Filmy 360 w służbie opowiadania historii. Jak dobrze wykorzystać filmy 360 VR w tworzeniu skutecznej kampanii marketingowej?

jak dobrze wykorzystać filmy 360

Filmy 360 w służbie opowiadania historii. Jak dobrze wykorzystać filmy 360 VR w tworzeniu skutecznej kampanii marketingowej?

Filmy 360 w służbie opowiadania historii. Jak dobrze wykorzystać filmy 360 VR w tworzeniu skutecznej kampanii marketingowej?

 

Mamy lata 90 ubiegłego wieku. W Polce nastaje nowy ustrój. Jak grzyby po deszczu w telewizji zaczynają pojawiać się pierwsze filmy reklamowe nowych produktów. Reklamy niezwykle proste, trywialne, prezentujące nowe produkty. Reklamy, które wręcz nie musiały powstawać, bo nowe, zachodnie produkty tak czy inaczej świetnie się sprzedawały…

Oto kilka krótkich przykładów filmów reklamowych z lat 1990 – 1994

Dziś, 27 lat później polski rynek reklamy wygląda znacznie inaczej. W telewizji mamy ponad 30 kanałów po polsku. Reklama telewizyjna już praktycznie nie trafia do młodego pokolenia, a głównym nośnikiem reklamowym staje się internet. Jak odnaleźć się w gąszczu nowinek technologicznych, dotrzeć do nowych odbiorców i przede wszystkim nie wydać na to fortuny?

Czym jest VR w marketingu?

Nowe technologie z niesamowitą szybkością przyjmują się w naszym życiu codziennym. Według szacunków – 60 procent dzieci, które obecnie rozpoczyna naukę w szkole podstawowej będzie za kilkanaście lat pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Brzmi to intrygująco, prawda? Patrząc na postępującą automatyzację i komputeryzację wielu branż nie trudno domyślić, się, że już za kilka lat sporą ilość wykonywanych prac przejmą maszyny. Wiele dziedzin, które obecnie powstają na świecie rozwija się kilkadziesiąt razy szybciej niż rewolucyjne dziedziny, które powstawały w ubiegłym wieku. Jedną z takich dziedzin jest z pewnością branża VR.

VR – to skrót od połączenia angielskich słów Virtual Reality, czyli wirtualna rzeczywistość. Rzeczywistość wirtualna to sposób komputerowego przedstawienia świata tak, że sprawia on wrażenie realnego, fizycznie istniejącego, przestrzennego świata. Dlaczego o nim piszę o VR w marketingu? Ponieważ technologia VR obecnie rozwiązuje jeden z największych problemów branży reklamowej. VR rozwiązuje problem zaangażowania uwagi widza.

Co zmieni VR i filmy 360 w branży reklamowej?

Każdy przeciętny widz siedzący przed telewizorem naturalnie wypracował możliwość ignorowania przekazu reklam, które są mu wyświetlane dwa razy na godzinę. Zazwyczaj statystyczny widz sięga wtedy po smartfona, tablet lub idzie zrobić sobie herbatę, tudzież drinka z whisky. Praktycznie nikt w dzisiejszych czasach nie ogląda reklam w TV. Podobnie rzecz ma się w reklamie internetowej. Korzystamy z adblocków, również na youtube, a gdy już trafimy na stronę, gdzie w sposób nachalny wyświetlają się reklamy – po prostu ją zamykamy. Twórcy przekazu reklamowego zatem mają coraz bardziej „pod górkę”. Również producentom wszelkiego rodzaju dóbr coraz trudniej dotrzeć do klientów? Jak można zmienić tą niewątpliwie trudną dla wszystkich sytuację.

Czym są filmy 360?

Bardzo ważną gałęzią branży VR stały się filmy 360. Czym są filmy 360? Filmy 360, zwane również filmami sferycznymi to filmy, w których cała akcja dzieje się wokół naszej głowy. W przypadku tradycyjnych filmów 2d widzimy tylko pewien wycinek ekranu, na którym film jest wyświetlany. W filmach 360 nie mamy ekranu, ponieważ oglądamy je w specjalnych goglach VR. W tych właśnie goglach całe nasze pole widzenia wypełnia obraz filmu 360. Co więcej, gdzie nie obrócimy wzroku, zawsze widzimy obraz nagrany kamerą 360. Mamy wrażenie jakbyśmy byli w samym środku akcji. Gogle VR umożliwiają rozglądanie się po filmie w taki sam sposób, jak rozglądamy się po rzeczywistym świecie. Zatem jest to bardzo intuicyjny i naturalny dla człowieka sposób oglądania filmów. Dzięki temu właśnie filmy 360 są w stanie w pełni nas zaangażować w opowiadaną historię. Ponadto zakładając na głowę gogle VR i słuchawki jesteśmy całkowicie odcięci od bodźców świata zewnętrznego, zatem cała nasza uwaga skupia się w pełni na przekazie filmu 360, który właśnie oglądamy.

