore o Oculus Store sprawdzane i testowane są ręcznie. Jesteśmy zmuszeni wtedy czekać na akceptacje aplikacji i dobrą wolę pracowników danych firm.. Niemniej jednak już niejednokrotnie przechodziliśmy tą drogę i wiemy jak poprowadzić ten proces sprawnie.

Najczęściej popełniane błędy podczas produkcji

Doświadczenie we wdrażaniu naszych rozwiązań na przestrzeni lat, pozwoliło nam zebrać cenny bagaż doświadczeń, którym chętnie dzielimy się poniżej.

1. Nieznajomość technologii i nieumiejętne jej wykorzystanie.

Często ludzie nie odróżniają pojęć „rzeczywistość rozszerzona”, “film 360” czy „rzeczywistość wirtualna. Zdarza się, że spotykamy się z sytuacją, gdzie koncepcja przedstawiona przez klienta ewidentnie dotyczy rzeczywistości wirtualnej, opisana jest jako aplikacja AR. Dlatego często musimy zacząć od ustalenia jakiej technologii musimy użyć, by osiągnąć najlepszy rezultat dla przedstawionej koncepcji.

2. Brak uwzględnienia ograniczeń technologii.

Zaawansowane silniki wymagają sporej mocy obliczeniowej urządzeń, na których wyświetlamy treści. Musimy mieć świadomość (zwłaszcza w przypadku Androida), że nie każdy smartfon poprawnie obsłuży naszą aplikację.
Ważne jest zatem ustalenie już na początku, przed rozpoczęciem prac – jaki efekt chcemy uzyskać i do jakiego użytkownika kierujemy aplikację. Jeśli do wszystkich, trzeba brać pod uwagę możliwie największą kompatybilność z różnymi urządzeniami, również tymi z niższej półki.
Tworząc aplikacje, ważne jest też odpowiednie podejście do modelowania. Musimy mieć na uwadze fakt, że każde urządzenie ma w tle uruchomionych przynajmniej kilkanaście różnych procesów. Mimo wydajnego procesora czy dużej ilości pamięci RAM – zawsze mamy do czynienia z urządzeniem pracującym już pod sporym obciążeniem.Dlatego właśnie tworząc aplikację optymalizujemy wszystko co możliwe, tak, by dać użytkownikowi pełen komfort i płynne działanie aplikacji.

3. Brak odpowiedniej optymalizacji

Optymalizacja modeli 3D polega na przygotowaniu ich w taki sposób by możliwie, bez widocznej dla oka straty jakości ograniczyć ich szczegółowość. Taki zabieg pozwala znacznie poprawić wydajność naszej aplikacji.
Nasi graficy używają również pojęcia „budżet polycountowy”. Oznacza to maksymalną ilość polycountów (poligonów) na scenę. W przypadku aplikacji VR tworzonej na komputerze, spokojnie możemy pozwolić sobie na około 500 000 polygonów (wierzchołków) na jednej scenie. W przypadku aplikacji rozszerzonej rzeczywistości na urządzenia mobilne, zazwyczaj wielkość ta jest 5 razy mniejsza.
W aplikacji AR i VR użytkownik widzi z reguły dwie rzeczy: modele 3D oraz elementy 2D (interfejs graficzny, napisy, przyciski, itp.). Niezwykle ważne jest, aby wszelkie grafiki wyświetlane w aplikacji były odpowiednio zoptymalizowane. Dzięki temu unikniemy wielu problemów z wydajnością na późniejszym etapie.
Dla zaawansowanych silników, bardzo ważne jest również, by docelowe urządzenie wspierało odpowiednią wersję systemu Android czy iOS. Jeśli wiemy, że mamy tworzyć aplikacje na starsze urządzenia – również musimy to uwzględnić już na etapie tworzenia modelu 3D i doboru odpowiedniego silnika.

Masz jeszcze jakieś pytania? Odezwij się do nas.