Dlaczego filmy 360 są tak skuteczne

Filmy 360 nie bez powodu nazywane są nowym medium. Ja mogę od siebie dodać, że jest to medium niezwykle wpływowe i sugestywne. Wyobraź sobie, że idziesz w ruchliwym centrum miasta. Na środku dużego placu zauważasz duży kontener z logo danej firmy. Hostessy wołają Cię do środka obiecując niesamowite przeżycia. Co prawda spieszysz się, ale 3 minuty możesz zaryzykować. Dajesz więc zaprowadzić się do owego kontenera, gdzie praktycznie w całkowitej ciemności ktoś zakłada Ci na głowę gogle VR i słuchawki. Co więcej zostajesz przyczepiony do specjalnej uprzęży. Twój wzrok, słuch i ciało jest całkowicie zajęte pochłanianiem nowej treści. Ta treść to niezwykle porywająca, dynamiczna reklama produktu. To film 360, w którym najpierw lądujesz na dachu wieżowca, który po chwili się wali. W ostatnim momencie zdążasz przeskoczyć na kolejny budynek, ścigając pewną tajemniczą postać. Następnie przenosisz się do zupełnie innej scenerii, gdzie również ścigając postać biegasz po suficie i ścianie pomieszczenia. Później trafiasz do samolotu, z którego skaczesz ze spadochronem. Lecąc na spadochronie doganiasz tajemniczą postać, ściganą przez Ciebie przez cały czas i wyrywasz jej z ręki przedmiot Twojego pościgu – ów produkt, który jest właśnie reklamowany. Ściągasz gogle VR. Jaka jest Twoja reakcja? Biorąc pod uwagę, że to jedno z Twoich pierwszych doświadczeń VR i jeden z pierwszych filmów 360 jakie obejrzałeś – Twoja reakcja mówi wszystko. Jesteś po prostu pod niesamowitym wrażeniem kampanii VR i filmu 360 jaki zobaczyłeś.

 

Filmy 360 – jak dotrzeć do klientów

Wyobraź sobie teraz jak szczegółowo opowiadasz o tej kampanii VR swoim znajomym. Pamiętasz przecież dokładnie cały scenariusz doświadczenia VR, zatem jesteś w stanie opowiedzieć im wszystko ze szczegółami. Ponadto ukoronowaniem Twojej opowieści jest nazwa marki, która pozwoliła Ci się wcielić w prawdziwie wartką historię filmu akcji. Korzystając z filmu 360 nie miałeś wrażenia oglądania reklamy z boku, na małym wycinku ekranu, lecz z wielkim zaangażowaniem uczestniczyłeś w samym środku akcji. Jak to możliwe, że filmy 360 aż tak angażują? Każdy kto choć raz doświadczył wysokiej jakości doznań VR doskonale wie, jak sugestywnym i skutecznym medium jest wirtualna rzeczywistość. Treści VR takiej jak aplikacje VR i filmy 360, to niewątpliwie najlepsze możliwe formy tworzenia przekazu reklamowego

Ile kosztują filmy 360?

Zanim przejdziemy do szczegółowej wyceny filmów 360, weźmy np. tradycyjną produkcję filmową. Z natury, produkcja filmowa wymaga zaangażowania bardzo wielkiej liczby fachowców. Produkcja filmów reklamowych kosztuje zazwyczaj od kilkuset tysięcy do kilku milionów zł. Jednak to tylko część ogromnego budżetu potrzebnego do przeprowadzenia kampanii w mediach. Miesięcznie emisja filmów reklamowych w dużych stacjach TV kosztuje zwykle od jednego do kilku milionów złotych. Warto pamiętać, że spora część tego budżetu idzie na śmietnik. Jak wcześniej wspomniałem widzowie telewizyjni ignorują reklamy i nie zwracają na nie uwagi. Ponadto coraz częściej siadamy przed telewizorem w nieregularnych odstępach czasu. Tak robi olbrzymia część społeczeństwa, niezależnie od wieku. W związku z tym ciężko skutecznie trafić do jednej, konkretnej grupy docelowej. Zatem duża część naszych pieniędzy idzie poniekąd w błoto, bo nasz produkt zapewne nie spodoba się każdemu.

Filmy 360 vs tradycyjne filmy reklamowe w telewizji

Zasięg

Zasięg filmów 360 idzie w parze z zasięgiem internetu. Choć najlepsze wrażenia z oglądania filmów 360 osiągniemy na sprzęcie wysokiej jakości, to tak naprawdę każdy z nas za kilkanaście złotych może kupić kartonowe gogle VR i cieszyć się filmami 360 odtwarzanymi bezpośrednio z internetu. Zasięg filmów 360 jest dokładnie taki sam jak zasięg wszelkich innych treści filmowych konsumowanych w internecie. Co więcej zarówno YouTube jak i Facebook w pełni wspiera filmy 360 o różnym standardzie, dzięki czemu z łatwością możemy je promować. Warto również wspomnieć, że w przeciwieństwie do telewizji, filmy 360 mogą trafić tylko do tych osób, do których adresujemy nasz produkt. Zatem nie marnujemy pieniędzy na wyświetlanie się filmu osobom, które i tak nie skorzystają z naszej oferty. Zatem koszt dotarcia do klienta jest znacznie mniejszy niż w przypadku tradycyjnych filmów 2d.

Koszty

Koszty produkcji filmów 360 mogą być różne. Wszystko zależy od tego jakiej jakości produkcji oczekujemy. Tworząc filmy 360 możemy zatrudnić do nich aktorów, zorganizować odpowiednią scenografię i zapewnić efekty specjalne na najwyższym poziomie. Wtedy budżet zbliżony jest do budżetu tradycyjnej reklamy filmowej. Możemy również pozwolić sobie na pewnego rodzaju eksperymenty tworząc np. filmy 360 w skróconej wersji, następnie badać je na użytkownikach. Czytaj także percepcja filmów VR. Oczywiście realizacja filmów 360 może zamknąć się w kwocie kilkanaście tysięcy złotych, a przełożyć się na równie skuteczną reklamę. Nie jest prawdą fakt, że im drożej, tym lepiej. Liczy się przede wszystkim pomysł. To on albo wciągnie widza i zaangażuje go na dłuższą chwilę, albo sprawi, że widz już w 15 sekundzie ściągnie gogle VR.

Zalety wykorzystania filmów 360 w kampanii marketingowej

Tworząc filmy 360 z myślą o kampanii marketingowej, możemy mieć pewność, że zaangażowanie i czynny udział widza w kampanii będzie znacznie większy niż w przypadku oglądania zwykłych płaskich obrazów na małym wycinku ekranu. Filmy 360 to w pełni immersyjne doznania, które dają wrażenie przebywania w innych światach i wcielania się w ich bohaterów. Filmy 360 oferują doznania, które znacznie skuteczniej i na dłużej zapadają w naszą pamięć, niż np. tradycyjna reklama filmowa 2d.

Filmy 360 to nowy potencjał marketingu i reklamy.

Reklamowe filmy 360 coraz mocniej wchodzą do naszego życia. Twórca facebooka mocno dąży do tego, by za kilka lat wszelkie ekrany smartfonów, telewizorów i projektorów nie były nam potrzebne. Wszystko to co robimy teraz w rzeczywistości prawdziwej, ma się odbywać w tzw. mixed reality (rzeczywistość połączona, czyli połączenie rzeczywistości rozszerzonej z rzeczywistością wirtualną). Czy to dobry kierunek? Sprawdzimy za kilkanaście lat. Ja na koniec podzielę się z Wami, krótkim pytaniem: czy może być coś lepszego niż rzeczywistość wirtualna? Zobacz:

Czytaj także: | aplikacje virtual reality | aplikacje AR, aplikacje rozszerzonej rzeczywistości 

VR
Filmy 360 w służbie opowiadania historii. Jak dobrze wykorzystać filmy 360 VR w tworzeniu skutecznej kampanii marketingowej?
Wirtualna rzeczywistość
Filmy 360 w służbie opowiadania historii. Jak dobrze wykorzystać filmy 360 VR w tworzeniu skutecznej kampanii marketingowej?
Wirtualna rzeczywistość rewolucjonizuje sposób opowiadania historii.
Filmy 360 w służbie opowiadania historii. Jak tworzyć dobre kampanie reklamowe wykorzystując filmy 360? W czym filmy 360 są lepsze od tradycyjnych? Dlaczego warto wykorzystać filmy 360 w marketingu Twojej firmy? Ile kosztuje produkcja filmów 360
EPICVR
EPICVRer Name
EPICVR
Publisher Logo